Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis tuhiotaanko häädetyn koko omaisuus kuten tässä vahingossa väärän asukkaan häädössä tehtiin?

Vierailija
22.04.2026 |

IS:n tietojen mukaan tyhjennyssiivous toteutettiin 7. huhtikuuta, kun asukkaat eivät olleet kotona.

Ilta-Sanomien haastattelema naapuri kertoo tuntevansa perheen, jonka koti tyhjennettiin virheen takia. Hän kertoo todistaneensa itse asunnon tyhjentämistä taloyhtiön pihalla.

Menin tupakalle ja pihalla oli jäteauto, johon kolme miestä kanteli tavaraa. Heittivät autoon, joka rouskutti kaiken murskaksi, naapuri kertoo.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011942464.html

Kommentit (884)

Vierailija
781/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran kyllä tommoiselta roskalavalta dyykannyt pari kukkaruukkua. Ei oltu rikottu 

Vierailija
782/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois luettua paremmin ymmärtää. Kuolinpesä oli kysessä. Väärä talon numero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuommoinen murseauto edes on? Onko kukaan nähnyt? En ole koskaan kuullutkaan. Hain googlella, muttei löytänyt mitään.

Mä googlasin murskaava jäteauto. On ilmeisesti pakkaava jäteauto. 

Vierailija
784/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuommoinen murseauto edes on? Onko kukaan nähnyt? En ole koskaan kuullutkaan. Hain googlella, muttei löytänyt mitään.

Jep, minulla jäi k pois. Piti olla musKeauto eikä murseauto :D

Vierailija
785/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo vuokranantajan vakuutusyhtiö voi mennä piiloon sen taakse, että tyhjentäjien olisi pitänyt lukea se työmääräys ja tämä on heiltä tuottamuksellista ja että heidän pitää korvata?

Vierailija
786/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, minulla jäi k pois. Piti olla musKeauto eikä murseauto :D

No nyt jäi ärrä matkasta.

Vierailija
787/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi omalla kohdalla niin olisin viskannut ulosmittaajat sinne murskaimeen yksi kerrallaan...

Vierailija
788/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ei ei pojat tätä kämppää kuulunut tyhjentää. Se oikea kohde on tuossa toisessa talossa.

- selvä.

-selvä.

Tämä farssi menisi 100 % kummelisketsistä.

Ei se niiden tyhjentäjien vika ole. Heille oli annettu väärä osoite.

Joutuivat vielä tyhjentämään kaksi asuntoa yhden sijasta.

Niille tyhjentäjille oli isännöitsijä antanut kuvat kohteesta. Niitä ei oltu katsottu...

Asunnon sisäkuvat? Lähde?

Pidän muuten todennäköisenä, että sisäkuvat on oikeasti lähetetty jo hinta-arvion takia, ja että siivoajat osaavat esimerkiksi suojautua oikein.

No, nuo kaverit eivät hinta-arvioita tee, eivätkä tee kuvillakaan mitään.

Noissa firmoissa on toimistossa henkilö, jolle kuuluu hinta-arviot tyhjennys kohteesta, ja hän selvittää onko siellä vaarallista "jättettä ja kamaa".

Ja jos on, niin tyhjennyskavereille tulee häneltä ohjeet, mihin suojiin pukeudutaan ko.kohteessa.

On olemassa toimisto väki erikseen ja duunarit jotka tekee tuonkin työn.

Ja joutuvat useasti tekemään rivakkaa tahtiin, kun seuraava kohde jo odottaa.

Kyllä tekijöiden on myös nähtävä kuvat.

Siksi ne on annettu, ettei tehdä virheitä millään tasolla. Tässä ei olisi tapahtunut virhettä, jos tyhjentäjät olisivat nähneet kuvat.

Ei auta, että fiksu tyyppi toimistolla huvikseen kattelee kuvia, jos toinen porukka menee väärään osoitteeseen vailla etukäteistietoa siitä, miltä kohde näyttää. Mitä ovessa lukee.

Vierailija
789/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkaa kaiken? Eli ei lajitella mitään? Onkos tämä ihan sallittua toimintaa? Tähän haluaisin myös selityksen. Itse kiikutan kaiken ja lajittelen keräyspisteille.  Eihän akkuja, paristoja, lamppuja, sähkölaitteita jne jne. nakata vaan samaan sekajätteeseen.

Vierailija
790/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selkeästi olla kameravalvonta aina päällä kun ketään ei ole kotona. Koskaan ei voi tietää kuka ovesta tulee sisään.

Vierailija
791/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos häätö, niin eivätkö heitä vain irtaimistoa pihalle eli tyhjennä asuntoa tyhjäksi? Ei kai kenelläkään häätäjällä ole lupa hävittää jonkun tavaroita? 

Vierailija
792/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hävitetyistä kamoista mitään kunnon korvausta kannata kuvitella saavansa. Esim. kaikesta käyttötavarasta ja viihde-elektroniikasta jne. lasketaan vakuutusyhtiöissä ja oikeudessa ikävähennykset jos edes pystyt todistamaan sellaisia kapistuksia itselläsi olleenkaan. Tunnearvoa ei taideta juurikaan noteerata, vaikka esim. isoisän antaman Syvärillä asemasodan aikana vuonna -42 veistetyn visakupin tunnearvo olisikin väitetysti täysin mittaamaton.

Kannattaa olla tyytyväinen, että kukaan ei sentään kuollut. Asunnossahan olisi voinut olla lapsi nukkumassa, ja hänet olisi voitu laittaa elävältä jätemyllyyn.  

Ei varmaan paljon painaisi vaikka astiat on Arabiaa, veitset, haarukat ja kattilat Hackmania. Ihan vuokralla minäkin. Olen aina inhonnut krääsää. Kaikki on laatua ja harkittuja ostoksia.

Vierailija
793/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos häätö, niin eivätkö heitä vain irtaimistoa pihalle eli tyhjennä asuntoa tyhjäksi? Ei kai kenelläkään häätäjällä ole lupa hävittää jonkun tavaroita? 

Yrititkö edes lukea juttua? Heti ensimmäisenä siinä todetaan, että väärä asunto tyhjennettiin. Tarkoitus oli hävittää kuolinpesän irtaimisto. Tuhosivat ihan elävien ihmisten koko omaisuuden sen sijaan.

Vierailija
794/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkaa kaiken? Eli ei lajitella mitään? Onkos tämä ihan sallittua toimintaa? Tähän haluaisin myös selityksen. Itse kiikutan kaiken ja lajittelen keräyspisteille.  Eihän akkuja, paristoja, lamppuja, sähkölaitteita jne jne. nakata vaan samaan sekajätteeseen.

Monia outoja aukkoja tässä hommassa. 

Vierailija
795/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 vuoden vuokrat ilmaiseksi eteenpäin.

Vierailija
796/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän ei ollut häätö vaan kuolinpesän tyhjennys elävälle perheelle.

Vierailija
797/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä ovat menneet kaikki valokuvat ja muut tärkeät asiat murskaksi.

Kenellä on valokuvia vieläkin vain paperisina?? 😂

Mulla. Osa kuvista on reilusti yli 100v vanhoja. Karjalasta sodan jaloista pelastettuja. 

Mun yli 15 v vanhoista valokuvista jäljellä ovat vain paperiset sekä ne, jotka olen aikanaan laittanut nettiin kaikkien nähtäville. Kaikki muut ovat kadonneet bittiavaruuteen. Ehkä jokunen saattaa olla vielä tallessa jollakin vanhalla kovalevyllä, mutta voi olla, ettei niitäkään enää ole.

Vierailija
798/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehtijutuissa lukee kaikki irtaimisto tuhoutui, eli oletettavasti se on jonkinlainen jäteprässi, joka murskaa litistämällä kaiken, mitä sinne heitetään ja tiivistää jätteen pieneksi. Mutta minne se tiivistetty murskelaatta sitten menee, kun sen seassahan on ilmeisesti ongelmajätettä, kun kaikki on vaan prässiin heitetty. Huonekalut, kodin elektroniikka, lasten tavarat, ihan kaikki. 

Vierailija
799/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kiinnittää paperi sisäoveen, joka tulee näkyviin heti kun urakoitsija avaa asunnon oven:

TÄRKEÄ ILMOITUS

TÄSSÄ ASUNNOSSA ASUU PERHE

EI TYHJENNETTÄVÄ KOHDE

Jos toimeksiantosi koskee

tyhjennystä, häätöä tai kuolinpesää

keskeytä työ välittömästi.

Ota yhteys:

Asukas (päivystys): 040‑XXXXXXX

Vuokranantaja / isännöitsijä: 09‑XXXXXXX

Huom:

Asunnossa on käytössä kamera ja kaksisuuntainen ääni.
Jos olet epävarma, pysähdy ja soita.

Vierailija
800/884 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävä juttu. Siinä oli kalliit oppirahat joillekin. Tällaisten tapahtumaketjujen takia teollisuudessa, ilmailussa jne on olemassa SOP eli Standard Operating Procedures, joiden avulla ennaltaehkäistään katastrofeja. 

Tapahtunut kertoo surullista tarinaa myös siitä, että maassamme on vainajia, joilla ei ole ollut ketään sukulaista, tai kuoleman jälkeen läheistä tyhjentämässä kotia. Tällaisten ihmisten kuolema ei hetkauta isännöitsijää, ei kosketa vuokra-asuntoyhtiön sihteeriä, ei kiinnosta tyhjennysfirmaa. Vainajan omaisuus on vain kuluerä ja yksi työtehtävä byrokraattisessa prosessissa. 

On outoa, että tehokkuuden ja yksityisyyden suojan nimissä ei yritetäkään mitään kiertotalouden toimintoja, vaikka muutoin jätefirmat ja julkistoimijat yrittää viherpestä itseään.

Tästä tapauksesta on tosiaan havaittavissa se, miten virheet kasaantuu. Eihän tämäkään johtunut siitä, että tapahtui yksi yksittäinen virhe, vaan niitä virheitä oli pitkin tapahtumaketjua eikä kukaan pysähtynyt missään vaiheessa miettimään, tai kyseenalaistamaan tekemisen järkevyyttä. 

Ensin tyhjennysfirma jostain syystä jätti lukematta, tai huomioimatta isännöitsijän raportin, jossa kuvat kohteesta sekä nimi. Sitten sen jälkeen vuokrafirma ohjasi heidät väärään taloon/osoitteeseen, saivat kenties myös avainhallinnasta väärän avaimen(?). Kohteessa eivät yhtään ihmetelleet, miksi ovat tyhjentämässä asuttua perheasuntoa, vaikka piti olla kuolinpesä jne. Monta virhettä usean ihmisen toimesta. 

Ei ole kuin yksi virhe: Väärä talonumero.

Kun työmiehet laitetaan tyhjentämään asunto, niin ei he voi asunnon sisustuksen perusteella päätellä ettei tämä varmaan ole oikea asunto ja jättää työtä tekemättä.

Auvoisat ajat koittaisi häädettäville, jos väärä nimi ovessa estäisi häädön. Väärä nimi ovessa on niin tavallinen ettei sen perusteella asunnon tyhjentäjät voi kannoillaan kääntyä.

Työmääräyksessä on ollut sitä ja tätä, mutta onko asunnon tyhjentäjillä ollut mahdollisuus tutustua tähän työmääräykseen? Aika usein sille pahnanpohjimmaiselle ei anneta kaikkia tietoja vaan vain ne oletetut välttämättömät tiedot. 

Kun työmääräyksessä on ollut osoite ja huoltomies on pyydetty avaamaan asunnon ovi, niin siinäkään ei ole virhettä sattunut, koska osoite oli ihan oikea.

Aina kannattaisi antaa varsinaiselle työn tekijälle riittävät tiedot, että tällä olisi mahdollisuus käyttää omaa järkeään, mutta kun tietoa pihdataan ja mahdollisuutta oman järjen käyttöön ei mahdollisteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä