Hoitaja väitti että korkea kaliumarvo ei aiheuta rytmihäiriöitä!
Tekoälyn mukaan hoitajan väite on virheellinen. Minulla on todettu yli 5 kaliumarvo ja hoitajan mielestä tämä ei aiheuttaisi rytmihäiriöitä. Olen alkanut saada lyhyitä eteisvärinäkohtauksia 😔 Olen huolissani, että sydän pysähtyy mutta hoitajan mielestä ei ole aihetta huoleen.
Mitä teen, yritänkö soittaa jollekin toiselle? Lääkäri ei ole vielä soittanut verikokeista vaan Omakannasta katsoin tulokset...
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Liian matala tai korkea kalium arvo kyllä aiheuttaa sydän oireita ja voi olla jopa hengen vaarallista. Tarkistappa asia, eikö 5 ole kuitenkin vielä viitearvoissa?
Voi silti aiheuttaa oireita. Itselläni oli viitearvojen alarajalla oleva kalium ja selvät oireet, vaikka ei muka pitäisi olla. Nyt kaliumarvo normaali, eikä oireita. Viitearvouskonto on mennyt liian pitkälle, pitäisi ottaa huomioon myös potilaan oireet, eikä tuijottaa pelkästään arvoja.
Kannattaa lukea ne kaupan tuotteiden etiketit myös piraatti tuotteita pitää varoa apteekissakin. Kofeiinia nostaa verenpainetta selvästi myös lapsilla .
Eikö pitäisi ottaa sydänfilmi noiden oireiden perusteella, johtuvat ne sitten mistä hyvänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian matala tai korkea kalium arvo kyllä aiheuttaa sydän oireita ja voi olla jopa hengen vaarallista. Tarkistappa asia, eikö 5 ole kuitenkin vielä viitearvoissa?
Voi silti aiheuttaa oireita. Itselläni oli viitearvojen alarajalla oleva kalium ja selvät oireet, vaikka ei muka pitäisi olla. Nyt kaliumarvo normaali, eikä oireita. Viitearvouskonto on mennyt liian pitkälle, pitäisi ottaa huomioon myös potilaan oireet, eikä tuijottaa pelkästään arvoja.
Varmasti lääkäri osaa ottaa tuon huomioon, kun keskustelee kokeiden tuloksista aloittajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sitten nuo viitearvo suositukset muuttuvat aika usein, olen noudattanut 70-80 luvun speksejä, eikä ole mitään ongelmia.
suomalaisten hoitajien taso on surkea. en luottaisi niihin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani koska omaan taipumuksen eteisvärinäkohtauksiin. En kuitenkaan kehtaa soittaa tuonne uudestaan
Ap
Nyt on tilanne tässä maassa se, että joko kehtaat tai kuolet.
solutuho mm- pääsee vapautumaan- eli nyt nopeasti tutkimuksiin. Ammattiani en voi ilmaista- täällä ei saa antaa nimikkeellä neuvoja joka ok ja saattaa olla porukassa valelääkäreitä. mutta muista tuo solutuho.
kaikkea hyvää sinulle tälle keväälle,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani koska omaan taipumuksen eteisvärinäkohtauksiin. En kuitenkaan kehtaa soittaa tuonne uudestaan
Ap
Nyt on tilanne tässä maassa se, että joko kehtaat tai kuolet.
Ei saa lietsoa paniikkia. Ei tuollaiseen kaliumarvokaliumarvoon vielä kuole
Vierailija kirjoitti:
solutuho mm- pääsee vapautumaan- eli nyt nopeasti tutkimuksiin. Ammattiani en voi ilmaista- täällä ei saa antaa nimikkeellä neuvoja joka ok ja saattaa olla porukassa valelääkäreitä. mutta muista tuo solutuho.
kaikkea hyvää sinulle tälle keväälle,
Et tietenkään voi, koska hädin tuskin läpäisit kansakoulun.
Tutkimuksen nimi ja lyhenne: KALIUM P -K
Kalium viitearvot ovat tutkimuksessa 3.3–4.8 mmol/l.
Tutkimuksen nimi ja lyhenne: NATRIUM P -Na
Natrium viitearvot ovat tutkimuksessa 137–144 mmol/l.
https://fimlab.fi/yleisimmat-tutkimukset/nestetasapainotutkimukset/
suomihoitajat eivät tiedä mistään mitään. alinta pohjasakkaa. elämässään epäonnistuneita. deittisivustotkin ovat täynnä parisuhdekelvottomia hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
suomihoitajat eivät tiedä mistään mitään. alinta pohjasakkaa. elämässään epäonnistuneita. deittisivustotkin ovat täynnä parisuhdekelvottomia hoitajia.
Huono ragebaitti
0/5
Vierailija kirjoitti:
Minulle hoitaja väitti, ettei tulehdussairaus voi aiheuttaa väsymystä (oikeasti voimakas väsymys on hyvin yleinen oire kyseisessä sairaudessa). Tämä on tätä kun lääkäriin ei pääse ja hoitajat on laitettu puoskaroimaan. Huonosti käy monelle.
Ja kyllä korkea kaliumarvo on pahimmillaan hengenvaarallinen. Tosin ap:lla ilmeisesti vain lievästi koholla (?), mutta koska on sydänoireita, niin pitäisi ottaa vakavasti ja lääkärin ottaa kantaa asiaan. Luulisi, että ainakin EKG pitäisi tehdä?
"Veren kaliumpitoisuuden arvoa yli 5 mmol/l pidetään liian suurena. Tilaa kutsutaan hyperkalemiaksi."
"Suurentuneen kaliumarvon syy pitää aina selvittää. Selvästi suurentunut veren kalium-pitoisuus edellyttää lääkärin välittömiä tutkimuksia ja hoitoa sairaalassa."
Ap on maininnut, että lepo-EKG oli normaali.
Siis eikö sinua yhtään ohjeistettu ibuprofeenin ja kaliumin vähentämisestä ravinnosta tai muusta sellaisesta. Eikä kyselty enempää sydämestä ja muusta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö pitäisi ottaa sydänfilmi noiden oireiden perusteella, johtuvat ne sitten mistä hyvänsä?
Lepo-EKG oli normaali. Ajoittainen rytmihäiriö selvitetään EKG-pitkäaikaisrekisteröinnillä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Rytmihäiriöpotilailla pyritään kaliumtasossa yli 4 arvoon mutta ei tarvitse olla yli 5. Kun K on yli 6 niin alkaa olla hieman vaarallista ja yli 10 arvot voi viedä hengen. Kalium pysäyttää sydämen teloituksissa tai sydänleikkauksissa.
Ai mitäkö teen? Olen vapaalla ja syksyllä lähden taas töihin Norjaan. :)