Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 50-vuotias, oletko ottanut vyöruusurokotteen?

Vierailija
29.04.2026 |

Oletko ottanut?

Oletko?

Vaihtoehdot

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla puhkesi vyöruusun naamaan 13-vuotiaana. Sain siihen antibioottikuurin ja sillä lähti. Ei ole sen jälkeen tullut

 

N47

Miksi tälle kommentille on annettu alanuolia, olisiko pitänyt tulla uudestaan jotta olisi hyvä? Itselläni on kerran ollut melko lievänä. Ei rokotetta. M52

Alanuolet tulevat tuosta antibiootista, koska se ei viruksiin tehoa. Mutta vyöruusuun on olemassa suun kautta otettavia viruslääkkeitä, samoja mitä käytetään esim. huuliherpekseen. 

Laskin sen niin, että on saanut jotain lääkitystä, kuten vaikkapa analgeetteja. Muistaa väärin mitä on saanut. Kaukaisesta asiasta kuitenkin kyse. Hyväksyn kuitenkin alanuolien syyn. On Herpes Zoster viruksen aiheuttama tosiaan. 

 

Voisi kai tuon rokotteen ottaa. Kuukauden verran oli minulla postherpeettistä neuralgiaa. Ei kuitenkaan tuntunut kovin pahalta, mutta varsin lievänää oli minulla vyöruusu. M52

Vierailija
82/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla vanhuksilla on rahaa enemmän kuin koskaan historiassa. Niiden, joilla sitä on kannattaa kyllä uhrata  sitä rahaa vyöruususyrokotteeseen, tai keski-ikäiset voisivat vaikka lahjoittaa omaiselleen.  Lapset voivat itse säästtää  omat rahansa, ei tarvitse perintöjä pohtia.

 

Se  rokote voi myös hieman viivästyttää dementian alkamista.

 

Missään tapauksessa ei pidä odottaa, että yhteiskunta sen maksaisi, siihen menisi koko Sotebudjetti ja jäisi sairaudet hoitamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesirokon sairastaneille ainakin suositellaan, koska heillä vyöruusun riski on suurempi.

Se elimistöön jäänyt vesirokkovirus sen aiheuttaa. Jos ei ole sairastanut vesirokkoa, ei voi sairastaa vyöruusua. 

Vierailija
84/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin äidiltä. Sanoi että jos vanhana vastustuskyky laskee, silloin ehkä vyöruusurokote. Ettei aiemmin tarvisi?

Vierailija
85/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla puhkesi vyöruusun naamaan 13-vuotiaana. Sain siihen antibioottikuurin ja sillä lähti. Ei ole sen jälkeen tullut

 

N47

Olisko kuitenkin ollut ruusu, jota hoidetaan antibiooteilla? Vyöruusu viruslääkkeillä.  

Vierailija
86/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kallis?

Rokotuksia tarvitaan kaksi, maksavat 250€ kappale. Juuri eilen kysyin lääkäriltä.

Kai siihen melkein 500 € meni, mutta ei kaduta, kun kuullut oireista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla vanhuksilla on rahaa enemmän kuin koskaan historiassa. Niiden, joilla sitä on kannattaa kyllä uhrata  sitä rahaa vyöruususyrokotteeseen, tai keski-ikäiset voisivat vaikka lahjoittaa omaiselleen.  Lapset voivat itse säästtää  omat rahansa, ei tarvitse perintöjä pohtia.

 

Se  rokote voi myös hieman viivästyttää dementian alkamista.

 

Missään tapauksessa ei pidä odottaa, että yhteiskunta sen maksaisi, siihen menisi koko Sotebudjetti ja jäisi sairaudet hoitamatta.

En tiedä onko päätetty vaivasta  suunnitelmissa, että vyöruusu rokote tulisi rokote ohjelmaan yli 70-vuotiaille. 

Vierailija
88/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut. Tässä maassa jossa asun se ei maksanut mulle mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla puhkesi vyöruusun naamaan 13-vuotiaana. Sain siihen antibioottikuurin ja sillä lähti. Ei ole sen jälkeen tullut

 

N47

Olisko kuitenkin ollut ruusu, jota hoidetaan antibiooteilla? Vyöruusu viruslääkkeillä.  

Paljon mahdollista. Ruusu on bakteeriperäinen. M52

Vierailija
90/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani vyöruusun sairastaneet sanovat, että sairaus on lieväoireinen.

Miesten kannattaa kuitenkin rokotus ottaa, koska he ovat arempia kivulle. 

Eikä tästä tarvitse miesten loukkaantua, sillä se on biologiaa. 

Vuöruusu voi tulla vaikka kasvoihin kolmoishermon alueelle, ja paitsi että näyttää karmealta, kipu voi olla erittäin kova ja jäädä krooniseksi hermosäryksi. Tämä oli se syy, miksi otin rokotteen, vaikka oli järkyttävän kallis, yli 500 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesirokon sairastaneille ainakin suositellaan, koska heillä vyöruusun riski on suurempi.

Nelikymppisenä pidin vasta sen, sain lapsilta. Lääkittiin viruslääkkeellä. Oli muuten kova tauti pitää aikuisena. 

Vierailija
92/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin tekoälyltä että miksi ei kannata ottaa alle 50-vuotiaana ja ilmeisesti rokotteen teho ei riitä loppuelämäksi jos sen ottaa alle 50-vuotiaana. Eli kannattaa ottaa mieluummin reilusti yli 50-vuotiaana.

Ei se välttämättä riitä loppuelämäksi vaikka ottaa 50 vuotta täytettyään, koska on voimassa kymmenisen vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää bongasin joskus vuosi sitten CNN:n uutisesta, että jonkkun ison vanhusryhmän elämää ja sairauksia oli seurattu kymmeniä vuosia. Silloin huomasivat, että esim kognitiiviset kyvyt säilyivät paremmin, jos ei ollut sairastanut vyöruusua.

 

Sitten hallitus taisi toivoa, että sijoitettaisiin kotimaisiin palveluihin,  sitten selvitin paikkakuntani lääkäriasemat, ja yksi oli ihan paikallinen, eikä kuulunut mihinkään attendoon. Tilasin sieltä ajat meille rokotukseen.

Samalla viikolla, kun sieltä piikiltä tultiin hänen 2  entisellä työkaverillaan  oli diagnosoitu vyöruusu.

Vierailija
94/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen annos otettiin pari kk sitten yhdessä miehen kanssa, toisen otamme lähiviikkoina, koska emme viitsineet juuri ennen matkalle lähtöä ottaa sivuvaikutusten takia. Meillä se maksaa hiukan vajaa 500€/2 annosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vyöruusurokote vähentää myös dementian, sydäntautien ja aivohalvauksien riskiä.

Tämä on se suurin syy itselle, miksi aion ottaa rokotteen. Ostan sen kesällä 50v-synttärilahjaksi ja jätän lomareissun tältä kesältä tekemättä.

Vierailija
96/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi varaa hankkia rokote, en pidä siitä että ihmisiä rahastetaan terveydellä. 

Vierailija
97/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ottaa. Ei suositella lääkkeitteni takia, vai oliko se peräti, että sitä ei voi ottaa.

Vierailija
98/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ottaa. Ei suositella lääkkeitteni takia, vai oliko se peräti, että sitä ei voi ottaa.

Mikä lääke on kyseessä?

Vierailija
99/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän kesällä 47 eli en ilmeisesti saa sitä vielä? Mun varmaan olisi hyvä tuo ottaa koska on useampi perussairaus ja varmaan vastustuskyky heikentynyt jo muutenkin. Mun tuurilla, jos tuon saisin, niin ei olisi lievä. On ollut niin paskaa tuuria terveysasioissa 20v lähtien.

18 vuotta täyttänyt voi ottaa vyöruusurokotteen.

Erityisesti sitä suositellaan yli 50-vuotiaille ja siksi sitä heille markkinoidaan niin innokkaasti.

Miltä siis välttyy jos ottaa?

Vierailija
100/130 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut. Tässä maassa jossa asun se ei maksanut mulle mitään. 

Oho! Kiinnostavaa että Suomessa on noinkin kallis sitten jos jossain saa ilmatteeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi