En tiedä vieläkään kesälomani ajankohtaa, kukaan ei tiedä
Pomo sanoo vain että toukokuun lopulla vasta selviää.
Onko tämä edes laillista?
Kommentit (58)
Me ei lomailla kesällä. Siirtolapuutarhamökiltä käydään töissä, ihan hyvin riittää illat ja viikonloput sekä mökkeilyyn että veneilyyn. Joulukuussa aloitetaan 6 viikon loma. Helmikuun alussa taas sitten töihin.
Olin tuo joka kertoi, että pomo sanoi 20 vuotta sitten, että on mun tehtävä urkkia työkavereilta loma- ajankohdat (jopa sairaslomalaiselta) ennen kun voi vahvistaa omani, jonka olin ilmoittanut pyydettyyn ajankohtaan mennessä.
Ja kun kaikki eivät ilmoittaneet, ei voitu u vahvistaa mun lomaa.
No onpas ajankohtainen ketju, nimittäin nyt tyttärelleni ollut vähän samsnlsinen tilanne. Kuulemma hänen työpaikallaan on ihmetelty sitä, että lomatoiveet pyydettiin ilmoittamaan jo aikoja sitten, mutta työnantaja ei suostu vahvistamaan niitä vielä, eikä kerro edes mikä olisi deadline niiden vahvistamiseen.
Sanoin vaan tyttärelle, että enpäs tiedä nykyistä lainsäädäntöä, mutta pahimmassa tapauksessa työnantajalla ei kai mitään velvollisyytta ilmoittaa lomia tiettuun ajankohtaan mennessä, mutta kunnollinen työnantaja ajattelee tietenkin työntekijää, eikä toimi moukkamaisesti.
Kurjaa kyllä jos jotain lomaakin haluaa tilailla pari kk ennen lomaa. Huh minkälaisia työnantajia on teillä, jotka tilaatte vuosi aikaisemmin mm. jonkun matkan?
Kyseessä vielä vuokratyöfirma, joka antaa työtunteja vain 20 h per. viikko, että siihen nähden hieman huvittava tuo tilanne.
Yhden hankaluuden muistin myös loma-aikojen suunnittelusta ja se oli päiväkoti ja loma-ajat. Siellä tädit tuli pihalla jo vastaan että mites kun pitää ilmoittaa lasten lomat huhtikuun loppuun mennessä, että ihan johtajalta tullut vaatimus.
Ja heheh kun edes työpaikka ei ole vahvistanut niitä lomia.
Kai kerroit tuon päikyn tädille, asioista voi keskustella.
Tottakai kerroin, mutta vastaus oli: Joo ymmärrän että hankalaa, mutta heille on ilmoitettava nyt. Tuliko joku ukaasi vielä perään.
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden kesäloma on ihan järjetön idea. 2 viikkoa riittäisi ihan hyvin matkailuun ja mökkeilyyn heinäkuussa, ja loput lomapäivät voisi jokainen käyttää vuoden aikana silloin kun parhaiten sopii.
Olisi paljon fiksumpaa kaikkien kannalta.
Sä tässä olet järjetön, kun et tajua ihmisten olevan erilaisia. Mä ainakin tarvitsen neljä viikkoa lomaa putkeen, että palaudun töistä. En todellakaan suostuisi vain kahteen viikkoon ja loput sitten ripotellen ties milloin.
Vierailija kirjoitti:
Olin tuo joka kertoi, että pomo sanoi 20 vuotta sitten, että on mun tehtävä urkkia työkavereilta loma- ajankohdat (jopa sairaslomalaiselta) ennen kun voi vahvistaa omani, jonka olin ilmoittanut pyydettyyn ajankohtaan mennessä.
Ja kun kaikki eivät ilmoittaneet, ei voitu u vahvistaa mun lomaa.
No onpas ajankohtainen ketju, nimittäin nyt tyttärelleni ollut vähän samsnlsinen tilanne. Kuulemma hänen työpaikallaan on ihmetelty sitä, että lomatoiveet pyydettiin ilmoittamaan jo aikoja sitten, mutta työnantaja ei suostu vahvistamaan niitä vielä, eikä kerro edes mikä olisi deadline niiden vahvistamiseen.
Sanoin vaan tyttärelle, että enpäs tiedä nykyistä lainsäädäntöä, mutta pahimmassa tapauksessa työnantajalla ei kai mitään velvollisyytta ilmoittaa lomia tiettuun ajankohtaan mennessä, mutta kunnollinen työnantaja ajattelee tietenkin työntekijää, eikä toimi moukkamaisesti.
Kurjaa kyllä jos jotain lomaakin haluaa tilailla pari kk ennen lomaa. Huh minkälaisia työnantajia on teillä, jotka tilaatte vuosi aikaisemmin mm. jonkun matkan?
Kyseessä vielä vuokratyöfirma, joka antaa työtunteja vain 20 h per. viikko, että siihen nähden hieman huvittava tuo tilanne.
Yhden hankaluuden muistin myös loma-aikojen suunnittelusta ja se oli päiväkoti ja loma-ajat. Siellä tädit tuli pihalla jo vastaan että mites kun pitää ilmoittaa lasten lomat huhtikuun loppuun mennessä, että ihan johtajalta tullut vaatimus.
Ja heheh kun edes työpaikka ei ole vahvistanut niitä lomia.
Kai kerroit tuon päikyn tädille, asioista voi keskustella.
Tottakai kerroin, mutta vastaus oli: Joo ymmärrän että hankalaa, mutta heille on ilmoitettava nyt. Tuliko joku ukaasi vielä perään.
Huvittavaa tosiaan, sillä ei ne päiväkodin työntekijät saa todellakaan tietää omia lomiaan ennen kesäkuuta, jos silloinkaan.
Johtaminen siellä tökkii, siitä se johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ikuisuusaihe.
Tässä kerron kertomuksen tuossa 20 vuoden takaa.
Olin töissä Valio Oy:ssä.
Yleensä lomat sujui niin, että pomo pyysi ne etukäteen ilmoittamaan oliko joskus toukokuun puoliväliin mennessä ja lomat vahvistettiin kyllä kesäkuun alkuun mennessä.
Myöskin oli käytäntö, että lomat sai yleensä silloin kun pyysi ja jos jotain päällekkäisyyksiä oli, niistä sanottiin heti.
Johan tuo kuuluu jo pomon tehtäviin ja norm yritys yrittää hoitaa myös loma-asiat kunnolla el niin, että vahvistaa ne ajoissa.
Onkohan tuohon mitään lakia olemassa, vai onko taas sitä yleisjargonia että: Työnantajan on ilmoitettava kohtuullisessa ajassa käykö pyydetty ajankohta.
Työnantaja voi siis vahvistaa loman, vaikka vain viikkoa ennen ajankohtaa, jos huvittaa?
Vaikka tietenkin sopiminen keskenään on aina parempi, niin hieman vaikeaan tilanteeseen joutuu työntekijä silloin, jos työnantaja toimii moukkamaisesti?
Tämön takia juuri tarkat lakisäännökset on joskus paikallaan.
Yhtenä kesänä kävi niin, että pomo sanoi, että meidän työntekijöiden on sovittava keskenään loman ajankohdista. No laitoimmekin lomapyynnöt ajoissa, mutta mitäs kävikään.Yksi työntekijä oli sairiksella, eikä ilmoittanut jatkuuko sairis tai palaako työhön ja koska olisi hönen loman ajankohta.
Pomo sanoi, että mun potäisi soittaa työkaverille kysyä siitä. Taisin soittaakin mutta ei työkaveri osannut sanoa juuta eikä jaata.
Kun sanoin pomolle että hei, nyt täytyisi tietää saanko pitää loman pyytämänäni ajankohtana, sanoi pomo, että ei voi vahvistaa, ennen kun saikulla oleva vastaa mikä on tilanteensa.
Ihmettelin vastausta. Kyselin eikö työnantajalla ole velvollisuutta vahvistaa loma johonkin ajankohtaan mennessä, niin ei kuulemma ollut.
N. 4 vko ennen pyydettyä ajankohtaa joka oli heinäkuussa soitin tiiminvetäjälle, että nyt oikeasti pitäisi tietää saanko pitää sen loman tuolloin kun pitäisi matkakin varata.
Sain jonkun epämääräisen vastauksen että kyllä kai se käy.Tuollaista siis Valio Oy:ssä yli 20 vuotta sitten!
Sairis. Ai hitto kun ärsyttävä "sana"!
Mikä työpaikka semmoinen on ja missä?
Jos on menossa konkurssiin?
Tunge sinä yksi vajaaälyinen se sairis sinne mihin aurinko ei paista.
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden kesäloma on ihan järjetön idea. 2 viikkoa riittäisi ihan hyvin matkailuun ja mökkeilyyn heinäkuussa, ja loput lomapäivät voisi jokainen käyttää vuoden aikana silloin kun parhaiten sopii.
Olisi paljon fiksumpaa kaikkien kannalta.
Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia, jotka ovat kesällä kotona. Ekaluokkalainen harvoin pärjää koko kesää yksinään. Tai päiväkoti-ikäiset, joiden päiväkoti on kiinni ja päivystävä päiväkoti (täysin vieraine aikuisineen) jossain hornan tuutissa asti.
Onneksi olen ollut työpaikoissa, joissa nämä on ollut helppo sopia ja heinäkuu ns."pää"lomakuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä työpaikka semmoinen on ja missä?
Jos on menossa konkurssiin?
Jokainen päiväkoti Suomessa.
Kesälomakausi alkaa toukokuussa, joten lomat pitäisi olla hyvinkin jo selvillä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö te muut?
Stockalla ei ainakaan tiedetä. Loma ilmoitetaan 2 viikkoa ennen loman alkua. Samoten työvuorot tulee 2 viikkoa ennen työvuoroja. Päälliköt toki tietää omat lomansa ja työvuoronsa... Reilua?
Vierailija kirjoitti:
Pidän kesälomani syyskuussa ja lähden Lappiin. Tämä on ollut selvä jo useamman vuoden. Muille ko. kuukausi ei kuitenkaan kelpaa ja mulle se on the best.
Kerro vielä, että teet mielelläsi töitä juhlapyhinä, kuten joulu, juhannus. Niin olet ansainnut vuoden kynnysmaton tittelin!
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö te muut?
Saan itse päättää.
Siis miten ihmiset muka varaa jotain matkoja ja sopii perheen ym. kanssa, jos muka vain kuukautta tai 2 viikkoa ennen tietää? Kjeesus, en tiennytkään, että asiat voisi olla noin huonosti. Kyllähän matkat pitäisi jo varata useita kuukausia etukäteen. Ja varsinkin jos matkustaa isomman porukan kanssa ja sopii samalla koiranhoitoa ym.
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikeastaan haluaisi lomailla. Töissä on kivempaa.
Dama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi paljon fiksumpaa kaikkien kannalta.Kyllä 38 lomapäivästä hyvin riittää talveksikin
Ja kun ottaa vielä lomarahavapaita päälle, niin kyllä riittää. Mä pidän aina kesällä 5,5 viikkoa, syksyllä viikon, jouluna viikon ja keväällä viikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi paljon fiksumpaa kaikkien kannalta.Kyllä 38 lomapäivästä hyvin riittää talveksikin
Ja kun ottaa vielä lomarahavapaita päälle, niin kyllä riittää. Mä pidän aina kesällä 5,5 viikkoa, syksyllä viikon, jouluna viikon ja keväällä viikon.
Viikko syksyllä (lasten syyslomaviikko)
Viikko Jouluna
3 viikkoa kesällä.
Sillä kaavalla menin pitkään
Ikuisuusaihe.
Tässä kerron kertomuksen tuossa 20 vuoden takaa.
Olin töissä Valio Oy:ssä.
Yleensä lomat sujui niin, että pomo pyysi ne etukäteen ilmoittamaan oliko joskus toukokuun puoliväliin mennessä ja lomat vahvistettiin kyllä kesäkuun alkuun mennessä.
Myöskin oli käytäntö, että lomat sai yleensä silloin kun pyysi ja jos jotain päällekkäisyyksiä oli, niistä sanottiin heti.
Johan tuo kuuluu jo pomon tehtäviin ja norm yritys yrittää hoitaa myös loma-asiat kunnolla el niin, että vahvistaa ne ajoissa.
Onkohan tuohon mitään lakia olemassa, vai onko taas sitä yleisjargonia että: Työnantajan on ilmoitettava kohtuullisessa ajassa käykö pyydetty ajankohta.
Työnantaja voi siis vahvistaa loman, vaikka vain viikkoa ennen ajankohtaa, jos huvittaa?
Vaikka tietenkin sopiminen keskenään on aina parempi, niin hieman vaikeaan tilanteeseen joutuu työntekijä silloin, jos työnantaja toimii moukkamaisesti?
Tämön takia juuri tarkat lakisäännökset on joskus paikallaan.
Yhtenä kesänä kävi niin, että pomo sanoi, että meidän työntekijöiden on sovittava keskenään loman ajankohdista. No laitoimmekin lomapyynnöt ajoissa, mutta mitäs kävikään.
Yksi työntekijä oli sairiksella, eikä ilmoittanut jatkuuko sairis tai palaako työhön ja koska olisi hönen loman ajankohta.
Pomo sanoi, että mun potäisi soittaa työkaverille kysyä siitä. Taisin soittaakin mutta ei työkaveri osannut sanoa juuta eikä jaata.
Kun sanoin pomolle että hei, nyt täytyisi tietää saanko pitää loman pyytämänäni ajankohtana, sanoi pomo, että ei voi vahvistaa, ennen kun saikulla oleva vastaa mikä on tilanteensa.
Ihmettelin vastausta. Kyselin eikö työnantajalla ole velvollisuutta vahvistaa loma johonkin ajankohtaan mennessä, niin ei kuulemma ollut.
N. 4 vko ennen pyydettyä ajankohtaa joka oli heinäkuussa soitin tiiminvetäjälle, että nyt oikeasti pitäisi tietää saanko pitää sen loman tuolloin kun pitäisi matkakin varata.
Sain jonkun epämääräisen vastauksen että kyllä kai se käy.
Tuollaista siis Valio Oy:ssä yli 20 vuotta sitten!