Käytetäänkö minua rahallisesti hyväksi parisuhteessa?
Arka aihe, en ole uskaltanut puhua tästä kenellekään tutulle. Tapasin mieheni kun oltiin opiskelijoita.
Mies valmistui ennen minua ja pääsi hyväliksaiseen duuniin. En saanut tämän takia kaikkia tukia, vaikka ei olla naimisissa. Sovittiin että miehen minun elättäminen on lainaa, koin että se oli siinä vaiheessa parisuhdetta ihan reilua. Oma luonne ei taivu siihen että eläisin jonkun siivellä.
Nyt ollaan oltu vuosia yhdessä, olen valmistunut mutta en pääse työelämään kiinni. Miehen minun elättämiseni on edelleen lainaa, enkä pääse tästä järjestelystä enää pois. En tiedä mitä teen. Jos erottaisiin niin joutuisin silti maksamaan miehelle takaisin ja summa on vuosien yhdessäolon jälkeen iso, vaikka olen kituuttanut rahallisesti ihan pikkusummilla. Jos pääsisin töihin tilanne korjaantuisi. Suhde on myös muuten hyvä, eli lähteminen vuosien parisuhteestä tallaisen asian takia tuntuu myös hölmölle. Toisaalta mitä pidempään olen, sitä suuremmaksi summa käy.
En tiedä mitä teen. Taidan olla hölmö.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän mies ole sanonut tuon lainan vain siksi että hyväksyisit sen että hän nyt maksaa enemmän kun tienaakin. Helpompaa kaikille. Vai merkkaako johonkin vihkoon aina kun maksaa jotain yhteisiä laskuja? Niinpä.
Tuota, ollaan kyllä pidetty kirjaa noista vuosien varrella. Eli kyllä, summa on sentilleen ylhäällä. Ap
Ja sinä olet tuollaisen ihmisen kanssa siksi että?
Kirjaa sinä ylös jokainen seksikerta vuosien mittaan ja ilmoita, että se oli 200 euroa laaki. Siivouspalvelut 20 e/h ja siihen malliin.
Parisuhteessa ei koskaan, ei koskaan pidä laskeskella kumpi maksaa enemmän, kumpi huomioi enemmän, kumpi tekee enemmän, kumpi rakastaa enemmän. Silloin kyseessä ei ole parisuhde, vaan jonkinlainen sairaaseen vallankäyttöön ja pikkusieluisuuteen perustuva läheisriippuvuus- ja hyväksikäyttösuhde.
Ja jos tuntuu että on koko ajan saamapuolella, kannattaa ihan vaan häipyä. Asiat ei puhumalla parane eikä ihmiset muutu muuta kuin omasta tahdostaan ja silloinkin yleensä huonompaan. Eläkää vain sellaisten ihmisten kanssa joiden kanssa on kokonaisvaltaisen hyvä olla ihan koko ajan, joilla on samanlainen arvomaailma jne. Kyllä, se on mahdollista, tiedän sen 20 vuoden kokemuksella.
Ei yksipuolisesti voi kirjata takautuvia maksuja. Näistä tulee sopia etukäteen. Miten pihalla porikka on?
Suupuheella tuo velkakin on sovittu, ap voi aivan hyvin sanoa, että kyllä sovittiin näin. Mies vaan ei muista.
Joku fiksumpi olisi tiedätkö voinut tajuta, että tuo oli ironiaa... Tarkoitus oli osoittaa miten typerää on parisuhteessa alkaa laskea, miten paljon kumpikin on pesään tuonut ja mitä.
Tässä ap yhtyy että näin on sovittu. Naisten moraali taipuu mihin vain kun kyseessä on oma etu ja varsinkin raha.
Sinä olet ihan omaa lajiasi - mutta olen joskus nähnyt irl kaltaisesi miehen: kerjäsi, painosti ja varasteli naisystäviltään ja äidiltään rahat ja kaiken kiiltävän kuin mikäkin harakka. Omaneduntavoittelu, naisten hyväksikäyttö ja rahassa kiinniroikkuminen kuin täi tervassa on eräiden miesten perisynti. Olisiko se psykopatiaa?
Omituista, nainenhan lainasi mieheltä.
Alussa sopivat että mies laina naiselle rahaa. Nyt jälkeenpäin täällä ehdotellaan vaikka mitä sekopäsiä asioita. Onko naiset jotenkin syyntakeettomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen olisi kannattanut lainata pankista.
Naisen olisi kannattanut jäädä asumaan yksinään, nostaa tukia entiseen tapaan ja jättää hyväksikäyttäjäukkeli runkkailemaan yksinään.
Miten mies on hyväksikäyttänyt? Et kai vihjaile että nainen on maailman vanhimman ammatin ylipapitar?
Ap menetti tuet miehen takia, ja nyt mies luulee voivansa periä jotain keksittyä velkaa takaisin vuosikaudet. Lol.
Miten niin mies luulee. Tuo kaikkihan APn päässä. Eivät ole edes eroamassa tai keskustelleet jutusta. Mies elää kuten ennenkin ja tää yksi krjottelee ilmiselviä provoa, joka uppoaaa kuin kuuma veitsi voihin.
”Jos mies paljastuukin kusipääksi myöhemmin niin voit rauhassa hinnoitella tarjoamasi seksipalvelut. Peruspano on noin 100€ laaki, jos kinkympää niin voit vähintään tuplata.”
”Kirjaa sinä ylös jokainen seksikerta vuosien mittaan ja ilmoita, että se oli 200 euroa laaki.”
Nää on aina yhtä naurettavia. Mitäs jos se mies on sitä mieltä, että siitä seksistä pitää ennemmin maksaa hänelle.
Miten ihmeessä aina täällä on yhtä tyhmiä ihmisiä kirjoittelemassa. Miksi mielestänne naisen puolelta seksi on palvelu?
Sun kannattaa ap nyt ottaa tämä asia puheeksi miehesi kanssa. Kerrot että tilanne on mahdoton. Että et voi kerryttää itsellesi tolkutonta velkataakkaa.
Voitte yhdessä pohtia miten tästä eteenpäin. Muutatko omaan asuntoon tukien varaan. Vai yritätkö tosissasi saada töitä. Vai hyväksyykö mies ettet tee yhtään mitään ja hän elättää sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs tämä. Ei yhteisiä lapsia. Maksan lasten kulut.Omat asunnot.
Hän vuokrannut asuntonsa ja maksaa siitä 250€. Mulle maksaa n. 400€. Tämän asunnon vuokra 1800€ kk jos otetaan huomioon sähkö ja vesi. Hänen kulut 650€ mun 1050€.Mun mielestä voisi maksaa vähän enemmän. Laskee yhteisiin kuluihin oman autonsa. Olen sanonut että tuossahan mäkin maksan tuosta autosta? Ei sano mitään tai vihastuu.
Nyt oli niin epäselvästi kirjoitettu, etten saanut mitään selvää.
No voi selvennän vähän. Oli tullut laskelma virhe omaksi epäeduksi.
Mies vuokrannut omansa, jonka asunnon kulut vastike ja vuokra yhteensä 950€.Miehellä jää maksettavaa vuokran jälkeen 250€ asunnostaan.
Asumme mun vuokra-asunnossa, jonka vuokra, sähkö, vesi yht. . 1800€ kk.
Mies maksaa 250€ omasta asunnosta ja mulle maksaa 500€ tästä vuokra-asunnosta , jossa asumme. Hänen asumiskulut siis 750€ yhteensä. omasta ja tästä.
Maksan itse siis 1800€-500€€ eli lopulta 1300€.
Mun asumiskulut 1300€ ja hänen 750€. Ööh? No joo saan mä käyttää miehen autoa, mutta silti.
Mun mielestä voisi kyllä maksaa yht. sen 950€ eli mulle 700€ ja omasta sen 250€, minkä maksaisi omasta muutenkin. Hänen asunto siis paljon pienempi kun tämä, missä asumme vuokralla.
Sori ja taas virhe siis miehen asunnon kulut laina (ei vuokra) ja vastike yhteensä 950€. Vuokraamisen jälkeen jää maksettavaa 250€. On monimutkaista joo.
Vierailija kirjoitti:
”Jos mies paljastuukin kusipääksi myöhemmin niin voit rauhassa hinnoitella tarjoamasi seksipalvelut. Peruspano on noin 100€ laaki, jos kinkympää niin voit vähintään tuplata.”
”Kirjaa sinä ylös jokainen seksikerta vuosien mittaan ja ilmoita, että se oli 200 euroa laaki.”
Nää on aina yhtä naurettavia. Mitäs jos se mies on sitä mieltä, että siitä seksistä pitää ennemmin maksaa hänelle.
Miten ihmeessä aina täällä on yhtä tyhmiä ihmisiä kirjoittelemassa. Miksi mielestänne naisen puolelta seksi on palvelu?
Tätä minäkin ihmettelen kun nykyään moni nainen valittaa ettei saa kotona terpeeksi seksiä. Muutenkin hullunkurista vaatia rahaa jostain muusta mistä ei olla sovittu, mutta ilmeisesti naiset eivät kykene hahmottamaan tätä asiaa. Jos mies olisi lainannut naiselta rahaa, asia voisi olla helpompi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän vuokrannut asuntonsa ja maksaa siitä 250€. Mulle maksaa n. 400€. Tämän asunnon vuokra 1800€ kk jos otetaan huomioon sähkö ja vesi. Hänen kulut 650€ mun 1050€.Mun mielestä voisi maksaa vähän enemmän. Laskee yhteisiin kuluihin oman autonsa. Olen sanonut että tuossahan mäkin maksan tuosta autosta? Ei sano mitään tai vihastuu.
Mies vuokrannut omansa, jonka asunnon kulut vastike ja vuokra yhteensä 950€.Miehellä jää maksettavaa vuokran jälkeen 250€ asunnostaan.
Mies maksaa 250€ omasta asunnosta ja mulle maksaa 500€ tästä vuokra-asunnosta , jossa asumme. Hänen asumiskulut siis 750€ yhteensä. omasta ja tästä.
Mun asumiskulut 1300€ ja hänen 750€. Ööh? No joo saan mä käyttää miehen autoa, mutta silti.
Mun mielestä voisi kyllä maksaa yht. sen 950€ eli mulle 700€ ja omasta sen 250€, minkä maksaisi omasta muutenkin. Hänen asunto siis paljon pienempi kun tämä, missä asumme vuokralla.
Oletko nyt uhri?
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa ap nyt ottaa tämä asia puheeksi miehesi kanssa. Kerrot että tilanne on mahdoton. Että et voi kerryttää itsellesi tolkutonta velkataakkaa.
Voitte yhdessä pohtia miten tästä eteenpäin. Muutatko omaan asuntoon tukien varaan. Vai yritätkö tosissasi saada töitä. Vai hyväksyykö mies ettet tee yhtään mitään ja hän elättää sinua.
Keskustelu on aina hyvästä. Asioista kannattaa sopia ja niinhän ap ja mies alun alkaenkin tekivät. Tietysti pitää kehittää itseään niin että saa töitä. Ap voisi sitten elättää miestään niin kaikki olisi ok.
Ihmettelen miksi nainen ei olisi kykeneväinen sopimaan että lainaa rahaa. Jotenkin tulee sellainen kuva ettei nainen voi olla pätevä sopimaan tämänkaltaisista asioista. Onko naisen kykeneväinen päättämään itse omista raha-asioista ja jos on, niin tuleeko hänen kestää päätöksen seuraukset? Onko nainen ylipäätään kykeneväinen valitsemaan kumppaninsa, vai tulisiko suosia enemmän järjestettyjä liittoja?
Moni näyttää olevan sitä mieltä ettei naisen tekemä sopimus ole minkään arvoinen, eli nainen ei ole kykenevä tekemään tämänkaltaista sopimusta.
Ap, minusta tuo että jokin ei tunnu sinusta oikealta kertoo sen että kuvio on vinksahtanut. Myös se että ajattelet että et jotenkin ansaitse tasa-arvoa (siis jos oikein ymmärsin) tuntuu pahalta. Sen verran olen nähnyt ja kuullut että en usko tämän olevan keksitty tarina. Rahalla saa paljon pahaa aikaiseksi.
Nyt olisi tärkeää saada tämä asia selvitettyä HETI. Ratkaisu ei ehkä tule viidessä minuutissa kun tilanne on jatkunut niin kauan mutta alatte selvittämään asiaa yhdessä. Jos mies vaan inttää viikkotolkulla lainaansa niin ei hän kovin reilu ole. Eri asia olisi silloin jos et haluaisi tehdä mitään ja lainailisit tuhlaamiseen tai vaatisit ostamaan kalliita tavaroita vaikka et itse siihen pysty.
Neuvoisin sinua olemaan yhteydessä vaikka Mieli ry -yhdistykseen, se ei maksa mitään. Mulla oli itsellä vähän toisenlainen asia (ja monta diagnoosia) mutta he kertoivat että ainakin meidän kaupungissa saa tavata sekä kriisityöntekijää että sosiaalityöntekijää. Kävin kahdesti kriisityöntekijän kanssa juttelemassa ja sain molemmat ajat viikon sisään. Tietysti on tuurista kiinni että kenen kanssa pääset juttelemaan mutta oma kokemus oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli äijä siis loisii sun kämpässä ja sinun pitäisi siitä maksaa. Pyydät ensinnäkin vähintään sen puolet tuosta. Toisekseen miksi asutte noin kalliisti?
Vierailija kirjoitti:
Ap, minusta tuo että jokin ei tunnu sinusta oikealta kertoo sen että kuvio on vinksahtanut. Myös se että ajattelet että et jotenkin ansaitse tasa-arvoa (siis jos oikein ymmärsin) tuntuu pahalta. Sen verran olen nähnyt ja kuullut että en usko tämän olevan keksitty tarina. Rahalla saa paljon pahaa aikaiseksi.
Nyt olisi tärkeää saada tämä asia selvitettyä HETI. Ratkaisu ei ehkä tule viidessä minuutissa kun tilanne on jatkunut niin kauan mutta alatte selvittämään asiaa yhdessä. Jos mies vaan inttää viikkotolkulla lainaansa niin ei hän kovin reilu ole. Eri asia olisi silloin jos et haluaisi tehdä mitään ja lainailisit tuhlaamiseen tai vaatisit ostamaan kalliita tavaroita vaikka et itse siihen pysty.
Neuvoisin sinua olemaan yhteydessä vaikka Mieli ry -yhdistykseen, se ei maksa mitään. Mulla oli itsellä vähän toisenlainen asia (ja monta diagnoosia) mutta he kertoivat että ainakin meidän kaupungissa saa tavata sekä kriisityöntekijää että sosiaalityöntekijää. Kävin kahdesti kriisityöntekijän kanssa juttelemassa ja sain molemmat ajat viikon sisään. Tietysti on tuurista kiinni että kenen kanssa pääset juttelemaan mutta oma kokemus oli hyvä.
Tarkoitatko ettei nainen kykene sopimaan omista raha-asioistaan?
Höpsistä löpsistä. Hyvä pilu ei ole koskaan ilmaista. Olet jo kaiken kuitannut. Voit lähteä menee vaikka huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai olet jokaisessa ketjussa, jossa mies on tehnyt huonoja valintoja pällistelemässä ja jankkaamassa, että miehet pitäisi laittaa holhoukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli äijä siis loisii sun kämpässä ja sinun pitäisi siitä maksaa. Pyydät ensinnäkin vähintään sen puolet tuosta. Toisekseen miksi asutte noin kalliisti?
Eihän kun maksaa siitä. Ei ole toisen asunto jos toinenkin maksaa. He ovat ilmeisesti sopineet näin ja nyt ehtoja halutaan selvästi muuttaa. Nainen haluaa muuttaa ehtoja ja haluaa että mies maksaa enemmän. Nyt keskustellaan ja jos ei molempia tyydyttävää sopimusta synny, niin sitten erotaan. Hyvin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai olet jokaisessa ketjussa, jossa mies on tehnyt huonoja valintoja pällistelemässä ja jankkaamassa, että miehet pitäisi laittaa holhoukseen?
Vastaisitko kysymykseen jota lainasit.
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä löpsistä. Hyvä pilu ei ole koskaan ilmaista. Olet jo kaiken kuitannut. Voit lähteä menee vaikka huomenna.
Voipi olla niin, mutta siitä emme tiedä minkälainen ap on. Oletuksena ei ole, koska ovat harvinaisia.
Eihän mies ole, vaan kela on jos joku. Naisella ja miehellä on sopimus että raha on velkaa.
Miten vaikeaa tämä on ymmärtää?