Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhoan vappuja, juhannuksia, uusia vuosia ja muita juhlia, kun ei ole ystäviä, joiden kanssa juhlia

Vierailija
01.05.2026 |

Toteamus otsikossa. Minulla on joitakin kavereita, mutta kaikilla on omat pysyvät menonsa juhlapäivinä. Mukaan ei mahdu. Ymmärrän kyllä senkin, ettei mukaan haluta jotakin muille tuntematonta ihmistä, jos muut ovat tiivis porukka jo valmiiksi. Ja jos ihmisillä on tiukat perinteensä, eivät he jätä menemättä ystäväporukan kanssa Ullanlinnanmäelle siksi, että joku kaveri haluaisi seuraa vapuksi.

Nyt vappuna surettaa, kun ihmiset laittelevat kuvia brunsseilta, piknikeiltä ja muista menoistaan isommissa porukoissa. Tuntuu nololta, kun ihmiset olettavat, että toki kaikilla on ihmisiä, joita kutsua kylään/joiden luo tai kanssa voisi mennä jonnekin. Ja kun koittaa varovasti kysyä ihmisten suunnitelmista juhlapäiviksi jo hyvissä ajoin, niin kaikilla on jotain menoa valmiiksi. Kukaan ei koskaan sano, että möllötän yksin kotona vapun/juhannuksen/uuden vuoden.

Ja kyllä, voi sitä yksinkin mennä vappuna piknikille, mutta ei se ole sama asia. Tuntuu pahalta katsella, kun ihmiset ympärillä juhlivat porukoissa ja itse on yksin. Inhottaa, kun monissa juhlapäivissä on niin suuri sosiaalinen paine, että se oikein korostaa yksinäisyyttä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutama kaveri - ystäviä vain kaksi. Kukaan meistä ei piittaa mistään ns. keksityistä juhlista. Ei edes joulusta. Jos jonain tiettynä päivänä on pakko syödä vaikkapa nakkeja, kinkkua, mämmiä... mitä tahansa niin onpa outoa.

Vierailija
22/31 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se porukalla oleminen välttämättä niin kivaa ole kuin kuvittelisi. Esimerkkinä joku vappupiknik.

-Sovitte näkevänne aamulla klo 10. Osa porukasta on reippaasti myöhässä, eikä näe asiassa mitään ongelmaa.

-Sovitte etukäteen, mitä kukakin tuo. Eiköhän sitten porukasta puuttuu juuri se kaveri, joka lupasi vaikka tuoda suolaista tarjottavaa. Tai jos ette ole sopineet tarkemmin eväistä etukäteen ja eväinä on 7 rasiaa viinirypäleitä. 

-Joku haluaa kuunnella musiikkia, joka ei iske sinuun yhtään.

-Ihmisillä on eri käsityksiä alkoholinkäytöstä: joku on nollalinjalla, joku haluaa siemailla lasillisen ja jonkun mielestä vapun idea on heittää takalisto olalle. Kiva juttu, jos nämä tyypit osuvat samaan porukkaan.

-Joukossa on joku, joka haluaa käydä kipakoita keskusteluja politiikasta ja haastaa muita. Jotain toista ei välttämättä kiinnosta puhua mistään, mikä saa väittelyä aikaiseksi.

-Joku ottaa mukaan koiransa ja joku toinen porukassa on allerginen/pelkää koiria.

Tätä voisi jatkaa loputtomiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystäviä ja sukua, mutta en halua viettää juhlia muiden seurassa.  Nuorempana se kuului asiaan, nyt kieltäydyn.  En ole juhlista nauttivaa sorttia. 

Vierailija
24/31 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä möllötän kotona vapun, juhannuksen, uuden vuoden ja muutkin joutavat "juhlat", ne ei vaan kiinnosta pätkääkään. 

Vierailija
25/31 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haastan sinut pohtimaan. Kaipaatko oikeasti isompaa porukkaa ympärillesi vai riittäisikö ihan yksi kaveri? 

Minä tajusin jossain vaiheessa, että haikailin tuollaisia ystäväporukoita vain siksi, että sitä ideaalia tyrkytettiin joka paikassa. Todellisuudessa koen porukassa olemisen hankalaksi, jään herkästi syrjään ja on vaikea seurata keskusteluja, jos ne haarautuvat moneen suuntaan. Helpompaa on olla yhden ihmisen kanssa kerrallaan.

Itse vedin tuon vielä pidemmälle, etten yleensä kaipaa enää sitä yhtäkään kaveria. Yksin ei ole enää yksinäistä, vaan mukavaa ja voi tehdä mitä huvittaa. En tiedä, onko tämän vanhentumista, ajatustavan muutosta, itsensä kuuntelua vai mitä, mutta en oikeastaan enää kaipaa seuraa kuin harvoin, vaikka siis mahdollisuuksia olisi lyöttäytyä tuttuihin porukoihin mukaan.

Sinulla on aina mahdollisuus lyöttäytyä tuttuihin porukoihin mukaan. Eli olet vapaaehtoisesti itseksesi, et tahtomattasi yksinäinen. 

Vierailija
26/31 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ikää tulee niin alkaa päästä eroon pakkojuhlista. Miehen kans kahdestaan kotona ollaan ja naureskellaan ihmisille, jotka hytisevät kylmässä ulkona tuntikausia, vain sen takia kun on vappu, ja on ihan pakko juhlia. Syötiin nakkeja ja perunasalaattia. Minulle juhlat on vaan ekstraherkuttelua ja mieheni kanssa möllöttelyä. Kyllä se aloittajakin puolison löytää ja sitten paskat nakkaat pakkojuhlinnalle.

Vierailija
27/31 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äsken kävelyllä. Ihmisiä istui piknikillä, oli lapsia, aikuisia, nuoria ja vanhoja. Kaikki porukassa ja yhdessä. Minä kävelin yksin ohi. Joskus oli aika kun istuin itsekin noissa porukoissa, mutta se aika on mennyt minun osaltani eikä enää palaa. En sano että tulin surulliseksi, mutta vähän haikeaksi veti. Vaan onhan se päivä vielä huomennakin.

Vierailija
28/31 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on palliatiivisessa hoidossa. Vappu eikä mikään muukaan turha juhla ei kiinnosta. Koskaan ei ole kiinnostanutkaan.

Vierailija
29/31 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappu on yksinäiselle oikeastaan aika kevyt juhla: sitä ei ole pakko juhlia, jos ei halua, mutta halutessaan voi laskeutua kaduilla vellovien ihmisten sekaan ja kuvitella olevansa osa yhteisöä. Piknik, jonka sudenkuopat joku jo aiemmin luetteli, kuulostaa aivan painajaiselta. Vappu on kevään ja ilon juhla, olkaamme iloisia, että saamme viettää sitä rauhassa vapaassa Suomessa. 

Vierailija
30/31 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän näkyi Puuilossa tänään väkeä kuin kaupungilla. Täälläpäin ainakin ihmiset viettävät vappua pihatöitä tekemällä.

31/31 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksaisi enää viettää mitään. Vanha äitini painosti jai tivasi taas, miten aion viettää vappua.  Hänen takiaan taas piti joku sukukokoontuminen järjestää. 

Milloin saisi vaan olla ihan yksin ja jos voimia ja halua jotenkin kummallisesti tulisi ja riittäisi mennä vaikka kaupungille vapunviettoa katsomaan ihan omin päin?

Eikä tarvitsisi ajatella ketään toisia? 

I feel you! Meillä loppui tuo rumba,  kun äidin muistisairaus paheni.  Itseasiassa koko lähisuvun eli vanhempieni jälkeläisten yhteiset juhlat loppui jo pandemiaan.  Tai no siskoni kanssa järjestettiin mun vanhemmilleni heidän 70-vuotishääpäivä 2022. Mutta mä rehellisesti sanottuna nautin siitä,  että sain vihdoinkin olla kaikki juhlapäivät yksin.  3 vuotta sitten hävitin 12-hengen ruokapöytänikin ja ostin pienemmän eli ei me tänne enää edes mahduttaisi saman pöydän ääreen.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme