Jos saisit valita: olisit terve ja kävisit töissä vai olisit pitkäaikaissairas työkyvytön eikä sun tarvitsisi käydä töissä?
Kumman noista valitsisit jos saisit valita?
Laita myös vastauksesi oheen tieto, oletko todellisuudessa terve työssäkäyvä/työvelvollinen vai sairas työkyvytön jonka ei tarvitse käydä töissä / hakea töitä.
Oma vastaus: olisin mieluummin terve ja töissä. Todellisuus: olen pitkäaikaissairas työkyvytön eikä tarvitse käydä töissä.
Kommentit (87)
Totta hitossa terve ja työssä. Olen ollut sekä työtön että työkyvytön (ei onneksi molempia samaan aikaan), enkä halua sellaista enää uudestaan. Toivottavasti pysyn nykyisessä olotilassa, eli terveenä ja työllisenä. Ei se sairaana kotona kököttäminen ole mitään juhlaa, se vain masentaa lisää.
Valintani on sairas ja poissa sairaasta työelämästä. Vasta työkyvyttömyyseläkkeelle jäätyäni olen sisäistänyt kuinka sairaita ajatuksia minulla oli työelämästä siellä ollessani.
Erikoiset vaihtoehdot, kun nykyään on niin monta muutakin. Voi olla tosi kremppainen ja raskaassa työssä, täysin terve ja työttömänä, monisairas tai vammainen ja kortistossa, huonosti tutkittu ja kortistossa tai uusimpana matalapalkkatyössä ja asunnoton. Kaikkea kivaa tarjolla nykymallisessa työelämässä.
Olisin mieluummin terve ja kävisin töissä.
Olen monisairas 54v, en ole koskaan ollut työelämässä, enkä tule olemaankaan, vikaa oli nuorena vain päässä, myöhemmin tuli mukaan fyysisetkin sairaudet . Viime viikolla alotin rollaattorin käytön, jota olen pi ylittänyt. On kyllä ihan hyvä, voin tänä kesänä olla enemmän ulkona, siinä voi istua ja katsella ympärilleen kun ei jaksa liikkua.
Olen työkykyinewn työtön, mutta haluisin olla töissä
Vierailija kirjoitti:
Tässä odotan soittoa terveysasemalta,kun nyt en todellakaan ole työkykyinen. Nyt riitti kivut ja toivon saavani apua että jaksan töissä. Tiedän kyllä, en saa lääkäri aikaa. Ei sinne ikinä pääse. Käskee varmaan vaan vetää särkylääkettä loppuelämän ja itse vaivoja ei tutkita. Palaan asiaan kun soittavat takas.
Nonni, ihme sain ajan lääkärille. Siihen vaikuttaa kuka siellä vastaa puhelimeen. Mutta lääkäri aikaa saan odotella useamman päivän, sitä ennen en mene töihin.
Töissä ja terveenä tietenkin. En toivoisi tällaista sairautta vihamiehellenikään.
Terve ja töissä. Nyt opiskelen uuteen ammattiin ja toivon että opintojeni jälkeen olisi vielä joitakin työvuosia jäljellä ennen eläköitymistä.
No jos vaan vasen pikkurilli olis kipee, ja siitä sais sairaseläkkeen, niin kivahan se olis vaan kotona puuhastella.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, kun jossain vasemmistopalstalla joku saa tk-lausunnon, niin muut ryntäävät onnittelemaan.
Onhan se vaikea saada mutta onko jonkun vaipuminen työkyvyttömäksi onniteltava asia?
Eikö pitäisi ennemmin kannustaa kuntoutumiseen?
Mikä on vasemmistopalsta?
Vai onko käsitteet hukassa
Vasemmisto on perinteisesti ollut työväenluokka ja vastaavasti oikeistoon kuulunut vapaaherrat.
On kyllä vaikea valinta. Terve vai sairas 🤔
Olen mieluiten terve ja riittävän varakas olemaan ilman töitä.
Vierailija kirjoitti:
Pistää miettimään monella..
Ei pistä kenelläkään täysjärkisellä.
Ihme on, että joku pistää edes tällaisen vastakkainasettelun tänne.
Terveys menee aina kaiken edelle. Sitä ei ilmeisesti tajua, ennen kuin se terveys menee??
Ihan oikeasti?
Terve ja töissä.
Nyt oon pitkäaikaissairas ja työkyvytön työttömän statuksella. Elämä on ankeaa ja yksinäistä, kun sairauteni rajoittaa elämääni merkittävästi.
Silloin kun kävi töissä, tunsi elävänsä ja eämässä oli sisältöä eri tavalla. Toki välillä väsytti ja oli huono päivä, mutta silti
Minulla epäiltiin sairautta jo 15 vuotta sitten, ramppasin lääkärissä mutta diagnoosia ei vain löytynyt. Kunnes v2024 vuodenvaihteessa tärppäsi ja onneksi vakava sairauteni sai nimen/diagnoosin ja hoidon. Menetin tässä rytäkässä työpaikkani ja terveyteni, jossa tosin pientä valonpilkettä on viime aikoina ollut näkyvissä. En ole kuitenkaan tästä katkeroitunut, päivä kerrallaan asenne on ollut päällä sairastumisesta lähtien. Sitten kun menetät terveyden, huomaat vasta tuolloin, miten tärkeää on saada elää terveenä.
Tietenkin terve ja töissä. Ei tarvi edes miettiä. Sairaana on kurja olla. Jos on saikulla tai eläkkeellä, pitää olla jo todella sairas sellaiselle päästäkseen. Ja rahat ei meinaa riittää mihinkään. EI jaksa tehdä mitään, mahdollisesti särkee saatanasti 24/7. EN ymmärrä, kuka valitisi tuon vaihtoehdon. Toki, jos olisin jo varakas ja sairaus ei haittaisi elämää mitenkään, voisin valita sen. Mutta eipä nyt tule yhtään tuollaista sairautta mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin terve ja töissä. Ei tarvi edes miettiä. Sairaana on kurja olla. Jos on saikulla tai eläkkeellä, pitää olla jo todella sairas sellaiselle päästäkseen. Ja rahat ei meinaa riittää mihinkään. EI jaksa tehdä mitään, mahdollisesti särkee saatanasti 24/7. EN ymmärrä, kuka valitisi tuon vaihtoehdon. Toki, jos olisin jo varakas ja sairaus ei haittaisi elämää mitenkään, voisin valita sen. Mutta eipä nyt tule yhtään tuollaista sairautta mieleen.
Unohtui, että olen semiterve ja työelämässä. Olen ollut nuorempana pidemmällä sairauslomalla. joten on kokemusta siitäkin.
Olisin mieluiten kielitaidoton terve mamuvanhus, joka tulisi nostamaan takuueläkettä ilman, että olisin tehnyt päiväkään töitä Suomessa saati maksanut veroja.
"Sitä ihmettelen, kun jossain vasemmistopalstalla joku saa tk-lausunnon, niin muut ryntäävät onnittelemaan.
Onhan se vaikea saada mutta onko jonkun vaipuminen työkyvyttömäksi onniteltava asia?
Eikö pitäisi ennemmin kannustaa kuntoutumiseen?"
Mitä sä luulet että työkyvytön tekee esim kuntoutustuella? Makaa kotonaan vaan? Niinkö? Niinkö sä tekisit?
Tuo aikahan on tarkoitettu nimenomaan parantumiseen ja kuntoutumiseen niin ettei tarvi stressata jatkuvasti toimeentulosta ja pääsee toivottavasti palaamaan työelämään.
Olisin mielummin terve ja töissä. Olen terve ja opiskelija, toivottavasti pian myös töissä.