Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Risto Murro: "Suomalaisten olisi hyvä järjestää asumistaan niin, että he voivat ottaa enemmän vastuuta ikääntyvistä omaisistaan"

Vierailija
23.04.2026 |

Ensin vaihdetaan lasten vaipat, sitten vaihdetaan vanhempien vaipat

Varman toimitusjohtaja Risto Murto totesi maanantaina Ilta-Sanomien haastattelussa, että suomalaisten olisi hyvä alkaa järjestää asumistaan niin, että he voivat ottaa tulevaisuudessa enemmän vastuuta ikääntyvistä omaisistaan.

Murto ei usko, että Suomella on enää varaa ylläpitää nykyisenlaista hyvinvointivaltiota.

Murto huomautti IS:n haastattelussa, ettei kyse ole hänen omista toiveistaan, vaan havainnoista. Hän lisäsi, että muutos tapahtuu jo. 

Murto ei ole synkän tulevaisuusnäkemyksensä kanssa yksin. Vakuutustieteen professori Lasse Koskinen Tampereen yliopistosta totesi aiemmin, että velkaantuminen on jo niin iso ongelma, ettemme voi enää tuudittautua tulevaisuuden talouskasvun apuun. Hänkin kehotti suomalaisia varautumaan yhteiskunnan palvelujen niukentumiseen ja yksilön vastuun kasvamiseen.

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva nakki millenniaalina kun eka saa elää lapsuuden kaiken maailman supistuksissa että koulupyyhekumitkin puolitettiin, nuorena aikuisena  elää kaiken maailman grynderikopeissa kalliilla vuokralla mutta tietty määräaikaisella työsopimuksella, sitten uhkaillaan miten tulevat luvatut eläkkeet on loppu siihen mennessä kun itse sinne pääsee, ja nyt pitäisi ruveta hoitamaan myös omat vanhemmat.

Oma piikki on valitettavasti kiinni.

Vanhukset katsokoon vaikka Lumolta jotain kivaa putkiyksiötä, niissähän on keittiökin kivasti olohuone-kylppäri-vessa-eteisissä niin ei tarvitse rollaattorilla pitkälle rullata. Jos eläke ei riitä niin voi ostaa vähemmän avokadoja ja noutokahvia. Tai ottaa osa-aikatyön tai kerätä vaikka pulloja. Parillakympillähän syö pari viikkoa vai miten se oli? Naminami!

Nuorempi äksä komppailee näitä fiiliksiä. Mä olen jo hoitanut erityislapsen aikuisuuteen ja sairaan puolison työkyvyttömyyseläkkeelle. Koko ajan raskaammaksi käyvässä työssä pitäisi käydä koko ajan kauemmin ja koko ajan pienemmällä eläkkeellä. Mun vanhemmat ovat jo onneksi niin huonoina, että ehtivät lähteä ennen typeriä lakimuutoksia, muuten lähtisin luultavasti vankilaan heitteillepanosta. Eii löydy enää hoivaa kenellekään. Josko siellä saisi olla rauhassa loputtomalta ottamiselta. 

Kauheasti erityislapsi- ja mielenterveysongelmadiagnooseja (en sano, että miehelläsi). Työnkuvan radikaali muuttaminen, mielekästä fyysistäkin työtä sisältävä työ pitäisi fysiikan ja mielen kunnossa. Ongelma on, ettei kukaan maksa Purran ehdottamasta risusavotasta mitään. Muutenhan se olisi ihan ok ehdotus. Erityislasten osuuden jatkuva kasvu ja syy pitäisi tutkia ja ennaltaehkäistä sitä. 

Mulla on mielekäs työ. Olen juuri oikeassa hommassa ja hiton hyvä siinä. En halua näillä vuosilla enää tehdä mitään muuta. On kokeiltu, ei kannattanut. Valitettavasti säästöt ovat kurjistaneet työn vaatimukset jo epäinhimillisiksi ja pitkään ollaan jo oltu kierteessä, jossa vanhat osa-aikaistavat pärjätäkseen (itsekin) ja uudetkaan eivät jaksa nykytahdissa täydellä työajalla. Nuoret eivät edes halua alalle. Mulla on onneksi jo kyky jättää puolet tekemättä, kauan sitä sai opetella.

Vierailija
122/125 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt voi sitten jättää tekemättä vai ja muutta sinne missä vanhemmat? Kuka maksaa tämän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, kun hallitus leikkasi asumistuet vuokra-asunnosta. Asutaan yksiössä.

Vierailija
124/125 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi me maksamme veroja?

Tässä ollaan ydinkysymyksen äärellä.  Niin miksi? 

Vierailija
125/125 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Kela ehdottaa köyhälle muuttamista pienempää asuntoon, nyt voi sanoa, että Murto käskee muuttamaan isompaan, jotta voi pitää vanhemmistaan huolta. 

Yksiöönkö niiden vanhempien, isovanhempien, lasten ja lastenlasten pitäisi muuttaa? Siihen vielä lemmikit ja etätyöskentely kotona? Kaikki samaan pieneen yksiöön?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme