MYÖHÄSTELIJÄT KESKUUDESSAMME
He eivät vaan osaa ehtiä. Tulevat myöhässä. Joskus on anteeksipyynnön jatkeena ihan hyväksyttävä selitys tarjolla. Joskus sama myöhästelijä esittää saman verukkeen aina samalla tavalla. Miten sinun arkea tai juhlaa myöhästyjät ovat hämmentäneet?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain on ylioptimistinen ja myös todella itsekäs toiminta ajankäytön suhteen.
Eräälle tutulle huomautin, että mene nyt sinne junalaiturille. Et ehdi 5 minuutissa ostaa enää sarjalippua ja vielä siihen junaan. Ei kuunnellut ja myöhästyi.
Myöskään oma kaveri ei voi pidätellä koko junaa siksi, että yksi myöhästelijä ehtisi kyytiin. Ihmetyttää tällainen toiminta.
Yksi kaveri taas teki sitä, et jos oli sovittu tapaaminen kahvilaan esim. klo 16, niin ilmoitti klo 16.05, että lähden nyt kotoa (josta kesti 20-30min päästä paikalle). Ei ollut eka eikä vika kerta. En ymmärrä näitä, jotka ei voi ilmoittaa ajoissa, että myöhästyy. Itse tulin paikalle kauempaa ja olin aina ajoissa. Yleensä etuajassa.
Jos joku on noin törkeä, silloin lähdet pois sieltä kahvilasta. Sylettää tuollainen käytös.
Minä olen odottanut että saapuu paikalle ja lähtenyt sitten heti kun tekosyyt on kuunneltu.
Todeten, että "minulla ei nyt ole enenpää aikaa tänään sinulle varattuna."
Toi on tahallista töykettä, kun taas myöhässä olevan aikaoptimistin myöhästyminen ei ole tahallista.
Koittakaa ymmärtää, ettei myöhästelijän myöhästyminen johdu teistä, se ei ole kohdistettu teihin ja myöhästelijä kärsii itse siitä eniten kuitenkin. Jos joku on jatkuvasti myöhässä, mene itsekin tapaamiseen yhtä myöhässä.
Myöhästyä saa, mutta sen tuoma etu on yksipuolinen. Useasti myöhästelevä on useasti itsekeskeinen. Joulupukkia voi odotella yli tilauksen alkamisajan, mutta tonttujen odottaminen on aivan satumaisen
tarpeetonta, tontut kun liikkuvat aina omia aikojaan.
Odottelijoille musiikkikappale MIKA - Relax, Take It Easy
Jännä miten näitä myöhästyjiä selitellään ties millä aakkosyhdistelmillä, kun kyseessä on törkeä välinpitämättömyys ja itsekeskeisyys.
Kyllä nämä ihmiset pääsevät ajoissa, jos haluavat, mutta eivät halua.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten näitä myöhästyjiä selitellään ties millä aakkosyhdistelmillä, kun kyseessä on törkeä välinpitämättömyys ja itsekeskeisyys.
Miksi haluat uskoa pahaa toisista? Ongelma on myös omassa ajatuskuviossasi.
Myöhästymisestä hermostuvat. Miettikää miksi maailma antaa teille jatkuvasti tilaisuuksia kasvattaa luonnettanne. Oletteko kenties sen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Myöhästymisestä hermostuvat. Miettikää miksi maailma antaa teille jatkuvasti tilaisuuksia kasvattaa luonnettanne. Oletteko kenties sen tarpeessa.
Ego.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myöhästynyt ihan kaikkialta ja myös niin, että siitä on ollut taloudellista haittaa pelkästään itselleni. Meinaatko siis, että halusin menettää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myöhästynyt ihan kaikkialta ja myös niin, että siitä on ollut taloudellista haittaa pelkästään itselleni. Meinaatko siis, että halusin menettää rahaa?
Ei ole tekosyy jos on ADHD. Minä sanon sen heti työhaastattelussa, eipä palkkaa jos noin. 4 min aamusta on elintärkeää heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain on ylioptimistinen ja myös todella itsekäs toiminta ajankäytön suhteen.
Eräälle tutulle huomautin, että mene nyt sinne junalaiturille. Et ehdi 5 minuutissa ostaa enää sarjalippua ja vielä siihen junaan. Ei kuunnellut ja myöhästyi.
Myöskään oma kaveri ei voi pidätellä koko junaa siksi, että yksi myöhästelijä ehtisi kyytiin. Ihmetyttää tällainen toiminta.
Yksi kaveri taas teki sitä, et jos oli sovittu tapaaminen kahvilaan esim. klo 16, niin ilmoitti klo 16.05, että lähden nyt kotoa (josta kesti 20-30min päästä paikalle). Ei ollut eka eikä vika kerta. En ymmärrä näitä, jotka ei voi ilmoittaa ajoissa, että myöhästyy. Itse tulin paikalle kauempaa ja olin aina ajoissa. Yleensä etuajassa.
Jos joku on noin törkeä, silloin lähdet pois sieltä kahvilasta. Sylettää tuollainen käytös.
Minä olen odottanut että saapuu paikalle ja lähtenyt sitten heti kun tekosyyt on kuunneltu.
Todeten, että "minulla ei nyt ole enenpää aikaa tänään sinulle varattuna."
Kuinka paljon hän myöhästyi? Ja kuinka paljon olit varannut aikaa tapaamiseen?
5 minuuttia ja olin varannut tapaamiseen aikaa alunperin tunnin, mutta alkoi ottaa päähän niin paljon, että se lyhenikin tuohon viiteen minuuttiin (+siihen aikaan mikä meni kyseisen henkilön läksyttämiseen)
Vierailija kirjoitti:
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Tuntemani myöhästelijät heillä on suurimmalla osalla diagnosoitu ADHD.
Eivät pysty olemaan täsmällisiä ja puuttuu itsekuri.
Ei puutu itsekuria, vaan dopamiinia aivoista. ADHD ihmiset eivät osaa hahmottaa kuinka kauan minkåkin asian tekeminen vie ja lähtevät yleensä liian myöhään. Varsinkin jos ovat oppineet tämän tavan jo lapsuudessaan. Huom. ja nyt tarkoitan 50+ ikäluokkaa jotka eivät ole saaneet diagnoosia ajoissa. Ja nämä kyseiset neuroepätyypilliset vielä kärsivät tästä todella ja itsesyytösten määrä on valtaisa jos myöhästyy jostain tapaamisesta, koulusta ja töistä. Joten turha tulla syyllistämään itsekurin puutteesta.
Joo ja sitten myöhästelijät piiloutuu jonkun diagnoosin taakse, voi hitto näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan. Sä oot varmaan samanlainen kuin mun yks ex-kaveri, joka antaa jollekin kahvittelulle jotain ihmeellisiä minuuttiaikoja, joita ei voi edes ulkoa muistaa. Tyyliin 16.53. Sitten kun menen kello 17, niin se siellä naputtaa ensimmäisenä kelloa ja toteaa, että olen 7 minuuttia myöhässä. Hankkikoot muita kavereita. Minä en tuollaista piilovit tuilua jaksanut katsella.
Aargh, mulla oli kans tällainen kaveri! Olikin muuten aika vaativaa täsmätä saapuminen johonkin omituiseen aikaan kuten 10.40 tai 15.15, kun yleensä täsmätään aina tasatuntiin ja osaa siten hahmottaa ajankulun paremmin. Mut en sit enää jaksanut enkä pidä enää mitään yhteyttä tähän tyyppiin, sillä taisi muutenkin olla OCD ja nalkutti aivan joka helkkarin asiasta, sain koko ihmisestä lopulta stressin...
OCD, joo on sairaus, mutta todella rasittavia ovat ihmiset, joilla se on, ja jotka repivät syyn asiaan kuin asiaan ocd:stä
Minulla oli ystävä, joka alkoi värjäämään hiuksiaan kotonaan viisi minuuttoa ennen elokuvan alkua teatterissa.
Taisi anoa paikka, josta ei myöhästynyt olla hautajaisensa. Oli jo siinä vaiheessa elämäänsä entinen ystäväni, en vain jaksanut sellaista egoistista muista piittaamattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa tosiaan törkeää, kun aivot eivät hahmota ajan kulua.
Silloin voi tehdä kuin lasten kanssa: suunnittelet menon etukäteen vaikka kuvatukien kanssa. Olette sopineet tapaamisestä kello 16.00 kahvilassa. Kellota joku kerta, miten paljon tarvitset aikaa laittautumiseen, matkaan ym. Sitten suunnittelet, että alan laittautua kello 14.00, koska siihen menee tunti. Kello 15.00 lähden matkaan, koska paikalle pääsemiseen menee 45-55 minuuttia. Kello 15.54 olen kahvilan edessä ja näenkin jo ystäväni heiluttavan kättään tien toisella puolella.
ADHD ei ole oikeutus huonolle käytökselle.
Relaa, hei! Mihin sun maailmassa on niin kiire? - Jos haluat ystävän nähdä, luulisi, että odotat mielelläsi vähän kärpäsiä vatsassa. ;)
Sivusta: ja ystävä ei liene niin täpinöissään tapaamisesta, koska on muutakin ohjelmaa ilmaantunut. Kenties kärpästen lentoshow tuoreen koirankakan äärillä.
Vierailija kirjoitti:
Itseään ylitärkeinä pitävät kokevat kolauksen, kun joutuvat odottamaan.
Sä tiedät sen? Arvasin. Täytyyhän jollakin myöhästelyyn olla sadistinen vallantunne. Ne venaa mua kuin tatit skutsissa, hiljaa ja paikallaan. Tiedän tunteen. Avuttomat odottajat. Nysväkontrolli tattiotsat. Ok. Niin on. Jatketaan taas tätä harrastusta joskus myöhemmin... buahahabuahaha, huomasit: joskus myöhemmin!
Tästä ketjusta huomaa, että yksi ja sama kontrollifriikki aloittanut koko ketjun ja kirjoittanut lähes kaikki myöhästyjiä moittivat viestit. Nimittäin todella outo "huumorintaju". Tai ilmeisesti noiden juttujensa pitäis olla muka jotenkin hauskoja, mutta suurinta osaa vitseistä ei tällainen oikeasti huumorintajuinen edes tajua, tai sitten ovat vain niin kuivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseään ylitärkeinä pitävät kokevat kolauksen, kun joutuvat odottamaan.
Sä tiedät sen? Arvasin. Täytyyhän jollakin myöhästelyyn olla sadistinen vallantunne. Ne venaa mua kuin tatit skutsissa, hiljaa ja paikallaan. Tiedän tunteen. Avuttomat odottajat. Nysväkontrolli tattiotsat. Ok. Niin on. Jatketaan taas tätä harrastusta joskus myöhemmin... buahahabuahaha, huomasit: joskus myöhemmin!
Esim tuon yllä olevan pitäis kai muka olla jotenkin hauska tai ainakin oivaltava kirjoittajan omasta mielestä. Mutta kuulostaa lähinnä todella sekopäiseltä ja oivaltavuus on vain kirjoittajan omassa päässä, koska esimerkiksi lopun "buahahabuahaha, huomasit: joskus myöhemmin!" lauseessa ei ole yhtään mitään järkeä tai logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan että torppaatte ne elämästänne. Te nipottaja, pilkunviilaja, kaikesta loukkaantujat sovitte muutenkin paremmin olemaan keskenänne. Rennommat ihmiset on sitten puolestaan mieluusti keskenään.
Sopii. Ja tänä vuonna firma jakaa rolex- kellojen sijaa myöhästelijöille lopputilit. Ehtiväiset saavat kellonsa kuten vuotuinen pikkujoulutapa on ollut. Hyviä hetkiä henkilökunnallle, mitattuna tai mittaamatta.
Tässä yllä olevassa samanlainen logiikaton loppuheitto "Hyviä hetkiä henkilökunnallle, mitattuna tai mittaamatta." Ei mitään logiiikkaa. Kokonaisuden on ilmeisesti tarkoitus olla vitsi. Mutta joko se on todella huono vitsi tai sitten kirjoittajalla on vain todella omalaatuinen kuiva huumorintaju, jota vain hyvin harva tajuaa. Ehkä kaltaisensa kontrollifriikit vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan että torppaatte ne elämästänne. Te nipottaja, pilkunviilaja, kaikesta loukkaantujat sovitte muutenkin paremmin olemaan keskenänne. Rennommat ihmiset on sitten puolestaan mieluusti keskenään.
Sopii. Ja tänä vuonna firma jakaa rolex- kellojen sijaa myöhästelijöille lopputilit. Ehtiväiset saavat kellonsa kuten vuotuinen pikkujoulutapa on ollut. Hyviä hetkiä henkilökunnallle, mitattuna tai mittaamatta.
Myöhästelijät perustaakin sitten oman luovemman firman. Teidän firma kaatuu, kun nipottelette siellä vain keskenänne.
Ok. Tullaan joukolla firmanne avajaisiin! Ilmoitelkaa koska sopii tulla, ja hyvissä mielummin, ehkä viikkoa ennen avajaisia... tai antaa olla. Ilmoittakaa ehtiessä. Onnea uudelle yritykselle.
Yllä olevassa näkyy myös sama logiikan puute ja ajattelun outous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhästelijät perustaakin sitten oman luovemman firman. Teidän firma kaatuu, kun nipottelette siellä vain keskenänne.
Ok. Tullaan joukolla firmanne avajaisiin! Ilmoitelkaa koska sopii tulla, ja hyvissä mielummin, ehkä viikkoa ennen avajaisia... tai antaa olla. Ilmoittakaa ehtiessä. Onnea uudelle yritykselle.
No ei kai me teitä sinne haluta
Mitä! Ette tarvitse asiakkaita, verkostoja, sidosryhmiä, tavoiteita kvarttaalimyyntiin? Firma joka ei tarvitse rahaa. Kuullostaa kivalta. Kai töitä sopii tulla kysymään? Lupaan myöhästyä työhaastattelusta alkaen joka päivä, parhaina useammastikin! Kai teillä palkkoihin riittää rahaa? Ja bonuksiin...
Tässä sama kirjoittaja tipahti kärryiltä, että kommentoija tarkoitti ettei halua entisiä pois potkineita työkavereitaan oman firman avajaisiin.
Kuinka paljon hän myöhästyi? Ja kuinka paljon olit varannut aikaa tapaamiseen?