Sinä 55- vuotias nainen! Millaista liikuntaa jaksat/pystyt harrastamaan?
Itselläni polvi huonossa kunnossa, kerää nestettä, enkä oikein osaa mennä mihinkään kuntosalille tai jumpparyhmiin.
Kommentit (50)
62 v - olen liikkunut nuoresta pitäen, mutta on tullut pidempiä taukoja vanhemmiten. Jalka ja selkä kipuilee. Yritän kuitenkin käydä kävelylenkeillä, vaikka edes 15 min. kun kaikki liikunta on hyödyksi. Useimmiten vedän puolen tunnin lenkin muutamia kertoja viikossa ja sitten pyrin käymään kuntosalilla 2 krt viikossa. Joskus eksyn uimahalliin vesijumppaamaan. Lihaskunnon harjoittaminen on tosi tärkeää ja siitä tuleekin hyvä olo, vaikka en niin innostunut salilla käymiseen ollutkaan.
Olen ”vasta” 54, mutta: juoksua, pyöräilyä, hiihtoa, patikointia, kuntosalia ja laskettelua. Määrät ja lajit vaihtelevat, mutta keskimäärin aerobista treeniä 3-5 krt ja voimatreeniä 2 krt viikossa. Laskettelut ja kävelyt tulevat tähän päälle, en laske niitä treeniksi. Juoksussa on välillä jalkaongelmia, mutta muuten ikä rajoittaa lähinnä maksimivauhtia ja palautumista kovista treeneistä. Olen entinen kilpaurheilija ja harrastanut monipuolista kestävyysliikuntaa koko ikäni. Tässä iässä olen jo oppinut, että voimaharjoittelu on tärkeä tuki kestävyystreenille ja lepopäivät ovat tärkeitä.
Ihan hurjan liikunnallisia ihmisiä tällä palstalla! Oletteko kaikki oikeasti +55?
Viisvitonen täällä ja kevyttä kävelyä ja kevyttä kuntosalitreeniä. Sairauksia on mm. ylipainoa.
Joka aamu teen 3-5 kg käsipainoilla sarjan. Sitten vatsat ja venyttelen. Puoli h käytän tähän aikaa. Teen 1.5 h kävelylenkkejä ja pyöräilen. Tässäpä kaikki. N 61.
Minulla on ganglio polvessa, enkä esim. pystyisi pomppimaan tai mitään vääntöliikkeitä tekemään, mutta kävelen ja pyöräilen, vaikka se patti vähän vaivaa. En edes omista autoa, joten liikun jatkuvasti lihasvoimalla eli ns. hyötyliikun. Tasapainoharjoituksia myös teen ajoittain. Nuorempana tein punnerruksiakin, mutta enää en siedä sitä lihasten kipeytymistä, mikä niistä tulee, joten semmoiset on jääneet. Ikä 58.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis trollaatteko?
Kuusikymppinen on lähtökohtaisesti ihan ok liikkumisen suhteen. Jotain pientä krempaa nyt useallakin tietysti on.
Mitä trollailua olet löytävinäsi viesteistä?
Että kuusikymppinen ei olisi täysin kykenevä lähes mihin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis trollaatteko?
Kuusikymppinen on lähtökohtaisesti ihan ok liikkumisen suhteen. Jotain pientä krempaa nyt useallakin tietysti on.
Mitä trollailua olet löytävinäsi viesteistä?
Haluaa vaan ivailla.
Kaikilla meillä on erilainen fyysinen kunto, joillakin heikkenee jo nuorempana.
Tätäkö odotettavissa viisviitosena?
Ou nou. Vielä harpon portaat
sellaisilla lätkäjätkän
viiden portaan yli
loikkivilla kvanttiloikilla.
E
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaan teenkään niin vammoja tulee hyvinkin pian. Ihan pers eestä kaikki.
Mä olen jo 65v, mutta teen kaikenalaista. Uin/vesijumppaan 1.5h kerrallaan, niistä ei kyllä kukaan tule kipeäksi, kun alkuun tekee liikkeet rauhallisemmin tai lyhyemmän aikaa.
Kävelen /hölkkään 1-1.5h usean kerran viikossa ja teen punteilla lihasharjoituksia kotona.
55v olen vielä hiihtänyt useita kertoja viikossa talvisin noin 12-15 km kerralla ja käynyt uimassa ja useissa kansalaisopiston jumpissa. Tehnyt parikin eri jumppaa putkeen ja joogaa tai pilatesta myös ainakin kerran viikkoon.
vaikka on polvi paskana, kuten aloittajalla niin voi jumpata ja näin vahvistaa jalan lihaksia jotka sitten tulee polviniveltä.
Aina voi luukkua ja treenata, kunhan valitsee oikeat lajit.
Yli 50v on tärkeätä pitää lihaskunto hyvänä. Se estää kaatumiset ja loukkaantumiset ja muutenkin on energinen olo, kun tietää, että on hyvässä kunnossa. Tsemppiä kaikille ja liikkumisen iloa kevääseen.
Crossfit 3-4 krt viikossa ja lisäksi kävelen, kesällä enemmän kaikkea muutakin. Lihaskunto auttaa myös polvien ja lonkkien hyvinvointia. N59
Olen nyt 61 v.
Kävelen työmatkat eli 4 km/siivu. Kaksi kertaa viikossa kuntosalilla selkä- ja hartiatreeni. Talvella olen hiihtänyt ja tietysti avanto.
Kesällä tulee pyöräily, uinti ja vesijuoksu mukaan. Samoin patikointi, retkeily ja kerran vuodessa kunnon erämaavaellus Lapissa.
Polvessa nivelrikko, nilkka leikattu jännevamman takia 5 vuotta sitten. Nämä vammat eivät tykkää mistään juoksusta, hyppimisestä, peleistä.
Naapurin mopopojat
kommentoi, että 'katohan,
meidän taloon
muutti lukion liikunnanopen
näköinen urheilijanainen.' E
Harrastan heppijumppaa eli seksiä vähintään kerran päivässä.
N55
Vierailija kirjoitti:
Siis trollaatteko?
Varmasti, jos ei ole nivelrikkoa tai välilevyongelmia, joita voi tulla kenelle vaan, vaikka olisi kuinka liikkunut. Itse autoton, ikäni liikkunut ja nyt on tullut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hurjan liikunnallisia ihmisiä tällä palstalla! Oletteko kaikki oikeasti +55?
Meidän ikäluokka ja vanhemmat on tottuneet liikkumaan jo lapsina. Ehkä asuttiin maalla tai pienissä tehdaskaupungeissa, jossa lapset kävi itsenäisesti koulua kävellen tai pyörällä. Kilometri kaks kolme oli aivan normia. Tehtiin pihatöitä monenlaisia ym. Ruoka oli puhdasta lähiruokaa eikä herkkuja mätetty, hoikkia oltiin.
"Vasta" 54 v. Harrastuksina uinti, kuntosali, sauvakävely, ratsastus, suunnistus. Paikat edelleen ehjinä, mutta pahinta on lihaksistoon ja niveliin huomaamatta hiipinyt jäykkyys. Nuorempana venyttely sujui, mutta nyt se on todella tuskallista! Ei vaan veny. Tämän huomaa myös aamulla sängystä noustessa, kun ekat askeleet on aina kankeaa töpötystä.
Lihaskunnon ylläpito olisi tässä iässä tosi tärkeää. Jos tekee istumätyötä ja harrastuksena kävelylenkki, lihaskatoa ei voi estää. Salille vaan ja ensin liikkeet vaikka kehon painolla ja siitä sitten vähitellen lisää vastusta.
Naiminen. Hyppään ratsaille ja olen aktiivinen.
N56
Juoksen pitkiä peruskuntolenkkejä sekä vetoharjoituksia 3 - 5 kertaa viikossa. Olen tällainen energinen sirpakka keijutyttö N53.