Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos Kela toteaa mut varattomaksi ja maksaa elatustukea naiselle, niin tuleeko mulle velkaa siitä?

Vierailija
28.04.2026 |

Eli jos nyt oon varaton ja kela maksaa elatustukea, niin tuleeko siitä mulle velkaa koko ajan? Sellasta et kela yrittäis periä joa vaikka 2v päästä saan töitä

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää hakea Kelasta maksuvapautusta elatusavusta.

Vierailija
2/12 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, jos haet Kelasta maksuvapautusta elatusavusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Case closed.

Vierailija
4/12 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää hakea Kelasta maksuvapautusta elatusavusta.

Maksaako kela sitten sitä tukea?

Miten sitä vapautusta haetaan?

Vierailija
5/12 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatustuki maksetaan lapselle, ei naiselle. 

Vierailija
6/12 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lastenvalvoja vahvistaa nollasopimuksen niin ei jää mitään velkaa. 

Velkaa syntyy silloin jos etähuoltaja jättää maksamatta vahvistetun elatusavun. 

Vierailija
8/12 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatustuki maksetaan lapselle, ei naiselle. 

Kyllä se naisen tilille maksetaan. Ei lapsella edes välttättä ole olemassa.

Meinaatko että se 6kk vauva taitavasti maksukorttia käyttää?

Vierailija
9/12 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tilanteessa sitä elatustukea kelasta sitten saa? Jos todetaan jo heti lastenvalvojalla että isä on pitkäaikaistyötön perustoimeentulotuella.

Ap

Vierailija
10/12 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tilanteessa sitä elatustukea kelasta sitten saa? Jos todetaan jo heti lastenvalvojalla että isä on pitkäaikaistyötön perustoimeentulotuella.

Ap

Siinä tilanteessa että sinut todetaan elatuskyvyttömäksi ja lastenvalvoja vahvistaa nollasopimuksen, eli elatusavun määrä on 0 euroa ja perusteena on elatuskyvyttömyys. Lapsen äiti hakee sitten Kelalta elatustuen. 

Sopimus tehdään yleensä vain vuodeksi kerrallaan eli siellä lastenvalvojalla on käytävä kerran vuodessa. Olette toki myös velvoitettuja ilmoittamaan Kelalle, jos tilanteesi muuttuu eli jos työllistyt. 

Vierailija
11/12 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä tilanteessa että sinut todetaan elatuskyvyttömäksi ja lastenvalvoja vahvistaa nollasopimuksen, eli elatusavun määrä on 0 euroa ja perusteena on elatuskyvyttömyys. Lapsen äiti hakee sitten Kelalta elatustuen. 

Sopimus tehdään yleensä vain vuodeksi kerrallaan eli siellä lastenvalvojalla on käytävä kerran vuodessa. Olette toki myös velvoitettuja ilmoittamaan Kelalle, jos tilanteesi muuttuu eli jos työllistyt. 

Okei, eli silloin mulle ei tuu velkaa?

Mitä kaikkia muita tukia äiti voi saada? Entäa sit minä kun oon etäisä?

Vierailija
12/12 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Okei, eli silloin mulle ei tuu velkaa?

Mitä kaikkia muita tukia äiti voi saada? Entäa sit minä kun oon etäisä?

Ei ole mitään yh-tukia, vain yksinhuoltajakorotus tulee lapsilisään. Jos sulla on 0 € soppari, velkaa ei tule. Mutta se sopimus pitää hoitaa lastenvalvojan luona. Jos olet toimeentulotuen asiakas, niin voit ehkä saada jotain ns. ruokarahaa, kun lapsi on luonasi. Selvitä hyvä mies asia Kelassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi