Mitä sinä olet tehnyt vähentääksesi terveydenhuollon kuormittumista?
Laihduttanut? Aloittanut liikkumisen? Lopettanut tupakoinnin?
Nyt kun terveydenhuolto on kriisissä ja resurssit erittäin tiukilla, olisi tärkeää että kukaan ei kuormittaisi terveyspalveluja turhaan. Kaikki ehkäistävissä olevat vaivat täytyy pyrkiä ehkäisemään!
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt julkisella.
Ai sun neuvolakäynnit tehtiin julkisella? Samoin kouluterveyden tarkastukset? Vanhempasi eivät ole koskaan vieneet sua julkiselle? Et ole koskaan tarvinnut erikoissairaanhoitoa?
Tuliko mieleesi, että joku saattaisi olla muuttanut maahan aikuisena, eikä ole koskaan tarvinnut erikoissairaanhoitoa?
No sitten voisi asian mainita heti alkuunsa. Ja kyllä tuli tuo mieleen, mutta oli pakko huomauttaa asiasta. Kun tosiaan voisi asiaa vähän valottaa, mutta sehän liikaa pyydetty tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin 30 kg, aloin harrastaa liikuntaa, luovuin autosta ja julkisista, lopetin tupakoinnin, pesen hampaita useammin, opettelin hyväsyntää ja stoalaista ajattelua, lopetin lihan syönnin, lisäsin kalaa ja kasviksia, otin loparit raskaasta työstä, lopetin stressaavan opiskelun, luovutin huoltajuuskiistassa, lopetin yhteydenpidon toksisiin ihmisiin, syön d-vitamiinia. Lisäksi lopetan vähitellen mielialalääkkeet ja vähennän alkoholia.
No tossa on paljon hyvää, kun on ollut paljon parannettavaakin, mutta muista:
- Varo ylirasittamasta itseäsi, joskus on ihan ok käyttää vaikka niitä julkisia jos sillä voi estää rasitusvamman
- Hampaat pestään aamuinilloin sähköhammasharjalla ja tahnalla jossa on tarpeeksi fluoria, älä unohda käydä hampaanvälit läpi hammasväliharjalla, noudata säännöllistä ateriarytmiä ja vältä hampaita tuhoavia ruoka-aineita, ja hammaslääkärissä kannattaa silti käydä säännöllisesti, hammashygienistillä poistattamassa hammaskivi - tällä reseptillä maksimoit hampaiden kunnossa pysymisen
- Stressin vähentäminen ok, mutta olisi hyvä miettiä mitä haluat elämältä, terveellä ihmisellä on tavoitteita ja unelmia ja mielekästä tekemistä
- Vaikka luovutit huoltajuuskiistassa niin älä hylkää lasta - siis jos eron syy ei ollut se että olisit huono isä/äiti
- Mielialalääkkeen lopetus kannattaa tehdä vain lääkärin luvalla ja valvonnassa, koska sillä voi olla yllättäviä suuria seurauksia
- Alkoholi on turha nautintoaine josta on yleensä enemmän haittaa, jos luovut siitä kokonaan niin voin luvata että et tule katumaan, vaikka et ryhtyisikään absolutistiksi vaan joisit vaikka vain sukujuhlissa sen lasillisen kuoharia
Näillä hyvä tulee.
Käyn julkisella ja pyydän itse labrat ja vien itse sokerien ja veren paineiden tulokset.Ovat olleet hyvät toistaiseksi.Lääkäri vain antaa tuomionsa jotka käyn kysymässä koska puhelimeen ei vastata.En siis työllistä muuta kuin hoitajaa joka tulostaa tietoni.Muutakin hoidettavaa olisi mutta pärjään vielä toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko on siirtynyt kasvispainoitteiseen ruokavalioon? Se on helppo muutos jonka jokainen voi tehdä terveytensä eteen. Suurinosa suomalaisten elintapasairauksista johtuu liiallisesta lihansyömisestä ja maidon litkimisestä, ja niiden aiheuttamasta ylipainosta. 😄
Ps. Kiukuttelu ei muuta tätä faktaa.
Minä siirryin ja tuhosin sillä terveyteni. Se ei sovi kaikille. Suurin osa elintapasairauksista johtuu prosessoidun ja ultraprosessoidun kaloririkkaan ja ravintoköyhän syömisestä.
Sain terveyteni takaisin kun aloin syömään prosessoimatonta ja puhdasta maaeläinrasvapainotteista ruokaa.
Se mysteerinen "kasvisruoka tuhoaa terveyden" mutta ei tietenkään avattu että millä tavalla, koska joku asiasta oikeasti ymmärtävä voisi kyseenalaistaa valheelliset väitteet.
En ole käynyt neurologilla kuin viimeksi yli 6 vuotta sitten, vaikka minulla on vakava neurologinen sairaus. Viimeinen käyntini neurologilla oli tammikuussa 2020.
Soittivat minulle terveyskeskuksesta muutaman kerran ja yrittivät painostaa lääkäriin.
Vuosikontrolli.
Kieltäydyin.
Terveyteni ei ole mennyt sen paremmaksi juurikaan.
Oletko ap nyt tyytyväinen?
Harmittaanko, että olen vielä elossa?
Koeta kestää vaikka miten kyrsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin 30 kg, aloin harrastaa liikuntaa, luovuin autosta ja julkisista, lopetin tupakoinnin, pesen hampaita useammin, opettelin hyväsyntää ja stoalaista ajattelua, lopetin lihan syönnin, lisäsin kalaa ja kasviksia, otin loparit raskaasta työstä, lopetin stressaavan opiskelun, luovutin huoltajuuskiistassa, lopetin yhteydenpidon toksisiin ihmisiin, syön d-vitamiinia. Lisäksi lopetan vähitellen mielialalääkkeet ja vähennän alkoholia.
No tossa on paljon hyvää, kun on ollut paljon parannettavaakin, mutta muista:
- Varo ylirasittamasta itseäsi, joskus on ihan ok käyttää vaikka niitä julkisia jos sillä voi estää rasitusvamman
- Hampaat pestään aamuinilloin sähköhammasharjalla ja tahnalla jossa on tarpeeksi fluoria, älä unohda käydä hampaanvälit läpi hammasväliharjalla, noudata säännöllistä ateriarytmiä ja vältä hampaita tuhoavia ruoka-aineita, ja hammaslääkärissä kannattaa silti käydä säännöllisesti, hammashygienistillä poistattamassa hammaskivi - tällä reseptillä maksimoit hampaiden kunnossa pysymisen
- Stressin vähentäminen ok, mutta olisi hyvä miettiä mitä haluat elämältä, terveellä ihmisellä on tavoitteita ja unelmia ja mielekästä tekemistä
- Vaikka luovutit huoltajuuskiistassa niin älä hylkää lasta - siis jos eron syy ei ollut se että olisit huono isä/äiti
- Mielialalääkkeen lopetus kannattaa tehdä vain lääkärin luvalla ja valvonnassa, koska sillä voi olla yllättäviä suuria seurauksia
- Alkoholi on turha nautintoaine josta on yleensä enemmän haittaa, jos luovut siitä kokonaan niin voin luvata että et tule katumaan, vaikka et ryhtyisikään absolutistiksi vaan joisit vaikka vain sukujuhlissa sen lasillisen kuoharia
Näillä hyvä tulee.
Kiitos, mutta en tavitse sinulta neuvoja, vaikkakin luultavasti motiivisi neuvoa ovat hyvät. -sama
Kiva maksaa lihavien terveydenhuoltomenot 🤷
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa lihavien terveydenhuoltomenot 🤷
Et sä niitä kuienkaan maksa.
Loukkasin ranteeni kaatuessani ja turvauduin omahoitajaan, siis minä hoidin itse. Olisin mennyt lääkäriin, mutta en halunnut kuormittaa ja olla taakkana, koska Suomi on niin köyhä maa ettei ole varaa hoitaa sairaita.
Olen vältellyt terveydenhuoltoa melkein vuosikymmenen sen jälkeen, kun oli tarpeeksi monta kertaa naureskeltu ja vähätelty vaivojani samalla, kun elämäni niiden takia mureni. No nyt se terveys vasta onkin pilalla, mutta ei hätää, tapan itseni kunhan toisestakin vanhemmastani aika jättää. En tule tätä maailmaa enää kuormittamaan millään tavalla ja vielä parempaa, ei sekään mua. Heippa.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt neurologilla kuin viimeksi yli 6 vuotta sitten, vaikka minulla on vakava neurologinen sairaus. Viimeinen käyntini neurologilla oli tammikuussa 2020.
Soittivat minulle terveyskeskuksesta muutaman kerran ja yrittivät painostaa lääkäriin.
Vuosikontrolli.
Kieltäydyin.
Terveyteni ei ole mennyt sen paremmaksi juurikaan.
Oletko ap nyt tyytyväinen?
Harmittaanko, että olen vielä elossa?
Koeta kestää vaikka miten kyrsisi.
Yy kaa koo nee vii kuu.
Toisin sanoen 6 tuntia minun neurologin aikojani toisille.
Pari lyhyttä käyntiä tänä aikana liittyen mm. tapaturmaan jotka olivat vaarallisia.
Eli olen onnistunut aika hyvin tässä 6 vuoden ajalta.
Ap varmaan kiehuu raivosta?
Ja poliitikot.
Että se piru on vieläkin hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Sä kuuluisit suljetulle.
No mitä vittua siellä terveysasemalla/päivystyksessä pitää rampata! Ei joka vaivaa tarvii käydä esittelemässä. Ajattelisitte välillä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Olen vältellyt terveydenhuoltoa melkein vuosikymmenen sen jälkeen, kun oli tarpeeksi monta kertaa naureskeltu ja vähätelty vaivojani samalla, kun elämäni niiden takia mureni. No nyt se terveys vasta onkin pilalla, mutta ei hätää, tapan itseni kunhan toisestakin vanhemmastani aika jättää. En tule tätä maailmaa enää kuormittamaan millään tavalla ja vielä parempaa, ei sekään mua. Heippa.
Älä piruuttasikaan tapa itseäsi.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä kuuluisit suljetulle.
No mitä vittua siellä terveysasemalla/päivystyksessä pitää rampata! Ei joka vaivaa tarvii käydä esittelemässä. Ajattelisitte välillä jotain muuta.
Hillitte ittes.
Kovin ottaa sua hermoon, että on vieläkin hengissä olevia ihmisiä.
Ihmisillä on yleensä työterveys.
Vierailija kirjoitti:
Moniko on siirtynyt kasvispainoitteiseen ruokavalioon? Se on helppo muutos jonka jokainen voi tehdä terveytensä eteen. Suurinosa suomalaisten elintapasairauksista johtuu liiallisesta lihansyömisestä ja maidon litkimisestä, ja niiden aiheuttamasta ylipainosta. 😄
Ps. Kiukuttelu ei muuta tätä faktaa.
Tämä ei ole fakta vaan osoittaa sen että olet tietämätön ravitsemusasioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä kuuluisit suljetulle.
Hillitte ittes.
Kovin ottaa sua hermoon, että on vieläkin hengissä olevia ihmisiä.
Kysehän on vain turhista käynneistä. Ei joka tuntemuksesta tarvii mennä rynkyttämään terveysaseman ovea. Muutenkin hirveen itsekästä pyöriä oman itsensä ympärillä ja miettiä päivät pitkät, että nyt musta tuntuu tältä ja nyt musta tuntuu tolta. Joskus voi ajatella muitakin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn yksityisellä lääkärillä. Ongelma tässä on se että olen umpipihi ja sen takia ei tule kovin helposti mentyä. No, valtava määrä liikuntaa takana joten se on pitänyt kropan kohtuullisessa kunnossa.
Ei se takana ollut auta nyt kun istut kiikkustuolissa kutomassa sukkaa.
Eikös juuri se menneen kymmenen vuoden keskimääräinen liikunta vaikuta siihen missä kunnossa se kroppa on ?
En kuormita sitä nytkään juuri ollenkaan