Lestadiolaset
Mitä ajatuksia teissä herättää helluntailaiset ja vapaakirkkoon kuuluvat. Ajattelettko että he ovat väärällä tiellä tai naureskeletteko etta ovat hihhuleita tms.
Kommentit (97)
Minä en halua nauraa helluntalaisille, vapaakirkkolaisille tai yleensäkään muille uskontokunnille. Mottonani on, että kun haluan, ettei minun uskolleni naureta ja sitä pilkata, en myöskään itse halua olla toisille nauramassa ja pilkkaamassa. Mielestäni se ei ole oikein. Minä myös olen, kuten ap, pahoillani toisten puolesta, kun ne eivät mielestäni usko oikein.
Vierailija:
miksi se hymynkare tulee suupieliin helluntailaisista ja vapaakirkkoon kuuluvista puhuttessa. Itse en koskaan naura mormoneista tai jehovan todistajista puhuttaessa vaan pikemminki olen pahoillaan heidän puolestaan koska he eivät minun mielestäni usko oikein.t. ap
Pyhän Jumalan edessä ei ole kellään kehumista itsestään. Jeesus on meidän ylpeys ja hän teki jo kaiken. Taistellaan uskovat loppuun asti toisiamme rohkaisten ja kannustaen. Uskovat muodostavat Jumalan seurakunnan, ei maalliset seinät.
Olen hellari ja tunnen uskovia lestadiolaisia.
kun jokainen puolustaa sitä omaa uskoaan että se on ainoa oikea niin mitä se aiheuttaa ihmiselle joka haluaisi uskoa ja tulla uskoon mutta ei tiedä minne menisi kun kaikkialta toitotetaan että vain meidän lailla uskovat pääsevät taivaaseen.
Vierailija:
Uskon lahja kuuluu siis vain katuville ja syntinsä tunteville ihmisille. Uskon voi saada vain toisen ihmisen kautta, kun jo uskova ihminen saarnaa synnit anteeksi. Asiaa ei voi sopia kahden kesken Jumalan kanssa. Näin Raamattu uskosta opettaa.
Kuinka selität sitten Jeesuksen meille opettaman Isä meidän rukouksen? " Anna meille syntimme anteeksi, niinkuin mekin annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet" . Siinä nimenomaan pyydetään syntejä anteeksi suoraan Jumalalta. Näin Jeesus opetti. Itse pyydän anteeksi aina siltä ketä vastaan olen rikkonut. Kun olen rikkonut Jumalaa vastaan, pyydän tietenkin anteeksi Jumalalta.
1 auto, liian pieni talo... vaatteita ostetaan lähinnä lapsille. itse omistan 1 farkut 1 verkkarit ja 2 hametta... hehhehehhee..
( taidan enemmänkin keräillä lapsia ;P )
Pistän toivoni tähän armoon, kun syytön otti minun syntini kantaakseen. Mikä tässä on väärin lestadiolaisen mielestä? Minä suren teidän kapeanäköisuyyttänne! Ettekö tiedä, että on vain yksi totuus, se on Jeesus! Me ihmiset ei koskaan osata sitä tai tulla lähellekään.
Onneksi Jumala näkee sydämet, ihmiset vain ulkokuoren. Taivaassa onneksi me luterilaiset, hellarit ja lestat nähdään totuus ja enää ei ole surua. Riiputaan Jeesuksessa!
Kummasti me lestat tarvitaan isot autot ja talot ja paljon vaatteita jos on paljon lapsia. (ei kaikilla ole paljon lapsia, eikä myöskään isoja taloja ym)
Jumala antaa anteeksi jonkun uskovan ihmisen kautta.
Kuinka selität sitten Jeesuksen meille opettaman Isä meidän rukouksen? " Anna meille syntimme anteeksi, niinkuin mekin annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet" . Siinä nimenomaan pyydetään syntejä anteeksi suoraan Jumalalta. Näin Jeesus opetti. Itse pyydän anteeksi aina siltä ketä vastaan olen rikkonut. Kun olen rikkonut Jumalaa vastaan, pyydän tietenkin anteeksi Jumalalta.
[/quote]
Vierailija:
Jumala antaa anteeksi jonkun uskovan ihmisen kautta.Kuinka selität sitten Jeesuksen meille opettaman Isä meidän rukouksen? " Anna meille syntimme anteeksi, niinkuin mekin annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet" . Siinä nimenomaan pyydetään syntejä anteeksi suoraan Jumalalta. Näin Jeesus opetti. Itse pyydän anteeksi aina siltä ketä vastaan olen rikkonut. Kun olen rikkonut Jumalaa vastaan, pyydän tietenkin anteeksi Jumalalta.
Jos Jumala antaa anteeksi vain jonkun uskovan kautta, niin miksi Jeesus opetti meitä pyytämään anteeksi suoraan Jumalalta Isä meidän -rukouksessa?
Ja käyhän mm. luterilaiset rippikoulunkin....
Minä uskon että esikoislestadiolainen seurakunta on ainoa oikea, mutta jos jossa muualla pelastuu se ei ole minulta pois. Jos ihminen on Jumalan valittu Hänen henkensä ihmisen sisimmässä ohjaa katuvaisen sinne missä on tarjolla elämän vettä. Eli sellaisen ihmisen luo jolla elävä usko ja näin Jumalalta saatu valtuutus todistaa Jumalan puolesta synnit anteeksi.
47 Vanhoillisten ja esikoisten erosta sanoisin ainakin sen, että vanhoillisilta puuttuu rakkaus. Rakkaus ihmisten kuolemattomia sieluja kohtaan. JA keskinäinen rakkaus. Ja se rakkaus on juuri elävän seurakunnan merkki.
(kateuskorttia sitten turha heilutella)
Miten niin puuttuu rakkaus? On ihan uskomaton tunne kun tapaa toisen uskovaisen. Tuntuu että tuntee toisen sydämestä. Välillä se rakkaus on laimeampaa, välillä vahvempaa, mutta olemmehan ihmisiä kaikki.
47 Vanhoillisten ja esikoisten erosta sanoisin ainakin sen, että vanhoillisilta puuttuu rakkaus. Rakkaus ihmisten kuolemattomia sieluja kohtaan. JA keskinäinen rakkaus. Ja se rakkaus on juuri elävän seurakunnan merkki.
[/quote]
Kaikesta tehdään kerran tili Jumalalle. Jeesus olkoon ainoa kerskauksemme! Usko on elämän paras asia! Lahjaksi saatu ilman omia ansioita.
Jumalanjärjestyksen mukaan tuon uskon syttymiseen vain tarvitaan se toinen ihminen välittäjäksi. Ei sitä järki käsitäkään, mutta mulla ainakaan ei ole muuta mahdollisuutta kuin uskoa siihen, mitä Raamattu kokonaisuutena asiasta opettaa.
es-lesta
Kärsimään tuliseen järveen. Rannalla sinä Ja Jeesus naureskelette. Se on mitä hirveintä sadismia. Ei sellainen Jumala ole rakkaus. En todellakaan halua sellaiseen taivaaseen missä rikotaan ihmisoikeuksia.
Vierailija:
Se onko astunut rukoushuoneen ovesta sisään, tai ei, ei vaikuta todellakaan mitään ihmisen pelastumiseen. Paitsi sen, että rukoushuoneella kuulee elävää Jumalan Sanaa, jonka kuulosta usko syntyy. Sitä sanaa voi toki kuulla myös kodeissa yms.Elävä Raamatun mukainen usko on kuitenkin ihmiseltä ihmiselle kulkeva, ' joille te synnit anteeksi annatte jne...' Eli uskoon tulemiseen tarvitaan se toinen jo uskova ihminen, näin todistaa Raamattu. Ja tuo valta saarnata syntejä anteeksi on esikoislestadiolaisessa seurakunnassa tällä hetkellä. Näin uskon. Ja uskon että rukoushuoneella myös saarnataan pelastavaa Jumalan Sanaa, ' usko tulee kuulosta jne...' Tietenkin jos esim. sairaalassa on kuioleva ihminen, jolle joku uskova saarnaa siellä synnit anteeksi. JA jos hän sen uskoo, hän pääsee taivaaseen, vaikka kuolisi huomenna, eikä eläessään näkisi rukoushuonetta. ( Sinnekin autiolle saarelle voi Jumala tuoda jonkun kristityn avuksi, jos se on hänen tahtonsa, kuitenkin... ' muistaa Herraa nuoruudessasi, ennekuin pahat päivät tulevat' )
Ne jotka saavat elävän uskon sydämeensä, haluavat kyllä yleensä tulla uskovien yhteyteen ja Jumalan Sanan kuuloon, uskonsa vahvistamiseksi, jos vain pääsevät.
Ei se rukoushuoneella käyminen ketään hyödytä itsessään, mutta seurakunnassaan Isä hoitaa lastaan, ei ihminen yksin täällä selviä. Vaikka asuisi seurapenkissä, mutta ei olisi uskoa, niin ei se auttaisi.Mielestäni olisi paljon julmempaa, jos sanoisin, että tottakai kaikki pääsee taivaaseen, kunhan uskoo edes jotenkin... Sitten viimeisellä tuomiolla nauraisin, et niinhän siellä Raamatussa luki, et on vain yksi seurakunta... voi voi kun te nyt ette sitten päässeet kuitenkaan taivaaseen..
Jos ei kerro edes kysyttäessä, ettei usko toisella olevan elävää uskoa, tuomitsee toisen ehkä helvettiin. Jos sanoisi, että en usko sinun pelastuvan tuolla uskolla, toisella olisi edes mahdollisuus saada
elävä usko.Raamatun mukaan uskon kuitenkin täytyy olla ' oikenlainen' että se kelpaa Jumalalle. Jos emme voi luottaa Raamattuun, niin mihin sitten?
Jumalla on varmasti ollut syynsä sille, miksi hän on asettanut oppinsa juuri niinkuin se on, sitä ei järki käsitä, mutta ei ole tarkoituskaan.Oppi yhdestä seurakunnasta, ei sinänsä ole itseisarvo, jos jossain muualla on sama oppi, niin mikäs sen parempi, mutta en ole sellaisesta kuullut. Eikä se ole minulta pois, vaikka kaikki helluntalaiset, vapaakirkolliset, jehovat ja mormoonit pääsiskin taivaaseen, varmasti sinne mahtuu. Enkä itse kuitenkaan haluaisi erilaiseen seurakuntaan, vaikka uskoisinkin niiden olevan oikeassa.
Esikoislestadiolainen seurakunta on elävän uskon koti. Jos joku muukin on, niin hyvä niin.
monesti vl:t menestyy taloudellisestikin hyvin, niin miksi ei sitten ostaisi uutta autoa tai taloa, kun siihen tarvettakin on. (onhan meissäkin pröystäilijöitä, myönnän sen) mutta suurin osa aivan tavallisia ihmisiä.
erilailla uskovia.. Kun noita hajaannuksiakin on tapahtuntu..
Lestadiolaisuuden hajaannus alkoi Euroopassa suuresta hajaannuksesta, joka ajoittui 1900-luvun taitteeseen. Hajaannus oli jatkoa Pohjois-Amerikan tapahtumille. Suuressa hajaannuksessa syntyi kolme ryhmittymää: esikoislestadiolaisuus (isoesikoisuus), uusheräys (Kittilän suunta), sekä vanhoillislestadiolaisuus.
1900-luvun alussa Uusheräyksen sisällä syntyi Virossa narvalaisuus, joka vaikutti myös Etelä-Suomessa. Tämän jälkeen tapahtui Norjassa hajaannus ja Lyngenin suunta erkani muista suunnista. Sekä narvalaisuutta että Lyngenin suuntaa kutsuttiin syntypaikkansa mukaan. Vuonna 1932 vanhoillislestadiolaisuudesta erkaantui hurmoshenkinen korpelalaisuus. Sitä ei pidetä varsinaisesti lestadiolaisena suuntana sen perinteisestä lestadiolaisuudesta jyrkästi poikkeavien opintulkintojen ja käytäntöjen vuoksi. Korpelalaisuus sai 30-luvulla hurmoksellisia ja laittomiakin muotoja. Vuonna 1934 syntyi rauhansanalaisuus (pikkuesikoisuus), joka alkoi pitää yhteyttä Pohjois-Amerikassa syntyneeseen " suurseuralaisuuteen" . Suomessa liikkeeseen ei liittynyt paljoa vanhoillislestadiolaisia, mutta Pohjois-Amerikassa vaikutus oli suurempi.
1950-luvulla sotavuosien jälkeen syntyi uudenheräyksen sisällä kaksi pientä ryhmää: kontiolaisuus ja peuralaisuus. Ruotsissa vanhoillisuudesta erkani leskisläisyys vuonna 1953. 1960-luvun vanhoillislestadiolaisuuden hajaannuksessa syntyi pappislinja, jota kutsutaan myös elämänsanalaisuudeksi. Liike oli opillinen ja piti itseään kirkollisena. Siihen liittyi kaksi kolmasosaa vanhoillisuuden papeista. Samaan aikaan Ruotsissa vanhoillisuudesta erkani Sveriges Kristna Fridsförbund. 1960-luvun jälkeen esikoislestadiolaisuudessa tapahtuivat ensimmäiset hajaannukset, joissa syntyivät leeviläisyys ja siitä lohjennut steeniläisyys. Vanhoillisuudesta hajaantui 1970-luvulla sillanpääläisyys, jolla on myös sisarkirkko Pohjois-Amerikassa.
Uusimmat lestadiolaisuuden hajaannukset Euroopassa ovat tapahtuneet Norjassa, jossa Lyngenin suunta hajaantui lyhyen ajan sisällä kolmeen osaan. Vuonna 1992 suunnan sisällä ollut liberaalisuuntaus erkani virallisesti muusta Lyngenin suunnasta. Viimeisin Euroopassa sattunut avoin hajaannus tapahtui vuonna 1998, kun nk. valkoiset enkelit erosivat Lyngenin suuntauksesta ja myös Norjan kirkosta.
en ikuna Lestadiolaisissa ;)
Joten voin luvata että jos tulisn kylään luoksesi en tyhjentäis kaapejasi vaikka ssinkin kahvi maidon sieltä ottaa :)