Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MYÖHÄSTELIJÄT KESKUUDESSAMME

Vierailija
30.04.2026 |

He eivät vaan osaa ehtiä. Tulevat myöhässä. Joskus on anteeksipyynnön jatkeena ihan hyväksyttävä selitys tarjolla. Joskus sama myöhästelijä esittää saman verukkeen aina samalla tavalla. Miten sinun arkea tai juhlaa myöhästyjät ovat hämmentäneet?

Kommentit (197)

Vierailija
101/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ottaa päähän rankasti yksi kaverini. Itseasiassa mieheni vanhan kaverin vaimo. Luulen hänellä olevan se tarkkaavaisuushäiriön muoto, jossa ihminen elää ja unohtuu omaa  kuplaansa. Ei siis ole vikkelä ja vilkas ihminen ollenkaan. 

No tämä miltei kuusikymppinen nainen on kotonsviihtyvää tyyppiä ja lähinnä katselee televisiota koko ajan. Ei seuraa uutisia, ei maailmanmenoa eikä koskaan edes lue mitään, on hidas lukija. Lapseton, ei lemmikkejä,käy töissä osa-aikaisesti 15 h viikossa. 

No miehensä välillä  huolissaan pyytää minua houkuttelemaan vaimoaan joskus jonnekin. Ettei vaimo olisi niin mökkihöperö. 

No minäpä joskus pyydän jonnekin tilaisuuteen ( elokuva, harrastajateatterin näytelmä, pikkukaupunkimme naistenilta muotinäytökseen ym ). 

No arvaatte varmaan mitä tapahtuu ? 

Joo, joka hemmetin kerta myöhästyn tuon ihmisen takia tilaisuudesta! Hän ei aja autoa eli minä haen hänet kotipihasta. Vaan hän ei kykene, ei pysty olemaan valmiina sovittuun aikaan. Ei kertaakaan. Hän on vielä innokas saunoja eikä mihinkään voi lähteä ilman saunaa. Eli monet kerrat istuu vielä saunassa klo 17.30 kun ollaan sovittu lähtöajaksi 17.30. 

Vierailija
102/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan. Sä oot varmaan samanlainen kuin mun yks ex-kaveri, joka antaa jollekin kahvittelulle jotain ihmeellisiä minuuttiaikoja, joita ei voi edes ulkoa muistaa. Tyyliin 16.53. Sitten kun menen kello 17, niin se siellä naputtaa ensimmäisenä kelloa ja toteaa,  että olen 7 minuuttia myöhässä. Hankkikoot muita kavereita. Minä en tuollaista piilovit tuilua jaksanut katsella.

Aargh, mulla oli kans tällainen kaveri! Olikin muuten aika vaativaa täsmätä saapuminen johonkin omituiseen aikaan kuten 10.40 tai 15.15, kun yleensä täsmätään aina tasatuntiin ja osaa siten hahmottaa ajankulun paremmin. Mut en sit enää jaksanut enkä pidä enää mitään yhteyttä tähän tyyppiin, sillä taisi muutenkin olla OCD ja nalkutti aivan joka helkkarin asiasta, sain koko ihmisestä lopulta stressin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että mitä narsistisempi ihminen on, sitä voimakkaammin hän reagoi toisen myöhästymiseen. Ego ei kestä sitä. Kontrollifriikeille hyvin hankalaa myös.

Ettäs myöhästyjän uhri on oikeasti syyllinen?

Ja vieläpä psykologisella vialla varustettu? Ei minun mielestä.

Uhri :D miksi narsistit on aina näin dramaattisia?

Vierailija
104/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutteko te myös siihen Facebook-ryhmään, joka repii suuren huumorin irti kirjoitusvirheistä? Aina välillä näkyy feedissä niitä juttuja, enkä näe niissä mitään hauskaa. Niin erilaiset aivot kai sitten on adhd-ihmisellä, vaikka minuakin on huumorintajuiseksi sanottu. Teen kyllä helposti kirjoitusvirheitäkin, vaikka lukiossa sain kielenhuollon kurssista kiitettävän. Niitä ei vain huomaa, jos ei käytä tosi paljon aikaa kaikkien tekstien tutkailuun.

Vierailija
105/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta usein tuntuisi, että olisi mukavampaa elää esimerkiksi espanjalaisessa aikakulttuurissa, eikä täällä tukahduttavassa luterilaisuudessa. Elämä vilahtaa ohi kun vain juokset tapaamisiin minuuttiaikataululla.

Vierailija
106/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa käytöstä ei voi selitellä millään kirjainyhdistelmällä. Kumma, kun nämä samat ihmiset pärjäävät työelämässä ja osaavat mennä sinne ajoissa ja lähteä poiskin.

Vierailija
107/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoa käytöstä ei voi selitellä millään kirjainyhdistelmällä. Kumma, kun nämä samat ihmiset pärjäävät työelämässä ja osaavat mennä sinne ajoissa ja lähteä poiskin.

Olen ollut viimeiset 15 vuotta työssä, jossa on liukuva työaika ja tämä on ollut kyllä parasta aikaa! Mulla on aika tasaiset työajat, mutta kummasti mieltä helpottaa kun tietää, että töissä ei tarvitse olla just minuutilleen. Leimauslaite hoitaa työajan seurannan eikä toimiston Mirkkulin tarvitse siitä huolehtia. Ylipäätään harvoin enää tulee sovittua aikoja minuutilleen, enemmän ne on sellaisia ”yhdentoista maissa” aikoja.

Vierailija
108/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies myöhästyi monesti silloin nuorena treffeiltä. Jopa eka treffeiltä myöhästyi, mutta löytyi hyvä syy, eli auton ovi oli jäätynyt kiinni. Kerran oli nukkunut pommiin. Hermot oli kireällä monesti kun sattui näitä myöhästymisiä. Itse haluan olla etuajassa aina joka paikassa.

Vierailija
109/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan olla etuajassa aina joka paikassa.

Miksi ei voi olla täsmällinen? Etuajassa oleminen ei ole yhtään sen parempi ja kiristää hermoja yhtälailla kuin myöhästyminen.

Vierailija
110/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan että torppaatte ne elämästänne. Te nipottaja, pilkunviilaja, kaikesta loukkaantujat sovitte muutenkin paremmin olemaan keskenänne. Rennommat ihmiset on sitten puolestaan mieluusti keskenään. 

Sopii. Ja tänä vuonna firma jakaa  rolex- kellojen sijaa myöhästelijöille lopputilit. Ehtiväiset saavat kellonsa kuten vuotuinen pikkujoulutapa on ollut. Hyviä hetkiä henkilökunnallle, mitattuna tai mittaamatta.

Myöhästelijät perustaakin sitten oman luovemman firman. Teidän firma kaatuu, kun nipottelette siellä vain keskenänne.

Ok. Tullaan joukolla firmanne avajaisiin! Ilmoitelkaa koska sopii tulla, ja hyvissä  mielummin, ehkä viikkoa ennen avajaisia... tai antaa olla. Ilmoittakaa ehtiessä. Onnea uudelle yritykselle. 

No ei kai me teitä sinne haluta

Mitä! Ette tarvitse asiakkaita, verkostoja, sidosryhmiä, tavoiteita kvarttaalimyyntiin? Firma joka ei tarvitse rahaa. Kuullostaa kivalta.  Kai töitä sopii tulla kysymään? Lupaan myöhästyä työhaastattelusta alkaen joka päivä, parhaina useammastikin! Kai teillä palkkoihin riittää rahaa? Ja bonuksiin...

Vierailija
111/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä pituisesta myöhästymisestä te loukkaantujat loukkaannutte? Minuutista jo? 

Kun metristä nipsaisaissaan millimetri jää vielä 999 mm. Mutta onko se enää metri?

Vierailija
112/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa Suomessakin African time ja rennompi elämä.

"Monissa osissa Afrikkaa vallitsee erilainen, joustavampi aikakäsitys verrattuna länsimaiseen kellontarkkaan aikataulutukseen. Tätä kutsutaan usein nimellä "African time" (Afrikan aika). [1]

Tässä keskeisiä piirteitä tästä kulttuurisesta aikakäsityksestä:

Tapahtumakeskeisyys: Kokous tai juhla alkaa, kun keskeiset ihmiset ovat paikalla ja tilanne tuntuu sopivalta, ei välttämättä silloin, kun kello lyö tietyn ajan.

Ihmiset > Kello: Ihmisten kohtaaminen ja sosiaalinen kanssakäyminen ovat usein tärkeämpiä kuin tarkka aikataulu. Odottelu ei ole hukattua aikaa, vaan mahdollisuus seurustella.

Joustavuus: "African time" voi tarkoittaa, että esimerkiksi sosiaalinen tapahtuma alkaa tuntia tai paria ilmoitettua myöhemmin."

Meillä taitaa olla digiaikainen yhteiskunta. On se toiminut hyvin, muutamia myöhästyjiä lukuun ottamatta. Suositellaan digiajan vaatimuksia ympäri Tellusta. Tylsää ja nipoisaa elämää se on, mutta hallittua ajankäyttöä.

Vierailija
113/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun metristä nipsaisaissaan millimetri jää vielä 999 mm. Mutta onko se enää metri?

Onhan se. Jos menet ostamaan jotain metrin, niin ei ne kaupassakaan millilleen tasan metriä osaa leikata. Ei usein edes sentilleen.

Vierailija
114/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että mitä narsistisempi ihminen on, sitä voimakkaammin hän reagoi toisen myöhästymiseen. Ego ei kestä sitä. Kontrollifriikeille hyvin hankalaa myös.

Ettäs myöhästyjän uhri on oikeasti syyllinen?

Ja vieläpä psykologisella vialla varustettu? Ei minun mielestä.

Uhri :D miksi narsistit on aina näin dramaattisia?

Opetan palkattuna lastentarhassa sivutyönä vihanhallintaa ja keskeisen seurakunnan senioripiirissä ikäihmisille vapaaehtoistyönä onlyfans- sivun laadintaa. Pelaan kesät suojalkapalloa joukkuekapuna. Talvisin tapan harratuksena rottia köyhissä lähiöissä. Ei minulla ole aikaa narsistella. Olen vaan ihan tavallinen tapaus ilman draaman mäjäystäkään.

Vierailija
115/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhästelijät ovat tutkitusti luovempia ja heillä on parempi ongelmanratkaisukyky.

Kas kun eivät osaa ratkaista sitä ongelmaa, miten pystyisivät olemaan ajoissa. 

Vierailija
116/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se. Jos menet ostamaan jotain metrin, niin ei ne kaupassakaan millilleen tasan metriä osaa leikata. Ei usein edes sentilleen.

Osaa ne. Ja maksatko sinä  tietoisesti puuttuvat palat. Jos mitta on maksettuun vajaa, yritys on tehnyt rikoksen nimeltä petos! Niinpä yritys tekee millin tarkasti työnsä, sortumatta zenbudhismin syviin  salaisuuksiin, kuten: miltä kuullostaa yhden käden abloodit. Ei varmaan miltään ellei taputa yhdellä kädellä vaikka vatsaansa. Mutta myöhästelystä oli viimeksi jutun juurta.

Vierailija
117/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehellä oli tapana myöhästellä palavereista. Lopuksi joku uskalias sanoi ääneen, että jos kahdeksan ihmistä istuu turhaan 15 min odottaen palaverin alkua, niin paljonko se on pois työajasta, viikko viikon jälkeen. 

Lisäksi osoittaa esimieheltä huonoa käytöstä. 

Vierailija
118/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on ylioptimistinen ja myös todella itsekäs toiminta ajankäytön suhteen.

Eräälle tutulle huomautin, että mene nyt sinne junalaiturille. Et ehdi 5 minuutissa ostaa enää sarjalippua ja vielä siihen junaan. Ei kuunnellut ja myöhästyi.

Myöskään oma kaveri ei voi pidätellä koko junaa siksi, että yksi myöhästelijä ehtisi kyytiin. Ihmetyttää tällainen toiminta.

Yksi kaveri taas teki sitä, et jos oli sovittu tapaaminen kahvilaan esim. klo 16, niin ilmoitti klo 16.05, että lähden nyt kotoa (josta kesti 20-30min päästä paikalle). Ei ollut eka eikä vika kerta. En ymmärrä näitä, jotka ei voi ilmoittaa ajoissa, että myöhästyy. Itse tulin paikalle kauempaa ja olin aina ajoissa. Yleensä etuajassa.

Jos joku on noin törkeä, silloin lähdet pois sieltä kahvilasta. Sylettää tuollainen käytös.

No onpa tosiaan törkeää, kun aivot eivät hahmota ajan kulua.

Silloin voi tehdä kuin lasten kanssa: suunnittelet menon etukäteen vaikka kuvatukien kanssa. Olette sopineet tapaamisestä kello 16.00 kahvilassa. Kellota joku kerta, miten paljon tarvitset aikaa laittautumiseen, matkaan ym. Sitten suunnittelet, että alan laittautua kello 14.00, koska siihen menee tunti. Kello 15.00 lähden matkaan, koska paikalle pääsemiseen menee 45-55 minuuttia. Kello 15.54 olen kahvilan edessä ja näenkin jo ystäväni heiluttavan kättään tien toisella puolella. 

ADHD ei ole oikeutus huonolle käytökselle.

Relaa, hei! Mihin sun maailmassa on niin kiire? - Jos haluat ystävän nähdä, luulisi, että odotat mielelläsi vähän kärpäsiä vatsassa.  ;)

Vierailija
119/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluan olla etuajassa aina joka paikassa.

Miksi ei voi olla täsmällinen? Etuajassa oleminen ei ole yhtään sen parempi ja kiristää hermoja yhtälailla kuin myöhästyminen.

Kärsimme puolisoni kanssa kovasti eräistä vieraista, jotka eivät koskaan pitäneet sovitusta kyläänkutsuajasta kiinni, vaan yllättivät meidät kalsareissa kotoamme kerta toisensa jälkeen tulemalla yleensä puoli tuntia tai jopa tunnin etuajassa. Valmistelut olivat kesken ja me puolipukeissa lastemme kanssa. Se johti sitten siihen, että emme enää kutsuneet heitä meille. Ystävyys raukesi siihen. 

Vierailija
120/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Aivan sama tuleeko vieraat nyt vai 15 minuutin kuluttua. Aivan sama.