Waldo jättänyt kuolleen isänsä hautaamatta
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000011881896.html
Waldo kertoo, että hänen vuonna 1997 kuolleen isänsä tuhkia ei ole haudattu, vaan ne kiertävät edelleen - lähes 30 vuoden jälkeen - vuoron perään perheenjäseneltä toiselle. Suomessa vainajan tuhkat on sijoitettava viimeistään vuoden kuluttua tuhkaamisesta PYSYVÄÄN sijoituspaikkaan, ts. haudattava tai siroteltava maahan tai mereen lailla määriteltyyn, sallittuun paikkaan. Kyseessähän on hautarauhan rikkominen!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vanhempiaan arkkupakastimissa vuosikaudet säilyttänyt turkulainen, joka jäi viime vuonna kiinni, sai jonkin syytteen. Ei kai sillä lain mukaan ole merkitystä, onko ruumis poltettu vai pakastettu.
Kauankohan vanhempien eläkkeitä maksettiin jos tarkkaa kuolinpäivää ei ole tiedossa?
Annat somaleille ideoita.
Pitää ehdottaa aikuisille lapsille etteivät hautaa minua. Muumiointi niin voin olla aina läsnä. Kenen vuoro ottaa isi olohuoneeseen? Muistakaa isi haluaa olla katse telkkariin päin.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ehdottaa aikuisille lapsille etteivät hautaa minua. Muumiointi niin voin olla aina läsnä. Kenen vuoro ottaa isi olohuoneeseen? Muistakaa isi haluaa olla katse telkkariin päin.
Nauroin tälle.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ja joskus seurakunnissakin niin, että haudattavan omaiset tuovat uurnan ihan jostain eri puolelta Suomea, tai jopa ulkomailta, ja hoitavat uurnahautauksen ihan itse, ilman suntiotakin.
Kyllä se sovitaan seurakunnan kanssa. Siunaustilaisuus ja tuhkaus oli paikkakunnalla A ja uurnan hautaus paikkakunnalla B, jossa suntio oli paikalla ja uurnapaikka valmiiksi auki lapioituna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä suntio tuli mukaan varmistamaan, että suoraan uurnahausta mentiin se laskemaan hautaan. Että enää ei näin pääse käymään.
Totta, että monet hautausmaat toimivat näin. Esim. Malmilla ovat tarkkoja siitä, mihin tuhkat päätyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ja joskus seurakunnissakin niin, että haudattavan omaiset tuovat uurnan ihan jostain eri puolelta Suomea, tai jopa ulkomailta, ja hoitavat uurnahautauksen ihan itse, ilman suntiotakin.
Kyllä se sovitaan seurakunnan kanssa. Siunaustilaisuus ja tuhkaus oli paikkakunnalla A ja uurnan hautaus paikkakunnalla B, jossa suntio oli paikalla ja uurnapaikka valmiiksi auki lapioituna.
Kun se ei mene niin! Tuhkaa ei ole pakko haudata, vaan sen voi myös sirotella. Paikka pitää ilmoittaa krematorioon, mutta krematorio ei kuitenkaan valvo asiaa mitenkään. Ja tosiaan, noita uurnahautauksiakin on kirjavia, suntio ei ole aina paikalla. Oon ollut hautausmaalla töissä ja oli välillä näitä, joissa suntio ei ollut paikalla. Jotkut jopa kaivoivat sen uurnahaudan itse.
"Tuhka tulee sirotella ennalta krematoriolle ilmoitettuun paikkaan, ja jos tämä tapahtuu muualla kuin hautausmaalla, paikan tulee olla ennalta ilmoitettu hautapaikaksi hautaustoimilain mukaan. Sallittu paikka voi olla myös erityinen tarkoitukseen osoitettu tuhkansirottelupaikka vaikkapa vesistössä.
Oleellista on siis se, että jokaisen vainajan jäännösten sijaintipaikka tiedetään etukäteen ja jälkikäteen. Miten tämä erilaisissa tapauksissa dokumentoidaan, jos hautapaikaksi on ilmoitettu vaikkapa perikunnan omistama maa-alue, on toinen juttu. Ja onko kaikki vainajan tuhka samassa paikassa, kuten hautaustoimilain 19 pykälä edellyttää, sitä on vaikea todentaa. Viranomaiset eivät valvo tuhkan kuljetusta eivätkä hautaamista. Krematioriolla on velvollisuus olla luovuttamatta tuhkaa, jos on syytä olettaa että sitä käsiteltäisiin epäasiallisesti. Lainsäätäjä ei anna esimerkkejä epäilyttävistä piirteistä."
https://kuolemantutkimus.com/2020/02/16/kysy-kuolemantutkijalta-kuinka-…
Voiko testamentilla määrätä omien tuhkien sijoituspaikan ja esim. sen, ettei kukaan omainen saa niitä missään kohtaa haltuunsa?
Vierailija kirjoitti:
Voiko testamentilla määrätä omien tuhkien sijoituspaikan ja esim. sen, ettei kukaan omainen saa niitä missään kohtaa haltuunsa?
Testamentti koskee omaisuutta.
Jollain hautatestamentilla voi kai hoitaa omat hautausjärjestelynsä etukäteen, tai hautaustahdolla ilmaista toiveensa hautaustavasta. En tiedä, miten viranomainen niiden toteutumista valvoo.
Vierailija kirjoitti:
Jollain hautatestamentilla voi kai hoitaa omat hautausjärjestelynsä etukäteen, tai hautaustahdolla ilmaista toiveensa hautaustavasta. En tiedä, miten viranomainen niiden toteutumista valvoo.
Ei ole mitään viranomaista, joka valvoisi, mutta hautaustoimiston kanssa voi varmasti tehdä sopimuksen jo etukäteen ja varata tietenkin tarvittavat rahat.
Hän on varmaan ollut niin nuori isän kuollessa ettei ole ollut hoitamassa byrokratiaa tai vastaamassa käytännön asioista, eli ei ehkä tiedä
Vierailija kirjoitti:
Hän on varmaan ollut niin nuori isän kuollessa ettei ole ollut hoitamassa byrokratiaa tai vastaamassa käytännön asioista, eli ei ehkä tiedä
Sieltä krematoriosta kyllä kysytään, mihin tuhka sijoitetaan, ja joku vastaus heillä on silloin ollut antaa. (Se ei ole voinut olla se, että tuhkaa ei haudata tai sirotella.)
Suomen ensimmäinen hautaustoimea ohjannut hautaustoimilaki astui voimaan vasta 2003. Sitä ennen tuhkan käsittelystä ei ollut olemassa yhtä selkeitä linjauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä krematoriosta kyllä kysytään, mihin tuhka sijoitetaan, ja joku vastaus heillä on silloin ollut antaa. (Se ei ole voinut olla se, että tuhkaa ei haudata tai sirotella.)
Ehkä ovat vastanneet esim. sirottelevansa tuhkat mereen, ja sitten tulleet toisiin ajatuksiin tietämättä sen lainvastaisuudesta. Tai sitten ovat tietoisesti valehdelleet.
Virhe, kun kertovat julkisesti. Ihmiset ovat niin pölvästejä, että alkavat nyt pommittaa viranomaista ja vaatia hautaamista. Minulla on vanhemman tuhkat kesäpaikalla. Uurna tuotiin krematoriosta hautaustoimistoon, josta se noudettiin. Virallisesti ilmoitimme hautapaikan. Sukulaisille kerrottiin, että tuhkat siroteltu ko paikkaan. Tosiasiallisesti uurna on mökillä toisella paikkakunnalla. Juttelen uurnalle ja nostan sen kaapista pöydän ääreen. Lähiperhe tietysti tietää ja mökkeilee uurnan kanssa omalla tavallaan. Ja ollaan myös jaettu tuhkaa minimatkauurnaan. Pikkuisen uurnan kanssa on kuljetettu pitkin ja poikin Suomea. Uskon, että vanhempani hyväksyisi ja arvostaisi tapaani -vaikka rikkoo useampaa hautaukseen liittyvää lainkohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Virhe, kun kertovat julkisesti. Ihmiset ovat niin pölvästejä, että alkavat nyt pommittaa viranomaista ja vaatia hautaamista. Minulla on vanhemman tuhkat kesäpaikalla. Uurna tuotiin krematoriosta hautaustoimistoon, josta se noudettiin. Virallisesti ilmoitimme hautapaikan. Sukulaisille kerrottiin, että tuhkat siroteltu ko paikkaan. Tosiasiallisesti uurna on mökillä toisella paikkakunnalla. Juttelen uurnalle ja nostan sen kaapista pöydän ääreen. Lähiperhe tietysti tietää ja mökkeilee uurnan kanssa omalla tavallaan. Ja ollaan myös jaettu tuhkaa minimatkauurnaan. Pikkuisen uurnan kanssa on kuljetettu pitkin ja poikin Suomea. Uskon, että vanhempani hyväksyisi ja arvostaisi tapaani -vaikka rikkoo useampaa hautaukseen liittyvää lainkohtaa.
Nyt on erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin juuri sanoa, että ehkäpä Waldo itse ei itse ole ollut hoitamassa isänsä hautauksen liittyviä asioita vaan esim. heidän äitinsä on ne hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkkiksilla, entisilläkin taitaa olla eri säännöt.
No ei ole. Ei hän ole lupaa kysellyt tuhkan säilyttämiseen, on vain toiminut niin. Mä jouduin kerran selvittelemään yhden tuhkan kohtaloa. Ystäväni isä oli kuollut ja hänen jäämistöstään paljastui hänen edesmenneen naisystävänsä tuhkat. Nainen oli venäläinen ja tarkoitus oli ollut, että ne olisi viety Venäjälle, mutta iskä oli sittemmin mennyt aika huonoon kuntoon. No, minä sitten soitin ortodoksiseen seurakuntaan ja kerroin tilanteen ja kysyin, että mitäs nyt, tuleeko tästä joku seuraamus. Ei tullut, mutta jatkosta sitten sovittiin.
Mikä se jatko sitten oli?
Ei.