Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys SUOMEA äidinkielenään puhuville. Millainen on ruotsin kielen suullinen taitosi?

Vierailija
12.02.2025 |

Miten luonnehtisit ruotsin kielen taitoasi?

Itselläni se on surkea. Osaan tervehtiä, kiittää ja pyytää anteeksi ruotsiksi - enpä juuri muuta....

Mikä näistä luonnehdinnoista vastaa parhaiten ruotsin kielen puhetaitoasi? (mikäli suomi on äidinkielesi)

Vaihtoehdot

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään noista. Osaan yksittäisiä sanoja, kaikkia en edes tiedä, mitä ne on suomeksi. En osaa edes kysyä ruotsiksi "missä on lähin bussipysäkki" tai ohjeistaa taksikuskia "kääntymään seuraavasta oikealle".

M52

Vierailija
2/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan olen suorittanut virkamiesruotsin arvosanalla hyvä. Eli saanut sen paremman arvosanan niistä kahdesta mahdollisesta. Mutta kun siitä on jo yli 10 vuotta, enkä ole tarvinnut ruotsia tässä välillä, niin en tietenkään voi nyt enää puhua sitä hyvin, vaan kielitaito on ruostunut jonnekin kohtalaisen tai välttävän tasolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavan huono. Muksuna oli paljon suomenruotsalaisia frendejä - on toki vieläkin. Mude seurusteli ruotsinkielisen miehen kanssa, asui meillä. Olen suorittanut virkamiesruotsin, mutta en ole käyttänyt kieltä. Sanomalehtikielikin on nykyään liian vaativaa - harmi homma. Ei vaan ole kiinnostanut panostaa.

Vierailija
4/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu jåå det är um jooh härre lite men också som öööö harit soppa ia jag

ett bög

Vierailija
5/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

dåligt

Vierailija
6/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaa olen asunut monessa maassa pitempiä aikoja enkä KOSKAAN ole tarvinnut ruotsin kieltä. En koskaan. En pidä sitä tärkeänä, mutta sitä pakotetaan suomessa. Se on rannikkoruotsia, eikä ihmisillä ole edes riittävää sanavarastoa.

De kiva de.

Vierailija
7/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun suhteellisen sujuvasti ruotsia. En tosin osaa mitään puhekieltä tai slangia, mutta virkamiesruotsi onnistuu.

Vierailija
8/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Här i Porvoo det är lätt koska man kan puhua varje andra ord suomeksi, Porvoon svenska!

Vierailija
9/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallisuus ruotsin kielellä suomalaisilta kirjailijoilta saa aina parhaat palkinnot. Suomen kielinen kirjallisuus jää aina hännille.

Vierailija
10/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jag vill jobba, sanoisin, jos rantaruottalaiselta töitä kyselisin. Toki google kääntäjä hoitaisi asian paremmin, mutta kun ne älypuhelimet on monien mielestä ihan turhia.

Vierailija
11/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tai paremminkin ymmärrän ruotsia. Sitä ihmettelen kun ihmiset jotka taatusti ovat opiskelleet ruotsia niin välttelevät sen puhumista.

Vierailija
12/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana asiakaspalvelutehtävissä jouduin joskus puhumaan ruotsia. Meni muuten ok, mutta kouluruotsin pohjalta oli aluksi hieman hankala käyttää tuohon työhön liittyviä ruotsinkielisiä ammattitermejä. Ruotsinkielistä tekstiä luen ja puhetta ymmärrän aika hyvin, mutta kielen puhumisesta ei ole viime vuosilta paljoa kokemusta.

Vierailija
13/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia puhuva palvelusväki osaa kyllä auttavasti suomea, siksi ongelmaa ei ole.

Vierailija
14/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaa olen asunut monessa maassa pitempiä aikoja enkä KOSKAAN ole tarvinnut ruotsin kieltä. En koskaan. En pidä sitä tärkeänä, mutta sitä pakotetaan suomessa. Se on rannikkoruotsia, eikä ihmisillä ole edes riittävää sanavarastoa.

De kiva de.

koska suomalaiset on tyhmiä juntteja eikä voi tarvittaessa opetella itse sanavarastoa?

Vierailija
15/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana asiakaspalvelutehtävissä jouduin joskus puhumaan ruotsia. Meni muuten ok, mutta kouluruotsin pohjalta oli aluksi hieman hankala käyttää tuohon työhön liittyviä ruotsinkielisiä ammattitermejä. Ruotsinkielistä tekstiä luen ja puhetta ymmärrän aika hyvin, mutta kielen puhumisesta ei ole viime vuosilta paljoa kokemusta.

itse kanssa luen ihan ok ruotsia. kun ymmärtää ~90% tekstistä niin niiden puuttuvien sanojen merkityksen voi aika hyvällä prosentilla arvatakkin

mutta kun pitää itse tuottaa tekstiä/puhetta niin aika tönkköä on. ajattelen käytännössä englanniks ja käännän sen englanninkielisen tekstin vaan päässäni ruotsiks. teksti/puhe on pääosin ymmärrettävää mutta juuri todella palikkamaista eikä kukaan oikeasti ruotsia osaava niin puhu/kirjoita

Vierailija
16/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeestä kotoisin, itä-suomessa koulut. Ei mahdollisuuksia oppia ruotsia. Ehdot koulussa.

sitten vanhemmalla iällä työrooli kattoi Suomen lisäksi muut pohjoismaat, kyllä siinä ruotsin taidon oli pakko kehittyä sillä vaikka työkieli oli englanti niin ne iltakaljat tahtoivat aina kääntyä ruotsiksi. (Ei toki kaikki tanska-ruotsi kommunikaatiokaan suju ilman englantia).

Vierailija
17/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kotikielinä ovat olleet puola ja venäjä. Koska osaan kuitenkin suomea yhtä hyvin kuin kyseisiä kieliä, katson voivani vastata sun kysymykseen. Eli hallitsen ruotsin kielen mielestäni tosi hyvin, vaikka sen käyttö onkin jäänyt harmittavan vähälle. 

Vierailija
18/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono on ruotsin kielen taito. Korkeintaan joitain fraaseja muistan. 

Vierailija
19/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, mutta ei ole puhumiskokemusta juurikaan. (Olin myös työpaikkani "ruotsinosaaja, jos joku olisi halunnut ruotsia käyttää asioinnissaan).

Jos muuttaisin Ruotsiin, aika nopeasti oppisin varmaan puhumaankin, mikä kielen käytön tarpeen puutteessa on jäänyt  vähäiseksi.

Uutisia seuraan Ruotsin lehdistä, siellä on muutakin uutisia päivälehdissä, kuin miten saada 18 orgasmia vieraiden ihmisten kanssa.

Vierailija
20/100 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag skrev laudatur år 1975. Sedan des har jag inte använt svenska, bara några gång läst någonting.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi