Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä löytää hohtoa elämään keski-iässä?

Vierailija
26.04.2026 |

En tarkoita hohdolla mitään rikkauksia tai luksusta vaan enemmän sellaista mielentilaa, joka oli nuorempana, että elämässä voi tapahtua mitä vaan hyvää ja kaikki on mahdollista ym.  Koki koko maailman olevan avoinna, nautti kaikesta ja koki itsekin pystyvänsä vaikka mihin. Sellainen optimistinen hohdokkuus oli elämässä.

Nyt 48-vuotiaana tuntuu, kuin jokin liekki olisi sammunut. Oikeastaan alkoi hiipua, kun täytti 45-v.  Tuntuu, että siitä alkoi jokin alamäki ulkoisesti ja sisäisesti. On ollut paljon kuormitustakin, ikäviä asioita ja mm. pettymyksiä ihmissuhteissa ym.  Jotenkin vain kaikki hohto on kadonnut, oma mieliala useimmiten alakuloinen, eikä oikein innostu enää mistään tai saa iloa, tyydytystä, eikä ole sillä lailla edes unelmia tai  mitään hyvää odotettavaa elämässä.  Joskus jopa tuntuu, että olisi ihan sama vaikka kaikki loppuisi niin ei paljon menettäisi.  

Mistä te muut keski-ikäiset saatte  motivaatiota ja draivia elämään?  

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on auttanut usko.

Mitä huonommin menee,sitä parempi on turvautua Jeesukseen.

Sanon ääneen Raamatun tsemppaavia lauseita.

Esim muistutan itseäni tarvittaessa Jeesuksen ohjeella " Älä pelkää vaan usko"

Jeesus opettaa olemaan erittäin positiivinen ja luottaa hyvän tapahtuvan.

Mutta se ei tapahdu itsestään,siihen tulee itse uskoa vastoin kaikkea todennäköisyyttäkin.

Kuten Jeesus itse teki ja näytti esimerkkiä meille jokaiselle uskovalle.

Mä taas en usko lainkaan tuohon hömppään, olen ateisti. Kristinusko on pelkkää kusetusta alusta loppuun.

Vierailija
82/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena on naiivi ja optimismi usein on perusteetonta.

Jos viisikymppisenä ei ole vaurastunut, ymmärtää, että ei enää vaurastukaan, juna meni jo. Ellei peri rikkaita vanhempiaan.

Nuorilla on usein paljon ystäviä ja vähän vastuita, on helppo olla huoleton.

Oman ammattialan alamäki, terveysongelmat,  vanhenevat vanhemmat.... ystäviä on kuollut tai elämä ajanut erilleen....  Se maailma. johon on kasvanut, on murentunuy ympäriltä. Pienistä hetkistä pitää onni yrittää löytää, ei tässä mitään suuria juhlia ole odotettavissa.

t: mies 54v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedän yöhousuni niin kireälle että kutittaa kivasti.

Vierailija
84/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde hotellitalkkariksi talveksi syrjäiselle vuoristohotellille.

85/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

PowerParkista saa paljon poweria 😍🤩

Sinä olet selvästikin löytänyt kutsumuksesi! 😁

t: nimim. Assburger

Kyllä vaan 😎🤩 

Vierailija
86/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täytän ensi kuussa 45 v. ja elän elämäni parasta aikaa just nyt, en olis voinu koskaan kuvitellakaan elämän olevan näin hyvää kun se nyt on. On meinaan aiemmin ollut tosi raskastakin ja olen uinut syvissä vesissä... 

Lapset kasvoivat isoiksi, ovat täysi-ikäisiä. Mulle vapautui ihan hirveästi omaa aikaa ja vapautta mennä, tulla ja tehdä mitä tykkään! Olo on kuin olisin vapautunut istumasta 20 vuoden kakkua vankilasta :D Älkää käsittäkö väärin, rakastan lapsiani yli kaiken, mutta olen ihminen jolle hoivaaminen ja lapsissa kiinnioleminen on ollut vaikeaa, ja vapaus ja oma aika tehdä mitä tykkään (ja olla rauhassa) on mulle äärimmäisen tärkeää. 

Olen hurahtanut liikuntaan, aloitin hiljalleen rapakunnosta kolmisen vuotta sitten, nykyään harrastan liikuntaa 5-6 päivänä viikossa, salia, juoksua, uintia, tanssia.. Aivan mahtava olo nykyään, kun kunto on parempi kuin koskaan (ja vaatekokokin projektissa muuttunut koosta 46 kokoon 36).

Moni kavereistani on myös jo isojen lasten äiti, joten teen heidän kanssaan kaikenlaista, käydään festareilla, konserteissa, ulkomailla, vaeltamassa, mökkeillään.. Nytkin taas kalenterissa jo monta menoa tiedossa, viikonloput käy vähiin! 

Ja kipinää tietysti tuo myös uusiin ihmisiin tutustuminen työn ja harrastuksien kautta. Ja yksi mies minuun juuri jopa ihastui, sain suloisia ja kohteliaita kehuviestejä jokin aika sitten, ja vaikkei homma mihinkään etene (olen onnellisesti naimisissa) niin saihan siitä nyt vähän draivia elämään, kukapa nainen ei kivannäköisen miehen kehuista ja huomiosta tykkäis ;) 

Oon lueskellut vaihdevuosioireista (niitä odotellessa) ja epäilen että sulla ap tämä olotila on juuri niitä oireita. Ellei muut asiat sitten selitä (eli saatko nukuttua? Onko fyysinen kunto hyvä? Teetkö asioita, joista pidät? Oletko ihmisten parissa?). Käy lekurissa, jos em. asiat ovat kunnossa ja olotila silti masentunut. Tsemppiä! 

Vierailija
87/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapissakin tarvitaan aina sesonkiaikana työntekijöitä. Mä olin 3 talvena Muoniossa siivoamassa mökkejä. 

Vierailija
88/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän kohta 48 v ja kyllä mulla on tekemistä ja hohtoa vaikka kuinka paljon. Ensinnäkin merkityksellinen työ, jossa kuitenkin lyhyet työpäivät, niin että omille jutuille jää aikaa. Harrastus, jossa olen avainroolissa, ja mahdollistan mielekkään harrastuksen isolle ryhmälle. Musaharrastuksen tuomat esiintymiset. Oma iso piha, puutarha, kasvihuone, kukkaset, remontit, sisustus. Urheilu, metsälenkit, koira, sali, kestävyysjuoksu. Sijoittaminen, matkat, ravintolat, kahvilat. Sitten ihaninta kaikesta eli kotoilu, kotisohvalla löhöily, käsityöt, palapelit, ristikkolehdet, äänikirjat, musiikinkuuntelu, sarjat. Perheen kanssa oleminen. Tällä kaavalla terveyttäkin on toistaiseksi riittänyt roppakaupalla, on erittäin hyvinvoiva, nuorekas ja etuoikeutettu olo.

Mites ulkonäkö? Luullaanko sinua usein 10-15 vuotta nuoremmaksi? Ja reippaasti nuoremmat miehet tulevat iskemään, vaikka oletkin erittäin onnellisessa avioliitossa.

Vierailija
89/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan olla työkokemusta sellaisesta, että saa töitä? 

Vierailija
90/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä mitään erityistä "hohtoa" kaipaa. Kunhan saa olla tässä viimein saavutetussa vakituisessa työsuhteessa ja elää tavallista rauhallista elämää. Joskus joku pieni reissu jonnekin. En kaipaa mitään erityistä. Nuoruus oli helvettiä. Nautin nyt tästä keski-iän seesteisyydestä.

Vierailija
91/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan olla työkokemusta sellaisesta, että saa töitä? 

Tässähän viitattiin kulttileffaan nimeltä "Hohto". Ap kun kyseli, mistä saatte hohtoa elämäänne.

Leffassa mies pestataan hotellitalkkariksi syrjäiselle vuoristohotellille, joka suljetaan talven ajaksi. Ottaa perheensä sinne mukaan. 

Vierailija
92/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kiihkeä naisystävä ex-vaimon jälkeen. Elämä tuntuu taas mahtavalta.

Vierailija
93/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla elämäniloni mureni miehen petoksesta, mies petti ja jätti yllättäen. Olin silloin reilu nelikymppinen. Siitä suosta en ole vieläkään noussut.

Vierailija
94/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla elämäniloni mureni miehen petoksesta, mies petti ja jätti yllättäen. Olin silloin reilu nelikymppinen. Siitä suosta en ole vieläkään noussut.

"Minulla elämäniloni mureni miehen petoksesta, mies petti ja jätti yllättäen. Olin silloin reilu nelikymppinen. Siitä suosta en ole vieläkään noussut." 

Ai kuinka suututtaa lukea tällaista. Siis miehesi oli sika, mutta nyt vähän ryhtiä nainen! Älä nyt omaa elämääsi pilaa tuollaisen ihmisen vuoksi ja jää suremaan, katkeroitumaan ja uhriksi! 

Punaa huuliin, uusia kuvioita elämään, mene ja PAKOTTAUDU elämään uudestaan! Ties mitä hyvää sulle vielä on elämällä tarjota. 

Vierailija
95/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielekäs työ ja runsailla vapailla lonkeron hörppiminen samanhenkisessä seurassa.

Vierailija
96/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori elää nuoren elämää ja keski-ikäinen keski-ikäisen elämää. Elämästä katoaa heti "hohto" jos olet kadottanut yhteyden itseesi ja haaveilet elämästä joka ei ole mahdollista. Elämä on tässä ja nyt, vaim tämä hetki eikä se ole menneessä eikä tulevassa. Jos näistä kumpaakaan eläisit mieluummin niin "hohto" katoaa heti. 

Vierailija
97/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielekäs työ ja runsailla vapailla lonkeron hörppiminen samanhenkisessä seurassa.

Silloin kun elämä on lonkeron hörppimistä niin kaikki siis aivan kaikki on annettu. Sellainen ihminen on kuin tyhjä muovipussi penkillä lonkeron vieressä. 

Vierailija
98/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo heti alkaisi tapahtua!

Vierailija
99/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän kohta 48 v ja kyllä mulla on tekemistä ja hohtoa vaikka kuinka paljon. Ensinnäkin merkityksellinen työ, jossa kuitenkin lyhyet työpäivät, niin että omille jutuille jää aikaa. Harrastus, jossa olen avainroolissa, ja mahdollistan mielekkään harrastuksen isolle ryhmälle. Musaharrastuksen tuomat esiintymiset. Oma iso piha, puutarha, kasvihuone, kukkaset, remontit, sisustus. Urheilu, metsälenkit, koira, sali, kestävyysjuoksu. Sijoittaminen, matkat, ravintolat, kahvilat. Sitten ihaninta kaikesta eli kotoilu, kotisohvalla löhöily, käsityöt, palapelit, ristikkolehdet, äänikirjat, musiikinkuuntelu, sarjat. Perheen kanssa oleminen. Tällä kaavalla terveyttäkin on toistaiseksi riittänyt roppakaupalla, on erittäin hyvinvoiva, nuorekas ja etuoikeutettu olo.

Mites ulkonäkö? Luullaanko sinua usein 10-15 vuotta nuoremmaksi? Ja reippaasti nuoremmat miehet tulevat iskemään, vaikka oletkin erittäin onnellisessa avioliitossa.

Mitä tuolla viisikymppisenä tekee, jos on onnellisessa parisuhteessa, ja kumppani tyytyväinen. Taatusti jokaista viisikymppistä naista on isketty jo ihan tarpeeksi nuorena.

Iskijöiden taso tässä yhteydessä myös kiinnostaa. Jos mies yrittää iskeä huomattavasti vanhempaa, ei saa vastakaikua omalta ikäluokalta. Iskijän oma taso on siis huono. Mitä sellaisella tekee.

Vierailija
100/114 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu nuorten seuraan. Se piristää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän