Joel, 24, on ylpeästi työtön – ”Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen”
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Kevät ja prrshallituksen ihmisvihat.
Jep, niitä raivostuttaa, kun tulee aurinko ja lämpöä, eikä kaikki ole enää yhtä synkkää kuin heidän sisuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Iltalehti nyt näyttää olevan Ps-Kok äänitorvi varsinkin viime aikojen juttuja katsoen.
Tiesittekö, että Iltalehti perustettiin, jotta Lapuan liikkeen toimista voitiin julkaista juttuja.
Iltalehti on historiallisesti alusta alkaen ollut äärioikeiston äänenkannattaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketäpä se työn tekeminen tai opiskelu kiinnostaa. Ja ketä varten ne on.
Tämä unelma-ammatin puuttuminen on paljon yleisempää kuin se että olisi joku unelma-ammatti. Ihmeellinen termi. Siksihän sitä kutsutaan työksi ettei se ole unelmaa. Mutta työstä saadulla palkalla voi ehkä pyrkiä kohti unelmiaan. Paitsi jos ne ovat täysin utopistisia.
Onkohan nuorille syötetty liikaa tuota "unelma-ammatti" -soopaa. Elämä nyt vaan menee niin, että töitä on tehtävä, oli se unelmaa tai ei. Ja jostain on aloitettava.
Ja media-alan voisi lakkauttaa, jos se ei kuitenkaan työllistä nykyään.
On kyllä järkyttävää, miten sellaisia koulutuksia saa järjestää julkisella rahoituksella, jotka ei tarjoa mitään työllistymismahdollisuuksia. Siinä vain jotkut kuolevat paikkakunnat yrittää haalia opiskelijoita, jotka ei muualle päässeet, ja järjestää töitä oman kunnan opettajille, jotka muuten jäisi työttömiksi.
Näitä heikosti työllistäviä kulttuuripuolen aloja on varmasti paljon, eikä hallitus ole varmaankaan uskaltanut kammata niitä läpi säästöjen toivossa. Opiskelupaikkojen tarjoaminen luo illuusion, että alalle voi työllistyä. Tämä on epäreilua opiskelijoille itselleenkin.
Itse vuosia työelämässä olleena ymmärrän täysin Joelin pointin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulo olisi hyvä ratkaisu. Minun puolestani Joelin voi antaa nauttia elämästään. Eipä se kalliiksi tule, toisin kuin rötösherrojen ja maailman parantajien touhut.
Oli yhteiskunnan tuki elämiseen mikä tahansa sen tulisi kannustaa yrittämiseen ja työntekoon. Muutoin kaikki heittäytyvät yhteiskunnan eläteiksi ja sitten loppuu sen tuen maksajat.
Ei todellakaan kaikki. Tuilla ei saa omaa asuntoa, ei toteuteta mitään tavoitteita, ei elätetä perhettä, jos lapsia, mahdolliset tuilla elätetyt lapset häpeevät vanhempiaan, ei kartu eläkettä ja harva haluaa kotona loikoilevan ja tukiaan laskeskelevan puolison. 😂
EI noille kannata selittää. Ne itse haluaisivat päästä loisimaan, koska vihaavat työttään, eivätkä pystyneet kouluttautumaan alalle, jotta tulisivat miljonääreiksi.
No mä en ole todellakaan tyytyväinen siitä että olen työtön, haluan tehdä töitä! En tykkää siitä että tulevaisuus on epävarmaa, kun ei ole töitä. En ole mikään Joel joka ei halua duunia.
Ihan kiva niin kauan kuin pystyy tyytymään siihen, että mitään ei ole eikä mitään voi hankkia. Ainakin mulle työttömyys on ollut raskas taakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiltä teen mikä tuntuu hyvältä- tyypeiltä pitäisi lopettaa kaikki tuet, nyt kun naamakin lehdessä. Oikeasti, kolmivuorotyötä hoito-ja sosiaalialalla pitkään tehneenä tuntuu absurdilta tällaiset mielipiteet. Mikä ihmisiä vaivaa?
Ei työn tai opiskelun tarvinne tuntua niin kivalta. Jos vaihtoehto olisi asunnottomuus ja nälkä, luulidi olevanihan sama,onko kivaa vai ei.
Jokaisen pitäisi pyrkiä pitämään itsestään huolta,ei heittäytyä elätiksi. Ei ihme,että tämä maa on tällaisessa tilassa, jos murto-osan ajatusmaailma on tällainen.
Juuri näin, olen samaa mieltä. Kyllä saattaa alkaa opiskelu ja työnteko kiinnostaa, jos vaihtoehtona ei ole kaikkien perustarpeiden tyydyttäminen Kelan tuilla.
Hei, kivat sulle. Lupaa myös, että kaikki työttömiksi 50+ -ikäisinä jääneet saavat opiskelu- ja työpakat.
Äläkä tule nyt sanomaan, että puhut vain nuorista, jotka eivät koskaan menneet töihin (siis niihin töihin, joita ei ole), koska kyllä vanhemmatkin ihmiset joutuvat tyytymään vain perustarpeisiin.
