Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle nousee kuume koulussa-ei ole kouluterkan asia. Lapsella ihottumaa-ei terveydenhoitajan asia. MIKÄ SITTEN ON?!

Vierailija
30.04.2026 |

Papereitako se terkka  pyörittelee ja juo kahvia? Ja älkää sanoko että terveystarkastus,ne ovat vain kerran vuodessa!

Kommentit (306)

Vierailija
121/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerran vuodessa siis sinun lapsellesi. Meidän koulussa yhdellä terkalla on 650 lasta, et kerran vuodessa on aika monta tarkastusta. 

650/190=3,42 lapsen tarkastusta päivässä. 

Muut ajat istutaankin sitten sormia pyörittämässä siellä omassa huoneessa

Et edelleenkään huomioi muita työtehtäviä. Työssä on paljon lakisääteisiä paperitöitä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on tarkkaan laskenut mitä mikin terveydenhoitajan työtehtävä vie aikaa. Niihin laskelmiin mitoitukset oppilasmääristä perustuvat. Sama koskee myös lääkärien, psykologien, sosiaalityöntekijöiden jne työtä. Lakisääteiset työtehtävät ja niihin menevä aika on tarkkaan laskettu. Näin on kaikissa työtehtävissä jotka ovat rekisteröintiä vaativia ja tutkintoa vaativia. Tietysti opettajat ja vanhemmat ym.  keksivät mielellään heitä helpottavia työtehtäviä muille ammattiryhmille. He eivät voi kuitenkaan omilla toiveillaan ylittää lakisääteisiä töitä.

Opettajien perustyötä on opettaminen. Kai opettajatkin voisivat vetää linjauksen, että heitä ei ole koulutettu hoitamaan terveyttä eikä sairautta, joten he eivät sitä hoida. 

Sinut taas on koulutettu niihin tehtäviin eli hoitamaan ihmisten sairautta ja terveyttä, joten hoida työsi. Hyvinvointialueet lykkivät omia töitään opettajille. Sairauden hoito ei todellakaan ole mikään opettajan tehtävä. 

Vierailija
122/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä taas. Ei kouluterveydenhoitaja hoida sairauksia. Meinaatko että itse menit sairaana aina kouluterkkarille etkä lääkärille?

Menin terkkarille ja se varasi lääkäriajan. Antoi myös ensiavun nyrjähtäneelle nilkalle ja hommasi kyydin sairaalaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tääklä pahoinvoivaa porukkaa. Hyöjätään yhtäammattiryhmää kohtaan. Miksette selvitä sotkuja työpaikalla? Jos joku asia ei toimi, niin yleensä pelisäännöt sovitaan töissä. Miksette mene sinne työpaikan tarjoamaan ensiapukoulutukseen. Sieltä saa taitoa ja tietoa toimia. Ensiapukoulutuksesta voi olla hyötyä vaikkapa siellä oman perheen mökkilomalla.

Vierailija
124/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä taas. Ei kouluterveydenhoitaja hoida sairauksia. Meinaatko että itse menit sairaana aina kouluterkkarille etkä lääkärille?

Menin terkkarille ja se varasi lääkäriajan. Antoi myös ensiavun nyrjähtäneelle nilkalle ja hommasi kyydin sairaalaan. 

Näin sen pitäisi mielestäni mennä. 

Vierailija
125/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tääklä pahoinvoivaa porukkaa. Hyöjätään yhtäammattiryhmää kohtaan. Miksette selvitä sotkuja työpaikalla? Jos joku asia ei toimi, niin yleensä pelisäännöt sovitaan töissä. Miksette mene sinne työpaikan tarjoamaan ensiapukoulutukseen. Sieltä saa taitoa ja tietoa toimia. Ensiapukoulutuksesta voi olla hyötyä vaikkapa siellä oman perheen mökkilomalla.

Sinä et hoida töitäsi ja se on muiden vika. 

Vierailija
126/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee kuumetta menee kotiin lepäämään 

Vanhempi voi kyyditä jos itse ei voi mennä kotiin 

Tai vanhempi tilaa vaikka taksin ja maksaa 

Vierailija
127/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa ensiapua. Yleensä haavan puhdistus ja laastari.

-kouluterkka

Tarviiko tuohon koulutusta? Meillä niin pieni koulu, että tuon hoitaa talkkari muiden töiden ohessa.

Vierailija
128/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt ei ole ongelma. Vaan jos lapsi saa sairauskohtauksen tai on hänen henkeään uhkaava tilanne, niin samassa rakennuksessa oleva terveydenhoitoalan ammattilainen kieltäytyy antamasta hätäensiapua. Näitä tilanteita on tullut paljon hyvinvointialueiden uusien ohjeistusten vuoksi. Mielestäni nuo ohjeistukset ovat laittomia. 

Vierailija
129/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerran vuodessa siis sinun lapsellesi. Meidän koulussa yhdellä terkalla on 650 lasta, et kerran vuodessa on aika monta tarkastusta. 

650/190=3,42 lapsen tarkastusta päivässä. 

Muut ajat istutaankin sitten sormia pyörittämässä siellä omassa huoneessa

Et edelleenkään huomioi muita työtehtäviä. Työssä on paljon lakisääteisiä paperitöitä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on tarkkaan laskenut mitä mikin terveydenhoitajan työtehtävä vie aikaa. Niihin laskelmiin mitoitukset oppilasmääristä perustuvat. Sama koskee myös lääkärien, psykologien, sosiaalityöntekijöiden jne työtä. Lakisääteiset työtehtävät ja niihin menevä aika on tarkkaan laskettu. Näin on kaikissa työtehtävissä jotka ovat rekisteröintiä vaativia ja tutkintoa vaativia. Tietysti opettajat ja vanhemmat ym.  keksivät mielellään heitä helpottavia työtehtäviä muille ammattiryhmille. He eivät voi kuitenkaan omilla toiveillaan ylittää lakisääteisiä töitä.

Opettajien perustyötä on opettaminen. Kai opettajatkin voisivat vetää linjauksen, että heitä ei ole koulutettu hoitamaan terveyttä eikä sairautta, joten he eivät sitä hoida. 

Sinut taas on koulutettu niihin tehtäviin eli hoitamaan ihmisten sairautta ja terveyttä, joten hoida työsi. Hyvinvointialueet lykkivät omia töitään opettajille. Sairauden hoito ei todellakaan ole mikään opettajan tehtävä. 

Joissakin kouluissa jopa rehtori on tullut käännyttämään oppilaita terkkarilta pois, koska yksi ihminen ei millään pysty hoitamaan kaikkia laastareita ym pikkuvaivoja. Hän on turvannut sen, että autetaan vain oikeasti vaativampaa ensiapua tarvitsevaa tai saadaan moniammatillinen palaveri pidettyä. 

Lähettäkää vaan kaikki sairaat. Terkkari sairastuu usein ja sijaista ei tule. Oppilaiden tarttuville taudeille ei terkkarikaan ole immuuni. Sairaanhoito ei kuulu peruskouluissa terkkareiden työhön eikä sitä ole mitoitettu työaikaan.

Vierailija
130/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt ei ole ongelma. Vaan jos lapsi saa sairauskohtauksen tai on hänen henkeään uhkaava tilanne, niin samassa rakennuksessa oleva terveydenhoitoalan ammattilainen kieltäytyy antamasta hätäensiapua. Näitä tilanteita on tullut paljon hyvinvointialueiden uusien ohjeistusten vuoksi. Mielestäni nuo ohjeistukset ovat laittomia. 

Kuume ei vaadi heti lääkäriä tai terveydenhoitajaa. Ap vain yrittää ulkoistaa lapsensa hoidon muille.

Onneksi hänen lapsensa on sijaisvanhemman tykönä.

Vierailija
131/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et hoida töitäsi ja se on muiden vika. 

Jopa on päätelmä. Et edes tiedä mitä työtä teen. Silti tiedät etten hoida töitäni. Aika outoa.

Vierailija
132/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lain mukaista toimintaa. Kouluterkalla on omat työnsä, eikä välttämättä edes ensiaputarvikkeita. 

Ensiapua on velvollinen antamaan jokainen henkilökuntaan kuuluva. Jatkon hoitaa sitten tarvittaessa ambulanssin väki. 

Hmmm... kummassakohan on paremmat selviytymismahdollisuudet? Enkun maikka antaa ensiapua vai terveydenhoitaja? 

Varmaan enkun maikalla jos lähdetään hakemaan terveydenhoitajaa toisesta koulusta tai huoneestaan. 
Siinä hukataan arvokkaita minuutteja. 

