Ostettiin iso ihana 2 vuotta vanha omakotitalo, mut nyt tuntuu et kaikki pitää tehdä uusiksi
Talon hankinta oli lähes vuoden prosessi ja nyt tuntuu, et talon sisustusratkaisut on ihan vanhentuneita. Tykkään tv:n kotimaisista sisustusohjelmista ja luen blogeja.
Meidän uuden talon monet ratkaisut tuntuu tosi vanhoilta ja yksityiskohdat vähän halvoilta ja kulahtaneilta. Talo ei enää oo tätä hetkeä : (
Esim keittiö kodinhoitohuone ja kylppärit sekä sauna on harmaan ja valkoisen sävyissä ja esim lattiassa on marokkolaiskuviollista harmaata laattaa. Kaikki hanat ja suihkut on mattamustaa, samoin saarekkeen seinämät. Nää ratkaisut ei ole enää tätä päivää eikä musta edes puolen miljoonan ok-talon arvoisia.
Olen ihastellut modernin suoraviivaisia mutta kuitenkin country-henkisiä keittiöitä, joissa on lämpimiä, maanläheisiä värejä, mutta tosi vaaleita. Sitten haluan ehdottomasti agan enkä mitään induktioliesitasoa saarekkeessa!
Ja hanat ja suihkut ehdottomasti lämmintä messinkiä samoin kaikki ovenkahvat, naulakot ym
Kalustuskin on harmaata ja mustaa ja näyttää ihan Jyskistä ostetulta, vaikkei nyt ole sieltä.
Haluan jonkun suunnittelijan tekemään kaiken uusiksi, mut mies ei hakua kuullakaan sellasta. Sanoi mulle tosi rumasti ettei mulla oo mitään makua ja tyylitajua jos ihastuin taloon vuosi sitten ja nytten en enää tykkää siitä. Mut näähän ymmärtää vasta kun on asunut siellä kuten me nyt 3 kk.
Oonko mä teistä ihan pihalla tästä? Musta mulla on varma maku ja tiedän mitä haluun ja se on mid-century modern country.
Kommentit (85)
Ap on päävikainen. Eiköhän tuolla menolla mies jossakin vaiheessa heitä ap:n pihalle ja ap saa sitten sisustaa yksiötä mieleisekseen.
Todella outo aloitus. En saa kiinni onko provo vai voisiko joku olla näin dille?
Lopeta tuo agasta höyryäminen alkuunsa. Teillä tuskin on kaupunkikaasua, joten joudut pitämään sisällä kaasupulloa ja huolehtimaan itse sen vaihtamisen. Luulen myös ulosantisi perusteella, että et sinä uskalla sitä käyttää ollenkaan tai jätät kaasuhanan auki tms, eli tapaturmavaarojen määrä eskaloituu.
Vierailija kirjoitti:
Todella outo aloitus. En saa kiinni onko provo vai voisiko joku olla näin dille?
Kyllä noin tyhmiä ihmisiä oikeasti on. Toki ap saattaa olla trolli, mutta tyhmä on silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka tuomitsee AP:n niin ei ole mitenkään ok, että mies vähättelee häntä ja sanoo, ettei hänellä ole mitään makua tai tyylitajua. Ei kenenkään tarvitse kuunnella tuollaista mitätöintiä ja vähättelyä. Mies varmaankin valinnut talon? Mutta tuo, että haluaisit talon olevan sisutuslehtien mukainen ei välttämättä tuo sitä täyttymyksen ja tyytyväisyyden tunnetta vaan kannattaa pohtia, että se tulee siitä kun talosta tulee oman näköinen ja tuntuinen eikä sisutuslehdet tarjoa kuin aina vain tietyn ajanjakson trendejä jotka vaihtelee. Ja ymmärrän AP:n näkökulman, musta on aika hallitseva väri varsinkin jos itse tykkää valoisimmista väreistä, että ei oikein voi verhoillakaan sitä muuttaa. Antaako mies sinun ostaa edes verhoja vai jyrääkö hän ihan kaikessa sisustuksessa? Jos ei pysty kaikkea remontoimaan uusiksi niin voi ainakin yriittää muulla sisutuksella tehdä talosta viihtyisämmän.
Mun mies ei ota mitään vastuuta mitä meillä näyttää. Vetäytyy. Hän puhuu vaan lainan lyhennyksistä eikä osallistu käytännön ongelmien ratkomiseen. Nää verhot mitä mainitsit on niiiiin hyvä esimerkki. Ostin olkkariin ja ruokatilaan joka muuten on liian pieni ihanalle pöydälle minkä haluisin niin ostin uudet verhot kun ne ekat oli liian kapeat ja halvan näköset. Mies sanoi ettei kyllä enää osteta kolmansia verhoja vaikka se väri mikä niissä toisissa oli olo ihan väärä kun ne oli paikallaan. Eli joo kyllä jyrää mun tolleen eikä ymmärrä et menee helposti viikko et näkee et verhot ei sovikkaan.
Ap
Jahah. Olet siis niin tollo, että et älyä edes mitata ikkunoiden kokoa ennen verho-ostoksia. Ne verhot pystyy ostamaan kerralla oikeankokoiset ja jos vielä käy ne ostamassa kaupasta, pystyy näkemään heti niiden materiaalin ja myös sen, näyttävätkö ne arvokkaan tai halvan näköisiltä. Myös kangasliikkeet ompelevat verhoja valmiiksi mittojen mukaan omista kankaistaan.
Ne ekat verhot oli paneelit mitkä omi vaan 90 cm leveet ja sitten niiden välissä oli sellaiset läpäisevät valiverhot. Mut tää ei toiminut niin näin yhes blogissa sellaisia harsoverhoja eli sheers mitkä oli vähän erisävyisiä tummasta vaaleaan ja taas tummaan. Niin sitten löysin kaupasta vähän vastaavia ja ostin niitä mut se väri on liilaa koska ruokatila kaipas jotain väriä ha aattelin et se sopis mustiin lakattuihin huonekaluihin mut nyt se kokonaisuus näyttää niin vanhanaikaiselta eikä ikkunasta nää kunnolla ulos. Niinehdottomasti uudet.
Mut en kyllä haluis mitään itsetehtyjä jossain liikkeessä vaan ihan oikeat kaupan verhot.
Muutenkin kaikki meidän verhot on tosi rumia ei ollenkaan semmosia näyttäviä ja pöyheitä. Et ei ne valmisverhotkaan aika oo hienot.
Ap
Minä luulen, että ostitpa mitkä ja kuinka monet verhot tahansa, ne ovat viikon kuluttua valiverhot. Johtuen sinusta.
Ap tollo kuvittelee valmisverhojen olevan parempia kuin ompelijan mittojen ja toiveiden mukaan tekemät verhot. :D Ei hitto voi olla noin tyhmä ihminen.
Onneksi olen mies ja minua ei kiinnosta miltä sisustukset näyttää.
Tämän on pakko olla provo. 1/5. Tai sitten ap potee ostokrapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka tuomitsee AP:n niin ei ole mitenkään ok, että mies vähättelee häntä ja sanoo, ettei hänellä ole mitään makua tai tyylitajua. Ei kenenkään tarvitse kuunnella tuollaista mitätöintiä ja vähättelyä. Mies varmaankin valinnut talon? Mutta tuo, että haluaisit talon olevan sisutuslehtien mukainen ei välttämättä tuo sitä täyttymyksen ja tyytyväisyyden tunnetta vaan kannattaa pohtia, että se tulee siitä kun talosta tulee oman näköinen ja tuntuinen eikä sisutuslehdet tarjoa kuin aina vain tietyn ajanjakson trendejä jotka vaihtelee. Ja ymmärrän AP:n näkökulman, musta on aika hallitseva väri varsinkin jos itse tykkää valoisimmista väreistä, että ei oikein voi verhoillakaan sitä muuttaa. Antaako mies sinun ostaa edes verhoja vai jyrääkö hän ihan kaikessa sisustuksessa? Jos ei pysty kaikkea remontoimaan uusiksi niin voi ainakin yriittää muulla sisutuksella tehdä talosta viihtyisämmän.
Mun mies ei ota mitään vastuuta mitä meillä näyttää. Vetäytyy. Hän puhuu vaan lainan lyhennyksistä eikä osallistu käytännön ongelmien ratkomiseen. Nää verhot mitä mainitsit on niiiiin hyvä esimerkki. Ostin olkkariin ja ruokatilaan joka muuten on liian pieni ihanalle pöydälle minkä haluisin niin ostin uudet verhot kun ne ekat oli liian kapeat ja halvan näköset. Mies sanoi ettei kyllä enää osteta kolmansia verhoja vaikka se väri mikä niissä toisissa oli olo ihan väärä kun ne oli paikallaan. Eli joo kyllä jyrää mun tolleen eikä ymmärrä et menee helposti viikko et näkee et verhot ei sovikkaan.
Ap
Jahah. Olet siis niin tollo, että et älyä edes mitata ikkunoiden kokoa ennen verho-ostoksia. Ne verhot pystyy ostamaan kerralla oikeankokoiset ja jos vielä käy ne ostamassa kaupasta, pystyy näkemään heti niiden materiaalin ja myös sen, näyttävätkö ne arvokkaan tai halvan näköisiltä. Myös kangasliikkeet ompelevat verhoja valmiiksi mittojen mukaan omista kankaistaan.
Ne ekat verhot oli paneelit mitkä omi vaan 90 cm leveet ja sitten niiden välissä oli sellaiset läpäisevät valiverhot. Mut tää ei toiminut niin näin yhes blogissa sellaisia harsoverhoja eli sheers mitkä oli vähän erisävyisiä tummasta vaaleaan ja taas tummaan. Niin sitten löysin kaupasta vähän vastaavia ja ostin niitä mut se väri on liilaa koska ruokatila kaipas jotain väriä ha aattelin et se sopis mustiin lakattuihin huonekaluihin mut nyt se kokonaisuus näyttää niin vanhanaikaiselta eikä ikkunasta nää kunnolla ulos. Niinehdottomasti uudet.
Mut en kyllä haluis mitään itsetehtyjä jossain liikkeessä vaan ihan oikeat kaupan verhot.
Muutenkin kaikki meidän verhot on tosi rumia ei ollenkaan semmosia näyttäviä ja pöyheitä. Et ei ne valmisverhotkaan aika oo hienot.
Ap
Paljon muodikkaammat ja parempilaatuiset verhot saat noista kangas- ja sisustuskaupoista ompelutettuina. Nämä sinun muka oikeat hienot valmisverhot ovat lähes järkiään niitä retkumman puoleisia. Suurin osa näistä oikeista sisustusbloggareista ompeluttaa verhonsa, joten miksipä sinä et tekisi samoin?
Ammattilaisella teetetyt verhot ovat aina arvokkaammat ja laadukkaammat kuin valmisverhot. Ja sieltä saa ammattilaisen apua suunnitteluun, jos ei itse osaa sanoa millaiset sopii.
Ap on trolli, mutta olen kyllä sitä mieltä, että kodin sisustusta pitää kyllä saada muokata mieleisekseen. Seinien maalaaminen on aika edullista ja usein keittiön kaapistotkin saa maalattua. Uudet vetimet vielä ja pääsee todennäköisesti lähemmäs sitä tavoittelemaansa henkeä. Välitilaan voi asentaa itse sellaisia peel and stick-laattoja, joita saa oikein kivan näköisiä. Hanatkin voi vaihtaa, jos ne kovasti häiritsee. Minulle kävisi oikeastaan kaikki muut hanat paitsi mattamustat, niihin kertyy ihan kamalan näköisiä kalkkitahroja. Koko kämppää ei tarvitse uusia eikä kannata vaihtaa lattiota, kaapistoja ja kylpyhuoneita jos ei oikeasti tarvitse. Yhdessä vuokra-asunnossa vuokranantaja oli maalannut kaakelit ja lopputulos oli oikein kiva ja kesti hyvin ainakin sen pari vuotta, joka asuttiin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tuo agasta höyryäminen alkuunsa. Teillä tuskin on kaupunkikaasua, joten joudut pitämään sisällä kaasupulloa ja huolehtimaan itse sen vaihtamisen. Luulen myös ulosantisi perusteella, että et sinä uskalla sitä käyttää ollenkaan tai jätät kaasuhanan auki tms, eli tapaturmavaarojen määrä eskaloituu.
Mitä ihmettä oikein selität?
Ja vuoden päästä olet varma, että haluat jotain ihan muuta-sitä samaa, mitä sisustusohjelmat ja blogit tuputtavat. Miehesi on oikeassa, ei sulla mitään omaa makua, eikä varsinkaan tyylitajua ole, vaan hingut aina sitä, mikä on kulloinkin muodissa.
Kannattaa AP:n pistää nyt vähän jäitä hattuun ja miettiä, että onko mielihalut ja näkemykset aidosti omaa itseä ja sydämestä kumpuavaa vai kulloisenkin muodin aallonharjan matkimista. Pitkän päälle tulee erittäin kalliiksi vetää kaikki uusiksi tämän tästä, harvoin on kuitenkaan koko kämppää vara muokata, joten vuosien saatossa siitä tulee sekava ja kulmiakohottava kokonaisuus.
Ihan ensiksi kannattaa siis miettiä se mitä haluaa ja sitten mielellään pitäytyä siinä. Kerran kun tekee hyvin ja hyvällä maulla, niin ei välttämättä tässä elämässä tarvitse enää toista kertaa tehdä. Jos taas kaikki pitää pistää uusiksi parin vuoden välein, niin jossakin vaiheessa voi rahat loppua.
Itse hommasin taannoin rintamamiestalon, joka on pääosin jämähtänyt noin 1950-luvun ja 1970-luvun välille. Monilta osin näyttää vähän pahalta, mutta moni asia on ajaton ja hieno. Hienoimpia kohtia on lakatusta paneeleista tehty portaikon pinta, joka on patinoitunut yli 70 vuotta. En tule tekemään sille koskaan mitään, koska mitään vastaavaa hienoa aikaa kestävää ratkaisua ei tuohon saisi.
Muilta osin täällä huoneet tehdään oman ajan ja resurssien mukaan itseä miellyttäviksi, mutta kuitenkin ajan henkeä kunnioittaen. Näin kokonaisuudesta saa vähemmän riitaisan. Jos täällä vetäisi kaiken trendien aallonharjan mukaan, niin näyttäisi pahalta ja muutaman vuoden päästä vielä pahemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Sinä et edes tiedä, mitä nuo pohjoismaisten sisustuslehtien esittelemät Agat ovat. Häpeä on täysin omasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä maailmantilanteessa ei heru sympariaa kermaperseiselle ap:lle. Eikä kyllä heruisi vaikka maailmalla olisi parempi tilanne. En ymmärrä ap:n kaltaisia kermaperseitä jotka haluaa rempata pari vuotta vanhaa taloa. En yhtään ihmettele, että miestä vituttaa kun pitkän etsinnän jälkeen viimein löydetty kallis talo ja sitten äm mä alkaa vinkua remontin perään.
Vastaa kysymykseen: valitsiko mies talon yksin vai kysyikö vaimon mielipidettä asiaan millaisen talon hän haluaa?
Kertoisiko joku mulle tyhmälle mikä on aga liesi??
Onko sellainen kaasuliesi mitä käytetään jenkeissä ja muissa keharimaissa?? Jos on, niin miten joku voi olla niin juntti et vaihtaa induktion sellaiseen 🤣🤣🤣
Ei olisi kannattanut ostaa, jos ei ollenkaan vastannut omaa makuasi, mutta jos saitte edullisesti, niin ok.
Sulla on "varma maku" mutta se on nyt kolmen kuukauden sisällä muuttunut, koska olet katsonut sisustusohjelmia? Olet vain trendejä seuraava sopuli, jolla ei ole varmasta tai omasta mausta tietoakaan. Heti kun selvisi, että se aiemmin itselle sopinut sisustustyyli ei olekaan enää pinnalla, niin "varma maku" muuttuu noudattamaan uudempaa trendiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Sinä et edes tiedä, mitä nuo pohjoismaisten sisustuslehtien esittelemät Agat ovat. Häpeä on täysin omasi.
Ei vaan ihmettelen, että mitä sun sönkötys liittyi tähän ketjuun.
Trendit kannattaa unohtaa, muuten on niiden orja. Ajatonta sisustuksessa ovat luonnonmateriaalit: puu, kivi, savi jne. Nämä materiaalit myös patinoituvat arvokkaasti. Väreissä ajattomia ovat hieman pehmeät, murretut värit puhtaiden (räikeiden) sijaan. Verhoissa srvokkaamman vaikutelman luo esim. puuvillasametti kiltävän polyesterin sijaan. Verhoissa kangasta saa olla runsaasti ja verhotangoissa reilusti pituutta ikkunan molemmin puolin. Matoissa saa olla reilusti kokoa.
Nykyisin on paljon tarjolla ”helppohoitoisia” jäljitelmä- ja muovimateriaaleja kuten melamiini, laminaatti, lastulevy, kankaissa polyesteri ym, jotka luovat usein vähän halvan vaikutelman. Näistä kovat materiaalit ovat usein markkinointitermein ns. huoltovapaita, joka tarkoittaa, ettei materiaalia edes voi huoltaa, vaan se on pakko vaihtaa uuteen. Nämä materiaalit eivät usein vanhene arvokkaasti, vaan näyttävät halvoilta vähänkin kuluneina.
Jäljitelmämateriaalit esim. lattioissa luovat myös usein tosi kolkon akustiikan. Tähän voi onneksi vaikuttaa esim. isoilla, pehmeillä matoilla . Niitä voi löytää myös käytettyinä. Käytetyssä tavarassa näkee laadun, toisin sanoen sen, ikääntyykö ja kuluuko materiaali arvokkaasti vai ei. Aitoja materiaaleja voi myös kunnostaa. Esim. puuta voit maalata tai hioa jos pinta on kulunut tai väri kyllästyttää, mutta melamiinille et oikein voi tehdä mitään.
Joskus yksittäisillä elementeillä voi tehdä ison muutoksen. Suuri, kaunis maalaus seinällä tai suuri viherkasvi voi muuttaa koko tilan. Maalauksia voi saada taidelainaamoista kokeiluun, ei tarvitse heti päättää, haluaako omaksi. Taidegrafiikkaa saa edullisemmin kuin maalauksia. Taide luo sellaista omaleimaisuutta sisustukseen. Myös käytetyt, laadukkaat puuhuonekalut luovat ajattomuutta. Jos kaikki on uutta, vaikutelma on usein tylsempi, persoonattomampi ja kolkompi.
Mietin että olisikohan kuitenkin edullisempaa palkata hyvä sisustussuunnittelija esim. sisustamaan yhden huoneen, joka teille on tärkein? Joku, jonka referenssit miellyttävät omaa silmää? Toiveeksi voi asettaa esim. lisää ajattomuutta, kodikkuutta ja pienellä budjetilla? Sen sijaan, että uusii kaikki huonekalut ja keittiön, ja sitten huomaa, että pieleen meni taas.
Tilanteessanne voisi tehdä ison muutoksen esim. maalaamalla seinät pehmeällä sävyllä (vaikkapa joku luonnon- tai savimaali, näitä löytyy muistakin kuin ruskeista sävyistä) hankkimalla seinille itseä miellyttävää taidetta, viherkasveja ja isoja, laadukkaita mattoja. Värisävyjen valinnassa kannattaa usein turvautua ammattilaisiin, jos ei itsellä ole aiheesta kokemusta.