Hesarin juttu antaa liian ruusuisen kuvan Downin syndroomasta
Hs:
Kotiuduttuaan vauvan kanssa sairaalasta Pajari-Lipsanen alkoi etsiä tietoa 21-trisomiasta.
Selvisi, että moni down-henkilö elää täysipainoista elämää: harrastaa, opiskelee ja luo sosiaalisia suhteita. He voivat oppia samoja asioita kuin muut ikäisensä, vain hitaammin. Aikuisena osa pystyy käymään töissä.
Terveyskirjasto:
Oireyhtymään kuuluu tyypillisesti keskivaikea kehitysvammaisuus, jossa päättelytaidot vastaavat aikuisiällä noin 7–9-vuotiaan lapsen taitotasoa. Kehitysvammaisuuden aste voi kuitenkin vaihdella lievästä kehitysvammaisuudesta syvään kehitysvammaisuuteen. Henkilöt, joilla on Downin oireyhtymä ovat usein ulospäinsuuntautuneita ja hyvässä vuorovaikutuksessa toimivia, mutta noin 10 %:lla voidaan todeta autistisia piirteitä. Masennuson tavallisempaa kuin muilla kehitysvammaisilla. Persoonallisuudessa saattaa korostua omaehtoisuus.
Opiskeluiden jälkeen harkitaan usein työ- tai päivätoimintaa, joskus tuettua työtä. Lapsuuden kotoa poismuuton myötä haetaan useimmiten palveluasumista.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Lähettäisin leirille. Samoin Hesarin toimittajat.
Ei mulla muuta.
Oletko viihtynyt leirillä?
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Lähettäisin leirille. Samoin Hesarin toimittajat.
Ei mulla muuta.
Hakaristilippu taas liehuu palstalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi käsittää miksi joku ei abortoi jos down-varoitussireeni soi seulonnoissa.
Sama. Itse tekisin niin.
mikä se raja olis? jos tietäisit että siltä puuttuu raaja abortoisitko ? entä jos se olis vaan tyhmä ku saapas
Tietysti. Tyhmyyshän ei ultrassa näy kuten hyvin tiedät itsekin.
ei näy, se tosiaan pitää miettiä kenenkaa lisääntyy. mutta ymmärrät ajatusleikin kuka on tarpeeks hyvä syntyyn tähän maailmaan sinun mielestäs.
Sinä tunnut pitävän itseäsi oikeutettuna syntyä. Olet varmaan vahinkolapsi silti😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi käsittää miksi joku ei abortoi jos down-varoitussireeni soi seulonnoissa.
Ja arvaa paljonko yhteiskunta maksaa tällaisesta täysin hyödyttömästä olioista ? Sitä mieltä jos joku tällaisen haluaa pukata pihalle niin myös elättää sen omasta pussistaan.
Sun tekstisi vaikuttaa siltä, ettei sullakaan tälle maailmalle kyllä mitään annettavaa ole
Kaikki eivät halua aborttia.
Toivottavasti söpö lapsi elää turvallisen ja mukavan elämän.
Paljonko verorahoja kuluttaa yksi tauni elämänsä aikana?
Sitähän on eri asteista. Olin aikoinaan kuntouttavassa työtoiminnassa jossa oli noin kolmekymppinen downmies joka valitteli hirveää krapulaa usein :D Asui käsittääkseni myös aivan tavallisessa kaupungin vuokratalossa ja kulki itsenäisesti bussilla tai pyörällä.
Toisessa ääripäässä on sitten downnainen joka oli kylpylän lastenaltaassa avustajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tiedä tuo jutun äiti vielä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Eipä tiedä kukaan muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua aborttia.
Toivottavasti söpö lapsi elää turvallisen ja mukavan elämän.
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen haastateltavista oli saanut sikiöseuloista puhtaan tuloksen ja silti syntyi down-lapsi. Mitäs teet?
Niskaturvotus on merkki downista.
Ei aina. Odotin toista lastni, kun ultrassa havaittiin niskaturvotusta. Seuraavaan ultraan mennessä se oli kadonnut ja syntyi terve tyttö. Turvotus jäi mysteeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän on eri asteista. Olin aikoinaan kuntouttavassa työtoiminnassa jossa oli noin kolmekymppinen downmies joka valitteli hirveää krapulaa usein :D Asui käsittääkseni myös aivan tavallisessa kaupungin vuokratalossa ja kulki itsenäisesti bussilla tai pyörällä.
Toisessa ääripäässä on sitten downnainen joka oli kylpylän lastenaltaassa avustajan kanssa.
Usko nyt jo, Down ei voi asua itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tiedä tuo jutun äiti vielä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Eipä tiedä kukaan muukaan.
Suunnilleen tietää. Kauheaa, jos 15 vuotias ei osaa lukea tai laskea.
Voisko tuo Peltsi lopettaa teinillään rahastamisen?
Jenkeissä on huippumalli jolla downin syndrooma. Samoin American Horror Storyssä näyttelee nainen, jolla down.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko nyt jo, Down ei voi asua itsenäisesti.
No hän asui. Tosin äiti asui viereisessä rapussa ja kuulemma kotkotti siitä kun poika juoksee baareissa.
Niin oliko ap:n ajatus tällä aloituksella puhua pahaa downeista, vai mikä?
Mun niskaturvotussikiö, jota en abortoinut, opiskelee parhaillaan lakia yliopistossa. Ihan normaali vauva syntyi.
Tässä yhteiskunnassa ei ole enää ihmisarvoa jos ei ole työkykyinen. Siksipä en halua lapsia ollenkaan. Elämä on raakaa ja kaikenlaista voi sattua, eikä ole enää toimivia turvaverkkoja. Ei pysty riskeeraamaan. Muumaathan tämän maan tulee kansoittamaan, eivät niin vaivaa päätään näillä asioilla. Kohti kehitysmaata siis mennään.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on huippumalli jolla downin syndrooma. Samoin American Horror Storyssä näyttelee nainen, jolla down.
Joka ohjelmassa on oltava vähemmistöön kuuluva ja pätee myös mallimaailmaan. Malleina on myös ryhävalaita.
Niskaturvotus on merkki downista.