Kun ihminen ostaa auton hän menettää kävelylykykynsä
Olen mielenkiinnolla seurannut autollisten ihmisten liikkumista. Kauppaan mennessä täytyy auto saada mahdollisimman lähelle kaupan ovia. Yleensä paikallisen prisman parkkipaikan toinen (kauempi puolisko) on tyhjä ja ihmiset etsivät autolleen epätoivoisesti paikkaa täyteen ahdetulta puoliskolta kun ajatus siitä että pitäisi kävellä kauemmalta reunalta on mahdoton.
Terveyskeskukseen täytyy päästä rapun eteen kun autoa ei voi jättää 200 m päässä olevaan ilmaiseen parkkihalliin.
Kaupungissa ihmiset jättää tulematta keskustaan kun auto pitäisi ajaa torin alle ja ajatus siitä että pitäisi kävellen liikkua torin ympäristöstä heitä ahdistaa. Ja valittavat kun jokaisen kivijalkakaupan edessä ei ole mshdollista parkkeerata.
2.5 km kävelymatka keskustaan on heille ihan mahdoton ajatus ja jos auto menee rikki niin ruinaavat kyytiä keskustaan ettei vaan joudu ehkä kävelemään koska jaloilla ei pääse sen jälkeen enää minnekkään kun erehtyivät auton ostamaan
Onko muut huomanneet tätä?
Kommentit (45)
Älä jauha paskaa. Kävelen töissä 15 tuhatta askelta vuoron aikana. Ihan tasan kuljen sinne autolla. Kaupassa käydessä pysäköin kyllä aika kauas ovista. Ihan jo sen takia, että tykkään tyhjistä ruuduista ympärillä. Silloin on paljon pienempi riski saada luttu kylkeen naapuriauton ovesta. En koskaan pysäköi myöskään sellaisen auton viereen, jossa näkyy lastenistuin.
Mä jätän aina auton vähän kauemmaksi kaupassa. Ellei nyt sitten oven edustalla ole selvästi tyhjiä paikkoja. Töissä meillä aina talon lähimmät paikat tottakai viedään heti. Terveysasemalla kierrän ja laitan ekaan vapaaseen paikkaan,olkoot lähellä ovea tai ei. Kun siellä yleensä ei ole kun pari paikkaa vapaana. Tottakai aina menen Tokmanniin autolla,vaikka on lähellä. Sieltä kuiten tarttuu joku 24 päkki limua mukaan ja multa on tarjouksessa ja ostan pari sataa litraa. Eihän sun toisaalta tartte ymmärtää,jos sulla ei autoa ole.
Mun auto seisoo pihassa ja kuljen parin kilometrin työmatkat kävellen. Hyvin toimii jalat vielä.
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa. Kävelen töissä 15 tuhatta askelta vuoron aikana. Ihan tasan kuljen sinne autolla. Kaupassa käydessä pysäköin kyllä aika kauas ovista. Ihan jo sen takia, että tykkään tyhjistä ruuduista ympärillä. Silloin on paljon pienempi riski saada luttu kylkeen naapuriauton ovesta. En koskaan pysäköi myöskään sellaisen auton viereen, jossa näkyy lastenistuin.
Totta tuo aloitus on, muuten kauppojen parkit olisivat edessä tyhjillään ja täynnä takana.
Totta turiset. Seuraukset näkyy laskien määrässä.
Näinhän tuo on. Ihmisen kroppa on luotu kävelemään jokainen päivä 30 km ja auto estää tuon luontaisen tarpeen toteutusta.
Katsokaa ihmisen akillesjännettä, nilkkaa, jalan holvikaarta, polviniveltä, vatsalihaksia ja miettikää miksi ne ovat sellaisia kuin ovat.
Auto on ihmiskunnan syöpä.
Täytyykin mennä kauppiaalle sanomaan,et vie ne polkupyörätelineetkin sinne huitsin kauas siitä kaupan ovelta. Kai sitä nyt pyöräilijäkin voi parkkipaikan läpi kävellä pyörälle. Miksi ne on oven edustalla? Ai kamala.
Yleistystä ja höpönlöpöä. Minulle käytännössä ainoa liikkumismuoto autoilun lisäksi on nimenomaan kävely. Polkupyörää en omista.
Jos täältä pääkaupunkiseudun naapurikunnasta lähden käymään "hesassa" niin menen sinne aina omalla autolla (joukkoliikennettä olen käyttänyt viimeisen 20 vuoden aikana pari kertaa). Siellä pysäköin auton useimmiten parkkihalliin, ja kävelen niiden kivijalkakauppojen ja kahviloiden välit. Ja siis ihan mielelläni.
Ja jossain prisman parkkiksella en todellakaan pysäköi mahdollisimman lähelle kaupan ovia. Siihen pysäköi kaikki kiireiset sählärit jotka typerän, paisuneen, rahoitusyhtiön omistaman citymaasturin ovia availlessa pamauttaa ne vieressä olevan auton kylkeen. Minä pysäköin AINA kauemmas siellä parkkiksella.
Varmaan jonkun kaupunkilaisen aloitus. Minulla on matkaa kauppaan 23 kilometriä ja tasan kuljen sen autolla.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin mennä kauppiaalle sanomaan,et vie ne polkupyörätelineetkin sinne huitsin kauas siitä kaupan ovelta. Kai sitä nyt pyöräilijäkin voi parkkipaikan läpi kävellä pyörälle. Miksi ne on oven edustalla? Ai kamala.
Varmaan siksi, kun ne mahtuvat siihen näppärästi?
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tuo on. Ihmisen kroppa on luotu kävelemään jokainen päivä 30 km ja auto estää tuon luontaisen tarpeen toteutusta.
Katsokaa ihmisen akillesjännettä, nilkkaa, jalan holvikaarta, polviniveltä, vatsalihaksia ja miettikää miksi ne ovat sellaisia kuin ovat.
Auto on ihmiskunnan syöpä.
k0mmareiden lätinää. Auto, tuo ihmiselle Vapauden!!
- Freedom! -
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jonkun kaupunkilaisen aloitus. Minulla on matkaa kauppaan 23 kilometriä ja tasan kuljen sen autolla.
Mut pitääkö sinunkin saada autosi oven läheisyyteen?
Onhan tuo huvittavaa ja säälittävää samalla tavalla.
Etenkin joissakin pikkukylissä. Tyyliin vanhempieni naapuristossa autoilevat naapurit pitävät pyöräileviä vanhempiani noloina ryysyläisinä ja itse eivät osaa käydä edes lähikaupassa (vähän alle 1 km!) ilman autoaan.
Säälittävää.
Talvella viileää, muut kulkevat jalan lenkillä ja bussilla kohteeseen. Hyvällä säällä kun ei paahda liikaa, voi muutkin joskus kävellä. Moni istuu kuin tatti autossa vai kävelevätkö maalla. Kaupunkeihin lisää kävelyteitä? Hiekka.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo huvittavaa ja säälittävää samalla tavalla.
Etenkin joissakin pikkukylissä. Tyyliin vanhempieni naapuristossa autoilevat naapurit pitävät pyöräileviä vanhempiani noloina ryysyläisinä ja itse eivät osaa käydä edes lähikaupassa (vähän alle 1 km!) ilman autoaan.
Säälittävää.
Ja ko. pikkukylä näin Vantaalaisen silmin Mikkeli.
ei täällä ainakaan ole mitään ilmaisia parkkihalleja 200m päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuo aloitus on, muuten kauppojen parkit olisivat edessä tyhjillään ja täynnä takana.
Se on hyvä että ne ruudut siellä takana on tyhjiä... silloin tietää suuremmalla varmuudella että sinne ei ainakaan pysäköi ne jotka ruttaa vieressä olevan auton kyljet oman autonsa ovilla.
Meillä on auto, mutta itse kuljen 2 km:n työmatkat pääasiassa kävellen ja mies 6 km:n työmatkan pyöräillen. Kaupassa käydään autolla, mutta ei sitä tarvii parkkeerata lähelle ovea vaan isommatkin ostokset kulkee ostoskärryissä autoon vähän etäämmällekin. Eniten autoamme käyttää mies, jonka liikuntaan liittyvä harrastuspaikka on vähän etäämmällä eikä sinne julkisilla pääse.
En minä viitsi kävellä pitkästi kun omistan auton joka kuljettaa