Mitä sinä olet tehnyt vähentääksesi terveydenhuollon kuormittumista?
Laihduttanut? Aloittanut liikkumisen? Lopettanut tupakoinnin?
Nyt kun terveydenhuolto on kriisissä ja resurssit erittäin tiukilla, olisi tärkeää että kukaan ei kuormittaisi terveyspalveluja turhaan. Kaikki ehkäistävissä olevat vaivat täytyy pyrkiä ehkäisemään!
Kommentit (139)
En varsinaisesti mitään. Viimeksi ollut julkisen terveydenhuollon kanssa tekemisissä synnytyksen jälkitarkastuksessa kohta 16 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyselet tyhmiä?
Ei ole todellakaan tyhmä kysymys vaan erittäin ajankohtainen ja relevantti. Ihmisten on pakko alkaa pitämään itsestään parempaa huolta koska yhteiskunnalla ei ole siihen varaa. Erityisesti mielenterveys ja ylipaino pitää laittaa ihan itse kuntoon. Poliitikot eivät meidän asioitamme pysty korjaamaan vaan on alettava taas ottamaan ihan itse vastuuta omasta elämästä kuin isot pojat ja tytöt.
Eli osa ihmisistä on ollut kriisissä jo pitkään ei niinkään terveyspalvelut?
Kyllä, osa ihmisistä on ihan omalla toiminnallaan tehnyt itsestään sairaita ja odottanut että muut kantavat vastuun siitä. Siihen ei ole enää varaa, tämä on tosiasia.
Jätän syksyn kontrollit välistä kun ei niitä oikeesti tarvi kuitenkaan.
Menin töihin ja olen työterveyshuollon piirissä. Työnantaja tarjoaa sairaskuluvakuutuksen, mikä kattaa mm erikoislääkärit ja kirurgiset leikkauksetkin. Työkaveri kävi juuri polvileikkauksessa firman vakuutuksen piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt viimeksi 10 vuotta sitten julkisella päivystyksessä. Muuten vain seulonnoissa. Yksityisellä gynet, muiten olen ollut terve. *koputan puuta*. On ollut rajuakin influenssaa mutta olen sairastanut kotona särkylääkkeiden voimin. En ole tyyppiä joka hevillä menee lääkäriin. Joku terveydenhuollon ammattilainen sanoi kerran että ne on ne samat jotka ravaa lääkärissä. Uskon sen. Joku 20% kansasta käyttää muidenkin edestä.
Ne 20% ovat kroonisesti sairaita, ei ne hyvin vuoksi käy lääkärissä. On niitä muitakin sairauksia kuin ylipainosta johtuvia.
Vierailija kirjoitti:
En käy lääkärissä. Vaivoja on aina välillä ja olen päättänyt niin, että jos eivät kuukaudessa mene ohi, varaan ajan lääkärille. Tähän mennessä ovat menneet ohi. 74v.
Aika riskialtista. Monissa sairauksissa nopea hoitoon hakeutuminen on elintärkeää. Tosin olet aika iäkäs, niin oletko sen asian kanssa sujut että jos jäät odottamaan kuukautta mutta henki lähteekin tunnissa, päivässä tai viikossa? Esim. työikäisillä ei ole sellaiseen varaa kun elämä vielä edessä ja on usein vieläpä perhe joka tarvitsee sinua, niin ei vaan voi vammautua työkyvyttömäksi tai kuolla sen takia ettei hakeudu lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyselet tyhmiä?
Ei ole todellakaan tyhmä kysymys vaan erittäin ajankohtainen ja relevantti. Ihmisten on pakko alkaa pitämään itsestään parempaa huolta koska yhteiskunnalla ei ole siihen varaa. Erityisesti mielenterveys ja ylipaino pitää laittaa ihan itse kuntoon. Poliitikot eivät meidän asioitamme pysty korjaamaan vaan on alettava taas ottamaan ihan itse vastuuta omasta elämästä kuin isot pojat ja tytöt.
Kyllä, osa ihmisistä on ihan omalla toiminnallaan tehnyt itsestään sairaita ja odottanut että muut kantavat vastuun siitä. Siihen ei ole enää varaa, tämä on tosiasia.
Aina vastuun on joutunut itse kantamaan ei sitä tetveydenhuolto ole koskaan kantanut.
Varmaan laihduttanut -10kg normaalipainoiseksi. Syön terveellisesti (on ollut nivelissä tulehduksia, syön paljon esim marjoja jotka pitävät tulehduksia pois)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyselet tyhmiä?
Aina vastuun on joutunut itse kantamaan ei sitä tetveydenhuolto ole koskaan kantanut.
Lopeta. Sinä tiedät mitä tarkoitettiin ja tiedät että olen oikeassa.
moni taho kuten kela,te palvelut jne virastot vaatii samasta vammasta miljoona todistusta. todistus per vuosi on riittävä määrä. tai 1 todistus vammasta koko loppuiäksi niin säästtyisi rahaa,mut ei.
Moniko on siirtynyt kasvispainoitteiseen ruokavalioon? Se on helppo muutos jonka jokainen voi tehdä terveytensä eteen. Suurinosa suomalaisten elintapasairauksista johtuu liiallisesta lihansyömisestä ja maidon litkimisestä, ja niiden aiheuttamasta ylipainosta. 😄
Ps. Kiukuttelu ei muuta tätä faktaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt julkisella.
Ai sun neuvolakäynnit tehtiin julkisella? Samoin kouluterveyden tarkastukset? Vanhempasi eivät ole koskaan vieneet sua julkiselle? Et ole koskaan tarvinnut erikoissairaanhoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt viimeksi 10 vuotta sitten julkisella päivystyksessä. Muuten vain seulonnoissa. Yksityisellä gynet, muiten olen ollut terve. *koputan puuta*. On ollut rajuakin influenssaa mutta olen sairastanut kotona särkylääkkeiden voimin. En ole tyyppiä joka hevillä menee lääkäriin. Joku terveydenhuollon ammattilainen sanoi kerran että ne on ne samat jotka ravaa lääkärissä. Uskon sen. Joku 20% kansasta käyttää muidenkin edestä.
Ne 20% ovat kroonisesti sairaita, ei ne hyvin vuoksi käy lääkärissä. On niitä muitakin sairauksia kuin ylipainosta johtuvia.
Toki näin. Ei silti muuta asiaa että vain pieni osa kansasta kuormittaa julkista terveydenhuoltoa. Kroonikkoja vanhuksia ja pieni osa luulosairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyselet tyhmiä?
Lopeta. Sinä tiedät mitä tarkoitettiin ja tiedät että olen oikeassa.
Paapominen jota terveydenhuollossa on ehkä harrastettu ei ole sama kuin että oltaisiin otettu vastuu ihmisestä. Terveydenhuolto ei myöskään ole kriisissä vaikka toimintatapoja vihdoin ollaan muuttamassa. Muutosvastarintaa toki on aina.
Laihdutin 30 kg, aloin harrastaa liikuntaa, luovuin autosta ja julkisista, lopetin tupakoinnin, pesen hampaita useammin, opettelin hyväsyntää ja stoalaista ajattelua, lopetin lihan syönnin, lisäsin kalaa ja kasviksia, otin loparit raskaasta työstä, lopetin stressaavan opiskelun, luovutin huoltajuuskiistassa, lopetin yhteydenpidon toksisiin ihmisiin, syön d-vitamiinia. Lisäksi lopetan vähitellen mielialalääkkeet ja vähennän alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt julkisella.
Ai sun neuvolakäynnit tehtiin julkisella? Samoin kouluterveyden tarkastukset? Vanhempasi eivät ole koskaan vieneet sua julkiselle? Et ole koskaan tarvinnut erikoissairaanhoitoa?
Tuliko mieleesi, että joku saattaisi olla muuttanut maahan aikuisena, eikä ole koskaan tarvinnut erikoissairaanhoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Moniko on siirtynyt kasvispainoitteiseen ruokavalioon? Se on helppo muutos jonka jokainen voi tehdä terveytensä eteen. Suurinosa suomalaisten elintapasairauksista johtuu liiallisesta lihansyömisestä ja maidon litkimisestä, ja niiden aiheuttamasta ylipainosta. 😄
Minä siirryin ja tuhosin sillä terveyteni. Se ei sovi kaikille. Suurin osa elintapasairauksista johtuu prosessoidun ja ultraprosessoidun kaloririkkaan ja ravintoköyhän syömisestä.
Sain terveyteni takaisin kun aloin syömään prosessoimatonta ja puhdasta maaeläinrasvapainotteista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina syönyt enemmän kasviksia kuin mitä viralliset suositukset kehottavat. Kansakoulussa oli aikoinaan maitotetrassa hapantunutta maitoa ja opettaja pakotti juomaan kokkareisen maidon. Sen jälkeen olen juonut maitoa hyvin harvoin. Joskus syksyisinä iltoina on tehnyt mieli kuumaa kaakaota ja sen teen sitten maitoon, jos sattuu joku parin desin iskukuumennettu maitotölkki löytymään. Muuten olen kyllä sekasyöjä ja vaikka usein saankin proteiinit pähkinöistä, syön silti myös lihaa, kalaa ja kananmunia. Määrät vaan on aika pieniä. Keinotekoisia lihan korvikkeita en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki näin. Ei silti muuta asiaa että vain pieni osa kansasta kuormittaa julkista terveydenhuoltoa. Kroonikkoja vanhuksia ja pieni osa luulosairaita.
Mä olen 46v ja kuormittanut 20v lähtien julkista terveydenhuoltoa paljon. Mm. syöpä ollut kaksi kertaa. Syöpähoitojen aiheuttamia vaurioita. En ala tässä kaikkea selittämään. Sairauksia joille en ole itse voinut mitään. Nyt vielä vuosikymmenien ajan seuranta suurentuneen rintasyöpäriskin vuoksi. Rinnat kun olleet sädehoitoalueella niin riski rintasyöpään suurentunut.
Mielummin olisin ollut sairastamatta ensimmäistäkään syöpää.