Olenko velvollinen ilmoittamaan puolisolle tulevasta muutosta?
Jos hänestä ei ole kuulunut neljään kuukauteen mitään ,kun lähti reissuun?
Voinko olettaa että hän on nyt jättänyt minut lopullisesti ja voin mitään ilmoittamatta muuttaa pois yhteisestä vuokrakämpästä?
Hänelle jää omien kamojensa siivous ja avaimen palautus, kun itse hoidan oman osuuteni.
En ajatellut kertoa hälle kun hän ei ole suostunut pitämään yhteyttä. Meillä ei ole lapsia.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä yhtään venyy pidemmälle, niin muista ap että voit ilman muuta hakea ulosoton kautta puolisoltasi hänen osuuttaan vuokrasta, jos kerran ei ole sitä maksanut, vaikka on vuokralla asunnossa.
Ja kannattaa tosiaan selvittää nyt ihan oikeasti kuinka tuollainen vuokrasopimus puretaan lain mukaan oikein, ettei tule yllätyksiä. Kyllä siihen keinonsa on.Vuokranantaja on irtisanonut sopimuksen, sitä ei tarvitse purkaa.
Mutta onko vuokranantaja irtisanonut sopimuksen niin, että tieto on molemmilla allekirjoittaneilla? Jos ap:n puoliso (?) ei ole saanut tietoa lain vaatimalla tavalla, ei purkua ole tehty. Tieto vain toiselle ei riitä.
Nyt kannattaa miettiä eniten sitä, miten ap pääsee tästä asunnosta ja koko asiasta parhaiten eroon isossa kuvassa. Ex-puoliso toimii vastuuttomasti ja lapsellisesti, mutta se kaatuu nyt ap:n niskaan.
Jos on yhteinen vuokrasopimus, molemmat ovat vastuussa vuokranantajaan nähden. Jos ja kun kämppään jää toisen vuokralaisen kamat, ovat molemmat näistä vastuussa vuokranatajalle. Ja jos toista ei saada maksamaan, maksaa ap myös hänen osuutensa.
Vuokranantajakaan ei saa kamoja noin vain hävittää. Tiedossa tulee olemaan vuokravakuuden menetys ja mahdollisesti lisälaskuakin molemmille vuokralaisille. Jos ap pystyy todistamaan, että ex-puolisoa on asianmukaisesti informoitu, ja ex on ainoa pyllyilijä tässä asiassa, niin ap voi sitten käydä pitkän riidan siitä, että ex maksaa ap:lle takaisin oman osuutensa (eli tässä tapauksessa kaiken).
Pahimmassa tapauksessahan ex voisi vielä vuokrasopimuksen voimassaollessa vaikka pyytää huoltoyhtiötä avaamaan oven hänelle ja pistää koko paikan palasiksi. Ja ap vastaisi myös tästä vuokrananatjalle. Eli vielä ollaan pääsemäasä kohtuullisen vähällä.
Se pitää sitten ap:n miettiä, että kannattaako lähteä vielä exän kanssa asiasta vääntämään, kun asit on vuokranantajan kanssa saatu selvitettyä. Kannattaako jatkaa taistelua exän kanssa mahdollisesti vuosikausia vai antaa olla, maksaa oppirahat ja siirtyä eteenpäin.
Parisuhteissakin pitäisi aina muistaa, että yhteisvastuu on aina yhteisvastuu kolmanteen osapuoleen nähden. Oli sitten kysymys vuokrasopimuksesta tai vaikka lainasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sinulla ole periaatteessa mitään velvollisuutta ilmoittaa, mutta tekisin sen kuitenkin. Muuten joutuu vuokranantaja ikävään tilanteeseen. Vai oletko kertonut vuokranantajalle, että toinen vuokralainen on häipynyt? Ja oletko maksanut koko vuokran siltä ajalta, kun olet asunut yksin?
Olen yksin maksanut vuokran. Ja viestissä pyysin vuokranantajaa olemaan yhteydessä puolisooni, koska muutan yksin pois. Va lupasi ottaa yhteyttä puolisooni. En haluaisi enää yrittää olla ite yhteydessä, kun hän ei ole vastannut aiempiinkaan viesteihini.
Ja olen häneltä kysynyt mitä aikoo tehdä, kun va oli ilmoittanut, että tulee itse asumaan tähän asuntoon. Jokatapauksessa tästä on muutettava pois, kummankin. Ei mitään vastausta.
En halua enää itse nähdä puolisoani, joten haluan vain kerätä omat kamani ja lähteä.
Puolisollani ei ole mitään syytä käytökseensä, mutta pidän häntä nyt niin epäluotettavana, että annan hänelle ikuisen porttikiellon luokseni. Ap
Jos va tulee itse asumaan asuntoon, ja teidän on joka tapauksessa muutettava pois, niin ei tuolta enää mitään vuokranmaksua tule.
Tosiasassahan puoliso on jo muuttanut muualle asumaan, vaikka on asunnossa edelleen kirjoilla. Eli on häipynyt ja jättänyt muuttoilmoituksen tekemättä. Jos puoliso ei hae tavaroitaan asunnosta, niin va voi laittaa ne häkkivarastoon ja ilmoittaa mihin mennessä ne pitää hakea pois ennen kuin ne hävitetään.
Tehkää va:n kanssa vielä ihan kirjallisena va:n kanssa paperi jossa sinä allekirjoituksellasi vahvistat irtisanovasi vuokrasopimuksen kohteesta Y omalta osaltasi päivästä X lähtien ja että hän allekirjoituksellaan hyväksyy että sinä irtisanot oman osasi kohteen Y vuokrasopimuksesta päivästä X lähtien ja vastuu vuokrasopimuksesta siirtyy alkuperäisen vuokrasopimuksenne toiselle osapuolelle eli puolisollesi Tällä turvaat selustasi ettei vuokranantaja voi jälkikäteen laskuttaa tai syyttää sinua sopimusrikkomuksesta tai vierittää vastuuta yksin sinulle jos puolisosi perseily jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sinulla ole periaatteessa mitään velvollisuutta ilmoittaa, mutta tekisin sen kuitenkin. Muuten joutuu vuokranantaja ikävään tilanteeseen. Vai oletko kertonut vuokranantajalle, että toinen vuokralainen on häipynyt? Ja oletko maksanut koko vuokran siltä ajalta, kun olet asunut yksin?
Olen yksin maksanut vuokran. Ja viestissä pyysin vuokranantajaa olemaan yhteydessä puolisooni, koska muutan yksin pois. Va lupasi ottaa yhteyttä puolisooni. En haluaisi enää yrittää olla ite yhteydessä, kun hän ei ole vastannut aiempiinkaan viesteihini.
Ja olen häneltä kysynyt mitä aikoo tehdä, kun va oli ilmoittanut, että tulee itse asumaan tähän asuntoon. Jokatapauksessa tästä on muutettava pois, kummankin. Ei mitään vastausta.
En halua enää itse nähdä puolisoani, joten haluan vain kerätä omat kamani ja lähteä.
Puolisollani ei ole mitään syytä käytökseensä, mutta pidän häntä nyt niin epäluotettavana, että annan hänelle ikuisen porttikiellon luokseni. Ap
Ap:lle Olisi hyvä kertoa asiansa heti aloituksessa, niin että ihmiset tietäisivät mihin vastaavat !!!! Kannattaisi tuo 16.39 tekstisi lähettää lähteneelle puolisollesi, niin olisi hänellekin selvä mikä tilanne on.
Miksi ylipäänsä tänne kirjoitat koska asia oli sinulle selvä ennen kuin teit avauksesi !!!!
Haluatko hankkia tämän palstan kautta jotain todisteita johonkin?Vai muuten vain juoruta yksityisasioistasi?
Mitä meuhkaat?
Tottakai mietin onko laillista vain lähteä ilmoittamatta, vaikka toinen onkin myös kirjoilla asunnossa.
Miksi enää lähettäisin mitään viestiä puolisolleni, kun olen aika monta ehtinyt jo näitten kuukausien aikana lähettää, eikä hän ole yhteenkään vastannut?
Tilanne on aivan erilainen kuin aloituksessa, koska jätit aloituksessa olennaisen tiedon kertomatta! Eli vuokranantaja tarvitsee asunnon itselleen ja on irtisanonut teidän vuokrasuhteenne. Eli dinulla on täysi vapaus ja pakko muuttaa pois. Vuokranantaja on jo informoinut puolisoasi.
Vierailija kirjoitti:
Aaah, ketjusta näkee kuinka kypsiä ihmisiä naaraat ovat. Salaa muuttamassa pois ja toiset rinkirunkkaa.
No, kertoo teistä ihmisinä.
Salaa muuttamassa pois puolisolta, joka muutti pois 4kk sitten, ja joka ei toistuvista yhteydenottoyrityksistä huolimatta vastaa lainkaan.
Vuokranantaja haluaa asunnon nyt käyttöönsä, on muuttamassa siihen itse, joten vuokrasopimus päättyy jokatapauksessa molempien osalta. Luitko ketjua lainkaan???
No, kertoo sinusta ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa ap:lle tulla ikävä tilanne eteen myös jos yhteisvastuullisen vuokrasopimuksen takia joutuu maksamaan vuokrat, vaikkei asu enää siinä.
Aloittaja sanoo oman osuutensa irti sopimuksesta maksaa siihen asti kuin sopimuksessa lukee, sen jälkeen ihan sama. Meinaatko ettei vuokralla asuva pari voi erota edes ? Toki melko pitkään aloittaja on odotellut
Tiesitkö? Et välttämättä voi irtisanoa vuokrasopimustasi omin päin
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiesitko-et-valttamatta-voi-irtisan…
Suostumus irtisanomiseen
Jos vuokranantaja tarvitsee asunnon omaan käyttöönsä, hän tietenkin irtisanoo vuokrasopimuksen, ja ilmoittaa jokaiselle vuokralaiselle tästä, ja kertoo, mihin mennessä asunto pitää tyhjentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos va tulee itse asumaan asuntoon, ja teidän on joka tapauksessa muutettava pois, niin ei tuolta enää mitään vuokranmaksua tule.
Tosiasassahan puoliso on jo muuttanut muualle asumaan, vaikka on asunnossa edelleen kirjoilla. Eli on häipynyt ja jättänyt muuttoilmoituksen tekemättä. Jos puoliso ei hae tavaroitaan asunnosta, niin va voi laittaa ne häkkivarastoon ja ilmoittaa mihin mennessä ne pitää hakea pois ennen kuin ne hävitetään.
Laki ei ole ihan noin yksiselitteinen. Jos asunnossa on exän tavaroita, pitää vuokranantajan hakea häätöä, asuntoa ei voi noin vain ottaa käyttöönsä, vaikka vuokranantaja on ilmoittanut tarvitsevansa asunnon itselleen. Tuossa voi hyvinkin mennä 10 kk ja ap on koko ajan vastuussa vuokrasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestit ovat kyllä menneet perille kaikki.
Teen näin, että laitan josain vaiheessa ennenkuin olen lopullisesti lähtenyt, viestiä vielä puolisolle, että muutan pois ja päivämäärän milloin lähden.
Niin ei voi kukaan minua syyttää mistään, vaikka hänhän jätti minut yksin makselemaan vuokran ym, vaikka se olisi kuulunut myös hänelle.
Hänen avaimen palautuksesta tai tavaroista en aio ottaa vastuuta. Olen muutenkin ollut järkyttynyt tästä hänen toiminnastaan, että itsellä menee energiaa jo siihen että saan itseni koottua ja muuton tehtyä. Ap
Puolisosi eli tuleva exäsihän on tehnyt eron jo omasta puolestaan ja jättäessään koko vuokran sinun maksettavaksi! Oletteko te puoliksi sitä maksaneet, ymmärsinkö oikein? Ja nyt vuokranantaja tarvitsee asunnon itselleen? Et ole vastuussa hänen tavaroistaan, hänellä on ollut aikaa hakea ne pois. Hän on ilmeisesti pitänyt sinua ja asuntoa kuitenkin varalla jos uudessa paikassa ei pärjääkään.
Juuri näin. Ja jos ap vielä jossain vaiheessa laittaa puolisolleen viestn omasta poismuutostaan, kuten on suunnitellut, niin kyllä hän on nyt tässä osuutensa hoitanut. Ap ei voi alkaa puolison tavaroita muuttamaan. Toki, jos puolisosta ei mitään kuulu, niin ehkä ap voisi periaatteessa ottaa asunnosta mukaan aivan kaiken ja siivota asunnon. Sillä tavalla ei tulisi jälkikäteen vaatimuksia vuokranantajalta. Puolison tavaroiden suhteen voisi tiukan paikan tullen vedota siihen, ettei puoliso ole ilmoittanut myöskään, että aikoo lähteä, joten oletus on, että parisuhde jatkuu. Mutta kyllähän ne pitää takaisin puolisolle luovuttaa, jos hän niitä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa ap:lle tulla ikävä tilanne eteen myös jos yhteisvastuullisen vuokrasopimuksen takia joutuu maksamaan vuokrat, vaikkei asu enää siinä.
Aloittaja sanoo oman osuutensa irti sopimuksesta maksaa siihen asti kuin sopimuksessa lukee, sen jälkeen ihan sama. Meinaatko ettei vuokralla asuva pari voi erota edes ? Toki melko pitkään aloittaja on odotellut
Yhteisessä sopimuksessa ei ole mitään omaa osuutta, se on yhteinen ja siitä vastataan yhdessä. Vuokralla asuva pari voi erota, mutta silloin tehdään uusi vuokrasopimus sen kanssa, joka asuntoon jää tai molemmat muuttavat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ei ole ihan noin yksiselitteinen. Jos asunnossa on exän tavaroita, pitää vuokranantajan hakea häätöä, asuntoa ei voi noin vain ottaa käyttöönsä, vaikka vuokranantaja on ilmoittanut tarvitsevansa asunnon itselleen. Tuossa voi hyvinkin mennä 10 kk ja ap on koko ajan vastuussa vuokrasta!
Eikö niitä tavaroita siis voi viedä asuntoon kuuluvaan häkkivarastoon? Ap nyt ainakin voi ne sinne viedä niin kauan kuin asuu asunnossa. Eihän kukaan kiellä omasta kodista kantamasta joitakin tavaroita häkkivarastoon. Vaihtoehto on myös, että ap ottaa asunnosta kaikki tavarat mukaansa, koska puolisohan ei ole ilmoittanut muuttaneensa pois yhteisestä taloudesta.
Teidän vuokrasopimuksenne on siis päättymässä. Sinun velvollisuutesi on huolehtia omat tavarasi pois sieltä asunnosta. Vuokranantajan tehtäväksi jää tapella (ex-)puolisosi kanssa siitä, milloin hän hakee tavaransa pois.
Sinulla ei ole velvollisuutta kertoa (ex-)puolisollesi, mihin muutat.
Jos olette avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa, voit tehdä erohakemuksen ihan yksin. Siihen ei tarvita puolison lupaa, eikä sinun tarvitse siitä hänelle edes ilmoittaa. Viranomaiset ilmoittavat sen hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan vaikuttaa aivan selvältä! Vuokranantaja ottaa yhteyttä puolisoosi, ja sinä muutat muualle asumaan itseksesi. Puolisosi vastaa itse omista tekemisistään, vuokristaan, ja muuttamisistaan. Toivotan sinulle mukavaa ja onnistunutta muuttoa! Toivottavasti puolisosi ei ole aviopuoliso vaan pelkkä avo jotta pääset hänestä kerralla eroon ilman paperisotia?
Kiitos! Ap
Onhan sinulla siitä todiste, että vuokranantaja on luvannut ottaa entisellesi yhteyttä, ettei siitä viime tingassa tule vielä pulmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisessä sopimuksessa ei ole mitään omaa osuutta, se on yhteinen ja siitä vastataan yhdessä. Vuokralla asuva pari voi erota, mutta silloin tehdään uusi vuokrasopimus sen kanssa, joka asuntoon jää tai molemmat muuttavat pois.
Tässä kukaan ei jää. Va tarvitsee asunnon itselleen ja on irtisanonut sopimuksen. Puoliso on muuttanut pois jo 4 kk sitten ja jättänyt tavaransa asuntoon ja muuttoilmoituksen tekemättä, ja ap muuttaa pois nyt. Jos olisin ap, ottaisin kaiken, ja jos se puolisonretku vielä kyselisi perään, sanoisin vaan että kuka sä oot, en tunne sua.
Ahaa. Tilannehan keikahtikin ihan toiseksi, eli va on itse muuttamassa asuntoon jolloin hän ilmeisesti irtisanoo vuokrasopimuksen joka on ollut yhteisvastuullisesti ap:n ja puolisonsa nimissä. Pelkkä ap:n lähtö ei todellisuudessa poista hänen juridista vastuutaan vuokrasopimuksesta vaikka hän ja va kuinka ja mitä asiasta sopisivat ja molemmat ilmoittaisivat irtisanomisesta puolisolle jonka osalta asia ei silti etene.
Jos olisin ap, ilmoittaisin irtisanomisesta myös puolison omaisille/sukulaisille jos sitä kautta olisi mahdollisuus saada puolison kamat haettua veks ja kämppä tyhjäksi ennen irtisanomisajan päättymistä.
Onko puolisosi tehnyt muuttoilmoituksen ja osoitteenmuutoksen? Tarkista asia ensin.
Vierailija kirjoitti:
Aaah, ketjusta näkee kuinka kypsiä ihmisiä naaraat ovat. Salaa muuttamassa pois ja toiset rinkirunkkaa.
No, kertoo teistä ihmisinä.
Ei jumalauta sä olet tyhmä! Puoliso on kadonnut moneksi kuukaudeksi ja sun paskalogiikan mukaan silti ap on syyllinen?! Mikä vit tut teitä joitakin paskaperseitä vaivaa??? Mitähän vit tua säkin luuseripaska sieltä vanhempiesi peräkammarista huutelet. Ilmaiseksi asut etkä tiedä mitään oikeasta elämästä, parisuhteista ja vuokrasopimuksista.
Lue tämä aloitus:
Jos hänestä ei ole kuulunut neljään kuukauteen mitään ,kun lähti reissuun?
Voinko olettaa että hän on nyt jättänyt minut lopullisesti ja voin mitään ilmoittamatta muuttaa pois yhteisestä vuokrakämpästä?
Hänelle jää omien kamojensa siivous ja avaimen palautus, kun itse hoidan oman osuuteni.
En ajatellut kertoa hälle kun hän ei ole suostunut pitämään yhteyttä. Meillä ei ole lapsia.