Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako sähköpyörä hankkia kakkosautoksi?

Vierailija
02.05.2026 |

Varsinkin nyt kun polttoaineen hinnat nousee? Oma työmatka on 10-12 km ja ainakin kesäkuukausina matkan voisi pyöräillä. Teen fyysistä työtä ja harrastan jo liikuntaa muilla tavoin, joten varsinaisesti kunnon kohottamiseen pyöräilyä en nyt kaipaa, vaan helppoon kulkemiseen ilman hikoilua, jos haluaisi vähentää auton käyttöä. 

Toki sähköpyörätkin on hintavia, mutta käyttöä olisi varmasti arjessa tulevinakin vuosina kulkemiseen. Käytettynä pyörä maksaisi nopeammin itsensä takaisin, sekin on yksi vaihtoehto. Onko jollain asiasta kokemuksia nimenomaan auton korvaajana?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikalla ainakaan ei saa tuoda sähköpyörää/skuuttia lataukseen tai muutenkaan sisälle turvasäilytykseen ja pihoilta varastetaan todella paljon tavallisiakin pyöriä joten kuljen töihin bussilla.

Täsmälleen  sama. Meilläkään ei saa työpaikalla tuoda sisään sähköpyörää / akkua. Toki ymmärrän pointin. Meilläkin taitaa olla ainakin  yli  10 työntekijällä  aika uusi sähköpyörä.   Ja tiedän ,   että näin  on stadin keskustassa monessa muussakin työpaikassa.  Ja tämä taitaa olla nyt se isoin yksittäinen este sähköpyörällä töissäkäymiseen.  Joku muutos tohon olisi keksittävä. 

Oma työpaikka on sijainnin puolesta syrjäinen ja keskustan/asutuksen ulkopuolella, työpaikkaan pitää nimenomaan erikseen lähteä, lisäksi joka nurkalla on kameravalvonta, koen että tuo olisi aika turvallinen paikka säilyttää pyörää työpäivän ajan. Keskustassa tilanne onkin toki aivan eri.

-Ap

Vierailija
22/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko pyörän työpaikalla turvallisesti säilöön, lukittuun tilaan, johon eivät ulkopuoliset pääse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei kannata. sähköpyörä voi kannattaa hankkia KULKUNEUVOKSI, mutta AUTOKSI se ei muutu mitenkään. Ei vaikka ostaisit 2 ja hitsaisit rungot yhteen... 

Ostaa sellaisen jossa on koppi ympärillä 

Tiedustele kauppiaalta voiko kokeilla ennen kauppojen tekoa. Voit ensin kokeilla ja ajaa Tampereelle ja etsiä latauspaikat. Jos kaikki menee hyvin lähdet Utsjoelle. Suosittelen jokaiselle sähköauton hankintaa suunnittelevalle koettaa ottaa koekäyttöön ja Utsjoelle. Muistikirjaan laitat latauspaikat ja hyvät ABCt!!

Miten tämä viesti liittyy työmatkan sähköpyöräilyyn?

Tääh? Sillä selvitetään pääseekö sillä sähköpyörällä perille. Sinne työpaikalle.

Vierailija
24/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sähköpyörän /  kalliin maastopyörän tms  turvallisesti säilöön  / sisälle    työpäivän ajaksi.tämä kai se tärkein kysymys on.    

Vierailija
25/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdotan sinulle skootteria tai skuuttia, jossa penkki. Minä ostin sähköskuutin penkillä. Niitä myydään eri vahvuisilla akuilla. Mun skuutissa on 500W ja sillä ajaa 20 km täydellä akulla. Paino on 25 kg ja maksiminopeus 25 km tunnissa. Tämä ei vaadi liikennevakuutusta.

Liikennevakuutus pitää ottaa niihin skuutteihin, joiden akku on yli 1000W ja  jolla ajaa yli 25 km tunnissa 

Vierailija
26/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tarttua tuohon kakkosauto-termiin, koska kakkosautoa käyttää yleensä kaikki perheenjäsenet. Jos haluat työmatkapolkupyörän, niin osta sellainen itsellesi mutta älä pakota puolisoa pyöräilijäksi. 

Aloitus kuulostaa jonkun pihin miehen kuningasidealta mutta lopulta se on se vaimo joka päätyy pyöräilijäksi kun mies alkuinnostuksen jälkeen omii taas auton itselleen. Ja mieshän ei luonnollisesti hoida esim perheen ruokahuoltoa vaan lopputulema on että vaimo kuskaa ruokakassit pyöränsarvissa...

Vierailija
27/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikalla ainakaan ei saa tuoda sähköpyörää/skuuttia lataukseen tai muutenkaan sisälle turvasäilytykseen ja pihoilta varastetaan todella paljon tavallisiakin pyöriä joten kuljen töihin bussilla.

Täsmälleen  sama. Meilläkään ei saa työpaikalla tuoda sisään sähköpyörää / akkua. Toki ymmärrän pointin. Meilläkin taitaa olla ainakin  yli  10 työntekijällä  aika uusi sähköpyörä.   Ja tiedän ,   että näin  on stadin keskustassa monessa muussakin työpaikassa.  Ja tämä taitaa olla nyt se isoin yksittäinen este sähköpyörällä töissäkäymiseen.  Joku muutos tohon olisi keksittävä. 

Nykyisissä sähköpyörissä toimintasäde on yli  70 km. Jos työmatka esim 20 km, lataus ei ole ongelma. Lähtee vaan kotoa liikkeelle ladatulla akulla. 

Vierailija
28/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsiiko lammas ottaa kakkosvaimoksi? Kaverin puolesta kyselen.

Vierailija
29/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo riippuu aika lailla missä asuu.. meillä on perheessä kolme bensa autoa, ja pysyy.  Julkiset ei pelitä.   Ja hippasen on vaikia  hakea prismasta  sähköpyörällä  isompia ostoksia.

No miten onnistuu pienemmät ostokset selkärepulla tuotuna?

Vierailija
30/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisissä sähköpyörissä toimintasäde on yli  70 km. Jos työmatka esim 20 km, lataus ei ole ongelma. Lähtee vaan kotoa liikkeelle ladatulla akulla. Olettaisin, että suurin osa käyttää sähköpyörää alle 30 km työmatkoilla? 

Vierailija
31/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sähköpyöriä pysty käyttämään kauramoottorilla silloin, jos akku loppuu?

Vierailija
32/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajan lumettomana aikana 1-3 kertaa viikossa töihin sähköpyörällä, matkaa on 8,5 km suuntaansa. Tosi mukava vaihtoehto, koska matkaan menee fillarilla 22 min ja julkisilla vähintään 40 min. Työpaikan pihasta on varastettu ainakin yksi uudehko tavallinen fillari, joten irrotan akun työpäivän ajaksi ja kiinnitän fillarin pyörätelineeseen ketjulukolla ja lisäksi on tavallinen lukko. Varmaan kunnollinen U-lukkokin pitäisi hankkia.

Sähköpyörä on yksi maailman parhaista keksinnöistä ja lisäsi paljon fillarointia itselläni. Työmatka on mäkinen, joten tavallisella fillarilla ajamisen jälkeen pitäisi käydä suihkussa. Töihin mennessä käytän avustinta enemmän, jolloin ei tule kova hiki. Kotiin tullessa voi sitten polkea voimallisemmin, jos huvittaa. Harrastan lisäksi lenkkeilyä, kuntosalilla treenaamista ja lentopalloa.

Vierailija
33/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein nuita pitää huoltaa ja onko. Kallista? 

Vierailija
34/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varmaan kauan kun nistit ja miniosaajat vievät pyörät

Vierailija
35/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko tarttua tuohon kakkosauto-termiin, koska kakkosautoa käyttää yleensä kaikki perheenjäsenet. Jos haluat työmatkapolkupyörän, niin osta sellainen itsellesi mutta älä pakota puolisoa pyöräilijäksi. 

Aloitus kuulostaa jonkun pihin miehen kuningasidealta mutta lopulta se on se vaimo joka päätyy pyöräilijäksi kun mies alkuinnostuksen jälkeen omii taas auton itselleen. Ja mieshän ei luonnollisesti hoida esim perheen ruokahuoltoa vaan lopputulema on että vaimo kuskaa ruokakassit pyöränsarvissa...

Olen nainen ja perheeseeni kuuluu pelkästään minä, niin nimenomaan tulee pelkästään omaan käyttöön työmatkoilla :D Voin kyllä kuvitella silti vastaavaan tilanteen tapahtuvan, miten tämä tilanne etenisi jossain perheissä. Ruokaostokset hoitaisin jokatapauksessa auton kanssa, koska keskustassa pelottaisi nuo pyörävarkaudet. 

Ap

Vierailija
36/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdotan sinulle skootteria tai skuuttia, jossa penkki. Minä ostin sähköskuutin penkillä. Niitä myydään eri vahvuisilla akuilla. Mun skuutissa on 500W ja sillä ajaa 20 km täydellä akulla. Paino on 25 kg ja maksiminopeus 25 km tunnissa. Tämä ei vaadi liikennevakuutusta.

Liikennevakuutus pitää ottaa niihin skuutteihin, joiden akku on yli 1000W ja  jolla ajaa yli 25 km tunnissa 

Tätäkin vaihtoehtoa olen kyllä miettinyt, mutta skootterin säilytys on vaikeampaa kotona ja yleensä painavat huomattavasti enemmän kuin sähköpyörät. Halpaa ja helppoa kulkemista olisi kyllä varmasti muuten.

-Ap

Vierailija
37/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt puuttuuko liikaa tuohon sanavalintaan, en kuvittele että pyörä muuttuisi autoksi. Sanotaan sitten kulkupeli auton rinnalle. Hyviä viestejä tuli kokemuksista jo pari.

-Ap

Miksi nillität siitä, että muut vastaa siihen mitä kysyit?

Vierailija
38/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän korjaan, että skuutissani on satula eikä penkki.

Maksoi 272 euroa

Vierailija
39/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt puuttuuko liikaa tuohon sanavalintaan, en kuvittele että pyörä muuttuisi autoksi. Sanotaan sitten kulkupeli auton rinnalle. Hyviä viestejä tuli kokemuksista jo pari.

-Ap

Miksi nillität siitä, että muut vastaa siihen mitä kysyit?

-eri

Kätisijä - inisijä - inttäjä -autisti aloitti taas jankkaamisen. Älkää vastatko tälle mitään.

Vierailija
40/68 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä työmatka sulla on tai kuinka pieni akku?

Mun trekissä akkua riittää yli 100km, sillä ajelen työmatkat monta päivää, ei koskaan tarvitse töissä ladata.