Lapselle nousee kuume koulussa-ei ole kouluterkan asia. Lapsella ihottumaa-ei terveydenhoitajan asia. MIKÄ SITTEN ON?!
Papereitako se terkka pyörittelee ja juo kahvia? Ja älkää sanoko että terveystarkastus,ne ovat vain kerran vuodessa!
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Kouluterveydenhuoltoon kuuluvat terveystarkastukset, terveysneuvonta ja rokotukset.
Terveydenhoitaja ei ole lapsesi lääkäri.
Kouluterkkarin työ on kyllä helpoin homma ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa ensiapua. Yleensä haavan puhdistus ja laastari.
-kouluterkka
Meillä ei tee edes tuota. Harva opettajakaan huolehtii että lapsi saa laastarin. Minusta se on outoa.
En muista omasta lapsuudesta että olisi jätetty lapsia heitteille vaan tosiaan jos tuli haava tai tuli kipeäksi kesken koulupäivän niin terkkarille ohjattiin ja vanhemmat pyydettiin hakemaan sieltä jos tilanne tarvitsi.
Itse olen kouluterveydenhoitaja koulussa missä on noin 500 lasta.
Päiväni täyttyvät terveystarkastuksista, laajat tarkastukset kestävät tunnin ja siihen kirjaamiseen kuluva aika.
Työaikaani kuuluvat myös aikojen varaaminen oppilaille (minulle ja koululääkärille). On toisinaan aika työlästä sovittaa tarkastusaikaa jotta vanhemmat ovat tyytyväisiä (vanhempia ei tavoita heti puhelimella, ei tekstiviestillä eikä wilma kautta). Lisäksi aikojen varaaminen terveystarkastuksiin vaatii yhteistyötä opettajien kanssa (onko koulussa rekiä, kokeita tms).Laajoja tarkastuksia minulla ja koululääkärillä noin 200 tarkastusta per henkilö.
Lisäksi teen lähetteet toimintaterapiaan, puheterapiaan, silmälääkäreille ja ravitsemusterapiaan. ADHD kontrollit ja seurannat kuuluvat kouluterveydenhoitajan työnkuvaan tässä kunnassa. Teen varasto- ja apteekkitilaukset. Teen tylvuoropohjani. Meillä on teams koulutuksia. Yms
Meillä on YHR palaverit kerran viikossa, omat palaverit, moniammatilliset palaverit.
Avovastaanottoa arkisin klo 11-12, tuolloin saa tulla käymään luonani ilman ajanvarausta.
Rajalliset ovat kuitenkin valtuuteni mm jos tullaan kertomaan, että on huimausta ollut en voi mitään verikokeita ohjelmoida, mutta voin ohjata ottamaan yhteyttä terveysasemalle ja tehdä lähetteen fysioterapiaan.Minun luokseni lähetetään arvioon lapsia jotka esim eilen illalla olivat kaatuneet vapaa-ajan harrastuksissa ja nyt on jalka tai käsi kipeä. Mitäs luulette, näenkö sen enempää kuin vanhempi? Että kipeä on ja tarvitsee varmaan lääkärille ajan terveyskeskukseen.
Kipeää tai sairasta lasta ei tuoda kouluterveydenhoitajalle mihinkään arvioon koulupäivänä (saako lähteä kotiin ajatuksella). Opettajat soittavat vanhemmille ja vanhemmat hakevat lapsen kotiin. Kouluterveydenhoitajalla ei ole mitään lepohuoneita joissa tarkkailla tai seurataan kipeitä lapsia.
Minullakin pyörii terveystarkastukset pitkin päivää, monesti näissä tarkastuksissa on vanhemmat mukana (ottaneet töistä vapaata jotta pääsevät mukaan tarkastukseen lapsensa kanssa). Sitten ovilla koputtelee pitkin päivää kuumeiset, kurkkukipuiset, tikku sormessa olevat lapset yksin, yhdessä opettajan tai vanhemman kanssa.Mietipä itse miltä se tuntuisi, kun olet varatulla vastaanotolla lapsesi kanssa ja hoitaja hyppää ovella sen tunnin aikana 4-6 kertaa sanomassa ettei nyt voi ottaa vastaan tai katsoa ihottumaa tai antaa laastaria sormen haavaan. Tai on kaaduttu polkupyörällä tai muulla välineellä ja hammas on katkennut.
Päivän aikana todellakin käydään kysymässä voiko tarkistaa korvia, katsoa ja arvoida ihottumaa, onko tullut kaatuessa murtuma tai onko haavat ompelua tai liimausta vaativia, pahoinpitelyn (oppilaiden kesken) arviot, saako kipeä kuumeinen lapsi lähteä kotiin, saako oksenteleva lapsi lähteä kotiin. Onko minulla kynsisakset, onko minulla pillimehua yms.
Tietenkin otan vastaan näitä oppilaita ja selvitän tilanteen, jos minulla on aikaa eikä vastaanotolla ole ketään. Soittelen koteihin ja pyydän hakemaan lapsia kotiin ja hakeutumaan arvioon terveysasemalle tai hammaslääkäriin/ päivystykseen tms.Toisinaan vanhemmat eivät pääse lastaan hakemaan ja pyytävät, että voinko pitää itselläni tarkkailussa klo 16:30 saakka? Pidänkö näitä lapsia vastaanottohuoneessani jossa pitäisi pyöriä terveystarkastukset? Samassa huoneessa pidän siis sairastupaa jossa lattialla lepäämässä 2-4 oppilasta odottamassa vanhempiaan?
Opettajat on jo vuosia ohjeistettu lähettämään kipeät ja kuumeiset lapset kotiin. Nyt puhuttiin hätäensiavusta, kun sitäkin kieltäydytään antamasta. Etkö erota mikä ero on tajuttomalla lapsella ja tikulla sormessa?
Hädässä soitetaan 112. Vai oletatko, että kouluth:lla on huoneessa elvytyspakki?
Saman elvytyskoulutuksen on opettajat suorittaneet kuin terveydenhoitaja.
Opettajat ovat oppilaistaan jakamattomassa virkavastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä taas. Ei kouluterveydenhoitaja hoida sairauksia. Meinaatko että itse menit sairaana aina kouluterkkarille etkä lääkärille?
90-luvulla mentiin terkkarille, joka sitten neuvoi ja tarvittaessa ohjasi eteenpäin. Se oli niinkuin aikuisilla työterveyshoitaja nykyään. Yllätyin itsekin kun nykyään terkkarille ei saa mennä vaan ohjataan suoraan terveysasemalle.
Meidän moulun terkkarit on aika avuttomia. Poika nyrjäytti nilkkansa liikuntatunnilla, nilkka on pikimusta ja nämä laittaa siihen sideharson ja lähettää luokkaan. Poika soittaa minua hakemaan koulun jälkeen, kun ei voi kävellä. Kun näin nilkan, laitettiin se heti kunnon siteeseen, kaivoin kaapista kyynärsauvat ja lähdettiin ensiapuun. Se leikattiin illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kouluterkka
Meillä ei tee edes tuota. Harva opettajakaan huolehtii että lapsi saa laastarin. Minusta se on outoa.
En muista omasta lapsuudesta että olisi jätetty lapsia heitteille vaan tosiaan jos tuli haava tai tuli kipeäksi kesken koulupäivän niin terkkarille ohjattiin ja vanhemmat pyydettiin hakemaan sieltä jos tilanne tarvitsi.
Päiväni täyttyvät terveystarkastuksista, laajat tarkastukset kestävät tunnin ja siihen kirjaamiseen kuluva aika.
Työaikaani kuuluvat myös aikojen varaaminen oppilaille (minulle ja koululääkärille). On toisinaan aika työlästä sovittaa tarkastusaikaa jotta vanhemmat ovat tyytyväisiä (vanhempia ei tavoita heti puhelimella, ei tekstiviestillä eikä wilma kautta). Lisäksi aikojen varaaminen terveystarkastuksiin vaatii yhteistyötä opettajien kanssa (onko koulussa rekiä, kokeita tms).Laajoja tarkastuksia minulla ja koululääkärillä noin 200 tarkastusta per henkilö.
Lisäksi teen lähetteet toimintaterapiaan, puheterapiaan, silmälääkäreille ja ravitsemusterapiaan. ADHD kontrollit ja seurannat kuuluvat kouluterveydenhoitajan työnkuvaan tässä kunnassa. Teen varasto- ja apteekkitilaukset. Teen tylvuoropohjani. Meillä on teams koulutuksia. Yms
Meillä on YHR palaverit kerran viikossa, omat palaverit, moniammatilliset palaverit.
Avovastaanottoa arkisin klo 11-12, tuolloin saa tulla käymään luonani ilman ajanvarausta.
Rajalliset ovat kuitenkin valtuuteni mm jos tullaan kertomaan, että on huimausta ollut en voi mitään verikokeita ohjelmoida, mutta voin ohjata ottamaan yhteyttä terveysasemalle ja tehdä lähetteen fysioterapiaan.Minun luokseni lähetetään arvioon lapsia jotka esim eilen illalla olivat kaatuneet vapaa-ajan harrastuksissa ja nyt on jalka tai käsi kipeä. Mitäs luulette, näenkö sen enempää kuin vanhempi? Että kipeä on ja tarvitsee varmaan lääkärille ajan terveyskeskukseen.
Kipeää tai sairasta lasta ei tuoda kouluterveydenhoitajalle mihinkään arvioon koulupäivänä (saako lähteä kotiin ajatuksella). Opettajat soittavat vanhemmille ja vanhemmat hakevat lapsen kotiin. Kouluterveydenhoitajalla ei ole mitään lepohuoneita joissa tarkkailla tai seurataan kipeitä lapsia.
Minullakin pyörii terveystarkastukset pitkin päivää, monesti näissä tarkastuksissa on vanhemmat mukana (ottaneet töistä vapaata jotta pääsevät mukaan tarkastukseen lapsensa kanssa). Sitten ovilla koputtelee pitkin päivää kuumeiset, kurkkukipuiset, tikku sormessa olevat lapset yksin, yhdessä opettajan tai vanhemman kanssa.Mietipä itse miltä se tuntuisi, kun olet varatulla vastaanotolla lapsesi kanssa ja hoitaja hyppää ovella sen tunnin aikana 4-6 kertaa sanomassa ettei nyt voi ottaa vastaan tai katsoa ihottumaa tai antaa laastaria sormen haavaan. Tai on kaaduttu polkupyörällä tai muulla välineellä ja hammas on katkennut.
Päivän aikana todellakin käydään kysymässä voiko tarkistaa korvia, katsoa ja arvoida ihottumaa, onko tullut kaatuessa murtuma tai onko haavat ompelua tai liimausta vaativia, pahoinpitelyn (oppilaiden kesken) arviot, saako kipeä kuumeinen lapsi lähteä kotiin, saako oksenteleva lapsi lähteä kotiin. Onko minulla kynsisakset, onko minulla pillimehua yms.
Tietenkin otan vastaan näitä oppilaita ja selvitän tilanteen, jos minulla on aikaa eikä vastaanotolla ole ketään. Soittelen koteihin ja pyydän hakemaan lapsia kotiin ja hakeutumaan arvioon terveysasemalle tai hammaslääkäriin/ päivystykseen tms.Toisinaan vanhemmat eivät pääse lastaan hakemaan ja pyytävät, että voinko pitää itselläni tarkkailussa klo 16:30 saakka? Pidänkö näitä lapsia vastaanottohuoneessani jossa pitäisi pyöriä terveystarkastukset? Samassa huoneessa pidän siis sairastupaa jossa lattialla lepäämässä 2-4 oppilasta odottamassa vanhempiaan?
Kuvasit hyvin sitä miten odotukset ja palvelu eivät kohtaa. Odotukset asettuvat palveluihin joita varten terveydenhoitajat eivät ole kouluilla.
Toisen työtä ei kunnioiteta. Nähdään vaan se oma tarve. Ei myös kunnioiteta vastaanotolla olevaa oppilasta ja huoltajaa, kun tullaan keskeyttämään vastaanottoa pienissä asioissa. Silti pienissä kouluissa saadaan nuo päivittäiset odotukset hyvin hoidettua vaikka terveydenhoitajaa ei ole saatavilla. Siellä on opittu pärjäämään, kun terveydenhoitaja on vaikkapa kaksi päivää kuukaudessa paikalla.
Isoissa kouluissa tuota ei ymmärretä eikä nähdä, että odotukset ovat kohtuuttomat saatavilla olevaan resurssiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerran vuodessa siis sinun lapsellesi. Meidän koulussa yhdellä terkalla on 650 lasta, et kerran vuodessa on aika monta tarkastusta.
650/190=3,42 lapsen tarkastusta päivässä.
Muut ajat istutaankin sitten sormia pyörittämässä siellä omassa huoneessa
Et edelleenkään huomioi muita työtehtäviä. Työssä on paljon lakisääteisiä paperitöitä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on tarkkaan laskenut mitä mikin terveydenhoitajan työtehtävä vie aikaa. Niihin laskelmiin mitoitukset oppilasmääristä perustuvat. Sama koskee myös lääkärien, psykologien, sosiaalityöntekijöiden jne työtä. Lakisääteiset työtehtävät ja niihin menevä aika on tarkkaan laskettu. Näin on kaikissa työtehtävissä jotka ovat rekisteröintiä vaativia ja tutkintoa vaativia. Tietysti opettajat ja vanhemmat ym. keksivät mielellään heitä helpottavia työtehtäviä muille ammattiryhmille. He eivät voi kuitenkaan omilla toiveillaan ylittää lakisääteisiä töitä.
Oi ihan rekisteröintiä ja tutkintoa vaativia töitä
Vierailija kirjoitti:
Meidän moulun terkkarit on aika avuttomia. Poika nyrjäytti nilkkansa liikuntatunnilla, nilkka on pikimusta ja nämä laittaa siihen sideharson ja lähettää luokkaan. Poika soittaa minua hakemaan koulun jälkeen, kun ei voi kävellä. Kun näin nilkan, laitettiin se heti kunnon siteeseen, kaivoin kaapista kyynärsauvat ja lähdettiin ensiapuun. Se leikattiin illalla.
Aivan, oletus siis teilläkin oli, että kouluterkalla on kaapeissaan ensiapuvälineistö? Siellä ei taida sideharsoa kummenpaa käytössä.
Milloin kansakunta ymmärtää ettei kouluth hoida sairauksia tai tapaturmia? Kouluterveydenhuolto on ennaltaehkäisevää toimintaa.
Niin ja mitä se yleensä tekee niiden terveystarkastusten lisäksi. Tuskin mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä taas. Ei kouluterveydenhoitaja hoida sairauksia. Meinaatko että itse menit sairaana aina kouluterkkarille etkä lääkärille?
90-luvulla mentiin terkkarille, joka sitten neuvoi ja tarvittaessa ohjasi eteenpäin. Se oli niinkuin aikuisilla työterveyshoitaja nykyään. Yllätyin itsekin kun nykyään terkkarille ei saa mennä vaan ohjataan suoraan terveysasemalle.
Silloin oli eri säädökset ohjaamassa työtä. Työnmäärittelyä on muutettu terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella ja heidän ohjeitaan on noudatettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kouluterkka
Kuvasit hyvin sitä miten odotukset ja palvelu eivät kohtaa. Odotukset asettuvat palveluihin joita varten terveydenhoitajat eivät ole kouluilla.
Toisen työtä ei kunnioiteta. Nähdään vaan se oma tarve. Ei myös kunnioiteta vastaanotolla olevaa oppilasta ja huoltajaa, kun tullaan keskeyttämään vastaanottoa pienissä asioissa. Silti pienissä kouluissa saadaan nuo päivittäiset odotukset hyvin hoidettua vaikka terveydenhoitajaa ei ole saatavilla. Siellä on opittu pärjäämään, kun terveydenhoitaja on vaikkapa kaksi päivää kuukaudessa paikalla.
Isoissa kouluissa tuota ei ymmärretä eikä nähdä, että odotukset ovat kohtuuttomat saatavilla olevaan resurssiin nähden.
Ei siellä terkkarin oven takana ikinä mitään jonoa ole, kun opettajat lähettävät sairaat aina kotiin.
Opettajat ovat kritisoineet nyt sitä, kun terveydenhoitajat kieltäytyvät nykyään jopa hätäensiavun antamisesta, mikä on kansalaisvelvoite, ja velvoittaa jopa talomiehen tai keittäjän auttamaan. Mutta terkkarit eivät auta. Se on tullut selväksi.
Ongelma tässä on, että se terveydenhoitajan osaaminen ei riitä juuri muuhun, kuin laastarin laittoon. Ehkä juuri ja juuri myös punnitsemiseen. Siinä se. Ei sinne kannata mennä terveyshuolien kanssa. Ihan sama homma kuin arvauskeskuksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On lain mukaista toimintaa. Kouluterkalla on omat työnsä, eikä välttämättä edes ensiaputarvikkeita.
Ensiapua on velvollinen antamaan jokainen henkilökuntaan kuuluva. Jatkon hoitaa sitten tarvittaessa ambulanssin väki.
Muulla koulun henkilökunnallako ei ole omia töitä?
Vierailija kirjoitti:
Sillä välineistöllä tehdään mitä on lupa tilata. Lastat, kyynärsauvat, vahvat sidostarvikkeet eivät kuulu valikoimaan. Kaikki vakavat tapaturmat kuuluvat terveysasemalle. Eikä aina näy heti kuinka paha tilanne on. Joskus voi samana päivänä loukata uudestaan saman kohdan jne.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mitä se yleensä tekee niiden terveystarkastusten lisäksi. Tuskin mitään.
Lukutaidotonta porukkaa täällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli eri säädökset ohjaamassa työtä. Työnmäärittelyä on muutettu terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella ja heidän ohjeitaan on noudatettava.
Selvästi vastaavalle toimelle olisi edelleen tarvetta. Olisihan se lapsillekin helpompaa kun koulussa olisi joku jonka kanssa keskustella ja kysyä terveyshuolistaan. Harva osaa lähteä terveyskeskukseen. Ja joku terveydenhuollon koulutuksen saanut, jolta saisi pientä ensiapuakin.
Kyllä, mulla on ihana työ kouluterkkarina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kouluterkka
Opettajat on jo vuosia ohjeistettu lähettämään kipeät ja kuumeiset lapset kotiin. Nyt puhuttiin hätäensiavusta, kun sitäkin kieltäydytään antamasta. Etkö erota mikä ero on tajuttomalla lapsella ja tikulla sormessa?
Hädässä soitetaan 112. Vai oletatko, että kouluth:lla on huoneessa elvytyspakki?
Saman elvytyskoulutuksen on opettajat suorittaneet kuin terveydenhoitaja.
Opettajat ovat oppilaistaan jakamattomassa virkavastuussa.
Opettaja on virassa ja terkkari toimessa.
Vakavassa tilanteessa auttavat kumpikin, mutta se ei poista sitä, että opettaja on aina vastuussa oppilaasta, koska hänellä on valvontavastuu opetuksen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se terkkari sille kuumeelle mahtaa? Kun kuume nousee, soitetaan vanhemmille ja lapsi lähetetään kotiin.
Terkka voisi kirjoittaa sen sairaslomalapun, jota vanhemmat kuitenkin tarvitsevat työnantajalle jäädessään hoitamaan lasta kotiin. Nytkö vanhemman täytyy raahata se sairas lapsi terveyskeskukseen hakemaan sen lapun? Aika sairasta.
Sinä siis lähetät sairaan lapsen kouluun. Hyvähyvä.
Sinä valopää et ymmärrä, että lapsi voi aamulla olla vielä terve ja sairastua koulupäivän aikana?
Ja silloin opettaja soittaa vanhemmille ja lapsi lähtee kotiin. Ei se terveydenhoitaja sille kuumeelle mitään mahda.
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten oppilas sai sairauskohtauksen luokassani. Soitin terveydenhoitajalle että tulisiko hän avukseni niin vastaus oli että ei kuulu hänelle. Hänelle kuuluu vain sellaiset tapaukset joissa oppilas menee itse hänen luokseen.
Selvä. Soitin sitten 112. Niin kai se sitten menee. Mutta inhimillisesti ja oikeasti eettisestikin minusta aika erikoista toimintaa.
Lapsi on ok.
Törkeää toimintaa terkalta. Onneksi lapsi selvisi ja voi hyvin.
Koululainen kotiin jos sairastuu kesken päivän. Ei ole vaikeaa.