Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Boomerit 1944-1964 jakakaa ennakkoperintöä lapsillenne

Vierailija
26.04.2026 |

sillä tavalla jälkikasvunne voi välttää rankat verot. Ennakkoperintöä voi yksi vanhempi antaa lapselleen ilman lahjaveroa yhteensä alle 7 500 euron arvosta joka kolmas vuosi (1.1.2026 alkaen). Monet vanhemmat auttavat asuntojen käsirahoissa ja ostelevat monilapsisissa perheissäkin lapsilleen autot jo näiden ollessa parikymppisiä. Nyt on Suomessa paljon työttömyyttä ja monella todella tukalat olot, kun töitä ei hakemisesta huolimatta löydy. 

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö kaikki sitten tee niin? Mulle iskä antoi 200 000e ennakkoperintöä kun olin 25v.

Vierailija
42/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kyseiset henkilöt antavat ennakkoperintöä tai rahallista apua, niin hoidatko sinä sitten heidät vanhana koska he ovat vanhuudenhoitorahansa sinulle antaneet? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö kaikki sitten tee niin? Mulle iskä antoi 200 000e ennakkoperintöä kun olin 25v.

Kaikilla vanhemmilla ei ole mistä antaa. Tietysti hyvätuloiset ja paljon perineet vanhemmat pystyvät antamaan lapsilleen ennakkoperintöä, mutta köyhät ja pienituloiset vanhemmat eivät pysty. Ihan turhaa tehdä tällaisia yleistyksiä.

Vierailija
44/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta, molemmat yli 20-vuotiaita ja yliopisto-opinnot loppusuoralla. Tähän saakka olemme auttaneet monissa hankinnoissa ja laskuissa. 
Nyt meidän on pakko alkaa itse säästää eläkepäiviä varten, ja he ymmärtävät sen hyvin. Eivät ole ennakkoperintöjä odottelemassa. Tärkeintä on, ettemme vanhoina ole heille taakkana, vaan voimme itse maksaa oman hoitomme.

Vierailija
45/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla vanhemmilla ei ole mistä antaa. Tietysti hyvätuloiset ja paljon perineet vanhemmat pystyvät antamaan lapsilleen ennakkoperintöä, mutta köyhät ja pienituloiset vanhemmat eivät pysty. Ihan turhaa tehdä tällaisia yleistyksiä.

Taisi olla humble bragia.

Vierailija
46/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI? Kaikki rahat ja omaisuus tarvitaan nyt oman vanhuudenajan hoitoon, kun palveluita leikataan. Nyt ei missään nimessä pidä alkaa jaella rahoja lapsille!

Kannattaa antaa rahat eteenpäin ettei ne mene attendojen pohjattomaan perseeseen.

Vierailija
47/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki anna ennakkoperintöjä, jos sattuu olemaan varakas mutta erittäin kitupiikki. Emotionaalisesti täysi nolla.

Vierailija
48/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI? Kaikki rahat ja omaisuus tarvitaan nyt oman vanhuudenajan hoitoon, kun palveluita leikataan. Nyt ei missään nimessä pidä alkaa jaella rahoja lapsille!

Kannattaa antaa rahat eteenpäin ettei ne mene attendojen pohjattomaan perseeseen.

No hyvähän se, jos jostain saa jonkin sängyn, kun on vanha, vaikka sitten Attendosta.  Toinen mahdollisuus on tietenkin ottaa kuolettava piikki. 

Eihän kukaan hoida sua ilmaiseksi nytkään yhtään missään.  Hoitoon voi joutua myös nuorikin.

Vierailija
49/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai säästät ne omille lapsillesi perinnöksi?

Vierailija
50/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki anna ennakkoperintöjä, jos sattuu olemaan varakas mutta erittäin kitupiikki. Emotionaalisesti täysi nolla.

No ei läheskään kaikilla olekaan, koska monilla saattaa olla omaisuutena se oma koti, joka on ehkä perillisille pelkkä rasite. 

Jos on ollut pienipalkkaisessa työssä ja säästää kituuttanut itselleen kotia, ei ole muuta kuin se oma asunto, eikä sitäkään sitten ehkä kukaan osta. 

Jotkut ovat suunnitelleet, että myyvät asunnon ja saavat siitä rahaa ja sitten menevät vuokralle, mutta yhtäkkiä asuntojen arvot ovatkin romahtaneet.

Vierailija
51/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai säästät ne omille lapsillesi perinnöksi?

Joo toivottavasti säästät omille lapsillesi perinnöksi.

Vierailija
52/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit Suomessa = 1945-1950 syntyneet.

Kyllä 1945-1964 syntyneitä pidetään teknisesti boomereina. Tuon jälkeen alkaa sitten x-sukupolvi jne. Anna kun arvaan, olet 1951-1964 syntynyt boomeri, joka ei halua, että tätä kutsutaan boomeriksi?

Vierailija
53/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit ovat sodan kokeneiden lapsia, viimeiset syntyneet 1964. 1965 eteenpäin X-sukupolvi. 

Boomerit tarkoittaa suuria ikäluokkia, Suomessa ne on vain vuoteen 1950.

Kuten itsekin myönnät, boomer ja "suuret ikäluokat" ovat kaksi eri asiaa, joten miksi sekoitat ne iloisesti keskenään?

Vierailija
54/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kaikille ei voi antaa suuria summia, jos/kun eivät osaa käyttää rahaa. Jotkut menevät päästää sekaisin ja elävät kuin viimeistä päivää, kun kerran nyt on rahaa. Parin vuoden päästä raha on tiessään, kun ei ole töitä tai haluaa nauttia liikaa.  Voi olla myös vastuutonta, jos liikaa lapsilleen antaa rahaa niin, että nämä eivät opi käyttämään sitä, rahat kun tahtovat huveta.

Vierailija
55/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerit käsite tulee oikeastaan siitä, että heidän syntymävuosiaan syntyi enemmän ihmisiä.  

Suomessa esimerkiksi 1964 syntyvyys kääntyi jyrkkään laskuun, vaikka jo 60-luvullakin syntyi vähemmän kuin heti sodan jälkeen.  Muuten luultavasti 40-luvulla syntyneet tai 60-luvulla syntyneet ovat eläneet aika tavalla erilaista elämää, koska Suomessa ainakin elämä muuttui tosi paljon noina vuosina. Jo 5-10 vuodessa elämä muuttuu aika paljon.

Vierailija
56/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit ovat sodan kokeneiden lapsia, viimeiset syntyneet 1964. 1965 eteenpäin X-sukupolvi. 

Kuten itsekin myönnät, boomer ja "suuret ikäluokat" ovat kaksi eri asiaa, joten miksi sekoitat ne iloisesti keskenään?

Baby boomer tarkoittaa suuria sodanjälkeisiä ikäluokkia. Muistakin sitä käytetään mutta vain v.ttuilutarkoituksessa.

Vierailija
57/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit Suomessa = 1945-1950 syntyneet.

Kyllä 1945-1964 syntyneitä pidetään teknisesti boomereina. Tuon jälkeen alkaa sitten x-sukupolvi jne. Anna kun arvaan, olet 1951-1964 syntynyt boomeri, joka ei halua, että tätä kutsutaan boomeriksi?

Edelleenkin 1945-syntynyt ja 1964-syntynet eivät ole eläneet samanlaista elämää, koska Suomessa ja muuallakin on elämä muuttunut noina vuosina aika paljon.

Esimerkiksi 1940-luvulla ei ollut telkkaria kodeissa, mutta 1960-luvun alussa se tuli moneen kotiin, samoin puhelin.  1964 syntyneen äiti ja isä voivat olla syntyneitä esim. 1945. 

Vierailija
58/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni korjaus aloitukseen:

Boomerit, jakakaa ennskkoperintöä LAPSENlapsillenne!

Parikymppiset nuoret ovat Suomen köyhimpiä ja he tarvitsevat pesämunaa elämän aloittamiseen, asunnon hankkimiseen ja perheellistymiseen. Olisi fiksua hypätä perinnössä yksk sukipolvi völistä ja eläkeläisten antaa ennakkoperintöä lapsenlapsilleen. Keski-ikäiset eivät tarvitse sitä yhtä paljon kuin nuoret.

T. Boomerien lapsi

Vierailija
59/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuvot päin persettä ja termit samaten. 

Jos ei halua että veroa maksetaan niin sitten nimenomaan annetaan LAHJANA eikä ennakkoperintönä. LAHJAT ovat verottomia 7500  euroo asti per 3 vuotta. Ennakkoperinnöt taasen lisätään kuolinpesän arvoon jonka mukaan perintövero määräytyy. 

eli jos antaa ennakkoperintönä -> menee lopulta perintöveroa, Jos antaa lahjana alle rajan Ei mene mitään veroa. 

Vierailija
60/103 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Baby boomer tarkoittaa suuria sodanjälkeisiä ikäluokkia. Muistakin sitä käytetään mutta vain v.ttuilutarkoituksessa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Baby_boomers

Oliko jotain lisättävää?

"Boomer"-sanaa ei todellakaan käytetä vit tuilutarkoituksessa 1964 asti syntyneille, koska nämä OVAT boomereita. Enemmän käytetään tuossa tarkoituksessa esimerkiksi nykyisille viisikymppisille, jopa joillekin kuusikymppisille, vaikka ovatkin x-sukupolven edustajia. Onko sinulla jokin ikäkriisi vai mikä tässä on ongelmana? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi