Hesarin juttu antaa liian ruusuisen kuvan Downin syndroomasta
Hs:
Kotiuduttuaan vauvan kanssa sairaalasta Pajari-Lipsanen alkoi etsiä tietoa 21-trisomiasta.
Selvisi, että moni down-henkilö elää täysipainoista elämää: harrastaa, opiskelee ja luo sosiaalisia suhteita. He voivat oppia samoja asioita kuin muut ikäisensä, vain hitaammin. Aikuisena osa pystyy käymään töissä.
Terveyskirjasto:
Oireyhtymään kuuluu tyypillisesti keskivaikea kehitysvammaisuus, jossa päättelytaidot vastaavat aikuisiällä noin 7–9-vuotiaan lapsen taitotasoa. Kehitysvammaisuuden aste voi kuitenkin vaihdella lievästä kehitysvammaisuudesta syvään kehitysvammaisuuteen. Henkilöt, joilla on Downin oireyhtymä ovat usein ulospäinsuuntautuneita ja hyvässä vuorovaikutuksessa toimivia, mutta noin 10 %:lla voidaan todeta autistisia piirteitä. Masennuson tavallisempaa kuin muilla kehitysvammaisilla. Persoonallisuudessa saattaa korostua omaehtoisuus.
Opiskeluiden jälkeen harkitaan usein työ- tai päivätoimintaa, joskus tuettua työtä. Lapsuuden kotoa poismuuton myötä haetaan useimmiten palveluasumista.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi käsittää miksi joku ei abortoi jos down-varoitussireeni soi seulonnoissa.
Sama. Itse tekisin niin.
mikä se raja olis? jos tietäisit että siltä puuttuu raaja abortoisitko ? entä jos se olis vaan tyhmä ku saapas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte että kromosonipoikkeavat sikiöt pitäisi abortoida: jos itse joudutte onnettomuuteen tai saatte aivovaurion vaikkapa sydänkohtauksen myötä, vammaudutte ja menetätte vaikka kävelykyvyn, niin mitä teette? Harakiri vai sopeutuminen uuteen tilanteeseen?
Jos vanhempanne vastaavasti halvaantuvat tms. niin autatteko heitä vai työnnättekö jyrkänteeltä alas?
Jos jonakin päivänä halvaannun tai saan vaikean aivovamman, niin todellakin toivon, että eutanasia on vihdoin tehty lailliseksi!
Minulla taas olisi pyörätuolissakin paljon annettavaa ja olen hyvä veronmaksaja, joten kyllä elämä jatkuisi. En myöskään hylkäisi perhettäni omien ennakkoluulojeni vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte että kromosonipoikkeavat sikiöt pitäisi abortoida: jos itse joudutte onnettomuuteen tai saatte aivovaurion vaikkapa sydänkohtauksen myötä, vammaudutte ja menetätte vaikka kävelykyvyn, niin mitä teette? Harakiri vai sopeutuminen uuteen tilanteeseen?
Jos vanhempanne vastaavasti halvaantuvat tms. niin autatteko heitä vai työnnättekö jyrkänteeltä alas?
Jos jonakin päivänä halvaannun tai saan vaikean aivovamman, niin todellakin toivon, että eutanasia on vihdoin tehty lailliseksi!
ei kai me sulle vammaselle anneta oikeutta ittestäs päättää, unen näit.
Mulla oli työkaverina mies, jonka down syndroomainen aikuinen poika oli puoli päivää töissä mukana. Ahkera ja pystyi monenlaiseen helppoon työhön. Oli oikeasti avuksi. Osatyökykyisenä pystyi kuitenkin vain tekemään puoli päivää.
Eräällä asiakkaalla oli oma down syndroomainen lapsi ja down adoptiolapsi, ei heistäkään mitään huonoa sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas olisi pyörätuolissakin paljon annettavaa ja olen hyvä veronmaksaja, joten kyllä elämä jatkuisi. En myöskään hylkäisi perhettäni omien ennakkoluulojeni vuoksi.
Tarvitsisit avustajan jopa persettä pyyhkimään.
Vierailija kirjoitti:
Parikymppinen isokokoinen down saattaa olla varsin vaikea käsiteltävä laitoksessa, mikäli sattuu olemaan huonompi päivä.
Siellä saa naishoitajat kyytiä ja seksuaalista ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi käsittää miksi joku ei abortoi jos down-varoitussireeni soi seulonnoissa.
Sama. Itse tekisin niin.
mikä se raja olis? jos tietäisit että siltä puuttuu raaja abortoisitko ? entä jos se olis vaan tyhmä ku saapas
Tietysti. Tyhmyyshän ei ultrassa näy kuten hyvin tiedät itsekin.
Postmodernia logiikkaa? Hesari puolustaa Down lapsien oikeutta elää, mutta miettikääpä, jos joku kirjoittaisi saman tavallisista lapsista. Huuto aborttioikeudesta alkaisi heti.
Vierailija kirjoitti:
Downin syndroomainen on aina muiden apujen varassa, mitään oikeita töitä he eivät pysty tekemään. Suurin kirous olisi olla niin hyvätasoinen down, että tajuaa tämän itsekin ja katkeroituu.
Onhan noita näyttelijöitäkin. Ja ihan kaikki työ on oikeaa työtä, älä koskaan vähättele ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islannissa ei käytännössä enää synny Downeja, mikä on iso plussa yhteiskunnalle.
just niinku hitler aina toivo :D
Aatun aikaan ei ollut seulontoja. Nyt on kyse niistä.
mutta aatu olis ottanu huutonauramalla tämmösen seulan vastaan. tieteellinen syy päästä jostain ryhmästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olisi hyvä, jos olisi lista minkälaisia ihmisiä tässä maailmassa saa olla. Vai?
Ei, vaan miksi tieten tahtoen synnyttää vammainen yksilö. Maailma on nykyään niin kova paikka terveillekin.
Kaikki sairastuvat ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ja arvaa paljonko yhteiskunta maksaa tällaisesta täysin hyödyttömästä olioista ? Sitä mieltä jos joku tällaisen haluaa pukata pihalle niin myös elättää sen omasta pussistaan.
Salkkareissa näytteli down tyyppi. Sanna joku. Hän on akateemisesta, hyvintoimeentulevasta perheestä. Osallistui mm. Paraolympialaisiin. Entä jos työttömälle yh-mutsille syntyy downlapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Itse tekisin niin.
Tietysti. Tyhmyyshän ei ultrassa näy kuten hyvin tiedät itsekin.
ei näy, se tosiaan pitää miettiä kenenkaa lisääntyy. mutta ymmärrät ajatusleikin kuka on tarpeeks hyvä syntyyn tähän maailmaan sinun mielestäs.
Vierailija kirjoitti:
Toinen haastateltavista oli saanut sikiöseuloista puhtaan tuloksen ja silti syntyi down-lapsi. Mitäs teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä pystyisi neliraajahalvaantuneena tai vakavan aivovamman saaneena jatkamaan työtäni tai mitään muutakaan merkityksellistä, kun en pystyisi liikkumaan tai edes ilmaisemaan itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islannissa ei käytännössä enää synny Downeja, mikä on iso plussa yhteiskunnalle.
just niinku hitler aina toivo :D
Aatun aikaan ei ollut seulontoja. Nyt on kyse niistä.
mutta aatu olis ottanu huutonauramalla tämmösen seulan vastaan. tieteellinen syy päästä jostain ryhmästä eroon.
Siihen aikaan ei kukaan halunnut vammaisia, "kuolivat" pois.
Vierailija kirjoitti:
Lähettäisin leirille. Samoin Hesarin toimittajat.
Ei mulla muuta.
Ensimmäisenä leirille joudut sinä.
Eipä tiedä tuo jutun äiti vielä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.