Vierailija
133/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla pienipaikkakunta. Niissä sama terkkari hoitaa koulua ja on terveysasemalla.

Vierailija
134/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-kouluterkka

Meillä ei tee edes tuota. Harva opettajakaan huolehtii että lapsi saa laastarin. Minusta se on outoa.

En muista omasta lapsuudesta että olisi jätetty lapsia heitteille vaan tosiaan jos tuli haava tai tuli kipeäksi kesken koulupäivän niin terkkarille ohjattiin ja vanhemmat pyydettiin hakemaan sieltä jos tilanne tarvitsi.

Itse olen kouluterveydenhoitaja koulussa missä on noin 500 lasta.

Päiväni täyttyvät terveystarkastuksista, laajat tarkastukset kestävät tunnin ja siihen kirjaamiseen kuluva aika.

Työaikaani kuuluvat myös aikojen varaaminen oppilaille (minulle ja koululääkärille). On toisinaan aika työlästä sovittaa tarkastusaikaa jotta vanhemmat ovat tyytyväisiä (vanhempia ei tavoita heti puhelimella, ei tekstiviestillä eikä wilma kautta). Lisäksi aikojen varaaminen terveystarkastuksiin vaatii yhteistyötä opettajien kanssa (onko koulussa rekiä, kokeita tms).

Laajoja tarkastuksia minulla ja koululääkärillä noin 200 tarkastusta per henkilö.

Lisäksi teen lähetteet toimintaterapiaan, puheterapiaan, silmälääkäreille ja ravitsemusterapiaan. ADHD kontrollit ja seurannat kuuluvat kouluterveydenhoitajan työnkuvaan tässä kunnassa. Teen varasto- ja apteekkitilaukset. Teen tylvuoropohjani. Meillä on teams koulutuksia. Yms

Meillä on YHR palaverit kerran viikossa, omat palaverit, moniammatilliset palaverit.

Avovastaanottoa arkisin klo 11-12, tuolloin saa tulla käymään luonani ilman ajanvarausta. 
Rajalliset ovat kuitenkin valtuuteni mm jos tullaan kertomaan, että on huimausta ollut en voi mitään verikokeita ohjelmoida, mutta voin ohjata ottamaan yhteyttä terveysasemalle ja tehdä lähetteen fysioterapiaan.

Minun luokseni lähetetään arvioon lapsia jotka esim eilen illalla olivat kaatuneet vapaa-ajan harrastuksissa ja nyt on jalka tai käsi kipeä. Mitäs luulette, näenkö sen enempää kuin vanhempi? Että kipeä on ja tarvitsee varmaan lääkärille ajan terveyskeskukseen.

Kipeää tai sairasta lasta ei tuoda kouluterveydenhoitajalle mihinkään arvioon koulupäivänä (saako lähteä kotiin ajatuksella). Opettajat soittavat vanhemmille ja vanhemmat hakevat lapsen kotiin. Kouluterveydenhoitajalla ei ole mitään lepohuoneita joissa tarkkailla tai seurataan kipeitä lapsia.

Minullakin pyörii terveystarkastukset pitkin päivää, monesti näissä tarkastuksissa on vanhemmat mukana (ottaneet töistä vapaata jotta pääsevät mukaan tarkastukseen lapsensa kanssa). Sitten ovilla koputtelee pitkin päivää kuumeiset, kurkkukipuiset, tikku sormessa olevat lapset yksin, yhdessä opettajan tai vanhemman kanssa.

Mietipä itse miltä se tuntuisi, kun olet varatulla vastaanotolla lapsesi kanssa ja hoitaja hyppää ovella sen tunnin aikana 4-6 kertaa sanomassa ettei nyt voi ottaa vastaan tai katsoa ihottumaa tai antaa laastaria sormen haavaan. Tai on kaaduttu polkupyörällä tai muulla välineellä ja hammas on katkennut.

Päivän aikana todellakin käydään kysymässä voiko tarkistaa korvia, katsoa ja arvoida ihottumaa, onko tullut kaatuessa murtuma tai onko haavat ompelua tai liimausta vaativia, pahoinpitelyn (oppilaiden kesken) arviot, saako kipeä kuumeinen lapsi lähteä kotiin, saako oksenteleva lapsi lähteä kotiin. Onko minulla kynsisakset, onko minulla pillimehua yms.

Tietenkin otan vastaan näitä oppilaita ja selvitän tilanteen, jos minulla on aikaa eikä vastaanotolla ole ketään. Soittelen koteihin ja pyydän hakemaan lapsia kotiin ja hakeutumaan arvioon terveysasemalle tai hammaslääkäriin/ päivystykseen tms.

Toisinaan vanhemmat eivät pääse lastaan hakemaan ja pyytävät, että voinko pitää itselläni tarkkailussa klo 16:30 saakka? Pidänkö näitä lapsia vastaanottohuoneessani jossa pitäisi pyöriä terveystarkastukset? Samassa huoneessa pidän siis sairastupaa jossa lattialla lepäämässä 2-4 oppilasta odottamassa vanhempiaan?

Vierailija
135/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku aika sitten oppilas sai sairauskohtauksen luokassani. Soitin terveydenhoitajalle että tulisiko hän avukseni niin vastaus oli että ei kuulu hänelle. Hänelle kuuluu vain sellaiset tapaukset joissa oppilas menee itse hänen luokseen. 

Selvä. Soitin sitten 112. Niin kai se sitten menee. Mutta inhimillisesti ja oikeasti eettisestikin minusta aika erikoista toimintaa. 

Lapsi on ok. 

Vakavassa sairauskohtauksessa 112 on oikea paikka. Sinne soittaa myös terveydenhoitaja, jos hän arvioi tilanteen sitä vaativan ja on ensiaputilanteessa.

Vierailija
136/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan terveydenhoitajilla pitää olla tavoitettavissa akuutissa tilanteessa joka päivä.  Yleensä puhutaavbavoimesta ajasta, johon ei tarvitse ajanvarausta. Tällöin voi tulla näyttämään ihottumaa, mitä muuta nyt onkaan. Välillä on haavoja putsattavana vaikka ei se työhön suoraan kuuluu. Minulla ala-aste jossa paljon sattuu ja tapahtuu kiinnitän pienet oppilaat vastaan jos ei juuri silloin ole terveystarkastusta käynnissä. 

Ei ole tuollaista lakia. Kuinka edes voisivat olla joka päivä paikalla joka koulullaan. Meidän lasten terkkarilla on kolme koulua. Terkkari järjestää myös koululääkärin vastaanotot ja adhd- ja kasvuseurannat, eli tarkastuskäyntejä on paljon enemmän, kuin pelkkä oppilasmäärä. Ne on jotkut ihan muut ammattiryhmät, jotka kouluilla pyörittelee peukaloitaan.

Vierailija
137/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkkarit on yksi hyödyttömimpiä ammatteja. Kaikki niiden mitättömät hommat osaisi tehdä yläastelainenkin.

Mutta ap sensijaan ei osaa.

Kiinnostaa, missä on yläaste, jossa oppilaat osaavat pistää rokotteen ja kuunnella keuhkot?

Vierailija
138/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-kouluterkka

Meillä ei tee edes tuota. Harva opettajakaan huolehtii että lapsi saa laastarin. Minusta se on outoa.

En muista omasta lapsuudesta että olisi jätetty lapsia heitteille vaan tosiaan jos tuli haava tai tuli kipeäksi kesken koulupäivän niin terkkarille ohjattiin ja vanhemmat pyydettiin hakemaan sieltä jos tilanne tarvitsi.

Itse olen kouluterveydenhoitaja koulussa missä on noin 500 lasta.

Päiväni täyttyvät terveystarkastuksista, laajat tarkastukset kestävät tunnin ja siihen kirjaamiseen kuluva aika.

Työaikaani kuuluvat myös aikojen varaaminen oppilaille (minulle ja koululääkärille). On toisinaan aika työlästä sovittaa tarkastusaikaa jotta vanhemmat ovat tyytyväisiä (vanhempia ei tavoita heti puhelimella, ei tekstiviestillä eikä wilma kautta). Lisäksi aikojen varaaminen terveystarkastuksiin vaatii yhteistyötä opettajien kanssa (onko koulussa rekiä, kokeita tms).

Laajoja tarkastuksia minulla ja koululääkärillä noin 200 tarkastusta per henkilö.

Lisäksi teen lähetteet toimintaterapiaan, puheterapiaan, silmälääkäreille ja ravitsemusterapiaan. ADHD kontrollit ja seurannat kuuluvat kouluterveydenhoitajan työnkuvaan tässä kunnassa. Teen varasto- ja apteekkitilaukset. Teen tylvuoropohjani. Meillä on teams koulutuksia. Yms

Meillä on YHR palaverit kerran viikossa, omat palaverit, moniammatilliset palaverit.

Avovastaanottoa arkisin klo 11-12, tuolloin saa tulla käymään luonani ilman ajanvarausta. 
Rajalliset ovat kuitenkin valtuuteni mm jos tullaan kertomaan, että on huimausta ollut en voi mitään verikokeita ohjelmoida, mutta voin ohjata ottamaan yhteyttä terveysasemalle ja tehdä lähetteen fysioterapiaan.

Minun luokseni lähetetään arvioon lapsia jotka esim eilen illalla olivat kaatuneet vapaa-ajan harrastuksissa ja nyt on jalka tai käsi kipeä. Mitäs luulette, näenkö sen enempää kuin vanhempi? Että kipeä on ja tarvitsee varmaan lääkärille ajan terveyskeskukseen.

Kipeää tai sairasta lasta ei tuoda kouluterveydenhoitajalle mihinkään arvioon koulupäivänä (saako lähteä kotiin ajatuksella). Opettajat soittavat vanhemmille ja vanhemmat hakevat lapsen kotiin. Kouluterveydenhoitajalla ei ole mitään lepohuoneita joissa tarkkailla tai seurataan kipeitä lapsia.

Minullakin pyörii terveystarkastukset pitkin päivää, monesti näissä tarkastuksissa on vanhemmat mukana (ottaneet töistä vapaata jotta pääsevät mukaan tarkastukseen lapsensa kanssa). Sitten ovilla koputtelee pitkin päivää kuumeiset, kurkkukipuiset, tikku sormessa olevat lapset yksin, yhdessä opettajan tai vanhemman kanssa.

Mietipä itse miltä se tuntuisi, kun olet varatulla vastaanotolla lapsesi kanssa ja hoitaja hyppää ovella sen tunnin aikana 4-6 kertaa sanomassa ettei nyt voi ottaa vastaan tai katsoa ihottumaa tai antaa laastaria sormen haavaan. Tai on kaaduttu polkupyörällä tai muulla välineellä ja hammas on katkennut.

Päivän aikana todellakin käydään kysymässä voiko tarkistaa korvia, katsoa ja arvoida ihottumaa, onko tullut kaatuessa murtuma tai onko haavat ompelua tai liimausta vaativia, pahoinpitelyn (oppilaiden kesken) arviot, saako kipeä kuumeinen lapsi lähteä kotiin, saako oksenteleva lapsi lähteä kotiin. Onko minulla kynsisakset, onko minulla pillimehua yms.

Tietenkin otan vastaan näitä oppilaita ja selvitän tilanteen, jos minulla on aikaa eikä vastaanotolla ole ketään. Soittelen koteihin ja pyydän hakemaan lapsia kotiin ja hakeutumaan arvioon terveysasemalle tai hammaslääkäriin/ päivystykseen tms.

Toisinaan vanhemmat eivät pääse lastaan hakemaan ja pyytävät, että voinko pitää itselläni tarkkailussa klo 16:30 saakka? Pidänkö näitä lapsia vastaanottohuoneessani jossa pitäisi pyöriä terveystarkastukset? Samassa huoneessa pidän siis sairastupaa jossa lattialla lepäämässä 2-4 oppilasta odottamassa vanhempiaan?

Opettajat on jo vuosia ohjeistettu lähettämään kipeät ja kuumeiset lapset kotiin. Nyt puhuttiin hätäensiavusta, kun sitäkin kieltäydytään antamasta. Etkö erota mikä ero on tajuttomalla lapsella ja tikulla sormessa?

Vierailija
139/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden toimenkuva on pikkasen erilainen kuin ap kuvittelee. Yksi terkka voi olla vastuussa kymmenen koulun pakollisista terveystarkastuksista ja rokotuksista. Ei se siellä päivystä ja vaikka päivystää, sen toimenkuvan määrää laki ja sote-alue, et sinä.

Ja laki määrää myös vanhemmalle huolto- ja hoivavelvollisuuden lastaan kohtaan.

Vierailija
140/306 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lienee niitä vanhempia, jotka ei ole opettaneet lastaan kuivaksi kouluun mennessä, eikä sitomaan kengännauhoja, niistämään nenäliinaan ja olemaan purematta muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme