Mikä on se sosiaalituilla elävien kulutus, jonka puuttuminen nyt hidastaa taloutta?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan opintotukea ja muutamaa muuta etuutta kuten lapsilisiä. Kulutan paljon: ruoka, lasten vaatteet, harrastusvälineet, omat harrastusjutut, vuokra, sähkö, vesi, hygieniatuotteet, lääkkeet, lasten lelut, kaikki muut tarvikkeet joita elämässä tarvii kuten esim keittiötarvikkeet, edellinen soppakauha meni rikki, piti ostaa uusi jne. Ihan päivittäinen elämä kuluttaa paljon.
Onhan tuossa aika paljon turhaa, esim. sinun harrastusjutut. Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa sinulle harrastuksia?
Etenetkö oikeasti opinnoissa vaan roikutko vaan koululla, että tuet juoksee? Oletko ollut koskaan töissä?Toistelet Purran sanoja, mutta harrastuksiin kyllä riittää uusia tukia, joten nykyhallituspuolueita äänestämällä tulet ainakaan tukemaan sellaista ajattelua että veronmaksajien pitää maksaa harrastukset. Esimerkiksi mainittiin juuri viimeisessä riihessä että kalastus ja metsästys lisättiin virkistystukeen, samalla kun sote-maksuja nostetaan ja liikuntaharrastuksiin liittyvää alv:tä noin muuten nostettu rajusti hallituskauden aikana. Ampumaradoille ja kristillisille lahkoille (varmasti mukana myös monenlaista harrastustoimintaa ehetystoiminnan lisäksi) riitti kyllä myös muhevat joululahjat.
Harrastukset ovat erittäin tärkeä ja olennainen osa ihmisten hyvinvointia ja ennaltaehkäisevät mm. ihmisten syrjäytymistä ja rikollisuutta kun on järkevää tekemistä. Kai ymmärrät, että et ole myöskään ainoa veronmaksaja. Muutkin täällä maksaa veroja kuin sinä.
Olen samaa mieltä. Aiempi oli sitä mieltä että harrastuksia ei saisi tukea verovaroilla.
Osoitin että ainakaan nykyisiä hallituspuolueita hänen toiveensa ei toteudu.
T. sama
Vierailija kirjoitti:
Taloutta hidastaa myös se, ettei keskiluokka uskalla kuluttaa, vaan säästää, koska työpaikkoja vähenee siihen malliin, ettei voi tetää, milloin itse tipahtaa tukien varaan. Ja nykyään ansiosidonnaiset ovat huonoja, niissä on porrastus, niin että niillä ei kovin hyvin elä, jos ei ole säästöjä. Asumistukeakaan ei saa enää omaan asuntoon, joten pitää olla säästöjä, jos aikoo pitää kotinsa.
Tämähän se. Mulla olisi varaa kuluttaa, mutta en kuluta. Eikä tarvitse edes pelätä työttömyyttä enää. Kuitenkin, kun ikää tulee ja muutenkin on kroonista sairauksia, niin pakko pitää rahat säästössä, jotta sitten, kun on tarvetta lääkkeisiin, lääkärikäynteihin tai erilaisiin vanhuspalveluihin, tililtä löytyy niihin tarpeeksi rahaa. Ellei sitten mun lapseni puolisoineen palaa Meksikoon , jossa mun työeläkkeelläni pystyisin elättämään meidät kaikki, ja haluaisi mut mukaan. Ei tarvitsisi taloakaan sieltä ostaa, koska heillä on jo siellä sellainen. Mutta en halua lapseni riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut mielelläni kotimaista ruokaa. Nyt kun rahaa on vähemmän, joudun yhä useammin valitsemaan halvimman eli ulkomaisen.
Tämäkin on kyllä yksi mysteeri. Miten voi ruotsalainen ruoka olla aina halvempaa kuin vastaava suomalainen? Ei mene järkeen, mutta ostan nykyisin mm. ruotsalaista kahvia, meijerituotteita, säilykkeitä, you name it. Made in Sweden. Ja vieressä hyllyssä suomalaiset vastaavat tuotteet maksavat 20% enemmän. Miksi?
Onkohan, että Ruotsissa kustannukset ovat pienemmät esim. halvempi sähkö, halvempi vesi jne. eli viljely ja valmistus edullisempaa.
No enpä usko. Ruotsissa on sähkö mieluumminkin kalliimpaa kuin Suomessa, ja palkatkin korkeammat. Siksipä heidän edullisemmat hintansa ovatkin mysteeri.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin uutisen räkälästä joka joutui ahdinkoon kun sosiaalitukia leikattiin,oli oikein lehtiuutinen keskikaljan myynti väheni.
Juu sinne ne sossutuet on valuneet, kurkusta alas. Ja me veronmaksajat vielä maksetaan pultsarien terveydenhuolto.
Mikä on vaihtoehto, kaffetollo?
Antaa sossutuet kuponkeina, joilla ei saa alkoholia eikä tupakkaa.
Sulla on aina, ihan aina, tollon tai lapsen tasolle jääneen mielipiteet. Nistit myy jo nykyään (pöllimiään) lihoja. Miten helvetissä tuo ylimääräinen välikäsi mitään muuttaisi? Ei päihderiippuvainen lakkaa juomasta sen takia, että joutuu myymään kupongeilla ostamiaan ruokia rahoittaakseen käyttönsä. Viime kädessä vedetään vaikka kiljua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan opintotukea ja muutamaa muuta etuutta kuten lapsilisiä. Kulutan paljon: ruoka, lasten vaatteet, harrastusvälineet, omat harrastusjutut, vuokra, sähkö, vesi, hygieniatuotteet, lääkkeet, lasten lelut, kaikki muut tarvikkeet joita elämässä tarvii kuten esim keittiötarvikkeet, edellinen soppakauha meni rikki, piti ostaa uusi jne. Ihan päivittäinen elämä kuluttaa paljon.
Jos sulla jää soppakauha vaihtamatta, se ei kansantaloudessa näy mitenkään.
Eri. Ei yhden ihmisen osalta, mutta kun niitä ihmisiä voi olla vaikka 10 000 - 100 000. Jos jokainen heistä ostaa soppakauhan, niin sen merkitys valmistajalle on iso.
Ei ole edes sitten. Kauha maksaa noin euron. Tuskin valmistetaan edes Suomessa.
Ainakin joku myy niitä täällä ja siitä tulee ihmisten työllistäminen, alv-tilitys, kauppapaikan kulut, ja paljon muuta. Näiden perskokkareiden ongelma on juuri se, kuten ap:kin, ettei osata ajatella asioita isossa mittakaavassa vaan tuijotetaan ettei se yksi tuilla elävä vaan saa sentin osaakaan ylimääräistä.
Vaikka saisi kolme tonnia kunhan itse työstään tai sijoituksistaan saa rahat,muiden kustantamana se on jatkuvasti raskaampi taakka kantaa.
No, itse olen lopettanut baarissa käynnin, ja alkoholin olen vähentänyt kahteen kertaan kuussa. Myös nikotiinipusseja olen vähentänyt xylitolipurkan avulla. Tämä on vähentänyt kulutustani satoja euroja kuussa.
Ei ole pakko kuluttaa jos ei halua. Tai no kyllä kulutan mutta rahat eivät päädy onneksi Suomen kassaan
Kaffepullalle: Tulin just tähän paikalliseen "räkälään". Täällä on mun lisäkseni tällä hetkellä noin 10 asiakasta. Olen asunut alueella jo yli 30 vuotta ja tunnen tätä porukkaa. Jokainen noista saa jotain yhteiskunnan tukia. Vähintään asumistukea. Jos tukia saava ei saisi ostaa baarissa kaljaa, täällä ei olisi muita kuin minä. Ja mäkin juon vain sen yhden viinilasillisen. Pitäisikö yrittäjä tämän ravintolan auki vain mua varten? No ei todellakaan. Ehkä tilaan vielä toisen lasillisen. Ihan kannatuksen vuoksi ja olisi mukavaa, jos tulisit tänne seurakseni ja joisit vähintään 10 lasillista 😊
Kyllähän se on ylellisyyttä, jos pystyy jotain säästämään. Itse olen pienituloinen, ja elätän tällä hetkellä kaksi yliopisto-opiskelijaa ja yhden työttömän perheessä. Ei paljon jää säästöön. Vielä muutama vuosi sitten rahaa jäi joka kuukausi kulutukseen pakollisten menojen jälkeen joskus tuhansiakin. Kyllä on Sanna Marinia ikävä, vaikka yrittäjä olenkin.
Nykyisen hallituksen tyypit ehkä sitä ruotsalaista lukuunottamatta aiheuttavat lisäksi selkäytimessä tai jossain liskoaivoissa välittömän ällötysreaktion, totaalisen creepy tyyppejä.
Temutukseen ja virosta kannettuun kaljaan ja lonkeroon ne "köyhien" rahat menevät.