Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (7674)

Vierailija
3041/7674 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin aivopesty, sanoo moni eX-vl. Myöntääkö kukaan mukana oleva tätä samaa? 

Jos pesemättömät aivot näkyvät tällaisena ivailuna, ei se kovin kadehdittava tila ole.

Enkä tarkoita pelkästään tuota viestiä, jota lainasin. 
Näyttää siltä että likaiset aivot tuottavat usein likaista tekstiä.

Vierailija
3042/7674 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jo ennen kuin minä muovasin sinut äidin kohdussa, minä valitsin sinut."  Jeremia 1:5

"Herra, sinä tutkit minua ja tunnet minut. Istunpa minä tai nousen, sinä tiedät sen; sinä ymmärrät minun ajatukseni kaukaa. Kuljenpa tai lepään, sinä havaitset sen, ja kaikki minun tieni ovat sinulle tutut. Sillä ei ole sanaa minun kielelläni, jota sinä, Herra, et jo kokonaan tietäisi."  Psalmi 139:1–4

"Eikö kahta varpusta myydä yhteen ropoon? Eikä yksikään niistä putoa maahan teidän Isänne sallimatta. Ovatpa teidän päänne hiuksetkin kaikki lasketut. Älkää siis pelätkö; te olette arvokkaampia kuin monta varpusta."  Matteus 10:29–31

Jos Jumala pitää kirjaa jopa hiustesi määrästä, asiasta, jota sinä itse et pysty laskemaan, kuinka paljon tarkemmin Hän pitääkään huolta elämäsi suurista linjoista: lapsista, terveydestä jne.

Voit uskoa Jumalan käsiin ihan koko elämäsi ja luottaa, että Hän kyllä pitää sinusta huolta.

Sairaana pakko tulla kommentoimaan.

Minulla on perussairaus, joka ei parane. En hetkeäkään ajattele, että minun pitäisi viisveisata asiasta ja luottaa, että kyllä Jumala huolehtii, ettei sairauteni pahene. Nimenomaan ajattelen, että elämäni on Jumalalta lahjaksi saatua ja minun tehtäväni on pitää itsestäni mahdollisimman hyvää huolta. Otan lääkkeeni säntillisesti, mutta pyrin myös parhaani mukaan huolehtimaan terveellisistä elämäntavoista. En halua edesauttaa sairauden pahenemista. Mikä tässä on Jumalaan luottamattomuutta?

Ei minun mielestäni mikään. Miksi ajattelit, että jos itse varjelee elämän lahjaa, ei luottaisi Jumalaan?

T. Se jolta kysyit

Kun osan ajatusmalli esim. lapsiasiassa on, että Jumalaan luottaminen tarkoittaa sitä, että jättää asian Jumalan vastuulle ja itse seuraa passiivisena vieressä, mitä omalle elämälle tapahtuu. Itse en ajattele, että usko ja luottamus Jumalaan olisi tätä, että vastuutettaisiin Jumalaa omasta elämästä ja siirrettäisiin sen varjolla oma vastuu pois. 

Ajattelet ihan oikein. Vl-huokailut kyllä elämä kantaa, Jumala antaa ihmiselle sen taakan minkä ihminen jaksaa kantaa jne oksettavat. Entä jos en jaksa, Jumala on antanut minulle liikaa taakkaa ? 

Silloin et yksinkertaisesti vain luota Jumalaan. Sinun elämässäsi on joku muu isäntänä.
Minulle olisi kauheaa huomata, että en enää itse luota Luojaani.

Huomaan että sinä luotat SRK-juttuihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3043/7674 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pesemättömät aivot näkyvät tällaisena ivailuna, ei se kovin kadehdittava tila ole.

Ei ollut ivaamista. Tänään vain tuli Tiktokissa erääseen videoon paljon viestejä, jossa moni vl myönsi olleensa aivopesty.

Eli aivot alkaa raksuttaa vasta erotessa. 

Vierailija
3044/7674 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut ivaamista. Tänään vain tuli Tiktokissa erääseen videoon paljon viestejä, jossa moni vl myönsi olleensa aivopesty.

Eli aivot alkaa raksuttaa vasta erotessa. 

Jostain syystä sensuuri esti kirjoittamasta, että siis eX. 

Vierailija
3045/7674 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivopesu saastuttaa aivot, onko se hyvä asia? 

Vierailija
3046/7674 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ivaamista on kertoa siitä kun ihminen itse tajuaa olleensa aivopesty? Missä sananvapaus, jos tämä on asia josta ei saa kertoa?

Kuten viestin kirjoittaja kertoi, niin takana oli aidot kokemukset.

Sinä et varmaan myöskään myönnä olevasi aivopesty, ainakaan jos olet riittävän hyvin aivopesty?

Vierailija
3047/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meistä on jollain tavalla aivopesty lapsuuden ja nuoruuden jäljiltä. Ihminen omaksuu totuudeksi sen todellisuuden, jossa kasvaa. Kunnes kykenee katselemaan asioita eri puolilta. Ei siis tarvitse hävetä, on ainoastaan positiivinen asia kun herää tarkastelemaan omien uskomusten oikeellisuutta. 

Vierailija
3048/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ehkä ala-arvoisista keskustelua mitä olen nähnyt täällä vähän aikaan. TikTokissa oli video, no niin, nyt ihmisryhmä olette todistettavasti aivopesty, koska TikTokissa tuli vastaan video.. Puhumattakaan sen kommenteista. 

Mitäs ne videot, joissa kerrotaan toisin? Ai muttta nehän on valetta, koska minäminäminö sanon niin. Onneksi en itse ole aivopesty, vai mitä?

Vierailija
3049/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkö takia niillä kertomuksilla ei ole väliä, koska julkaisualusta on mielestäsi väärä?  Mikä olisi oikea alusta?

Vierailija
3050/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ehkä ala-arvoisista keskustelua mitä olen nähnyt täällä vähän aikaan. TikTokissa oli video, no niin, nyt ihmisryhmä olette todistettavasti aivopesty, koska TikTokissa tuli vastaan video.. Puhumattakaan sen kommenteista. 

Mitäs ne videot, joissa kerrotaan toisin? Ai muttta nehän on valetta, koska minäminäminö sanon niin. Onneksi en itse ole aivopesty, vai mitä?

Missäs ne toisenlaiset videot, joihin viittaat, ovat löydettävissä? Katsoisin mielelläni. 

Vierailija
3051/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs ne toisenlaiset videot, joihin viittaat, ovat löydettävissä? Katsoisin mielelläni. 

Onkohan täällä videoita:

https://www.flickr.com/photos/suviseurat/albums/
Videoita on paljon yksityisten ihmisten facessa ja instassa, mutta tänne en halua nimiä jakaa.

Vierailija
3052/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan täällä videoita:

https://www.flickr.com/photos/suviseurat/albums/
Videoita on paljon yksityisten ihmisten facessa ja instassa, mutta tänne en halua nimiä jakaa.

Täällä on ehkä videoita

https://www.facebook.com/reel/1967678356876226/?mibextid=ZZyLBr

Vierailija
3053/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä  ( Suviseuroissa) tapaa tuttuja ja kavereita. Siinäpä noiden videoiden anti.

Vierailija
3054/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei taida olla varmaa tietoa paljon mistään. Niinpä ei voida sanoa, kuka on aivopesty ja millä tasolla. Taitaa olla vähän jokaisen ihmisen mieli korruptoitunut. Ehkä se, jossa on eniten rakkautta on lähimpänä totuutta.

Vierailija
3055/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senkö takia niillä kertomuksilla ei ole väliä, koska julkaisualusta on mielestäsi väärä?  Mikä olisi oikea alusta?

Jos kertomusten perusteella teet päätelmiä, tulee aika sakea todellisuus. Mitä kun niitä kertomuksia on yhtä monta kuin kertojaa? Keskenään ristiriitaisia. 

Sellaista yhteisöä tai asiaa tai ilmiötä ei maailmassa ole, josta ei olisi keskenään täysin päinvastaisia kokemuksia. Mikään yhteisö ei ole hyvä, jos etsit sellaista, josta ei ole kielteisiä kertomuksia. 

Vierailija
3056/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kertomusten perusteella teet päätelmiä, tulee aika sakea todellisuus. Mitä kun niitä kertomuksia on yhtä monta kuin kertojaa? Keskenään ristiriitaisia. 

Sellaista yhteisöä tai asiaa tai ilmiötä ei maailmassa ole, josta ei olisi keskenään täysin päinvastaisia kokemuksia. Mikään yhteisö ei ole hyvä, jos etsit sellaista, josta ei ole kielteisiä kertomuksia. 

Jos puhutaan aivopesusta, sen tajuaa ehkä vasta myöhemmin, tai ei koskaan. Joten luotettavin arvio tulee näiltä, joiden silmät aukeavat kun tajuavat asian.

Vierailija
3057/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://srk.fi/fi/nain-me-uskomme/nain-me-uskomme/

Vierailija
3058/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa, jos edes osa vl-opista on valhetta, silloin se on niiden asioiden osalta "aivopesua". Samaan aikaan, osa opetuksesta voi olla totta, se osa ei olisi silloin aivopesua. Tätä jokaisen kannattaisi miettiä, pyrkiä erottamaan mikä on ehkä totta ja mikä ei. Kannattaa myös muistaa, että valhe tai harha voi tuntua erittäin todelta/totuudelta. Samalla tavalla kuin uni, joka tuntuu todelta mutta siitä herättyään tajuaa ettei se ollutkaan totta. 

Vierailija
3059/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan aivopesusta, sen tajuaa ehkä vasta myöhemmin, tai ei koskaan. Joten luotettavin arvio tulee näiltä, joiden silmät aukeavat kun tajuavat asian.

Tuolla logiikalla kaikki uskonnot ovat aivopesua. 

Jos kysyt minkä tahansa uskonnon jättäneiltä, saat todennäköisesti huonon arvion. Sama pätee kyllä moniin muihin aatteisiin, ihan vaikka puolueisiin. Entiset jäsenet ja varsinkin aktiivit on niitä, joilta saa sen, sinua lainatakseni, ”luotettavimman arvion”.

Tosin suurin osa entisistä saattaa kertoa asiaa ihan aidosti vaikkapa jos asiaa tutkitaan, että ei ole kokenut liikettä niin negatiivisesti kuin äärimmäiset kommentit sanovat. Sitä me emme kuitenkaan saa selville joidenkin somesisältöjen perusteella. Niihin kun kommentoi usein samanmieliset. Enemmistö on usein hiljainen. 

Vierailija
3060/7674 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiassa, jos edes osa vl-opista on valhetta, silloin se on niiden asioiden osalta "aivopesua". Samaan aikaan, osa opetuksesta voi olla totta, se osa ei olisi silloin aivopesua. Tätä jokaisen kannattaisi miettiä, pyrkiä erottamaan mikä on ehkä totta ja mikä ei. Kannattaa myös muistaa, että valhe tai harha voi tuntua erittäin todelta/totuudelta. Samalla tavalla kuin uni, joka tuntuu todelta mutta siitä herättyään tajuaa ettei se ollutkaan totta. 

Miten uskonto voi mielestäsi olla valhetta? Kyseessä on kirjaimellisesti uskosta. Jos uskot eri tavalla kuin vaikkapa luterilainen kirkko, onko luterilaisuus valhetta?