On kyllä ihan eri asia olla 20 kuin 50. Kyllä 50+ -ikäsellä on työttömäksi jäädessä yleensä ansiosidonnainen (tai jos ei ole niin katsoo peiliin), ja omat säästötkin on kertyneet työuran aikana. Eikä ole viiskymppinen vielä liian vanha kouluttautumaan uuteen ammattiinkaan. Pari-kolme vuotta opiskelee, ja sitten on vielä 15 vuotta työuraa.
En tosiaan hyväksy, että joku jää viiskymppisenä loisimaan Kelan tuille eikä enää yritä itse mitään. Tuet pois sellaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt odotat, että Joelia tullaan porukalla haukkumaan.
Sanoo toinen, joka vaan loisii yhteiskunnan tuella.
Ite loisin tuilla ja veikkausvoittorahoilla, ei tarvi tehdä paljoa töitä.
Nuori Joel on oikeassa. Kaikilla ei ole mielenkiintoista, hyväpalkkaista työtä. Olen lähes kuusikymppinen korkeakoulutettu, ja minusta tuntuu, että olen uhrannut elämästäni ihan liikaa työnteolle ja saanut vastineeksi liian vähän. Ne, jotka syntyvät varakkaisiin perheisiin, saavat jo lähtökohtaisesti enemmän kuin minä kykenen saavuttamaan työnteolla koko elämäni aikana.
Palkkatyö on orjuuden moderni versio.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin jutun pelkäksi klikkausten kerääjäksi ja provosoijaksi, kun Joel ilmestyi ruutuun ja ilmoitti, että aikoo nyt sanoa jotakin "kontroversaalia. Ovatpa osanneet valita naaman ja kuvakulman, jotka ärsyttävät mahdollisimman monia. Ja minimikrofoni suussa tietysti.
Seuraavaksi Joel voisi tuoda isin ja äidin, kera muun suvun mukaan kuviin. Minua kiinostaisi tietää, kuinka noin rohkea ja reipas yksilö on syntynyt ja missä! Kuinka ylpeät hänen vanhempansa ovat, onko tässä polvi parempi?
Jatko-osaa odotellen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen samoin. En vain ole niin rohkea kuin Joel, että siitä kertoisin mediassa.
Ja juuri sinun ja kaltaistesi takia tukia tulee leikata ja rajusti. Onhan siinä ns collateral damage, mutta pakko mikä pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kusevat omaan pesään. Juuri näiden oman elämänsä sankarien takia kaikki työttömät niputetaan samaan kastiin.
Mahtaa jotain potkut saanutta duunaria vituttaa lukea tuollaista lätinää.Harvemmin se duunarikaan aidosti työelämästä nauttii.
Aika moni duunari on vuosikymmeniä samassa työpaikassa joten joko tykkää olla kiusattavana tai sitten on tyytyväinen. Menin aikoinaan uudestaan Töölön sairaalaan töihin vuosikymmenen tauon jälkeen joksikin aikaa ja paljon löytyi työntekijöitä jotka olivat olleet jo aiemmin. Yksi sanoikin että sitä joko viihtyy työpaikassaan tai sitten on niin tyhmä että ei ymmärrä lähteä.
Duunareiden puheissa kuuluu usein sana tyhmyys ja tyhmä. Kertoo umpimielisestä ajattelusta tässäkin, ettei ymmärretä olevan muitakin syitä sille, jos joku jatkaa epäviihtyisässä työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri työttömät ja köyhät ovat syynissä ja etsimällä etsitään paheksunnan kohteita heidän joukostaan? Riittääkö se perusteeksi rangaista heitä, jos joku ei täytä "hyvän ihmisen" kriteerejä? Miksei muillekin ryhmille ole samaa kohtelua?
Toisten rahoilla elävät saatanat kuppaavat yhteiskunnalta rahaa 11 miljardin euron edestä. Suomessa on miljoona "Joelia" ja "Joellaa" loisimassa ilman että heistä on mitään hyötyä yhteiskunnalle. Pitäisikö tehdä jotain rajoituksia heidän palveluvalikoimaansa kuten että jätetään sairaudet hoitamatta näiltä työtä vieroksuvilta laiskureilta. Ihmisten tapa ajatella itseään on nykypäivää ja harva miettii miten voisi auttaa muita tai yhteiskuntaa.
Tyypillinen työtön. Työttömien tuet tulee lakkauttaa. Tällaisten lukeminen ei motivoi kohta ketään käymään töissä
Joel sen siinä keksi ihan viime metreillä, että mitä on onnellisuus.
Yleensä heillä on pimeitä tuloja. Lisäksi asutaan iskän omistamassa asunnossa tai puoliso maksaa suurimman osan kuluista.
Moraalitonta ehkä, mutta jos lait ja säännökset antavat tällaiseen mahdollisuuden, niin tehköön kuten haluaa.
Joel. Kokoomuksen nuori talousosaaja.