Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 50-vuotias, oletko ottanut vyöruusurokotteen?

Vierailija
29.04.2026 |

Oletko ottanut?

Oletko?

Vaihtoehdot

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla puhkesi vyöruusun naamaan 13-vuotiaana. Sain siihen antibioottikuurin ja sillä lähti. Ei ole sen jälkeen tullut

N47

Vyöruusu on viruksen aiheuttama, ruusu bakteerin. Vyöruusuun ei määrätä antibiootteja.

No jonkin pitkän lääkekuurin sain. En muista mikä se oli, ku olin vasta 13-vuotias. Muistan kun tasan puolet naamasta oli punaisissa näppylöissä ja äitikin katsoi, että tuo ei ole nyt ihan mitään normaalia finniä enää.

Olet saanut varmaan esim. asikloviiriä vyöruusuun. Kun itse sairastin sen lapsena 70-luvun alussa, ei viruslääkkeitä tainnut edes olla. 

Vierailija
42/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöruusurokote vähentää myös dementian, sydäntautien ja aivohalvauksien riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla puhkesi vyöruusun naamaan 13-vuotiaana. Sain siihen antibioottikuurin ja sillä lähti. Ei ole sen jälkeen tullut

N47

Vyöruusu on viruksen aiheuttama, ruusu bakteerin. Vyöruusuun ei määrätä antibiootteja.

No jonkin pitkän lääkekuurin sain. En muista mikä se oli, ku olin vasta 13-vuotias. Muistan kun tasan puolet naamasta oli punaisissa näppylöissä ja äitikin katsoi, että tuo ei ole nyt ihan mitään normaalia finniä enää.

Olet saanut varmaan esim. asikloviiriä vyöruusuun. Kun itse sairastin sen lapsena 70-luvun alussa, ei viruslääkkeitä tainnut edes olla. 

Ei mitään hajua mitä sain, tämä tapahtui siis ysärillä. Muistan vain, että piti niellä säännöllisesti pillereitä ja äiti kauhisteli ja vieläkin muistelee sitä.

Vierailija
44/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin lievän vyöruusun muutama vuosi sitten. Ei pitäisi tarvita rokotuksia enää. Uusiutuminen on kyllä mahdollista, mutta harvinaista.

Onko siis näin, että munkaan ei tartte mitään rokotuksia miettiä, kun sairastin vyöruusun 13-vuotiaana ja sain siihen sen lääkekuurin?

N47

Vierailija
45/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sarastanut vyöruusun ja se hermosärky, joka jatkui kuukausia, oli hirvittävää. Täytyy harkita, kun ikää tulee tarpeeksi. 

Vierailija
46/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastin lievän vyöruusun muutama vuosi sitten. Ei pitäisi tarvita rokotuksia enää. Uusiutuminen on kyllä mahdollista, mutta harvinaista.

Onko siis näin, että munkaan ei tartte mitään rokotuksia miettiä, kun sairastin vyöruusun 13-vuotiaana ja sain siihen sen lääkekuurin?

N47

Sen voi saada uudelleen eli rokote kannattaa.

Vierailija
47/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kallis?

400€

Vierailija
48/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainoskampanjat saavat tuntemaan tuon tarpeellisuuden, sain vuoden voimassa olevan reseptin, en kuitenkaan ottanut. N74

Vierailija
49/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N47

Miksi tälle kommentille on annettu alanuolia, olisiko pitänyt tulla uudestaan jotta olisi hyvä? Itselläni on kerran ollut melko lievänä. Ei rokotetta. M52

Vierailija
50/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N47

Miksi tälle kommentille on annettu alanuolia, olisiko pitänyt tulla uudestaan jotta olisi hyvä? Itselläni on kerran ollut melko lievänä. Ei rokotetta. M52

Alanuolet tulevat tuosta antibiootista, koska se ei viruksiin tehoa. Mutta vyöruusuun on olemassa suun kautta otettavia viruslääkkeitä, samoja mitä käytetään esim. huuliherpekseen. 

Vierailija
51/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöruusuun on kyllä hoito. Lepo on tärkeää, ettei saa jälkitautina hermosärkyä. Vyöruusurokotetta tutkitaan ihmisillä Suomessa, koska se voi suojata Alzheimerilta.  

Vierailija
52/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesirokon sairastaneille ainakin suositellaan, koska heillä vyöruusun riski on suurempi.

Ei muilla voi ollakkaan.

Vierailija
53/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa jotain yli 600€, joten mistä v i t u s t a sellaisen rahan repisin kun tienaan 1400 bruttona.

Ei maksa. Lue kommentti numero 12.

Tuohon lisäksi päälle hoitajan vastaanottomaksu ja toimistokulut. Kyllä niistä helposti tulee satanen lisää. 

Vierailija
54/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Kaikkea turhaa.

Vierailija
55/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin vyöruusun muutama vuosi sitten, oli onneksi lievä. Rokotteen ottaisin, mutta on liian kallis.

Tämä

Vierailija
56/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kyllä ottaa sen, mutta on liian kallis.

Pitää varmaan pyytää perheeltä joululahjaksi jos haluaa sen saada.

Vierailija
57/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N47

Alanuolet ilmeisesti siksi, koska en muistanut, mitä lääkettä sain siihen 13-vuotiaana.

N47

Vierailija
58/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vyöruusuun on kyllä hoito. Lepo on tärkeää, ettei saa jälkitautina hermosärkyä. Vyöruusurokotetta tutkitaan ihmisillä Suomessa, koska se voi suojata Alzheimerilta.  

Entä suojaako sairastettu tauti Alzheimerilta?

Vierailija
59/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kallis. Täytyy toivoa, että välttyy vyöruusulta tai saa sen lievänä. Voi olla todella tuskallinen.

Vierailija
60/70 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin tuon, eikä se kyllä paha ollut ainakaan sillä kertaa. 

Pneumokokki olis ehkä viisaampi. Jos nyt jonkun itse maksettavan haluaa ottaa. Se siis suojaa pahalta keuhkokuumeelta, joka on juuri se joka saattaa tulla jonkun koronan tai influezzan jälkitautina, ja johon moni ikäihminen kuoleekin. Toisaalta olen mietttinyt että jos alkaa olemaan heikko ja vanha niin keuhkokuume on usein se joka hellästi vie ihmisen rajan taa... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme