Apuja raskausvaivaan rv 16: suonikohjut
Odotan kakkosta ja ikäeroa on tulossa kaksi vuotta. Esikkoa odottaessa oli sama vaiva, mutta alkoi muistaakseni vasta joskus rv 30 tms.
Eli minulle alkaa nyt jo pukata suonikohjuja, eikä mitään perinteisiä säärten/pohkeiden/polvitaipeiden/sivureisien kohjuja vaan nivusiin (reisinivelen kohdalle/ihan ylös sisäreisiin) sekä tuntemuksista päätellen ilmeisesti myös häpyhuuliin. Esikon jäljiltä nämä hävisivät synnytyksen jälkeen vaikka ainakin häpyhuulten ekan raskauden viimeisessä lääkärineuvolassa tilanne taivastelivatkin. Pahinta ei edes olo ulkonäölliset seikat vaan paineentunne ja suorastaan kipu, joka tähän liittyy. Teen istumatyötä, pahimmalta kuitenkin tuntuu jalkeille ollessa. Verenpaineeni on matala, viimeksi 105/65.
Jos kyseessä olisi säärten suonikohjut, olisi tukisukista apua, mutta entäs tähän! Jalat kohti kattoa auttaisi varmasti, mutta on toteuttamiskelpoinen ohje vain harvakseltaan! Tukisukkahousujakin toki on, mutta säät ei ole vielä niille riittävän kylmät eikä nekään tuonne alapäähän taida auttaa :-/ Maha oli esikkoa odottaessa vastaavissa mitoissa ehkä reilua kuukautta myöhemmin ja kaikenkaikkiaan aika valtava. Painoa viimeraskaudessa tuli 12kg, normaalisti olen pienikokoinen 160/50.
Moikka
Oli ihan pakko rekisteröityä käyttäjäksi, kun näin viestisi..
Eli mulla on ihan sama vaiva, todellakin VAIVA. Kohjuja pukkaa nivustaipeisiin ja toinen häpyhuuli on ollut jo muutaman viikon kuin kasa viinirypäleitä (siis pienemmässä koossa..) Viikkoja itselläni nyt 18+ eli melko samoissa mennään.
Viime raskaudessa ko. vaiva alkoi mullakin vasta joskus rv 30+. Mitään kummempia hoitovinkkejä en saanut viimeksikään. Sanottiin vaan, että kyllä ne synnytyksen jälkeen häviää... ja niin ne kyllä häviskin. Itse oon havainnu, että parasta hoitoa on lepo ja jalat ylös (niinkuin itsekin veikkailit). Tosin lepoaikaa on melko vaikea löytää.. Joo ja paineentunne ja kipu ovat melkoisia, varsinkin kun nousee ylös seisomaan, niin tuntuu, että jotain oikein valuu tuonne nivuseen ja häpyhuuleen.
En pysty mitään hoitovinkkejä antamaan, mutta itselleni viestisi toi lohtua, etten ole yksin vaivani kanssa. Lähinnä voin siis lohduttaa sinua, että on meitä muitakin tämän ikävän ongelman parissa.
Tsemppiä raskauteesi ja toivotaan, että kohjut pysyis ees vähän kurissa!! :)
-Branco