Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies etäinen, mulla hajoo pää!

Vierailija
24.04.2026 |

Ollaan oltu yhdessä yli 20v. On ollut isoa kriisiä ja pienempää kriisiä, mutta aina rakastettu vahvasti. Miestä kuitenkin yhä vaikeempi enää saada puhumaan mistään. Olen jo vuosia stressannut ja miettinyt suhdettamme yksin, hän suuttuu tai ottaa syytöksenä jos jotain kaipaan tai olen huolissani meistä. Olen siis vähentänyt asioiden esille ottoa, joka taas aiheuttaa sen että joudun tekemään omia johtopäätöksiä hänen käytöksestään ja tilanteista.  Vihaan kun joudun tekemään niin ja vihaan kun tiedän hänen tekevän niin myös. Olen selittänyt asian monta kertaa, haluan korjata väärinkäsitykset mutta ei hän vaan tajua! Mutta ei kai kukaan oikeesti haluu olla väärässä ymmärryksessä, vai??!! Paitsi tietty, jos ei toinen kiinnosta....

En vaan tajua. Hän rakastaa mua kuulemma paljon, miksi en sitten enää tunne sitä?

Nyt mies ollut tosi etäinen(normaalia enemmän) jonkun aikaa ja seksi vähentyny reilusti. "Oon vaa väsyny", "koskettelenhan mä sua"....pari kertaa päivässä ku "tööttää"tissistä, ei oo musta ihan sama asia ...

Olin uhkarohkea ja taas kerran otin asian varovasti puheeksi...sama litania. Väsy, kylhän mä kosken...tunsin jo että kohta kuulen taas olevani liian jotakin...päätin siis luovuttaa. En jaksa enää anella, mitään.

Tyydyin vastaukseen ja pääsin kainaloon. Kaikki hyvin, vai? 

Tiesin ettei ole ja sen näin heti seuraavana päivänä.  Jotain on pielessä, mutten tiedä mitä. 

Hän on ihan omissa maailmoissaan. Vaikuttaa väsyltä, tympääntyneeltä, surulliselta...ei juuri kommentoi mun höpinöihin. En yleensäkkään pääse kauheesti hänen lähelle mut nyt vielä vähemmän.

Ja kaikki muka ihan hyvin? Ei ole!!! Miksei voi vaan sanoa, edes jotain. Itken yksin ja yritän keksiä mikä on. Kaikki tietää miten siinä käy kun joutuu itse arvailemaan ...kaikki vaihtoehdot on huonoja.

Tästä tekstistä ei ota varmaa selkoa. Heräsin vaan taas niin kauheeseen ahdistukseen, et oli pakko oksentaa johonki...

En vaa jaksa.

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemistani miehistä epäilisin heti toista naista. Mies miettii kumman valitsee. Mutta teidän kohdalla ei tartte olla näin. Tarkkaileppa silti ympäristöä vähän tarkemmin.

Vierailija
142/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi löytää toisen naisen ihan mistä tahansa. Useimmiten keksi-ikäinen sinkku . Niitä piisaa. Mites puhelin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa tekemistä noita omia tulkintojasi ja usko siihen mitä mies sanoo tai sitten eroa jos tuossa vain stressaat ja kärsit. Kaikilla on elämässä aikoja jolloin on omiakin stressin aiheita eikä se parisuhde ole silloin koko ajan prioritteettilistan ykkösenä. Entistä enemmän stressaa ja etäännyttää jos toinen kyselee suhteen tilaa tai epäilee pettämistä eikä usko vaikka miten vakuuttaisi että kaikki on ok. 

Voin hyvin samaistua mieheesi. Itsekin unohdun helposti omiin maailmoihini, olen paikalla mutta en läsnä eikä se tarkoita mitään. Ei ole sivusuhdetta, hyvä kun jaksan edes tätä yhtä, en suunnittele eroa, en haaveile karkaavani sirkuksen mukaan. Ajattelen miljoonaa asiaa tai en mitään. Tulisin hulluksi jos puoliso vielä tivaisi vieressä mikä minua vaivaa, onko suhteessa nyt kaikki hyvin, mitä mietin. Onnekseni antaa minun olla mitä olen. 

Kysehän ei ole siitä, onko mies mitä on vaan siitä, ettei ap tunne tunneyhteyttä. Jos tuntisi, hän antaisi miehen istua ihan rauhassa. AP:lla on hätä, koska hän ei halua myöntää itselleen että emotionaalinen side ei miehen mielestä ole tärkeä.

Mikä on tämä naisten usein odottama "yhteys"? Epäilen että miehet ei tiedä asiasta.

AP

Yhteys on sitä kun ei tarvii arvuutella tai pelätä, tietää miten toisella menee. Jaetaan omia asioita puolin ja toisin. Tiedät että toinen rakastaa ja on siinä vaikka ois vaikeaa. Pääset lähelle jos tarvitsee.

Loppupeleissä se on aika simppeli asia. Mä en tiedä eikö miehet sitten koe tällaista yhteyttä?

Väitän että kokevat, koska se meilläkin on ollut ennen.

Vierailija
144/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko keksiä jotain muuta tekemistä ja lakata kiinnittämästä mieheen niin paljon huomiota. Anna tilaa itsellesi, miehelle ja suhteelle. Jos mies on lähteäkseen pois, hän lähtee, mutta jos saa tilaisuuden taas kaivata sinua ja niin tekee, suhteenne saa uutta kipinää. Älä ole itsestäån selvyys. Pidä huolen, että sinulla on oma elämä. Miten olisi uusi kiva harrastus taikka matka tyttöjen kesken? 

Vierailija
145/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset vain ovat tuollaisia. Jos on vielä itse taipuvainen ahdistuneisuuteen (minä ainakin olen 🙋) niin sellainen pari on hieman haastava saada luontaisesti toimivaan ilman jatkuvaa molempien ahdistusta. 

Itse käytin melkein vuosikymmenen nuorena suhteeseen tuollaisen vetäytyvät ja kommunikaatiosta ahdistuvan, puhumattoman miehen kanssa. Hänellä sitten myös se, että tarpeeksi kuormittuessaan "räjähti" ja sieltä ryöppysi sitten kaikki paljastukset, että valitsemani lomamatka/sisustus/tapa hoitaa jokin asia olikin kamalaa sontaa johon hänet pakotettiin. Välillä tuli vihjailuja, ettei halua olla koko suhteessa mutta ei "voi" erota koska minä sitten romahtaisin. Dynamiikka oli aika raskas. 

Sain usein kuulla olevani liikaa. Olin liian vaativa, halusin liikaa läheisyyttä, halusin puhua liikaa. Lopulta en koskaan hyvin lyhyen yhdessäasumispätkän jälkeen uskaltanut muuttaa yhteen, koska vaikka mies vakuutti että tietysti jossain kohtaa muutetaan yhteen niin silloin kun oltiin hetki asuttu yhdessä, hän syyllisti siitäkin. 

Miehen ideaali olisi ollut, että mistään ei saa kommunikoida ja minä olen kuin robotti-imuri jossain latauspisteessä josta hypään sekunnin varoitusajalla pitämään hauskaa tai harrastamaan seksiä tai kuuntelemaan hänen juttujaan. Sitten taas menen pois 2 pv - 2 vko enkä vaadi häneltä mitään. 

Kun sitten yhden tällaisen tilanteen yhteydessä yhtäkkiä sanoin että "olet oikeassa, olen sinulle liikaa. MUTTA. Minä tarvitsen nämä asiat, minun on pakko lopettaa tämä koska sama kuvio toistuu ja se tuhoaa mut, että minun tarpeistani seuraa tällainen hirveä riita ellen vain suostu odottamaan hiljaa" 

Niin hän sitten sekosi. Hän aneli etten tee tätä nyt yhtäkkiä näin pienen riidan takia, että on vain vaikeaa ja hän rakastaa minua. Ja se tosiaan oli aika pieni riita, minua ahdisti ja olisin halunnut puhua hänen kanssaan ja hän jotenkin periaatteellisesti rajanvetona halusi etten voi vaatia häneltä tukea kun en ollut etukäteen tiennyt tarvitsevani sinä iltana tukea??

Mutta jokin sitten kahdeksan ja puolen vuoden jälkeen muuttui ja lopetin suhteen. Jo muutama kuukausi myöhemmin tapasin nykyisen mieheni 🤷

Hän oli ja on lähes päinvastainen mitä sitoutumiseen, kommunikaatioon ja vaivannäköön tulee. Hän tuli Suomen toisesta päästä treffeille siinä missä ex perui sovitut suunnitelmat koska pää ei kestä niinkin kamalaa vaatimusta kuin sitoutua itse sopimaansa leffailtaan, jonne hänellä oli 20 min matka. 

Hän teki ensimmäisten kuukausien aikana selväksi että haluaa minut vaimokseen. Muutettiin yhteen puoli vuotta tapaamisesta ja ollaan sillä tiellä vuosia myöhemmin. Ikinä ei tarvitse kävellä munankuorilla tai arvailla mitä miehellä on mielessä. Vaikka se mieltä painava asia olisi jokin minun toiminta niin hän kertoo sen ja se jos mikä luo turvallisuuden tunnetta. 

Kun ei myöskään koko ajan roiku välttelevässä ja mykkäkouluilevassa miehessä niin 1. ahdistus on vähentynyt huomattavasti! ja 2. olen saanut huomata etten ole mitenkään liikaa tai takertuva. Kaipaan oikeastaan paljonkin omaa aikaa. Haluan vain suhteessa että toisen lähellä saa olla ja että voidaan jutella ja halia ja tehdä juttuja yhdessä. Eikä se tee minusta jotenkin sairasta. Hassua kirjoittaakin noin, mutta ex oikeasti sanoi että seurantarpeeni on sairaalloisella tasolla kun halusin nähdä omaa poikaystävää joka viikonloppu ja vaihtaa jonkun sanan päivittäin........ 

Eli et voi muuttaa miestäsi. Mutta voit valita oman käytöksesi. Vaikka rakastaisit niin että sattuu se ei tarkoita että jokin suhde on terveellinen, vaikka se ihminen olisi tärkein ikinä. 

Elämä autistin kanssa voi olla helvettiä.

Vierailija
146/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä mä luulen kanssa, että toinen nainen on kuvioissa miehellä. Kannattaa kysyä suoraan ja katsoa sillä hetkellä silmiin, moni mies ei osaa valehdella hyvin. 

Mun exmies ei pystynyt tuossa tilanteessa edes katsomaan minuun päin vaan käänsi päätä poispäin kuin vauhko hevonen."

;D

Vierailija
147/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Sain usein kuulla olevani liikaa. Olin liian vaativa, halusin liikaa läheisyyttä, halusin puhua liikaa. 

Miehen ideaali olisi ollut, että mistään ei saa kommunikoida ja minä olen kuin robotti-imuri jossain latauspisteessä josta hypään sekunnin varoitusajalla pitämään hauskaa tai harrastamaan seksiä tai kuuntelemaan hänen juttujaan. Sitten taas menen pois 2 pv - 2 vko enkä vaadi häneltä mitään. "

:D

Vierailija
148/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa tekemistä noita omia tulkintojasi ja usko siihen mitä mies sanoo tai sitten eroa jos tuossa vain stressaat ja kärsit. Kaikilla on elämässä aikoja jolloin on omiakin stressin aiheita eikä se parisuhde ole silloin koko ajan prioritteettilistan ykkösenä. Entistä enemmän stressaa ja etäännyttää jos toinen kyselee suhteen tilaa tai epäilee pettämistä eikä usko vaikka miten vakuuttaisi että kaikki on ok. 

Voin hyvin samaistua mieheesi. Itsekin unohdun helposti omiin maailmoihini, olen paikalla mutta en läsnä eikä se tarkoita mitään. Ei ole sivusuhdetta, hyvä kun jaksan edes tätä yhtä, en suunnittele eroa, en haaveile karkaavani sirkuksen mukaan. Ajattelen miljoonaa asiaa tai en mitään. Tulisin hulluksi jos puoliso vielä tivaisi vieressä mikä minua vaivaa, onko suhteessa nyt kaikki hyvin, mitä mietin. Onnekseni antaa minun olla mitä olen. 

AP

Tottakai kaikilla on tuollaisia aikoja, ei aina jaksa tai pysty olla läsnä. Stressi, huolet, väsymys, mitä vaan.

Mutta jos et sanallakaan kerro puolisolle että joku vaivaa tai stressaa vaan jopa sanot kaiken olevan ok, on vaan inhimillistä alkaa pohtia parisuhteen tilaa.

Jos ongelmiaan ei voi avata puolisolle yhtään, kertoo se että syy on ehkä puolisossa tai suhteessa.

Häh? Aphan on nimenomaan yrittänyt kysyä ja puhua, mutta mies sivuuttaa asian eikä suostu puhumaan enempää. 

Vierailija
149/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite voin miehenä todeta että olen sitä hiljaisempi mitä onnellisempi olen. Ihmiset ovat myös todella erilaisia enkä lähtisi syyttämään ketään pettämisestä ilman oikeaa syytä, työntää vaan kauemmaksi.

Voi kun mielenkiintoista...onnellisuus tekee ihmisen hiljaiseksi...aika erikoista...mutta miehessä voi olla aina outoja piirteitä.

Hyvä kun hän avaa asiaa...niin asiat selviää.

Siinä on vain joillain naisilla kestämistä...kun ei puhu eikä pukahda...on niin ONNELLINEN!

HUH HUH !

Pyydän anteeksi väärin elämistä🙏 todennäköisesti hiljaisuus johtuu hyvän olon suojelusta koska aina ei ole sellainen ollut.

Ja kovin rakastuneelta tuo vaimo edelleen 18vuoden jälkeen vaikuttaa, vaikka välillä mies vetäytyykin fiilistelemään hyvää mieltää. Mutta välitän pahoittelut kuitenkin🤣

Vierailija
150/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisella jotain meneillään, ei kerro millään mutta käyttäytyy silti kylmästi ja oudosti.

Miksi miesten mielestä tällaisesta huolestuminen on draamailua?

Haluaako mies muka oikeesti, että vaa esitetään kaiken olevan ok.....ei kai sentään.

-AP

Miehesi mielestä suhteessanne kaikki olisi ok, jos vain lopettaisit tuon draamailusi.

Hän rakastaa sinua sillä lailla että olet hänelle tarpeellinen ja häneltä lähtisi paljon pois, jos sinä katoaisit hänen elämästään. Mutta ei se sitä tarkoita, että hän haluaisi jatkuvasti kanssasi puhua kaikesta. 

Miehesi voi olla ihan muista kuin suhteeseenne liittyvistä syistä väsynyt tai masentunut tai ahdistunut. Miksi hänen heti sinulle pitäisi avautua? Kaikki eivät edes löydä sanoja tunteilleen. Moni haluaa olla myös rauhassa itsekseen, miettiä ihan omin päin, ja levätä. Rakasta sinä miestäsi ja anna hänelle lepoa, jos se on sitä mitä hän nyt tarvitsee. Jopa lepoa itsestäsi.

Taidat olla itse pohjimmiltasi aika epävarma, jos et kestä sitä, että miehesi on välillä vähän poissaoleva ja jos suhteenne ei olekaan hänen elämänsä keskipiste.

Vierailija
151/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testosteroni tasot laskeneet? 

Vierailija
152/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta hyvä ap, syyhän on siinä toisessa naisessa! Etkö vieläkään suostu sitä ymmärtämään. Toisesta naisesta kun on melko paha mennä avautumaan. Yleensä noi pettäjämiehet eivät myönnä toista naista, eivät edes housut kintuissa kiinni jäädessään. Varaudu tosiaan siihen, että miehellä on uusi nainen vähintään kiinnostuksen kohteena tai kirjoittelee naisen tai jopa naisten kanssa netissä. Eipä yllättäis yhtään. Aivan tyypillistä keski-iän kriisin käytöstä. Ei siinä vaimolle jää paljoa aikaa, kun pitää pyöritellä niitä muita naisia.

- On se kumma kun ei voi myöntää tekemisiään. Selkärangaton, jota kukaan ei tarvitse eikä ansaitse. 

Vierailija
153/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testosteroni tasot laskeneet? 

Nousee kun tulee tarpeeksi nuorta kohdalle.

Vierailija
154/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle riittää että saa olla rauhassa ja puuhailla omiaan ja sitten kouria naista jos siltä tuntuu. 

Monelle naiselle riittää seksitön suhde ja ei ole naisen huoli mitä mies ajattelee, eikö ukot olekin niin?

Niin, mutta se toinen nainen ei voi olla ilman seksiä. Ihmeellistä, vai mitä?

Vierailija
155/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi. Keskieurooppalainen

puhuu ja tunteilee. x

Vierailija
156/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on juuri sellainen rasittava nalluttava nainen, joka saa miehen pitämään suunsa kiinni.

Vierailija
157/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta hyvä ap, syyhän on siinä toisessa naisessa! Etkö vieläkään suostu sitä ymmärtämään. Toisesta naisesta kun on melko paha mennä avautumaan. Yleensä noi pettäjämiehet eivät myönnä toista naista, eivät edes housut kintuissa kiinni jäädessään. Varaudu tosiaan siihen, että miehellä on uusi nainen vähintään kiinnostuksen kohteena tai kirjoittelee naisen tai jopa naisten kanssa netissä. Eipä yllättäis yhtään. Aivan tyypillistä keski-iän kriisin käytöstä. Ei siinä vaimolle jää paljoa aikaa, kun pitää pyöritellä niitä muita naisia.

- On se kumma kun ei voi myöntää tekemisiään. Selkärangaton, jota kukaan ei tarvitse eikä ansaitse. 

Varmaan aika raskasta elää noin katkerana🤣

Vierailija
158/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttävää, kuinka ihmisellä on kyky kusettaa itseään ja kieltäytyä näkemästä totuutta. Ap:kin vain vänkää, kuin pieni lapsi, ettei suostu yhtään uskomaan toisen naisen olemassa oloon. Miksi ap et halua selvittää totuutta? Miehestä et totuutta saa puristettua, sun pitää tehdä se selvitystyö itse, eli tutkia kaikki mahdollinen, jotta saat hänet kiinni toisesta naisesta.

Eihän tuon ikäisellä miehellä enää seiso kunnolla. Eikä tuon ikäiset miehet jaksa juosta naisten perässä. Se menee toisinpäin tuossa iässä että nainen on se joka juoksee miehen perässä. Ei tuon ikäinen tai vanhempi käytä aikaansa naisten perässä juoksemiseen. Ne juoksut on nähty ja koettu. Ajan tuhlausta. 

Tuossa iässä oleva mies on oman elämänsä syksyssä. Alkaa lakastua, siement on jo kylvetty ajat sitten. Muissa kultuureissa miehet henkistyy ja menee luostariin viettämään aikaansa ja jättää poikansa hoitamaan taloutta. 

Ihan syystäkin, koska tuossa iässä miehen hormonitoiminta alkaa laskea ja mies reagoi siihen luontaisesti.

Vierailija
159/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä andropaussi. Tarvii mieshormonia reseptillä

Vierailija
160/174 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Haluan luottaa meidän sopimuksiin, sanotte naiiviksi. Olemme sopineet että jos ihastuu tai tulee mielitekoja toisen kanssa, puhutaan tai erotaan. Haluan tähän luottaa ja uskoa, kunnes toisin todistetaan.  "

Ei luoja, kuinka sinisilmäinen olet ja haluat olla. No kärsi siinä sitten vain, johan olet huomannut, ettet saa miehestä mitään irti millään tyylillä. 

AP pyytää apua ja kieltääkin yhtäkkiä mahdollisuuden, että olisi vakavia, pettämiseenkin viittaavia ongelmia. Jos mies on muuttunut vuosien varrella, ettei kiinnosta puhua, niin ei silloin  ''sukupuolien väliset kommunikointierot'' selitä suhteen tilaa. 

Vaikka AP olisi kuinka tarvitseva ja kiihkeästi haluaa rakastaa ja hädissään ''ymmärtää'', niin ei se auta, jos miestä ei kiinnosta. Ehkä pitkin hampain saa pitkitettyä kulissisuhdetta muttei muuta.

Jos miehen käytös ja asenne AP:ta kohtaan on muuttunut, niin ei voi laskea sen varaan, että miehellä edelleen vanhat, yhdessä sovitut periaatteet ja sopimukset pätevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi