Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaset

Vierailija
10.05.2007 |

Mitä ajatuksia teissä herättää helluntailaiset ja vapaakirkkoon kuuluvat. Ajattelettko että he ovat väärällä tiellä tai naureskeletteko etta ovat hihhuleita tms.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miten te olette sitten " jakautuneet" kahteen lahkoon (vl vs. esikois)? Eikös teidän pitänyt olla niin yhtenäisiä?!?!? Ja todella monet uskonnot käyttävät raamattua pyhänä kirjana, miten he voivat sitten olla niin täysin hakoteillä?

Vierailija
22/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

niin miten te olette sitten " jakautuneet" kahteen lahkoon (vl vs. esikois)? Eikös teidän pitänyt olla niin yhtenäisiä?!?!? Ja todella monet uskonnot käyttävät raamattua pyhänä kirjana, miten he voivat sitten olla niin täysin hakoteillä?

Niitä lahkoja on 5-7 pelkästään Suomessa.. Ollut 12 Suomessa. Ja minkähän liikkeen perustaja se Ruotsalainen oli (herännäisten?), hän kääntyi kristityksi lestadiolaisen avulla ja lähti julistamaan evankeliumia ja syntyi herätys. Silti sitäkään porukkaa ei hyväksytä.

Kohta ex-vl

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onko astunut rukoushuoneen ovesta sisään, tai ei, ei vaikuta todellakaan mitään ihmisen pelastumiseen. Paitsi sen, että rukoushuoneella kuulee elävää Jumalan Sanaa, jonka kuulosta usko syntyy. Sitä sanaa voi toki kuulla myös kodeissa yms.

Elävä Raamatun mukainen usko on kuitenkin ihmiseltä ihmiselle kulkeva, ' joille te synnit anteeksi annatte jne...' Eli uskoon tulemiseen tarvitaan se toinen jo uskova ihminen, näin todistaa Raamattu. Ja tuo valta saarnata syntejä anteeksi on esikoislestadiolaisessa seurakunnassa tällä hetkellä. Näin uskon. Ja uskon että rukoushuoneella myös saarnataan pelastavaa Jumalan Sanaa, ' usko tulee kuulosta jne...' Tietenkin jos esim. sairaalassa on kuioleva ihminen, jolle joku uskova saarnaa siellä synnit anteeksi. JA jos hän sen uskoo, hän pääsee taivaaseen, vaikka kuolisi huomenna, eikä eläessään näkisi rukoushuonetta. ( Sinnekin autiolle saarelle voi Jumala tuoda jonkun kristityn avuksi, jos se on hänen tahtonsa, kuitenkin... ' muistaa Herraa nuoruudessasi, ennekuin pahat päivät tulevat' )

Ne jotka saavat elävän uskon sydämeensä, haluavat kyllä yleensä tulla uskovien yhteyteen ja Jumalan Sanan kuuloon, uskonsa vahvistamiseksi, jos vain pääsevät.

Ei se rukoushuoneella käyminen ketään hyödytä itsessään, mutta seurakunnassaan Isä hoitaa lastaan, ei ihminen yksin täällä selviä. Vaikka asuisi seurapenkissä, mutta ei olisi uskoa, niin ei se auttaisi.

Mielestäni olisi paljon julmempaa, jos sanoisin, että tottakai kaikki pääsee taivaaseen, kunhan uskoo edes jotenkin... Sitten viimeisellä tuomiolla nauraisin, et niinhän siellä Raamatussa luki, et on vain yksi seurakunta... voi voi kun te nyt ette sitten päässeet kuitenkaan taivaaseen..

Jos ei kerro edes kysyttäessä, ettei usko toisella olevan elävää uskoa, tuomitsee toisen ehkä helvettiin. Jos sanoisi, että en usko sinun pelastuvan tuolla uskolla, toisella olisi edes mahdollisuus saada

elävä usko.

Raamatun mukaan uskon kuitenkin täytyy olla ' oikenlainen' että se kelpaa Jumalalle. Jos emme voi luottaa Raamattuun, niin mihin sitten?

Jumalla on varmasti ollut syynsä sille, miksi hän on asettanut oppinsa juuri niinkuin se on, sitä ei järki käsitä, mutta ei ole tarkoituskaan.

Oppi yhdestä seurakunnasta, ei sinänsä ole itseisarvo, jos jossain muualla on sama oppi, niin mikäs sen parempi, mutta en ole sellaisesta kuullut. Eikä se ole minulta pois, vaikka kaikki helluntalaiset, vapaakirkolliset, jehovat ja mormoonit pääsiskin taivaaseen, varmasti sinne mahtuu. Enkä itse kuitenkaan haluaisi erilaiseen seurakuntaan, vaikka uskoisinkin niiden olevan oikeassa.

Esikoislestadiolainen seurakunta on elävän uskon koti. Jos joku muukin on, niin hyvä niin.

Vierailija
24/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon lahko-kysymykseen! Miten teidän uskon sisällä on niin monia lahkoja ja silti vain lestat pääsee taivaaseen. Eikö sitä pitäisi olla vain yksi lestausko ja sillä hyvä?

Vierailija
25/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pidän lestadiolaisista ihmisistä joita esim meidän suvussa on ja pari ystävääkin niin pakostakin tulee sellainen tunne että ovat suvaitsemattomia ihmisiä jotka eivät todellakaan hyväksy muutoin kuin heidän tavallaan ajattelevia. Aika ikävää. Itse uskon että kaikki jotka uskovat Raamatun mukaan kolmiyhteiseen Jumalaan ovat oikealla tiellä. Meitä seurakuntia vain on moneksi koska ihmisetkin ovat erilaisia luonteeltaan niin jokaiselle löytyisi se oma hengellinen koti.

t.ap

Vierailija
26/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 (Ja hän sanoi opetuslapsillensa:) älkööt teidän sydämenne murheellinen olko; jos te uskotte Jumalan päälle, niin uskokaat myös minun päälleni.

2 Minun Isäni huoneessa on monta asuinsiaa; jos ei niin olisi, niin minä sanoisin teille: minä menen valmistamaan teille siaa.

3 Ja vaikka minä menen pois valmistamaan teille siaa, niin minä tulen jälleen ja otan teidät tyköni, että kussa minä olen, siellä pitää myös teidän oleman.

4 Ja kuhunka minä menen, te tiedätte, ja tien te myös tiedätte.

5 Sanoi Toomas hänelle: Herra, emme tiedä, kuhunkas menet: kuinka siis me taidamme tietää tien?

6 Jesus sanoi hänelle: minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kenkään tule Isän tykö, vaan minun kauttani.

7 Jos te tuntisitte minun, niin te tosin myös tuntisitte Isäni; ja nyt te tunnette hänen, ja te näette hänen.

Eli missään ei sanota: Uko kuin tämä porukka usko kuin tuo porukka... Vai että Uko Jeesukseen Kristukseen on se pelastava usko.. Taivaaseen ei pääse teoilla vain uskolla Kristukseen.

Vierailija
27/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo raamatun paikka minkä laitoin on Johannes 14:1-7

Vierailija
28/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tehty toinen seurakunta elävän rinnalle. On vain yksi seurakunta, niin sanoo raamattu.

Vierailija
29/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeen paistaa läpi sun jutuista et itse kuvittelet olevas parempi ku muut tai me lestat mutta siinäpä, ihan rauhas vaan.. kyllä me se ilo sulle suodaan!:)

niin minä ainakin olen netissä se mikä olen, ei ole MITÄÄN syytä olla tai leikkiä muuta. Eikä me kenenkään arvostusta kalastella. me ollaan niinku parhaax nähdään. Mä olen sit " tekopyhä" jos se nyt sua lohduttaa eli en todellakaan ole mikään täydellinen. virheitä tulee tehtyä joka päivä!! mut ne saa uskoa anteeksi ja siinä se juttu onkin. saa sitten taas olla iloisella mielellä ja kyllä on kuule kevyt olo!

jos nypit kulmakarvojas niin ei se estä vielä uskomasta..

niin että sillä tavalla. ja luulis sunkin antvan toisten uskoa miten haluaa kun kerran et tekopyhä oo..oot varmaan itse pyhä.

Vierailija
30/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuuskin on kumminkin aika tuore oppi.. vain muutamasata vuotias. Luterilaisuus on jo vanhempi jne.. Tosin lestadiolaisethan on lutterin opin allla.

Mutta kuka sanoo että se pitää olla joku tiettyn niminen uskonto eikö seurakunta voi olla kakki jotka uskoo Jeesuksen sovitustyöhön?

Entäs miten käsi kaikille miljoonille uskovaisille jotka kuolivat jo ennen lestadiolaisten tuloa?

Minusta jokainen voi toteuttaa uskoaan niinkuin hälle sopii, kunhan on Kristuksen morsian ja uskoo häneen. Silloin meitä kaikkia uskovia yhdistää usko meidän Herraamme jolloin meistä tulee yksi seurakunta.

( tajusikohan tästä mitään)

Vierailija
31/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

helluntailaiselle, että mihin me uskomme " turhaan" ? Tuo tuli esille monessa viestissä, enkä ole aiemmin asiaan törmännyt.

Mulla on vl:ia kavereita, mutten oo koskaan ajatellu etteivät HE ajattelisi meidän olevan menossa samaan Taivaaseen. Ilmeisesti sitte kummiski ajattelevat niin. Aika surullista. Mun mielestä tuntemani lestadiolaiset on ihania ihmisiä ja toivon todella että Taivaassa nähdään.

Rakkaudella, Hellari

Vierailija
32/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: lestadiolainen.

Vierailija
33/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeämpää on millainen on ihminen. Ikäväkseni olen tutustunut yhteen lestaperheeseen nyt työn kautta. En tiennyt heidän olevan lestoja kun rupesin ihmettelemään kuinka härskejä hyväksi käyttäjiä he ovat. Yritin todella ottaa välimatkaa huomatessani röyhkeän hyväksi käytön. Ihmettelin heidän röyhkeyttään monelle ihmiselle. Sitten sain tietää heidän olevan lestoja ja se on kuulemma ihan heidän tunnuspiirteensä. Ikävää, mutta ainakin tämän perheen kohdalla totisinta totta. Pakko myöntää, että nyt kuvani lestoja kohtaan on tietynlainen. Ainakin kunnes tapaan mukavan lestaperheen. Tosin en tällä hetkellä ole valmis lähempää tuttavuutta tekemään...

Vierailija
34/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suunattomasti?

-Lastadiolainen

Vierailija
35/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie olen uskossa Jeesukseen Kristukseen ja uskon pääseväni taivaaseen. Olen luterilainen. Onkohan kaikki lestat oikeesti uskossa?

Vierailija
36/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se dokumentti joka tuli aikonaan kerto jo paljon...

Vierailija
37/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä ei puhuta uskonto ryhmistä. että vain joku tietty ryhmä pääsee taivaaseen vain uskolla pelastuu.

-Lestadiolainen. plaah.. Tosin tiedän että meissä on näitä vain me uskomme oikein, mutta niitä on myös muissa uskonnoissa. Kaikki uksovat eivät ole samanlaisia.

Vierailija
38/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon kertoa, jotta ei perhettä tunnistettaisi. En kuitenkaan tahdo heille mitään pahaa. Mutta sanotaanko näin, että jos kerran saat luvan vaikka jääkaapille, ei se tarkoita sitä, että sen voi käydä viikkoja päivittäin tyhjentämässä...

Vierailija
39/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiuksen oppi on siis myös Lutherin oppi ja alunperin Jeesuksen Krituksen oppi. Jumalan säätämä. Uskon siemen on lukittujen ovien takaa lähtien kulkenut ihmiseltä ihmiselle, tähän päivään asti. Lestadius oli yksi ihminen tuossa ketjussa, mutta hänet Jumala oli nähnyt myös voimalliseksi saarnaajaksi herättämään muitakin ihmisiä synnin unesta uskon tielle.

Uskon perusasiat ovat lyhykäisyydessään näin.

Jokaisen ihmisen sielu on kerran maksettu ristillä, jokaisella on siis mahdollisuus päästä taivaaseen. Jokainen pieni lapsi uskoo myötäsyntyisesti, ilman tietoa ja se riittää pelastukseen. Kuitenkin kun ihminen alkaa tietoisesti tehdä syntiä, hänen täytyy myös tietoisesti uskoa.

Jumala antaa jokaiselle ihmiselle aikoja, jolloin hän katuu syntejään. Sekin on siis Jumalan teko. Katuva ihminen, joka tuntee ettei hänellä ole enää mitään hyvää, voi turvautua Jeesuksen sovitustyöhön. Se on ainut mikä pelastaa. Uskon lahja kuuluu siis vain katuville ja syntinsä tunteville ihmisille. Uskon voi saada vain toisen ihmisen kautta, kun jo uskova ihminen saarnaa synnit anteeksi. Asiaa ei voi sopia kahden kesken Jumalan kanssa. Näin Raamattu uskosta opettaa.

Usko on siis vain ja ainoastaan Jumalan lahja, jonka syntinen ihminen voi vain ottaa vastaan. Mitään sen eteen ei voi itse tehdä, vaan kaikki mitä itse yrittää, on syntiä Jumalan edessä.

Kun saa uskoa kaikki syntinsä anteeksi, herää halu elää niin, että tuo usko säilyisi. Siksi haluaa vältellä syntiä, syntiin johtavia asioita ja erityisesti synnintekoon tarkoitettuja paikkoja (esim. kapakat) Elämä tulee uskosta, mutta se ei ole usko.

Ylin ja ainoa auktoriteetti on Raamatun Sana, ja siihen nojautuva ja sen oppiin sidottu myöhemmin puhuttu ja krjoitettu Jumalan Sana.

esikoislestadiolainen

Vierailija
40/97 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys sulle esikoinen! Tiedätkö?