Yli 50-vuotias, oletko ottanut vyöruusurokotteen?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesirokon sairastaneille ainakin suositellaan, koska heillä vyöruusun riski on suurempi.
Nelikymppisenä pidin vasta sen, sain lapsilta. Lääkittiin viruslääkkeellä. Oli muuten kova tauti pitää aikuisena.
Pidit?
Päätin jo vuosia sitten, että otan ja nyt kun täytin 50v niin tänävuonna otan sen.
Tosin mainokset sanoo myös, että riski suurenee vasta 60v tullessa mittariin.
Tässä alkaa olla näitä ylimääräisiä, iän tuomia rahareikiä ihan riittämiin kun pitäisi saada hankituksi silmälasit, pitäisi teetättää pari implanttia poistettujen hampaiden tilalle, pitäisi saada parempi patja ennen kuin selkä on lopullisen entinen sekä saa ostella silmätippoja, mobilateja ja aiempaa enemmän ja aiempaa paksumpia siteitä niagaraksi muuttuneiden menkkojen takia.
Rahaa vaan ei tule mistään yhtään enempää vaikka kaikki kallistuu kallistumistaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä alkaa olla näitä ylimääräisiä, iän tuomia rahareikiä ihan riittämiin kun pitäisi saada hankituksi silmälasit, pitäisi teetättää pari implanttia poistettujen hampaiden tilalle, pitäisi saada parempi patja ennen kuin selkä on lopullisen entinen sekä saa ostella silmätippoja, mobilateja ja aiempaa enemmän ja aiempaa paksumpia siteitä niagaraksi muuttuneiden menkkojen takia.
Rahaa vaan ei tule mistään yhtään enempää vaikka kaikki kallistuu kallistumistaan.
Totta, hammasongelmia joita taatusti tulossa, en viitsi edes ajatella.
Juuri pari päivää sitten maksoin uudet silmälasini tai siis 2 sellaiset yht.1250€.
-103-
Pitäisi ottaa punkkirokotukset, vyöruusurokotukset, eri flunssa piikit, mitä milloinkin suositellaan ja kaikki maksaa kohtuuttomia.
Mitä lie saateaineet tekevät kehossa?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ottaa punkkirokotukset, vyöruusurokotukset, eri flunssa piikit, mitä milloinkin suositellaan ja kaikki maksaa kohtuuttomia.
Mitä lie saateaineet tekevät kehossa?
Flunssaan ei ole rokotetta. Rokotukset saa ottaa tai jättää ottamatta. Ns punkkirokote on alueellamme ilmainen. Influenssa- ja koronarokotteet saan ilmaiseksi. Vyöruusurokote on liian kallis.
Ottakaa huomioon, että rokotetta on kaksi erilaista. Se uudempi parempi.
Kauanko se rokotus mahtaa olla voimassa?
Onko muita, joille olisi tullut pitkään jatkuvia nivelkipuja rokotteen jälkeen? Minulle tuli sellaisia ensimmäisen vyöruusurokotuksen jälkeen. Ne alkoivat kyynärpäistä ja sitten alkoi tuntua muissakin nivelissä. Kipu vaelsi paikasta toiseen, välillä se oli ranteessa, välillä sormissa, sitten varpaissa, sitten jalkapohjissa. Lyhyessä ajassa se vaihtoi paikasta toiseen saman päivän aikana.
Suunnilleen kolmen viikon jälkeen menin lääkäriin ja sain viikon särkylääkekuurin. Sillä se loppui.
En uskaltanut tuon jälkeen ottaa sitä kakkospiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko se rokotus mahtaa olla voimassa?
Loppuiän?
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, joille olisi tullut pitkään jatkuvia nivelkipuja rokotteen jälkeen? Minulle tuli sellaisia ensimmäisen vyöruusurokotuksen jälkeen. Ne alkoivat kyynärpäistä ja sitten alkoi tuntua muissakin nivelissä. Kipu vaelsi paikasta toiseen, välillä se oli ranteessa, välillä sormissa, sitten varpaissa, sitten jalkapohjissa. Lyhyessä ajassa se vaihtoi paikasta toiseen saman päivän aikana.
Suunnilleen kolmen viikon jälkeen menin lääkäriin ja sain viikon särkylääkekuurin. Sillä se loppui.
En uskaltanut tuon jälkeen ottaa sitä kakkospiikkiä.
Mulle tuli koronan aikana tuollainen vaeltava kipu. Oli kuumetta ja särky kulki koko kropan. Oli todella erikoinen. Meni parissa päivässä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko se rokotus mahtaa olla voimassa?
Vähintään 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vesirokon sairastaneille ainakin suositellaan, koska heillä vyöruusun riski on suurempi.
Ei sitä voi tulla jos ei ole ollut vesirokkoa.
En ole ottanut ja sitten se iski. Katsoin juttua vyöruususta ja ihmettelin, että onko kyseessä jokin mainostemppu. Sain lääkkeen ja näpyt olivat pari kuukautta, mutta kutinan lisäksi en tuntenut mitään hirvittäviä kipuja. Olen 75 vuotias ja ruusu iski lapaan ja rintaan. Pääsin parin vuorokauden sisällä lääkäriin ja se, että lääkitys alkoi pian varmaan helpotti. Rokotuksen hinta on kova ainakin eläkeläisen tuloilla.
Mistähän nyt siepattiin tulokset, että estää dementiaa? Jos olisi totta yhteiskunnan etu olisi rokottaa kaikki, halvempaa kuin demetikkojen hoito. Joka viikko lehtien sivuilla kerrotaan, että syö nyt tätä ja tuota ja sitten säästyt dementialta. Kaikki nämä ovat yhden tai kahden mielipiteitä ilman mitään todellisia tietoja.
Samaa pa skaa on nykyinen ruokavalio suositus. 50 ja 60-luvuilla ei ollut ylipaino ongelmia ja kansa söi voita. Sokeria käytettiin aika vähän, eli monella se jäi siihen kahviin. Läskiä tai lihaa syötiin todella vähän. Maalaistalossakin liha oli harvinaisuus, sillä siat ja mullikat myytiin. Tosin silloin kuoltiin aiemmin, mutta syynä oli tupakka. Sota oli opettanut ikäluokat polttaaan ja se näkyi. Vauvasta vaariin jokainen poltti ja nämä ketjupolttajat kuolivat kuudenkympin tienoissa, mutta se porukka joka ei polttanut selvisi 90 - 100 vuotiaaksi. Tämä on tosi asia omasta kyläyhteisöstä.
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, joille olisi tullut pitkään jatkuvia nivelkipuja rokotteen jälkeen? Minulle tuli sellaisia ensimmäisen vyöruusurokotuksen jälkeen. Ne alkoivat kyynärpäistä ja sitten alkoi tuntua muissakin nivelissä. Kipu vaelsi paikasta toiseen, välillä se oli ranteessa, välillä sormissa, sitten varpaissa, sitten jalkapohjissa. Lyhyessä ajassa se vaihtoi paikasta toiseen saman päivän aikana.
Suunnilleen kolmen viikon jälkeen menin lääkäriin ja sain viikon särkylääkekuurin. Sillä se loppui.
En uskaltanut tuon jälkeen ottaa sitä kakkospiikkiä.
Lisään, etten tietenkään halua sitä vyöruusuakaan.
Kun kerroin noista oireista terveydenhoitajalle, hän sanoi vain, että nivelkivut tosiaan kuuluvat tuon rokotteen mahdollisiin sivuvaikutuksiin.
Tosin sitten pohdittiin, olisivatko ne johtuneet jostain muusta, koska kestivätniin pitkään. Mutta en keksinyt mistä.
Olen nyt 43-vuotias ja sairastin vyöruusun viitisen vuotta sitten, joten en ole ottamassa vyöruusurokotetta nyt enkä viisikymppisenäkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää ottaa vasta yli 50-vuotiaana? Itse haluaisin ottaa, mutta en ole vielä täyttänyt viittäkymppiä.
Minulle antoivat sen rokote klinikalla isossa omenassa vaikka olen vain 45v.
Työkaverilla ikää 31v ja sairastanut vyöruusun viimevuonna, lievänä, mutta kuitenkin.
Mitäs luulisit kun on kyse vyöruusurokotteesta.