Perheemme on vajonnut köyhyyteen kahdessa vuodessa
Nelihenkinen perhe, jossa kaksi vanhempaa ja kaksi pientä lasta. Ensin tuli minulle yt-neuvottelujen seurauksena työttömyys ja sitä ennen ja jälkeen terveysongelmia. Toinen tekee kahta eri vuorotyötä ja on pahasti velkaantunut. Halvemman asumisen perässä muutettu jo kolmesti. Lapset eivät ole päivähoidossa. Kaikki säästöt ja sijoitukset palaneet velkojen maksuun, elämiseen, yllättäviin menoihin ja omaan kuntoutumiseen. Velanhoitoon hankittu apua ja elintasoa karsittu. Mutta mitä tässä enää voi tehdä? Yksinhuoltajana en pärjäisi taloudellisesti yhtään sen paremmin ennen kuin saan jälleen töitä. Mitään taloudellista puskuria ei enää ole ja koska olen työtön, en näe vaihtoehtona poismuuttoa/eroa. Mitään sosiaalitukia emme saa (lukuun ottamatta lapsilisät), koska paperilla bruttotulot näyttävät hyvältä. Velkaantuminen on pahinta. Itselläni ei ollut siihen osaa eikä arpaa, eli varmaan moni ihmettelee, miksi olen jäänyt suhteeseen. Tällä hetkellä ajattelen vain lasten parasta, mutta mikä lopulta on parasta?
Kommentit (214)
Jos sun puoliso irtisanotaan töistä niin ette saa tukia. Ette saa omistaa mitään.
Köyhyys näkyy, laina ei...
(Herrat: Luottomies)
PS leikkasi ansiosidonnaiset ja kokoomus
Vierailija kirjoitti:
Miksi nainen jättää miehen joka joutuu työttömäksi. Lähteekö nainen etsimään rikasta miestä. Mun eks jätti minut kun musta tuli työtön, olin työtön 3 kuukautta. Sit äitini kuoli ja sain paljon rahaa. Eks olis halunnut mut takas mut mua ei kiinnostanut. Olen asunut omassa talossa 10 vuotta sinkkuna nyt. Ei oikein kiinnosta naiset enää.
Minun ex sai perinnön myös vähän sen jälkeen kun heitin sen pihalle. Soitti innoissaan että nyt varmaan otat takaisin. Miksi olisin ottanut? Täys k*sipää se on edelleen, ei sitä mikään määrä rahaa muuta. Rutiköyhä se oli yhteen muuttaessa, en ollut rahan perässä silloin ja nyt vielä vähemmän kun on itselläni paljon isompi varallisuus.
Ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin saman suuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä esim. työtulovähennystä.
Mitä ihmeen kovia bruttotuloja työttömällä on? Puoliso tekee kovin töitä mutta on velkaantunut, onko se tapahtunut jo aikaisemmin.
Ei teidän perhe saa tt-tukea, vaikka on 7 lasta, koska omistatte asuntovaunun. Se asuntovaunu pitää myydä ensin. Ja lainat ei ole menoja, puolison tulot vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen kovia bruttotuloja työttömällä on? Puoliso tekee kovin töitä mutta on velkaantunut, onko se tapahtunut jo aikaisemmin.
Ne puolison tulot lasketaan tuissa.
Eli työmarkkinatuki 800 brutto eli 595 netto.
Asumistukilaskuriin laitetaan tuo 800 brutto ja lisäksi puolison palkka bruttona + lomarahat ja kilometrikorvaukset.
Kela näkee nuo tulorekisteristä eli et voi huijata.
Omistusasuntoon taas ei saa yleistä asumistukea.
Asumistuki lasketaan bruttotuloista ja siinä on nykyään varallisuusraja.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki lasketaan bruttotuloista ja siinä on nykyään varallisuusraja.
Eli jos muutat vuokralle ja laitat oman asunnon vuokralle, et saa asumistukea.
Nykyään ihmiset säästävät työttömyyttä ja sairastumista varten, jotta eivät heti menetä omistusasuntoa tai kesämökkiä.
Linkkihullu saapui tukkimaan tämänkin ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Linkkihullu saapui tukkimaan tämänkin ketjun.
Tosiasioita et voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa puolison tulojen takia pelkkää yleistukea niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin lääkkeisiin eikä kela maksa lääkäriä.
Lääkäri ja lääkkeet maksetaan vain toimeentulotukea saaville.
Sehän on oikein. Toimeentulotukeen lasketaan koko perheen tulot. Välillä tilanteet ovat absurdeja.
Esim minun lapseni halusi pankkikortin kun muillakin on ja liikkuu teininä itsekseen. Kun laitan kuukausirahaa sinne tilille omalta tililtä se lasketaan tuloksi teinille ja hänen tt tuen osuutensa pienenee.
No, ei ole oikein, jos perhe saa saman verran rahaa kuin toinen perhe. Mutta toisessa perheessä molemmat vanhemmat on kotona ja toisessa toinen vanhempi tekee 40 h viikossa töitä.
Näin on. Ap perheen pitää saada tuet vaikka puoliso on töissä ja omistavat auton ja asunnon.
Tätä tarkoitin aiemmin. Myötätuntoa riittää kyllä keskituloisille jotka ovat tippuneet köyhiksi mutta ei aina köyhinä olleille. Silloin se on oma syy. On ne muut ja me. Ap kuuluu siihen teidän porukkaan jota täytyy auttaa, ne muut on niitä köyhiä vaan.
Sanokaa nyt vielä että tuet pois kaikilta ja että toimeentulotuki on liian iso.
Ehkä se voitaisiin ottaa pois kokonaan aina köyhinä olleilta jotka eivät omista mitään ja tehdä laki jonka mukaan apn tapaisille annetaan tuet vaikka puoliso tienaa ja on omaisuutta?
Yhteiskunnan turvaverkkojen pitää tukea myös niitä, jotka sinne tippuvat työttömyyden takia. Se, että on maksanut veroja, pitäisi tarkoittaa myös jotain tukea hädän hetkellä. Se, että olet köyhä ja silti hankit paljon lapsia köyhyyteen, on taas vastuuttomuutta. Ei hyvinvointivaltiota rakennettu sille pohjalle, joten sinun on turha trollailla ja nyrpistellä nenääsi uusille työttömille, jotka ovat vasta työttönäksi pudonneet.
Asumistukeen tuli varallisuusraja tammikuussa 2025 eli nyky hallitus laittoi sen.
Nyky hallitus leikkasi myös kelan sairaspäivärahaa. 3000 bruttopalkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vassareiden arvot on nähty.
Vassarit eivät ole kiinnostuneita suomalaisista. Vassarit ovat enemmän kiinnostunut maahanmuutosta ja veronimijöiden maahantuonnista kuin Persut sen vastustamisesta.
Vasemmistossa on paljon ilkeitä ihmisiä, jotka kannattavat maaha nmuuttoa, wokea, sukupuolen korjausleikkauksia ja muita tuhoisia aatteita, joilla ihmisten ja maan identiteetti voidaan tuhota, vaikka he eivät niistä pidä.
He haluavat pilata yhteiskunnan, koska he ovat yhteiskunnan hylkiöitä ja kateellisena nauttivat tuhon levittämisestä ja keskiluokan kärsimyksistä. Vasemmiston äänestäjät haluavat lisää itsensä kaltaisia hylkiöitä, jotka eivät ole ikinä maksaneet veroja.
Vasemmiston toiminta on itseään ruokkiva epätoivon syöksykierre, mikä lisää vasemmiston äänestäjiä, mutta maan ongelmat vaan kasautuvat.
Päähänpotkittu ressukka siellä. 🤣🤣🤣🤣🤣
Juupa juu. Minullakin on 4 lasta, en voi mennä töihin, paljon on velkaa, eikä mieskään oikein voisi töitä tehdä. Mitäs nyt, jonkun pitää nyt meitä elättää. Mitä jos te muut menette töihin ja tulonsiirtojen kautta elätätte meitä? Mun mielestä on ihan reilua, koska meilläkin on oikeus elää keskiluokkaista elämää ihan vaan koska ollaan olemassa ja huvikseen nuo lapsetkin tuohon muiden elätettäviksi pyöräytettiin. Vaadin myös ilmaislippuja Linnanmäelle, koska muuten lasten lapsuus on aivan hirveää ja terapiat tulee sitten yhteiskunnalle kalliimmiksi.
terv. Ikuinen itkuvirsi
Perhe ei saa tt-tukea, jos omistaa kesämökin, veneen, asuntovaunun tai moottoripyörän. Ne pitää myydä ja käyttää niistä saadut rahat ensin.