IL Tunteet kuumenivat työttömän Joelin puheista - "Täyttä hevonpaskaa", lataa kokoomuslainen
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6c68ea0e-9542-4142-9f3e-dc08c849c…
"Perusteluja siitä, että kaikkien tulisi saada tehdä omat päätöksensä elämässään ilman yhteiskunnallisia paineita tai tunnetta siitä, että tulee tuomituksi omien valintojen perusteella, Sammallahti kommentoi tiukasti.
- Voin olla samaa mieltä sillä reunaehdolla, että myös kaikilla veronmaksajilla on oikeus tehdä valintoja sen suhteen, haluavatko he kustantaa Joelille tällaisen elämänvalinnan.
Sammallahden mukaan on tekosyy olla opiskelematta tai tekemättä töitä sillä verukkeella, että valmistumisen jälkeen ei välttämättä löydy töitä.
- Tuohan on vain tekosyy ja ihan täyttä hevonpaskaa. Siis että luovutetaan jo ennen kuin mitään ikävää on tapahtunut ihan vain sillä ajatuksella, että joka tapauksessa kaikki menee päin helvettiä.
- Jos tällaiset puheet alkavat kovin yleistyä nuorten keskuudessa, niin ehkä se on sitten jonkinlainen merkki siitä, että onkohan sosiaaliturvajärjestelmämme edelleen liian avokätinen, että se mahdollistaa vapaaehtoisen ideologisen työttömyyden ja joutilaisuuden."
Asiaa! 100% asiaa! Hyvä Tere Sammallahti!
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommataan nyt ensin töitä kaikille sadoilletuhansille siihen halukkaille, ja palataan Joelin asiaan sen jälkeen. Jättityöttömyyden aikana on aivan se ja sama, onko muutama ihminen työhaluton vai ei, koska sitä työtä ei ole. Käsittämätöntä, miten helppo ihmiset on taas jälleen kerran harhauttaa johonkin pyhään raivoon ja täysin epäolennaisiin asioihin.
Joel on vain yksi esimerkki monista kaltaisistaan sekä arkkityyppi tyypillisestä nykyajan työttömästä.
Sinä olet arkkityyppi hyödyllisestä idiootista. Uskoo kaiken median propagandan, joka esittää meille tarkoitushakuisasti aina tietynlaisia työttömiä. Ja sitten vihaa puhkuen menet ja äänestät oikeistoa ymmärtämättä, että joku päivä viha osuu omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vaan kerro minne Joel voi mennä töihin. Ei töihin vaan mennä vaan sinne kutsutaan monivaiheisen haastattelu rekryn jälkeen. Pitää olla älykkyysosamääräkin 140 vähintään että pääsee raksalle tai postiin töihin.
Joel suututtaa, koska hän ei halua töihin, vaikka saisi töitä.
Se on eri asia. Ne haluais kovasti, oikein kovasti ja isosti tehdä työtä ja hyödyttää yhteiskuntaa, mutta eivät raukkaparat vaan saa työtä ja itku silmässä vastentahtoisesti nostavat monta tonnia kuussa sossurahaa.
Monta tonnia? Mistä semmoisia rahoja saa? Et taida tietää tuista mitään, kunhan huutelet luulojasi.
Iltalehti tutki että keskiverto toimeentulotuki on 2900 kuussa.
Ei nuo ole tuota suostunut korjaamaankaan, joten pakkohan sen on siis pitää paikkansa /s
Kaikki työttömät eivät saa toimeentulotukea. Nähtävästi tuollaisen tuen saajalla on perhettäkin. Ja on mahdollisesti yksinhuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jospa se kaveri on tuonut esiin sen mitä kaikki media ekonomistit eivät ole uskaltaneet tuoda esille; monen eri hallituskauden aikoina on ulistu nuorista ja kuinka he ovat tärkeitä. p.skan m.rjat voi todeta kun seuraa kehitystä monenkin nuorisukupolven yli, aina vähintään 1990 luvulle asti.
kokkare luulee että pakottamalla syntyy jotain? ei innovaatiot ja muut synny noin kuin harvoissa tapauksissa (kuten vaikka covid aikaan erilaiset rokotteet).
ja kun vielä orjallistettu sopimus halvasta työvoimasta, joss atyömäärä ylös ja palkat alas kertoo sitiä myös. ehkä pä kun nyt osuttu oikeaan että nytkin hallituspuolueet varsinki oikealla ovat luoneet sellaista yhteiskuntaa jossa mainitut päätelmät ovat osuneet oikeaan. sitäpaitsi näkeehän kuinka omille kokkare kavereille lapataan etuja. (maksatteko kohta pienen lahjuksen siitä että jälkikasvulle tarjotaan iivat numerot jotta pääsee tyhmillä aivoillaan kivaan opiskelupaikkaan ja sen jälkee muhkeisiin tuottoihin?)
kertoo sitä myös miten vaikkapa lukion jälkeiset trumat senkuin kasvavat kun kilpailua lisäätään niin että hiekkiksellä täytyy tietää sitän ja tätä..
Et vaan viitsinyt mennä lukioon ja yliopistoon.
Ai niihinkinkö nyt vaan nykyäään mennään - kuten töihinkin?
Tässä yksi esimerkki työttömästä, joka kirjoitti ylioppilaaksi loistavin paperein, sen jälkeen yliopisto ja vuosia työssä (ilman vakituista paikkaa tosin). Nyt työttömänä ja olen hakenut myös oman alani ulkopuolisia paikkoja, mutta tuloksetta. Olen päälle viisikymppinen, joten pelkästään ikä heikentää jo ennestään hankalaa työtilannetta.
En ole ainoa korkeakoulutettu työtön, meitä on tämän päivän Suomessa paljon. En pidä siitä, että työttömät leimataan paitsi laiskoiksi, niin myös kouluttamattomiksi - joko osaamattomuuttaan tai laiskuuttaan.
Siksi nämä Joelit voisivat vaihteeksi pitää vaan turpansa kiinni
Vierailija kirjoitti:
Osoitakaa minulle yksikin työtön joka oikeasti haluaa töihin ja ei ole ulkomaalainen niin saatte kymmenen pistettä ja papukaijamerkin.
Osoittakaa minulle yksikin perskokkare, joka ei ole pölvästi, niin saa kymmenen pistettä ja papukaijamerkin.
Mihin kaikki työttömät menevät töihin kun työpaikkoja on vähemmän kuin 1/ 4 työttömille ja niistä osa spesifin koulutuksen vaativia? Voisiko joku vastata tähän kysymykseen vihdoinkin? Ennen vastausta kaikki keskustelu työttömyydestä on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis juuriongelma tässä on se Joelin videon perusteella tuolla iltalehden sivuilla että hän ei ole löytänyt ammattia joka häntä kiinnostaa, eikä työtä mikä häntä kiinnostaa. Hän ei halua kouluttautua alalle tai ammattiin joka ei häntä kiinnosta ja ottaa selkäänsä vielä opintolainat tästä. Olen ihan samaa mieltä hänen kanssaan siitä että 90% ihmisistä ei rupeisi tähän, eihän tuossa ole mitään järkeä. Ei minullakaan olisi ollut motivaatiota opiskella tai ottaa opintolainoja kahteen maisterin tutkintooni jotka olen tehnyt jollei nämä alat olisi minua kovasti kiinnostaneet.
Joelin ratkaisu on se että hän saa tukea hänelle sopivan ammatin löytämiseen ja kuinka siihen voi opiskella. Ratkaisu ei ole se että nyt työttömät taas kerran lokeroidaan yhteen laatikkoon turhakkeina tälläisen ulostulon jälkeen ja ratkaisuna pidetään sitä että tukia vähennetään. Herätkää jo hallitus! Tämmöiset ihmiset kuin Joel tipahtavat sairaseläkkeelle jos heitä pakotetaan asioihin jotka eivät heitä kiinnosta. He tarvitsevat oikeasti apua tuon juurisyyn ratkaisuun.
"Mutku potkiminen ja syyttely on niin kivaa
-Kokoomus"
Onko kokoomus siis demarit jotka vuosikymmenten kuluessa on kehittäneet aivan järjettömän tason työttömänkyykytys ja kyyläysviraston työkkäreistä ja työministeriöstä?
Ainiin, teidän retoriikkaanne ei kuulu faktat, vain väittäminen ja väitteiden toistaminen kuten jo göbbels teille demareille opetti aikanaan.
Demarit olivat ne jotka potkaisivat sitä kuusikymppistä pitkäaikaistyötöntäkin päähän. Kukaan vaan ei ole vielä kertonut, kuinka paljon siitä säästöä muka syntyi.
Varmaan nyt työssäkäynti-ikä nousi, vai kävikö niin, että eläkeyhtiö säästää senkin eläkkeen, kun perspäivärahasta ei eläkkeitä kerry
Paljonko se säästö oli ja kenelle?
Miksi demari suosi tässä asiassa eläkeyhtiöitä?
Demareille (eli ay-liikkeelle) kyse oli pelkästä lapsellisesta vallannäytöstä, eli siitä että työkkärissä ei ole yhtään sääntöä jota he ei ole sinne itse kirjanneet. Siksi nuo perui 100% kaikki sipilän työelämäuudistukset sitä perustelematta että miksi, ja sitten käynnisti aktiivimallin uudelleen koska tuo nyt oli kuin suoraan demarien omasta kynästä. Eli täysin turha työllistämisen kannalta mutta kyylää työtöntä ja työllistää työkkäriporukoita.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vaan kerro minne Joel voi mennä töihin. Ei töihin vaan mennä vaan sinne kutsutaan monivaiheisen haastattelu rekryn jälkeen. Pitää olla älykkyysosamääräkin 140 vähintään että pääsee raksalle tai postiin töihin.
Niin, yhteiskunta ei toimi niin että on vapaamatkustajia.
Tossahan siis ssnotaan, että kyseinen Joel on hakenut opiskelemaan, eikä aio olla loppuelämäänsä työtön. Nuori ihminen, ehtii vielä kääntää kelkkansa, kun huomaa, miten kamalaa on olla köyhä. Toivottavasti hän myös saa töitä, ettei pääsisi sanomaan, että mitäs minä sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kaikki työttömät menevät töihin kun työpaikkoja on vähemmän kuin 1/ 4 työttömille ja niistä osa spesifin koulutuksen vaativia? Voisiko joku vastata tähän kysymykseen vihdoinkin? Ennen vastausta kaikki keskustelu työttömyydestä on turhaa.
Suomen työttömyysongelma on kuin se, että sinulla on 50 paikkainen bussi käytössäsi (avoimet työpaikat), ja sinun pitää tunkea sinne istumaan 500 tyyppiä (kaikki työttömät) siten että joka ainoalla on istumapaikka. Tuossa kohtaa jokainen tajuaa ettei tuo onnistu, mutta kun työttömien kohdalla esitetään sama ongelma niin poliitikko ei suostu tajuamaan millään vaan vaati että ne kaikki 500 on nyt vaan tungettava sinne 50 paikkaiseen bussiin ja niitä jotka jää ulkopuolelle rangaistaan siitä ettei ne ole bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois koska nälkä on erittäin tehokas työllistäjä.
Tuet pois.
Nälkä.
Saa töitä.
Nälkä.
Tee töitä.
Kuole nälkään.
Saa palkka.
Vierailija kirjoitti:
Kukaanhan ei ole sanonut ettei Joel saisi olla ideologisesti työtön, kunhan tekee sen performanssinsa vaan omalla rahallaan...
Tämä juuri! Jos eurolotossa pasahtaa ehtoolla niin aion olla itsekin tällainen ideologi
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläke pois niiltä jotka käy töissä.
On tehokas keino saada eläkeläiset keksimään tekemistä kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
No mä en raivostunut Joelin sanomiset kuten muidenkin ihmisten sanomiset on mulle yhdentekeviä, kuitenkin ihailen Joelia koska itsekin haluaisin olla vapaa yhteiskunnan paineista, kuitenkin jos on omaa rahaa niin ne valinnat tehdään sen perusteella ei siten että yhteiskunta antaa ilmaiseksi kaikkea ja ei edes yritä hakea mitään.
Et voi mitenkään olla vapaa yhteiskunnan paineista. Yksikään laumaeläin, joita me biologisesti olemme, ei voi olla.
Edelleen, koska et pysyisi vuottakaan hengissä ilman lauman, eli yhteiskunnan tukea, on selvää, että olet myös jotain velkaa yhteiskunnalle. Tämän velan sinä koet paineena.
Henkisesti terve ihminen HALUAA vetää oman painonsa eikä olla riippana ja rasitteena muulle laumalle. Eli sille yhteiskunnalle.
Itse olen työkyvytön ja siksi riippa, ja sylettää nämä, joilla kyllä olisi terveyttä mutta eivät viitsi edes yrittää. Asia olisi eri, jos eläisivät omalla rahallaan, mutta onhan se naurettavaa että nuorta tervettä miestä elätetään, vaikka se ei itse tahdo antaa yhteiskunnalle yhtään mitään.
Kyse ei ole siitä, etteikö saisi valita. Tottakai saa. Mutta muiden pitäisi sitten myös saada valita että eivät mahdollista tuota. Rahoittakoot itse oman työttömyytensä, jos ei viitsi edes yrittää.
Suurin osa ihmisisistä, myös nuorista, työllistyy edelleen ja tulee jatkossakin työllistymään. Jos tekoäly vie jotkin ammatit ja automaatiikka toiset, uusia tulee aina tilalle. En tajua tätä luddiittihysteriaa, aina on pelätty että kehitys vie työpaikat ja aina on asiat vain parantuneet ja uusia töitä tullut tilalle. Kukapa 15 vuotta sitten oli influenssereista kuullutkaan, tai tubettajista? Tai OnlyFansista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin presidentti niin määräisin heti kaikki työttömät pakkotöihin ja järjestettäväksi hätäaputöitä kuten Suomessa tehtiin pula-ajan ja Keskkosen aikoina. Lisäksi palauttaisin vanhan irtolaislain voimaan jonka mukaan työttömyys on irtolaisuutta.
Näin päästäisiin eroon tästä työttömyysongelmasta ja nopeasti.
Jos minä olisin Johtaja, niin lähettäisin leirille. Kyllä siellä töitä piisaisi kaikille takuulla...
Onneksi et ole.
Kuka tietää, pilkka sattuu omaan nilkkaan, ja joku päivä sinut itsesi roudataan leirille.
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat yksilöllisen tason ja yleisen tason.
Se, että työttömyys on korkeaa, on hallituksen ongelma.
Se, että juuri minä olen työtön, minun ongelmani, koska olen aikuinen, oikeustoimikelpoinen ihminen ja itse vastuussa itsestäni.
Joku kuitenkin aina työllistyy. Joku saa työpaikan, jota minäkin hain.
Tilastot eivät KOSKAAN liity yksilön tilanteeseen, ne kertovat asioista vain massojen tasolla. Tämä asia on tilastotieteen peruskauraa. Ja silti ihmiset hirttävät itsensä omassa elämässään tuohon ajatteluun, että "koska tilastollisesti on x suuruinen todennäköisyys etten saa töitä valmistuttuani, en viitsi tehdä mitään muuta kuin syödä omaa räkääni": Jos yksikään saa koulutustaan vastaavan työpaikan valmistuttuaan, se ei ole mahdotonta, ja se yksi voi aivan yhtä hyvin olla Joel.
Yksilön tulee aina miettiä vain sitä, onko jokin ylipäänsä mahdollista. Ei sitä, miten todennäköistä se on. Koska todennäköisyyksiin tuijottaminen vaan halvaannuttaa.
Kookoomushan sitä ei päätä mitä veronmaksajat maksavat jos ei ole hallituksen pääministeripuolue. Jos vasemmisto voittaa niin Joel voi jatkaa elämäntapaansa. Tere pudotetaan häivehävittäjällä Ukrainaan Venäjän linjojen taakse puettuna Venäjän armeijan univormuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on todella epäreilua myös niitä kohtaan, jotka aktiivisesti kehittävät itseään, opiskelevat ja käyvät töissä. Väärä viesti kaikille suomalaisille minun mielestäni, Sammallahti sanoo.
Öööh miten se on epäreilua, että kouluttautuu ja saa paremman palkan, eihän se ole epäreilua, jos tyytyy vähään?
Lisäksi moni työtönhän ehtii kehittää itseään kaikkein eniten, vaikkapa taiteiden tai urheilun saralla?
Näkis vaan. Jos samalle ostoslistalle laitetaan tekoripset ja lenkkarit, niin lenkkarit jää kyllä kauppaan
Kyllä minä ainakin äskettäin ostin lenkkarit - tekoripset tälläkin kertaa jäivät kauppaan.
Työtön mies 49v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joel ei halua opiskella eikä työllistyä, kertoo silti hakevansa kuukaudessa työpaikkoja sen vaaditun verran, ettei menetä työttömyysturvaa. Työllisyyspalvelujen täytyisi ottaa nyt Joel erityiseen työllistymisavun piiriin ja seurata hänen toimintaansa, onko karenssin paikka? En tiennytkään että voi valita olla työttömänä ja ilman opiskeluja ja silti olla menettämättä oikeutta työttömyysturvaan. Kyllä normaalisti hyvin nopeasti karenssit paukkui ainakin ennen. Taitaa olla Joelilla vain huomionhakua jos on jo aiemmin hakenut mediaa opiskelemaan, tarkoitus lyödä itsensä läpi kaikkien tuntemaksi periaatteella kaikki julkisuus on hyväksi, mitä tällainen ei kyllä ole, hänet tullaan muistamaan negatiivisessa mielessä.
No luulis että Joel saattanut itsensä umpikujaan tultuaan mediaan näytille, nyt varmana uhkaa karenssi ja tukien katkaisi tai työkkäri alkaa entistä enemmän ahdistelemaan.
Ehkäpä pääsee oikeiston lemmikiksi. Tuokin somepostaus kenties kokkareiden maksama ja tilaama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin presidentti niin määräisin heti kaikki työttömät pakkotöihin ja järjestettäväksi hätäaputöitä kuten Suomessa tehtiin pula-ajan ja Keskkosen aikoina. Lisäksi palauttaisin vanhan irtolaislain voimaan jonka mukaan työttömyys on irtolaisuutta.
Näin päästäisiin eroon tästä työttömyysongelmasta ja nopeasti.
Jos minä olisin Johtaja, niin lähettäisin leirille. Kyllä siellä töitä piisaisi kaikille takuulla...
Oikein. Tämä vätysten yhteiskunta kaipaa ryhtiä ja kuria!
Jospa aloittaisit itsestäsi. Tyhjiä lässyttävä laiskanpulskea vauvaöyhö.