Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 50-vuotias, oletko ottanut vyöruusurokotteen?

Vierailija
29.04.2026 |

Oletko ottanut?

Oletko?

Vaihtoehdot

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kallis?

Rokotuksia tarvitaan kaksi, maksavat 250€ kappale. Juuri eilen kysyin lääkäriltä.

Niin, ja niitä tarvitaan kaksi, joten pariskunnalle se tekee jo tonnin yhteensä!

Vierailija
22/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä jotenkin rajallinen vaikutusaika kun suositellaan vasta yli 50-vuotiaille ja alle viisikymppisille vaan jos on perussairauksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pneumokokki otettuna viime vuonna. Vyöruusurokote tulee kyllä hankittua jonain hetkenä, mutta itsekin mietin että näin 49 v. voisi vielä odottaa pari vuotta. Vyöruusuhan voi huonolla tuurilla olla todella paha. Isälleni jäi pysyvät hermokivut siitä, sitä ei ollut kiva katsoa vierestä, vei suht hyväkuntoisen ihmisen ihan heikkoon vointiin. Virus oli hänellä voinnin alamäen alku. 

Vierailija
24/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöruusurokote (yleensä Shingrix) maksaa yksityisillä klinikoilla noin 210–270 euroa per annos. Koska täysi rokotussarja vaatii kaksi annosta, kokonaishinnaksi muodostuu noin 420–540 euroa. Hintaan lisätään usein toimisto- tai rokotusmaksu. Rokote on omakustanteinen, eikä siitä saa Kela-korvausta

Vierailija
25/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siinä jotenkin rajallinen vaikutusaika kun suositellaan vasta yli 50-vuotiaille ja alle viisikymppisille vaan jos on perussairauksia?

On, noin 10 vuotta.

Vierailija
26/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kallis?

Rokotuksia tarvitaan kaksi, maksavat 250€ kappale. Juuri eilen kysyin lääkäriltä.

No on se sitten kallis. Itse otin vuosia sitten hepatiittirokotteen, joka piti myös maksaa itse. Maksoi tuolloin 50 euroa ampulli ja kolmeen kertaan tuo annettiin. Tuota en kalliina pitänyt, mutta 2x250 euroa on jo mielestäni aika paljon.

Vierailija
27/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puhkesi vyöruusun naamaan 13-vuotiaana. Sain siihen antibioottikuurin ja sillä lähti. Ei ole sen jälkeen tullut

N47

Vierailija
28/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin tekoälyltä että miksi ei kannata ottaa alle 50-vuotiaana ja ilmeisesti rokotteen teho ei riitä loppuelämäksi jos sen ottaa alle 50-vuotiaana. Eli kannattaa ottaa mieluummin reilusti yli 50-vuotiaana.

Vierailija
29/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla puhkesi vyöruusun naamaan 13-vuotiaana. Sain siihen antibioottikuurin ja sillä lähti. Ei ole sen jälkeen tullut

N47

Vyöruusu on viruksen aiheuttama, ruusu bakteerin. Vyöruusuun ei määrätä antibiootteja.

Vierailija
30/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kallis?

Niin, ja niitä tarvitaan kaksi, joten pariskunnalle se tekee jo tonnin yhteensä!

Tai jos  4 aikuista,jokaiselle 2 rokotetta, ne maksaa kaks tonnia yhteensä!!!

Vierailija
31/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, sairastin vyöruusun teini-ikäisenä

Vierailija
32/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N47

Vyöruusu on viruksen aiheuttama, ruusu bakteerin. Vyöruusuun ei määrätä antibiootteja.

No jonkin pitkän lääkekuurin sain. En muista mikä se oli, ku olin vasta 13-vuotias. Muistan kun tasan puolet naamasta oli punaisissa näppylöissä ja äitikin katsoi, että tuo ei ole nyt ihan mitään normaalia finniä enää.

Vierailija
33/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N47

No jonkin pitkän lääkekuurin sain. En muista mikä se oli, ku olin vasta 13-vuotias. Muistan kun tasan puolet naamasta oli punaisissa näppylöissä ja äitikin katsoi, että tuo ei ole nyt ihan mitään normaalia finniä enää.

Ruusufinni ja vyöruusu ovat kaksi ihan eri asiaa.

Vierailija
34/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N47

Minulla oli nimenomaan vyöruusu. Ne näppylät menivät silleen oudosti, että vyömäisesti oli vain puolet naamasta siinä näppylässä.

Lääkäri huudahti heti minut nähtyään, että selkeä vyöruusu ja sain tosiaan jonkun pitkän lääkekuurin siihen, piti niellä pillereitä. 

Vierailija
35/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä. Aion ottaa ehdottomasti. Olen yhden vyöruusun sairastanut (ja se oli ENNEN kuin koronarokotteita alettiin antamaan) ja oli kyllä tosi kova tauti. Ehdin saada viruslääkkeen siihen, joka sitten lyhensi sairastamisaikaa, mutta en silti halua toiseen kertaan moista potea. Ja voi kuulemma tulla toiseenkin kertaan. 

Vierailija
36/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N47

Minulla oli nimenomaan vyöruusu. Ne näppylät menivät silleen oudosti, että vyömäisesti oli vain puolet naamasta siinä näppylässä.

Lääkäri huudahti heti minut nähtyään, että selkeä vyöruusu ja sain tosiaan jonkun pitkän lääkekuurin siihen, piti niellä pillereitä. 

En ole asiaa sen koommin enää pohtinut, paranin siitä siis ihan täysin. Olin tosiaan 13-vuotias, enkä mistään hätkähtänyt. Äitini vain aina joskus muistelee, kuinka hurja se vyöruusuni oli. Söin vain ne lääkkeet ja paranin ilman mitään haittoja.

En tosiaan edes muistanut, mitä lääkkeitä ne oli. Siksi jotenkin luulin, että kai ne jotain antibiootteja sitten olivat. Kun en ole asiaan perehtynyt tuon jälkeenkään ja kohta olen viisikymppinen. Äitini myös muistelee sitä senkin takia, kun oli niin yllättävää, että miten 13-vuotiaalle tämä voi edes tulla.

Vierailija
37/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti otan, mutta ehkä en vielä. Kallishan se on mutta kaipa tässä vanhemmiten täytyy investoida terveyteen. Toki jos ei ole rahaa niin ei tarvitse tuota miettiäkään. Itse pystyn tuon maksamaan, mutta on se pois muusta kulutuksesta.

Vierailija
38/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin hiljattain 54-vuotiaana, kun äitini halusi sen minulle ehdottomasti kustantaa etten saa kivuliasta vyöruusua, jonka hän sairasti. 1. rokotteen jälkeen käsi oli vain muutaman päivän tosi kipeä, mutta 2. rokotteen jälkeen nousi yli 38 asteen kuume käsikivun lisäksi - enpä ole eläissäni noin kipeeksi tullut rokotuksesta. No toivottavasti ei vyöruusu nyt sitten iske ainakaan pahana. Ja olen samaa mieltä, että hinta on ihan liian kallis, pitäisi ehdottomasti ottaa mukaan julkisen puolen rokotusohjelmaan tämä.

Vierailija
39/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin vyöruusun 11-vuotiaana. Lääkäri sanoi silloin, ettei ole ikinä nähnyt niin nuorta vyöruusuun sairastunutta. Yksi mun lapsista sairastui siihen 7-vuotiaana, ja uudestaan vielä teini-ikäisenä. Toinenkin lapsemme sairasti sen teininä. En ole rokotetta ottanut juuri hinnan takia, vaikka vieläkin on muistissa lapsuudesta, miten kovaa vyöruusukipu voi olla. Vyöruusun sairastaneet lapsemme ovat jo aikuisia, mutta tuskin hekään ovat suunnitelleet rokotteen ottamista. 

Vierailija
40/60 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin lievän vyöruusun muutama vuosi sitten. Ei pitäisi tarvita rokotuksia enää. Uusiutuminen on kyllä mahdollista, mutta harvinaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi