Mitä sinä olet tehnyt vähentääksesi terveydenhuollon kuormittumista?
Laihduttanut? Aloittanut liikkumisen? Lopettanut tupakoinnin?
Nyt kun terveydenhuolto on kriisissä ja resurssit erittäin tiukilla, olisi tärkeää että kukaan ei kuormittaisi terveyspalveluja turhaan. Kaikki ehkäistävissä olevat vaivat täytyy pyrkiä ehkäisemään!
Kommentit (139)
Ajattelin vaan lisätä, just sain lääkäriltä lähetteen keskussairaalaan.
Vedän viinaa kaksin käsin, kuolen pois ennen kuin täytän 30
Ollut siellä töissä. Kaikki nämä vuodet, aamuissa, illoissa, öissä..
Käyn vain pakon edestä hammaskiveä poistattamassa ja joskus harvoin hammaslääkärillä. Terveysongelmia on ollut jo monelaisia vuosikaudet, mutta raha ei riitä hoidattamaan niitä. Ja nyt taas kallistuu hinnat. Jatkossa jää varmaan hammashoitokin harvemmalle. Että sillä tavalla.
Ajattelin että jos vaikka kuolis
No jaa, itse en ole käynyt lääkärissä sen jälkeen kun synnytin kuopukseni, joka nyt 20-vuotias. Kerran satutin ranteeni niin, että sitä särki monta päivää tosi pahasti ja oli pakko itse "lastoittaa" apteekin kipsilevyllä, mutta parani sekin lopulta itsestään. Toki tiesin, että sairaalaan on turha mennä, koska en uskonut ranteen olleen murtunut, ainakaan pahasti. Ja mitä itse sairaalassa työskenneltyäni asioista mitään ymmärrän, ihan turha mennä lääkärille ellei kyseessä ole oikeasti erittäin vakava tilanne, ja silloinkin olisi paras olla diagnoosi edes selvitettynä ennen kuin alkaa aikaa varailemaan tai leiriytyy ensiapuun. En tajua miten joku on onnistunut pääsemään lääkärille jonkun ruokamyrkytyksen tai nyrjähtäneen nilkan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vedän viinaa kaksin käsin, kuolen pois ennen kuin täytän 30
Ja kohtaat viinapirun tuonpuoleisessa. Laita siis asiasi kuntoon Taivaan Isän kanssa, että saat Hänet kohdata erään kerran.
Vierailija kirjoitti:
En kuormita julkista terveydenhuoltoa, vaan lahjoitan rahani yksityiselle. Muuta en aio tehdä.
Vaikka maksat siitä julkisestakin verojen muodossa.
Viime vuonna oli pakko mennä päivystykseen kun kaaduin kotona ja olkavarsi murtui. Muita käyntejä ei ollut lääkärille. Edellisenä vuonna kävin kerran tk lääkärillä. Tänä vuonna kerran vuosikontrolli. T 80v nainen, joka kävelee 8000- 15 000 askelta /pv.
Olen parantanut ruokavaliotani ja hyvinvointiani. Nukun säännöllisemmin.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, itse en ole käynyt lääkärissä sen jälkeen kun synnytin kuopukseni, joka nyt 20-vuotias. Kerran satutin ranteeni niin, että sitä särki monta päivää tosi pahasti ja oli pakko itse "lastoittaa" apteekin kipsilevyllä, mutta parani sekin lopulta itsestään. Toki tiesin, että sairaalaan on turha mennä, koska en uskonut ranteen olleen murtunut, ainakaan pahasti. Ja mitä itse sairaalassa työskenneltyäni asioista mitään ymmärrän, ihan turha mennä lääkärille ellei kyseessä ole oikeasti erittäin vakava tilanne, ja silloinkin olisi paras olla diagnoosi edes selvitettynä ennen kuin alkaa aikaa varailemaan tai leiriytyy ensiapuun. En tajua miten joku on onnistunut pääsemään lääkärille jonkun ruokamyrkytyksen tai nyrjähtäneen nilkan kanssa.
Mäkin kaaduin talvella ja satutin olkani ja olkavarren. Oli sen verran kipeä pitkään että käden nostaminen kävi kipeää, ei taipunut yli tietyn asennon. Moni olisi jo rynninnyt julkiselle lääkäriin, mutta olin kanssa varma ettei ole murtunut niin annoin ajan kulua. Kesti monta kuukautta kunnes nyt ei ole enää mitään. Kunpa ei aina mentäisi joka asiasta lääkäriin.
En käy lääkärissä. Vaivoja on aina välillä ja olen päättänyt niin, että jos eivät kuukaudessa mene ohi, varaan ajan lääkärille. Tähän mennessä ovat menneet ohi. 74v.
18 vuotta asunut nykyisellä paikkakunnallani enkä edes tiedä missä täällä on tk kun ei ole tarvetta käydä. Hammaslääkäri ainoa missä käyn kerran vuodessa hygienistillä ja seuraavan hammaslääkäriajan antoivat 5 v päähän kun ei ole ollut reikiä vuosiin. Sairaalahoitoa en ole tarvinnut ikinä. N37
Siirryin kolesterolinkontrollointidieetille, enkä halua tukkoista statiini-olemusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyselet tyhmiä?
Ei ole todellakaan tyhmä kysymys vaan erittäin ajankohtainen ja relevantti. Ihmisten on pakko alkaa pitämään itsestään parempaa huolta koska yhteiskunnalla ei ole siihen varaa. Erityisesti mielenterveys ja ylipaino pitää laittaa ihan itse kuntoon. Poliitikot eivät meidän asioitamme pysty korjaamaan vaan on alettava taas ottamaan ihan itse vastuuta omasta elämästä kuin isot pojat ja tytöt.
Olen yrittänyt hoitaa terveysongelmat ajoissa ennenkuin ne eskaloituu pahemmaksi ja vaatii kallista hoitoa ja johtaa varmasti työkyvyttömyyteen. Tämän toteuttaminen ei ole onnistunut terveydenhuollon puolelta koska resurssisyistä he pistävät minut ramppaamaan siellä monta kertaa turhaan kun he panttaavat esim. tutkimuksia. Niitä aikoja riittäisi muillekin jos asiat hoitaisi sillä yhdellä tai max parilla käynnillä.
Uhkaan kyllä melkein joka työvuorossa että menen laittaa päivystyksen ulko-ovet lukkoon.. ja lappu oveen et olemme kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn yksityisellä lääkärillä. Ongelma tässä on se että olen umpipihi ja sen takia ei tule kovin helposti mentyä. No, valtava määrä liikuntaa takana joten se on pitänyt kropan kohtuullisessa kunnossa.
Ei se takana ollut auta nyt kun istut kiikkustuolissa kutomassa sukkaa.
Heitin mm. persun Bussi-Nalle.