Boomerit 1944-1964 jakakaa ennakkoperintöä lapsillenne
sillä tavalla jälkikasvunne voi välttää rankat verot. Ennakkoperintöä voi yksi vanhempi antaa lapselleen ilman lahjaveroa yhteensä alle 7 500 euron arvosta joka kolmas vuosi (1.1.2026 alkaen). Monet vanhemmat auttavat asuntojen käsirahoissa ja ostelevat monilapsisissa perheissäkin lapsilleen autot jo näiden ollessa parikymppisiä. Nyt on Suomessa paljon työttömyyttä ja monella todella tukalat olot, kun töitä ei hakemisesta huolimatta löydy.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Pieni korjaus aloitukseen:
Boomerit, jakakaa ennskkoperintöä LAPSENlapsillenne!
Parikymppiset nuoret ovat Suomen köyhimpiä ja he tarvitsevat pesämunaa elämän aloittamiseen, asunnon hankkimiseen ja perheellistymiseen. Olisi fiksua hypätä perinnössä yksk sukipolvi völistä ja eläkeläisten antaa ennakkoperintöä lapsenlapsilleen. Keski-ikäiset eivät tarvitse sitä yhtä paljon kuin nuoret.
T. Boomerien lapsi
Minäkin olin parikymppisenä nuorena köyhä. Silloin oli asuntopula ja muutin vuokra-asunnosta toiseen. En voinut asua vanhempieni kanssa samassa talossa, koska he asuivat maalla, jossa ei ollut työtä. Enkä ole vieläkään rikas, mutta olen aspilla säästänyt itselleni asunnon, jonka arvo on tällä hetkellä pohjalukemissa. Minun lapseni asuu minun kotonani ja kustannan hänelle lähes kaiken, mutta en voi myydä asuntoa pois, koska meidän pitää jossain asua. Hän ei halua muuttaa pois, vaan haluaa asua kotona.
Itse olen edelleen töissä. Eläkeikää on nostettu, eikä eläkkeelle saisi jäädä oikein lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit Suomessa = 1945-1950 syntyneet.
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010950011.html
Boomerit 1945-1964
Boomerit (baby boomers) ovat yleensä vuosina 1946 - 1964 syntynyt sukupolvi. He ovat toisen maailmansodan jälkeisiä suuria ikäluokkia, jotka tunnetaan erityisesti Yhdysvalloissa tästä aikavälistä. Suomessa vastaava, syntyvyydeltään poikkeuksellisen suuri ikäluokka sijoittuu hieman aiemmaksi, pääosin vuosiin 1945 - 1950.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat sodan kokeneiden lapsia, viimeiset syntyneet 1964. 1965 eteenpäin X-sukupolvi.
Boomerit tarkoittaa suuria ikäluokkia, Suomessa ne on vain vuoteen 1950.
Eli vanhuksia. Eiköhän anneta niiden olla jo rauhassa. Mikä muuten tekee ihmisestä boomerin? Vain syntymäaika? Mikä on se stereotypia?
Ei boomeri ole pilkkanimitys, vaan liittyy babyboomiin, kun kahdesta maailmansodasta oli selvitty ja Suomen väkiluku alkoi kasvaa. Ensimmäinen boomeri on syntynyt joko 1944 tai 1945 ja viimeinen 1964
Ennakkoperintölokki ja lompakkoloinen se täällä kirkuu taas.
Isäni on 1953 syntynyt ja ennakkoperintöä ei tipu. Rahaa lojuu tilillä, mutta ei halunnut edes lainata minulle ”kun ei ole rahaa”. Tiedän että on koska olen muita perintöasioita selvitellessä nähnyt. Silleen… ei ole pakko auttaa mutta älä valehtele.
Uhkailee perinnöttämäksi jättämisellä silloin tällöin kun joku minussa ei miellytä. Ja silti ihmettelee miksi en käy kahvilla useammin. Että olisi kiva että olisin koko viikonlopun.
Laskeskelin juuri, että meillä olisi rouvan kanssa 15 vuotta aikaa "tuhota" nettovarallisuus siten, että 8-kymppisinä olisi n. puolen millin oma asunto ja pienet eläkkeet, joilla sitten eletään. Eläkkeiden kanssa pitää alkaa kuluttaa kymppitonni kuussa. Ei kyllä onnistu millään, kun eletty n. 4 tonnin kuukausimenoilla "aina". Nyt on kyllä varattu ensitalveksi airbb ja hotelleja n. 17000 eurolla lämpöisistä maista. Lentolippuihinkaan ei saa kuin 6000-7000. Täytyy ehkä siirtyä bisnesluokkaan. No, kai tästä jotenkin selvitään. Lapsetkin tulee omillaan toimeen, mutta aikomus siirtää vuosittainen ylijäämä heille, että tavoitteeseen päästään. Vm 1962 ja 1964.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat sodan kokeneiden lapsia, viimeiset syntyneet 1964. 1965 eteenpäin X-sukupolvi.
Boomerit tarkoittaa suuria ikäluokkia, Suomessa ne on vain vuoteen 1950.
Eli vanhuksia. Eiköhän anneta niiden olla jo rauhassa. Mikä muuten tekee ihmisestä boomerin? Vain syntymäaika? Mikä on se stereotypia?
Ei boomeri ole pilkkanimitys, vaan liittyy babyboomiin, kun kahdesta maailmansodasta oli selvitty ja Suomen väkiluku alkoi kasvaa. Ensimmäinen boomeri on syntynyt joko 1944 tai 1945 ja viimeinen 1964
Oikea tieto kommentissa 63.
No tuohon boomereihin kuuluu sitten monesti kaksi sukupolvea. Äiti/isä ja heidän jälkeläisensä.
Pojanpoika on ostamassa ensiasuntoa. Olemme lahjoittamassa hänelle tuon maksimisumman molemmat, myös toiset isovanhemmat ja pojan vanhemmat. Yhteensä tulee siis noin 45.000, pojalla os asp säästössä n.25.000 eli yhteensä n.70.000. Lainaa hän nostaa noin 120.000.
Kukahan viisaudessaan tekee näitä luokituksia? Minulle tuli joku kysely tilastokeskuksesta, jossa kyseltiin 1955-1975-syntyneiden asenteita ja arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 1945-1964 syntyneitä pidetään teknisesti boomereina. Tuon jälkeen alkaa sitten x-sukupolvi jne. Anna kun arvaan, olet 1951-1964 syntynyt boomeri, joka ei halua, että tätä kutsutaan boomeriksi?
Edelleenkin 1945-syntynyt ja 1964-syntynet eivät ole eläneet samanlaista elämää, koska Suomessa ja muuallakin on elämä muuttunut noina vuosina aika paljon.
Esimerkiksi 1940-luvulla ei ollut telkkaria kodeissa, mutta 1960-luvun alussa se tuli moneen kotiin, samoin puhelin. 1964 syntyneen äiti ja isä voivat olla syntyneitä esim. 1945.
Okei, entä sitten? Ei vuonna 1980 syntynytkään varttunut älypuhelin kourassa, toisin kuin vuonna 1996 syntynyt. Silti ovat molemmat milleniaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Pojanpoika on ostamassa ensiasuntoa. Olemme lahjoittamassa hänelle tuon maksimisumman molemmat, myös toiset isovanhemmat ja pojan vanhemmat. Yhteensä tulee siis noin 45.000, pojalla os asp säästössä n.25.000 eli yhteensä n.70.000. Lainaa hän nostaa noin 120.000.
Mikäs siinä sitten? Moni nuori ei halua ostaa asuntoa, vaikka niiden hinnat ovat melko alhaisia tällä hetkellä. Moni tykkää asua vuokralla.
Tottakai. Muutenkin vierastan sitä, että ihmiset hylkäävät vanhempansa laitoksiin. Lukekaa noita juttuja, vanhuksia sidotaan ja vaikka mitä hirveää. Ennen eli useampi sukupolvi saman katon alla ja siinä samalla kaitsettiin lapset, hoidettiin vanhukset ja vammaiset jne. Nyt kuolema eristetään betoniseinällä muusta elämästä, samoin vanheneminen ja kaikki epämukavat ilmiöt joihin olisi itsestään jotakin annettava.
Siis vastasin kysymyksiin "hoitaisitko vanhempasi jos ennakkoperintöä saisit"
Vierailija kirjoitti:
ja neuvot päin persettä ja termit samaten.
Jos ei halua että veroa maksetaan niin sitten nimenomaan annetaan LAHJANA eikä ennakkoperintönä. LAHJAT ovat verottomia 7500 euroo asti per 3 vuotta. Ennakkoperinnöt taasen lisätään kuolinpesän arvoon jonka mukaan perintövero määräytyy.
eli jos antaa ennakkoperintönä -> menee lopulta perintöveroa, Jos antaa lahjana alle rajan Ei mene mitään veroa.
Anteeksi. Tarkoitin lahjana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 1945-1964 syntyneitä pidetään teknisesti boomereina. Tuon jälkeen alkaa sitten x-sukupolvi jne. Anna kun arvaan, olet 1951-1964 syntynyt boomeri, joka ei halua, että tätä kutsutaan boomeriksi?
Edelleenkin 1945-syntynyt ja 1964-syntynet eivät ole eläneet samanlaista elämää, koska Suomessa ja muuallakin on elämä muuttunut noina vuosina aika paljon.
Esimerkiksi 1940-luvulla ei ollut telkkaria kodeissa, mutta 1960-luvun alussa se tuli moneen kotiin, samoin puhelin. 1964 syntyneen äiti ja isä voivat olla syntyneitä esim. 1945.
Okei, entä sitten? Ei vuonna 1980 syntynytkään varttunut älypuhelin kourassa, toisin kuin vuonna 1996 syntynyt. Silti ovat molemmat milleniaaleja.
No eipä siinä mitään, mutta suurempi muutos on se, kun asuin 40-luvun Suomessa verrattuna vaikka 60-luvun Suomeen, jolloin jälleen rakennus oli jo tehty, eikä enää ollut mitään sotaa. Itse en koskaan kuullut mitään sodasta, koska vanhempani eivät olleet sodassa. He olivat sodan aikaan lapsia. Itse en kauheasti huomaa eroa 1980 ja 1996 lukuihin. Tietsikat ovat jollain tavalla olleet käytössä ja ne ovat aina parantuneet ja kaikkien laitteiden tekniikka on parantunut. Peruskoulu oli noina vuosina kaikille tarjolla yms. En enää edes itse muista aikaa, jolloin ei olisi ollut kaikenlaisia laitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä siinä mitään, mutta suurempi muutos on se, kun asuin 40-luvun Suomessa verrattuna vaikka 60-luvun Suomeen, jolloin jälleen rakennus oli jo tehty, eikä enää ollut mitään sotaa. Itse en koskaan kuullut mitään sodasta, koska vanhempani eivät olleet sodassa. He olivat sodan aikaan lapsia. Itse en kauheasti huomaa eroa 1980 ja 1996 lukuihin. Tietsikat ovat jollain tavalla olleet käytössä ja ne ovat aina parantuneet ja kaikkien laitteiden tekniikka on parantunut. Peruskoulu oli noina vuosina kaikille tarjolla yms. En enää edes itse muista aikaa, jolloin ei olisi ollut kaikenlaisia laitteita.
Boomerit ovat nimenomaan sodan jälkeen syntyneitä, joten miksi jankkaat sodasta?
Vierailija kirjoitti:
Korjaan aloittajaa, että summa on 7499€ jos lahjoitat 7500€ menee lahjavero. Mutta kuitenkin 3v välein saa ja kannattaa lahjoittaa jos rahaa on. Vaikka lapsenlapselle pesämuna.
Huom. 7499 e
Miksi? Ei hyödytä minua mitenkään. En vaan saisi toimeentulotukea ja kaikki palaisi tavallisiin elämisen kuluihin.