Boomerit 1944-1964 jakakaa ennakkoperintöä lapsillenne
sillä tavalla jälkikasvunne voi välttää rankat verot. Ennakkoperintöä voi yksi vanhempi antaa lapselleen ilman lahjaveroa yhteensä alle 7 500 euron arvosta joka kolmas vuosi (1.1.2026 alkaen). Monet vanhemmat auttavat asuntojen käsirahoissa ja ostelevat monilapsisissa perheissäkin lapsilleen autot jo näiden ollessa parikymppisiä. Nyt on Suomessa paljon työttömyyttä ja monella todella tukalat olot, kun töitä ei hakemisesta huolimatta löydy.
Kommentit (72)
Kumpikohan tulee verotuksellisesti kannattavammaksi, ennakkoperintö nimikkeellä vai lahjana?
Olen X, mutta alan tekemään tuota, kun lapaseni ovat vanhempia. Nyt ovat 20+ opiskelijoita, ja minusta on tärkeää oppia elämään niukasti. Nyt annan vain ehkä satasen kuussa molemmille.
Jaksakoot nyt odottaa tätä 40 000 euron asuntoa 3 lasta osuuttaan ilman ennakkoperintöä. 1945 syntynyt "rikas. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat sodan kokeneiden lapsia, viimeiset syntyneet 1964. 1965 eteenpäin X-sukupolvi.
Boomerit tarkoittaa suuria ikäluokkia, Suomessa ne on vain vuoteen 1950.
Mikä sitten on ikäluokka 1950-1965?
Joku amerikkalainen boomerinäsitys. Suomessa sanotaan suomeksi suuret ikäluokat tai isot ikäluokat jolloin syntyi yli 100 000 vauvaa per vuosi. Ja ne vuodet olivat 1945 - 1950.
Korjaan aloittajaa, että summa on 7499€ jos lahjoitat 7500€ menee lahjavero. Mutta kuitenkin 3v välein saa ja kannattaa lahjoittaa jos rahaa on. Vaikka lapsenlapselle pesämuna.
Sodanjälkeiset suuret ikäluokat ovat Euroopassa suunnilleen 1945 - 1955 eli ikäluokat, jolloin syntyi poikkeuksellisen paljon lapsia sodassa menetettyjen tilalle. Suomessa jäätiin jo vuonna 1950 alle 100.000 lapsen ja siitä alkoi selvä pudotus syntyneiden määrässä. Oikeastaan Suomessa viimeinen suuri ikäluokka on 1949 syntyneet.
Yhdysvaltoihin muutettiin suurin joukoin 1950- luvulla. Muuttajat saivat paljon lapsia tuonne 1960 - luvun puoleenväliin saakka, siellä siis syntyvyys pysyi suurena noin 15 vuotta kauemmin kuin Euroopassa.
Tarkoitatko lapsia, jotka ovat laittaneet välit poikki, kun olemme niin kauheita? Että raha kyllä kelpaisi?
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat sodan kokeneiden lapsia, viimeiset syntyneet 1964. 1965 eteenpäin X-sukupolvi.
Tuon tulkinnan mukaan sekä vanhempani että minä ollaan kaikki boomereita? Mut mun pitää ehkä ensin maksaa asuntolaina pois ennen kuin alan maksaa tyttäreni asuntolainaa? Vai?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pyytänyt sinulta neuvoja, ap. Pidä sinä huolta vain omista lapsistasi.
Kuka pyysi sinulta vastauksen?
Ei jaa kun ei ole sitä mun vanhemmilla. Heillä on pieni työeläke. Asuvat vuokralla. Ei ole säästöjä tai muuta omaisuutta. Sama tilanne on minulla.
Vierailija kirjoitti:
Onko se jo noin paljon? Minun mielestä 3500 euroa neljän vuoden välein.
Elä sinä vain mielipiteesi mukaan. Sillä se oli totta vuonna suo ja kuokka.
Omaisuuteni menee jälkeeni ihan muualle. Lapset saavat vain lakiosansa. Mahtaa niitä harmittaa. Sitähän he eivät vielä tiedä, mutta nautin tilanteesta nyt.
Ennakkoperintö ja lahja ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mun isovanhemmat kuuluvat suuriin ikäluokkiin, syntynnet 1944 ja 1945. Mun äiti on syntynyt 1965. Miksi boomeri isovanhemmat lahjoittaisivat 61 vuotiaalle lapselleen?
Mä olen syntynyt -78, äitini -50.
Taas pitää muistaa, että naisen hedelmällinen ikä on noin 30 vuotta. Boomereilla on hyvin monen ikäisiä lapsia.
Ei kaikilla tuohon ikäluokkaan syntyneillä ole ylimääräistä rahaa. Eipä tässä niin rahassa kylve, eikä pääse edes eläkkeelle, koska eläkeikää on nostettu ja nostetaan koko ajan. Sitten omaisuus on kiinni asunnossa, eikä sellaista varmaan edes kukaan halua enää perinnöksi. Lisäksi itse ainakin elätän yli vähän yli 20-vuotiasta lastani, joka asuu kotona, eikä saa työpaikkaa, kun niitä ei ole.
Elämäni on ollut pelkkää työtä, työtä, työtä.... ja vielä jatkuu.
Aika iso tuo haarukka, nimittäin 1944-1964. Tuossahan on sodan aikana syntyneitäkin, eikä enää 60-luvulla syntyneet luultavasti tiedä sodasta juuri mitään. Tuossa on kaksi sukupolvea. 1944 syntyneet voivat olla noiden 60-luvulla syntyneiden vanhempia. Kaikki varmasti kärsivät sodan traumoista.
Tuo sukupolvi ei suurelta osin ainakaan käynyt ilmaista peruskoulua, joten hyvin eriarvoinen oli heidän koulutuksensa. Jos vanhemmilla oli varaa kouluttaa, he menivät keskikouluun/oppikouluun. Koulutus oli ainakin hyvin eriarvoista vielä tuossa sukupolvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isovanhemmat kuuluvat suuriin ikäluokkiin, syntynnet 1944 ja 1945. Mun äiti on syntynyt 1965. Miksi boomeri isovanhemmat lahjoittaisivat 61 vuotiaalle lapselleen?
Mä olen syntynyt -78, äitini -50.
Taas pitää muistaa, että naisen hedelmällinen ikä on noin 30 vuotta. Boomereilla on hyvin monen ikäisiä lapsia.
Kyllä monet saavat lapsia vielä 40-vuotiainakin.
Minusta nuoret voisivat antaa rahansa vanhemmilleen vanhuuden turvaksi.
Oma isäni ehdotti, että lainaa meille 20 000 € ja me maksaisimme hänelle siitä joka kuukausi 3% korkoa. Tuolloin oli vielä nollakorot.