Perheemme on vajonnut köyhyyteen kahdessa vuodessa
Nelihenkinen perhe, jossa kaksi vanhempaa ja kaksi pientä lasta. Ensin tuli minulle yt-neuvottelujen seurauksena työttömyys ja sitä ennen ja jälkeen terveysongelmia. Toinen tekee kahta eri vuorotyötä ja on pahasti velkaantunut. Halvemman asumisen perässä muutettu jo kolmesti. Lapset eivät ole päivähoidossa. Kaikki säästöt ja sijoitukset palaneet velkojen maksuun, elämiseen, yllättäviin menoihin ja omaan kuntoutumiseen. Velanhoitoon hankittu apua ja elintasoa karsittu. Mutta mitä tässä enää voi tehdä? Yksinhuoltajana en pärjäisi taloudellisesti yhtään sen paremmin ennen kuin saan jälleen töitä. Mitään taloudellista puskuria ei enää ole ja koska olen työtön, en näe vaihtoehtona poismuuttoa/eroa. Mitään sosiaalitukia emme saa (lukuun ottamatta lapsilisät), koska paperilla bruttotulot näyttävät hyvältä. Velkaantuminen on pahinta. Itselläni ei ollut siihen osaa eikä arpaa, eli varmaan moni ihmettelee, miksi olen jäänyt suhteeseen. Tällä hetkellä ajattelen vain lasten parasta, mutta mikä lopulta on parasta?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt en ymmärtänyt? Asutteko nyt omistusasunnossa vai vuokralla? Jos omistatte jonkun asunnon 50/50? Oletteko siis kaikkine velkoinenne ostaneet yhteisen asunnon? Vai onko velat tulleet jälkeen?
Tässä kuviossa on piirteitä omien vanhempien rahankäytöstä ja elämäntavasta. Aina uutta taloa pystyyn, kaikki ongelmat ratkottiin muuttamalla ja muita haukkumalla. Oli koko ajan sinun rahat ja minun rahat. Toinen vaati, toinen maksoi, lopuksi sitä ulosotettavaa oli monta sataa tuhatta. Lainattiin puolin ja toisin, jopa varastettiin. Sotkettiin mukaan pankit ja juristit vaikka oli allekirjoitettu mustaa valkoisella. Ja kognitiivisesti ihan täyspäisiä ihmisiä, molemmat ylioppilaita, toisella korkeakoulututkinto ja toisella ammattitutkinto päälle.
En vielä tänä päivänäkään tiedä mitä on tapahtunut paitsi että huomattava summa perintörahaa (pääosin toisen vanhemmilta) onnistuttiin puhaltamaan taivaan tuuliin ja koko perheen välit poikki (tähän on muitakin syitä). Joten nyt neuvon että ainakin yrität selvittää raha-asioiden todellisen laidan koska muualle katsomalla ne eivät selviä. Totuus ei voi olla pahempi kuin valheiden verkko ja salailu.
Oma tarinani on tosi. Anteeksi avautuminen.
Kiitos tästä, konkreettisia esimerkkejä on hyvä saada. Meillä oli niin, että yhteinen asunto ostettiin ennen kuin puolison velkaantuminen lähti käsistä. Tiesin siis asuntoa ostaessa, että jonkin verran on, mutta niin oli minullakin opintolainaa jne. ja kuvittelin, että hän muuten järkevänä ihmisenä maksaa velkansa pois ennen lapsia, kuten itse tein ja onnistuin. Olimme tuolloin molemmat keskipalkkaisissa vakituisissa töissä. Jossain kohtaa lasten syntymien jälkeen havahduin siihen, että minulla meni koko ajan enemmän rahaa pakollisiin menoihin ja aloin budjetoimaan, jolloin totuus paljastui. Enempää en siitä, miten reagoin jne. aio kertoa.
-apOletteko siis ostaneet useamman omistusasunnon nyt, kun olette muuttaneet monta kertaa? Miten olette saaneet uuden lainan vaikka edellisiä velkoja on roppakaupalla ja sinä olet työtön?
Asutte varmaakin Porvoossa, missä ei saa edes työmarkkinatukea.
Olemme vuokranneet omaamme ja asuneet itse vuokralla sillä aikaa. Nyt halvin vaihtoehto on tämä oma asunto, jossa nyt asumme ja ratkaisu on hakea pankilta lyhennysvapaata, kunnes toivottavasti saan joskus töitä eikä terveys petä enää.
-ap
Lyhennysvapaa on huonompi vaihtoehto, koska velka ei yhtään lyhene ja korot silti juoksee. Et voi tietää saatko töitä pitkään aikaan. Jättäkää lyhennysvapaa viimeiseksi oljenkorreksi. Laina-ajan pidentäminen olisi pidemmän aikavälin ratkaisu, koska sillä saa pienennettyä kuukausierää sopivammaksi. Karsikaa lisää turhia kuluja arjesta.
Niin eli erossa asunto pitää myydä tai mies maksaa puolet asunnon hinnasta ap:lle. Ap saa tt-tukea, kun on käyttänyt asunnon myynnistä saadut rahat ensin.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli erossa asunto pitää myydä tai mies maksaa puolet asunnon hinnasta ap:lle. Ap saa tt-tukea, kun on käyttänyt asunnon myynnistä saadut rahat ensin.
Niin ja ei hän pysty ostamaan minua ulos.
Vaihtoehdoksi jää myynti ja/tai ulosotto.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ehdottaa täällä sellaisia toimia, jotka on jo tehty, eli velkaantumisen syihin en paneudu enempää. En ole itsekään saanut siihen riittävästi vastauksia puolisolta, joten lienee selvää, että luottamus on mennyt. En ole halunnut erota lasten takia, koska ovat vielä hyvin pieniä. Ja lisäksi jo mainitsin, että olen työtön jne. mistä muka löytäisin kohtuuhintaisen asunnon, jotta jatkuva kituuttaminen ei jatkuisi? Perhevapaani jälkeen palaan siis työttömäksi. Päivähoito ei ole ilmaista tässä kunnassa yli 7000€/kk bruttotuloilla. En ole suostunut myöskään käyttämään omia rahojani puolison perseilyn korjaamiseen. Joku täällä ihmetteli useita muuttoja; joskus on pakko etsiä sopivampaa asuntoa hinnan, terveydentilan ja tukiverkoston takia. Omaa yhteistä 50/50 asuntoamme emme ole saaneet myytyä - se keino lienee enää jäljellä, ellei pankki myönnä lyhennysvapaata joksikin aikaa. Sitäkin on haettu. Ymmärrettävistä syistä tähän keskusteluun eksyi mukaan politiikka - olen samaa mieltä.
-apOnko sillä peliongelma, jota peittelee? Tai jotain muuta hämärää, jos ei pysty sinulle selittämään velkojaan? Jos näin on, niin tilanne ei tule muuttumaan ainakaan ennen kuin myöntää ongelman.
Sen tiedän, että mitään riippuvuutta ei taustalla ole. On vain hankkinut itselleen elintason, johon ei enää ole varaa. Pikku hiljaa on alkanut nöyrtymään, kun olen alkanut vaatia vastauksia. Onneksi emme ole naimisissa.
-ap
Eikö tästä hankitusta elintasosta ole nyt mitään jäljellä, jota voisi myydä?
Aiemman kirjoittajan kanssa olen samoilla linjoilla, että taloudellisesti sinun kannaltasi paras ratkaisu olisi asua ainakin virallisesti erillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ehdottaa täällä sellaisia toimia, jotka on jo tehty, eli velkaantumisen syihin en paneudu enempää. En ole itsekään saanut siihen riittävästi vastauksia puolisolta, joten lienee selvää, että luottamus on mennyt. En ole halunnut erota lasten takia, koska ovat vielä hyvin pieniä. Ja lisäksi jo mainitsin, että olen työtön jne. mistä muka löytäisin kohtuuhintaisen asunnon, jotta jatkuva kituuttaminen ei jatkuisi? Perhevapaani jälkeen palaan siis työttömäksi. Päivähoito ei ole ilmaista tässä kunnassa yli 7000€/kk bruttotuloilla. En ole suostunut myöskään käyttämään omia rahojani puolison perseilyn korjaamiseen. Joku täällä ihmetteli useita muuttoja; joskus on pakko etsiä sopivampaa asuntoa hinnan, terveydentilan ja tukiverkoston takia. Omaa yhteistä 50/50 asuntoamme emme ole saaneet myytyä - se keino lienee enää jäljellä, ellei pankki myönnä lyhennysvapaata joksikin aikaa. Sitäkin on haettu. Ymmärrettävistä syistä tähän keskusteluun eksyi mukaan politiikka - olen samaa mieltä.
-apOnko sillä peliongelma, jota peittelee? Tai jotain muuta hämärää, jos ei pysty sinulle selittämään velkojaan? Jos näin on, niin tilanne ei tule muuttumaan ainakaan ennen kuin myöntää ongelman.
Sen tiedän, että mitään riippuvuutta ei taustalla ole. On vain hankkinut itselleen elintason, johon ei enää ole varaa. Pikku hiljaa on alkanut nöyrtymään, kun olen alkanut vaatia vastauksia. Onneksi emme ole naimisissa.
-apEikö tästä hankitusta elintasosta ole nyt mitään jäljellä, jota voisi myydä?
Aiemman kirjoittajan kanssa olen samoilla linjoilla, että taloudellisesti sinun kannaltasi paras ratkaisu olisi asua ainakin virallisesti erillään.
Mitään myytävää ei enää ole. Paitsi tämä asunto, joka ei mene kaupaksi. Olen myös sanonut, että autosta on tätä menoa pakko luopua, vaikka sitten elämä meneekin vielä haastavammaksi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apEikö tästä hankitusta elintasosta ole nyt mitään jäljellä, jota voisi myydä?
Mutta ei ap saa tukia, jos hän asuu vuokralla ja omistaa edelleen puolet asunnosta, missä mies asuu.
No, vaihtoehto on myydä asuntoa halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun elämä tarjoaa sitruunoita, tee niistä limonadia.
Tuli mieleen että köyhät voivat tehdä simaa ja myydä netillä.
Jos teillä jää laskuja maksamatta niin jossain kohtaa ulosottolaitos myy asunnon edullisesti.
Voi voi, ap ja perheensä on paremmassa asemassa kuin toimeentulotuen varassa elävä perhe kun tulot ovat sellaiset ettei tukea tipu. Sellaista se on ap, ei auta kuin kituuttaa pienillä tuloilla. Olet kuitenkin saanut elää keskituloisen perheenäidin elämää, kaikki eivät saa koskaan.
En ymmärrä näitä kermapeppuja yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, ap ja perheensä on paremmassa asemassa kuin toimeentulotuen varassa elävä perhe kun tulot ovat sellaiset ettei tukea tipu. Sellaista se on ap, ei auta kuin kituuttaa pienillä tuloilla. Olet kuitenkin saanut elää keskituloisen perheenäidin elämää, kaikki eivät saa koskaan.
Ei välttämättä. Voi saada saman verran rahaa, kun puolison palkkaa korvaa asumistuen ja tt-tuen.
Ja työttömillä ei ole työterveyshuoltoa.
Kela maksaa lääkärit ja lääkkeet vain niille perheille, jotka saavat toimeentulotukea.
Asunto myyntiin vaikka eurolla niin ei tule voittoa ja sitten pääsette nauttimaan sosiaalietuuksista. Autoa ei voi tietenkään pitää se on selvä ja ihmettelen ettei sitä ole jo myyty?
Ap ihmettelee kun ei saa yhteiskunnan tukia vaikka omistaa asunnon ja auton?
Jos saa puolison tulojen takia pelkkää yleistukea niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin lääkkeisiin eikä kela maksa lääkäriä.
Lääkäri ja lääkkeet maksetaan vain toimeentulotukea saaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Voi saada saman verran rahaa, kun puolison palkkaa korvaa asumistuen ja tt-tuen.
Kela maksaa lääkärit ja lääkkeet vain niille perheille, jotka saavat toimeentulotukea.
Kaikki menot voi listata hakemukseen. Kyllä siinä laskelmalla huomioidaan lääkärit ja lääkkeet. Voi hakea ja jos tulot on silti suuremmat kuin raja 4 hengen perheelle, saavat enemmän.
Toimeentulotukeen ja sen laskemisessa otetaan huomioon koko perheen tulot. Myös lapsilisät ovat tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Asunto myyntiin vaikka eurolla niin ei tule voittoa ja sitten pääsette nauttimaan sosiaalietuuksista. Autoa ei voi tietenkään pitää se on selvä ja ihmettelen ettei sitä ole jo myyty?
Ap ihmettelee kun ei saa yhteiskunnan tukia vaikka omistaa asunnon ja auton?
Monessa perheessä tarvitaan auto, jos puoliso käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko holtittomasti eletty yli varojen. En pystyisi sellaisen kanssa elämään päivääkään.
Näinhän tässä selkeästi on käynyt. Mies elänyt holtittomasti jo ennen ap:ta ja kantaa velkansa ja taakkansa tähänkin suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos asutte niin lähellä päiväkotia, että saat lapset sinne kuljetettua joko kävellen tai pyörällä, pistä ne päiväkotiin. Ilmaisen päivähoidon saa, jos perheen yhteenlasketut tulot korkeintaan 6399 e kuussa. Tässä säästätte jo vähän, kun lapset saavat sekä aamiaisen, lounaan että välipalan päivähoidossa. Lisäksi päiväkotipäivien aikana voit keskittyä oman terveytesi hoitamiseen ja miettiä työllistymisvaihtoehtoja rauhassa.
Näin ja vaikka monet sanivat, että työttömän pitäisi itse hoitaa lapset kotona niin lapsen oikeus on päästä päivähoitoon. Senkin voi järjestää niin, että lapsi on päikyssä vain osan päivää tai osan viikkoa. Sinä aikana on aikaa tehdä kunnolla työhakemuksia, käydä haastatteluissa, opiskella ja ihan vaikka rentoutua niin ettei ole perceeseen ammuttu kontio sen takia ettei ole töitä ja arki on yhtä ja samaa.
Tsemppiä, täälläkin on äiti jonka työelämä takkuaa vaikka osa-aikahommia onkin jossain määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki menot voi listata hakemukseen. Kyllä siinä laskelmalla huomioidaan lääkärit ja lääkkeet. Voi hakea ja jos tulot on silti suuremmat kuin raja 4 hengen perheelle, saavat enemmän.
Toimeentulotukeen ja sen laskemisessa otetaan huomioon koko perheen tulot. Myös lapsilisät ovat tuloa.
Omistusasunnossa ei huomioida lainoja eikä rahoitusvastiketta paitsi korot.
Auton kuluja ei huomioida, jos toinen käy töissä eikä kulje julkisia vuorotöihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa puolison tulojen takia pelkkää yleistukea niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin lääkkeisiin eikä kela maksa lääkäriä.
Lääkäri ja lääkkeet maksetaan vain toimeentulotukea saaville.
Sehän on oikein. Toimeentulotukeen lasketaan koko perheen tulot. Välillä tilanteet ovat absurdeja.
Esim minun lapseni halusi pankkikortin kun muillakin on ja liikkuu teininä itsekseen. Kun laitan kuukausirahaa sinne tilille omalta tililtä se lasketaan tuloksi teinille ja hänen tt tuen osuutensa pienenee.
Kiitos, tätä vaihtoehtoa olen itsekin miettinyt. Ongelma vaan on se, että omistan nykyisestä asunnosta 50% ja myynti on osoittautunut hyvin hankalaksi. Ostajia ei vaan ole, vaikka on hyvässä kunnossa ja remontoitu (edellisen omistajan toimesta, ettei joku nyt luule, että meillä on vielä remonttilainaakin).
-ap