Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin ikään asti liikuit säännöllisesti polkupyörällä?

Vierailija
25.04.2026 |

Joidenkin mielestä tuo on aikuisella työssäkäyvällä aivan naurettavaa.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen mieluummin. Harvoin tulee tarvetta mennä minnekään pyörällä. Jos lyhyt matka, aina kävellen. Jos esim. kauppamatka hieman kauemmaksi, otan ostoskärryt ja kävelen, koska kypärää on ikävä kantaa kaupassa. Jos yli 6 km matka, menen jollain julkisella.

Kavereiden kanssakin mieluummin kävellen, niin voi jutella. Kuntopyöräily ei koskaan ole ollut mieluista. Viimeksi pyöräilin varmaan 63-vuotiaana, kun pyöräilin koronapiikille noin viiden kilometrin päähän.

Vierailija
42/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 63v ja teen 14km lenkkejä kesäisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10 varmaan. Mulla oli silloin vielä apupyörät. Miksiköhän aikuisten pyörille ei ole apupyöriä?

Vierailija
44/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppiseksi. Surettaa, että lopetin. En palaa pyörän selkään, koska en suostu käyttämään kypärää.

En mä ainakaan kypärää käytä eikä käytä moni muukaan.

Mikset käytä?

Koska en halua. 

Vierailija
45/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 10 varmaan. Mulla oli silloin vielä apupyörät. Miksiköhän aikuisten pyörille ei ole apupyöriä?

Kuinka pitkään oikein olet ajanut apupyörien kanssa? Kyllä niiden käyttäminen lopetetaan alle kouluikäisenä.

Vierailija
46/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pyöräillyt paljon ja nauttinut siitä. En aio lopettaa ennen kuin oma suorituskyky (fyysinen kunto, tasapaino, näköaisti) heikkenevät niin, että pyöräilystä tulee hasardihommaa. 

Minulla alkoi tasapaino pettää jo 45-vuotiaana. Lääkärit eivät vaivautuneet tutkimaan asiaa. Tiedän jo itsekin, että vika on korvissa (tasapainoelimet), aivojen toiminnassa (hermoston häiriöt) tai pään alueen (pää, niska, hartiat) verenkierrossa. Lääkäreiden mielestä vika on "mielenterveysongelma" eli luulosairautta. Heidän mielestään aktiiviurheilija (entinen SM-tason urheilija) ei voi kärsiä näin pahoista tasapainohäiriöistä näin nuorena. 

Päätin haistattaa pitkät paskat lääkäreille ja ostaa kolmipyöräisen aikuisten pyörän. Sehän onkin tosi kätevä kapistus. Runsaasti tavaratilaa ja pyörä ei kaadu helposti. Itse voin toki pudota satulasta jos huimauskohtaus iskee ja raajat pettävät (käsistä ja jaloista menee lihasvoimat). 

Vierailija
47/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 44 v. ja rakastan pyöräilyä. Minulla on myös auto, mutta kesäaikaan hoidan usein kaupunkiasioinnin pyörällä, vaikka matkaa kaupunkiin reilu 10 km. Yläkouluikäinen lapsi kulkeet keväät ja syksyt saman matkan pyörällä, jolloin aina kun vaan ehdin käyn aamulla ennen töiden aloittamassa ajamassa hänen seuranaan koululle ja takaisin.

Haaveilen siitä, että olisi työpaikka sellaisella etäisyydellä että voisin pyöräillä työmatkat. Nyt matkaa 70 km, joten teen enimmäkseen etänä.

Miten kuljetat ostokset?

Minulla on tarakan sivuille pikalukoilla kiinnikliksautettavat satulalaukut. 

Googleta "bike pannier". Lapsella on pyöräilykaudelle reppu, jossa on selässä läpän alla sama mekanismi. On turvallisempi ja mukavampi ajaa, koska pyörä on vakaampi kun painopiste tulee niin alas.

Vierailija
48/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

65

Vierailija
49/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilen työmatkat, ikää 54 v. Pyöräilen kyllä muutenkin, autolla isommat kauppareissut.

Vierailija
50/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että kirjoittaja asuu jossain peräkylillä. Helsingin keskustassa pyörä on ihan paras ja nopein väline liikkua.

Vierailija
51/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 30v jolloin muutimme kaupungista pois.  

Jos työmatka olisi alle 20km ajaisin edelleen fillarilla ainakin puolet viikosta. 

Tämän takia kaupungissa asuvat ovat yleensä myös hoikempia. Maaseutu passivoi auton kyytiin.

Vierailija
52/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkään oikein olet ajanut apupyörien kanssa? Kyllä niiden käyttäminen lopetetaan alle kouluikäisenä.

En kyllä muista. Voihan se olla, että ne otettiin pois, mutta isompaa pyörää en saanut vaikka kasvoin. Vanhemmat pelkäsivät, että ajan auton alle.

Vierailija
53/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän syksyllä 63 ja pyöräilen päivittäin. Viime vuonna pyöräilykausi kesti melkein joulukuun loppuun asti ja tämä vuonna aloitin maaliskuussa. Pyöräily on parasta liikuntaa, sillä toinen nilkkani ei kestä pitkiä kävelymatkoja. 

Vierailija
54/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tavannut vielä ketään, jonka mielestä se olisi naurettavaa. Ja tässä iässä nyt ei muutenkaan jaksa kiinnosta toisten mielipiteet.

Näin keväisin ja kesäisin se on aivan loistava tapa aloittaa päivä. Samalla tulee tehtyä pakolliset cardiot eikä tarvitse vahtia annoskokoja.

Vierailija
55/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 v nyt. Tässä ja viime kuussa ajanut n 300 km. Koetan ajaa ympäri vuoden. Kauppareissut teen pyörällä repun kanssa. Lenkit 10 -25 km. Olen ajanut aktiivisemmin n 16 vuotta.

Vierailija
56/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan että kirjoittaja asuu jossain peräkylillä. Helsingin keskustassa pyörä on ihan paras ja nopein väline liikkua.

Mä en edes oleta vaan sanon heti, että olet suuren luokan idiootti. Kyllä maaseudullakin pyöräillään! Hemmetin tolvanat jotka kuvittelette tietävänne kaiken!

Vierailija
57/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 30v jolloin muutimme kaupungista pois.  

Jos työmatka olisi alle 20km ajaisin edelleen fillarilla ainakin puolet viikosta. 

Tämän takia kaupungissa asuvat ovat yleensä myös hoikempia. Maaseutu passivoi auton kyytiin.

Kaupunki selvästi passivoi aivoja, kun ei ymmärretä, että monet lähtee erikseen lenkille ja liikkumaan vaikka menisikin autolla töihin. Että mua pistää vihaksi tuollaiset ääliöt.

Vierailija
58/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyöräily edistää terveyttä ja on trendikästä vuodesta toiseen! Suomessa hyvät pyörätiet, joten edistäkäämme niiden säilymistä ja uusien rakentamista tulevaisuudessakin käyttämällä niitä ahkerasti!

Vierailija
59/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, liikuin pyöräillen siihen asti kunnes ostin auton 18-vuotiaana ja sitten taas parin vuoden päästä uudestaan, kun olin ensin rällännyt auton varaosiksi.

Ja sitten pyöräily päättyi uudestaan 32-vuotiaana, kun oli logistisista syistä aikalailla pakko ostaa auto lasten kuljettamiseen. Nyt neljä vuotta myöhemmin haaveilen jälleen pyöräilystä ja pyöräkärryn hankinnasta.

Vierailija
60/89 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 12v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi