Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

14-vuotiaalle Miilalle ei suostuttu rakentamaan pyörätuoliramppia – Sitten tapahtui jotain odottamatonta: Iltalehti

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kymppitonni siitä että portaiden viereen asennetaan vähän metallia lähimmästä rautakaupasta?

No jonkun pitää se sinne asentaa ja sille pitää maksaa palkkaa

Yrittivät vissiin aurinkoterassia, grillikatosta ja uima-allasta. Sitten kauppias änkesi tarjoamaan tonnin ramppia

Hyvinvointi alue se oli sitä mieltä, että rampin tekeminen maksaa sen kymppitonnin.

Vierailija
62/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi rakentaa? Eiköhän tuo pidä hoitaa ihan itse. Vakuutuskin korvaa tuollaisia, jos on sellaisen ottanut

Koska kaikki piyää nykyään kupata veronmaksajilta.Ei yhtä ramppiakaan saada itse tehtyä.

Tai siis mitään ei nykyään saisi. Jopa esteetön pääsy julkisiin rakennuksiin pitäisi vammaisen itse rahoittaa?

Koti ei ole julkinen rakennus. Jos olisit lukenut niin pitää olla pidempi aikainen vamma joka aiheuttaa apuvälineiden käytön, ei siis heti kun joku hakee pyörätuolin kun päättää ettei enää kävele 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä veto k-kauppiaalta, mutta jos Miila olisi 64-vuotias kaljoitteluun taipuvainen Markku, ei varmaan ramppia tulisi kauppiaan piikkiin. 

Yksikään media ei ole kiinnostunut tällaisesta. Sama asia kuin nuoret miehet ulkomailla. Heitä ei ole mutta nuoria naisia on valtavasti. On tabu puhua miten se on taloudellisesti järjestetty.

Vierailija
64/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katotaan vaan. Kohta jonkun kiven alta kaivautuu joku lupa ja valvontaviraston nihilisti kieltämään tuon talkoilla tehtävän rampin, koska kansilankku on 0,01 milliä liian leveä ja kiinnitys ruuvien kierreosa   väärän värinen.

Vierailija
65/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi rakentaa? Eiköhän tuo pidä hoitaa ihan itse. Vakuutuskin korvaa tuollaisia, jos on sellaisen ottanut

En lukenut juttua joten en tiedä mikä hänen tilanteensa on, mutta lain mukaan vammaiselle kuuluu tarvittavat apuvälineet ja asunnon muutostyöt hyvinvointialueen piikkiin.

Vierailija
66/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä koko juttua, tarkoitus on hyvinvointi alueella että nousee sieltä tuolista ylös, kun ei ole mitään syytä siinä istua. Moni muukin jää ilman ramppia kun on väliaikaisesti pyörätuolissa 

Toivottavasti joku ajaa sun yli ja joudut pyörätuoliin ja sulle sanottaisiin, onhan sulla vielä pää toiminnassa, käytä sitä liikkumiseen. Pässi. 

Jos ei ymmärrä asioita niin ei voi mitään. Toki taidat kuulua siihen uuteen ihmisryhmään joka ei ole homo sapiens eli viisas ihminen.

Tuo tyttö ei ole halvaantunut eikä hänellä ole mitään syytä istua tuolissa 

Vierailija
67/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki piyää nykyään kupata veronmaksajilta.Ei yhtä ramppiakaan saada itse tehtyä.

Tai siis mitään ei nykyään saisi. Jopa esteetön pääsy julkisiin rakennuksiin pitäisi vammaisen itse rahoittaa?

Kyse on omasta kodista. Pitkää veronmaksajien maksaa kodin rakentaminenkin?

Tuo tulee jokaiselle esiin jossain vaiheessa elämää.

Moni muuttaa tilan muuttuessa sopivampaan asuntoon

Mikäli vanheneminen tapahtuu rauhallisesti. Lonkkamurtuman, tai muun liikuntarajoitteen äkillinen heikkeneminen ei sitä salli. Ylipäänsä asunnoista ja rakennuksista tulisi tehdä esteettömiä ja helppokulkuisia.

Tuo tytön tapahtuma taisi olla äkillinen, tai ennakoimaton kuitenkin. Itseasiassa koita könkätä nyrjähtäneen jalan kanssa vaikka kolmanteen kerrokseen. Tuollaisia hissittömiä taloja on Suomessa tuhansittain.

Tunnen henkilön, joka joutuis sairastumisen takia pyörätuoliin. Hän muutti itselleen sopivampaan asuntoon, eikä jäänyt valittamaan ja kärsimään epäsopivan asunnon tuomista hankaluuksista. 

Vierailija
68/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tommonen ramppi maksa kuin 200-300e, pikku hinta.

Vierailija
69/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä koko juttua, tarkoitus on hyvinvointi alueella että nousee sieltä tuolista ylös, kun ei ole mitään syytä siinä istua. Moni muukin jää ilman ramppia kun on väliaikaisesti pyörätuolissa 

Vähän tällainen olo tuli kun katsoin hänen liikkumistaan tuoliin ja tuolista pois, ilmeisesti oli tuolissa kohtausten pelosta, mutta hyvin pian on kyllä liikuntakyvytön jos vaan istuu tuolissa.

Tosin tuo 10 000€ hinta rampille, joka tulisi  pariin loivaan portaaseen on naurettava.

Katsokaa vähän netistä. Hinnat on ihan halpoja.

Vierailija
70/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin just ramppi, ei siihen 1000e saa millään tuhlattua!

Vierailija
71/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on omasta kodista. Pitkää veronmaksajien maksaa kodin rakentaminenkin?

Tuo tulee jokaiselle esiin jossain vaiheessa elämää.

Moni muuttaa tilan muuttuessa sopivampaan asuntoon

Mikäli vanheneminen tapahtuu rauhallisesti. Lonkkamurtuman, tai muun liikuntarajoitteen äkillinen heikkeneminen ei sitä salli. Ylipäänsä asunnoista ja rakennuksista tulisi tehdä esteettömiä ja helppokulkuisia.

Tuo tytön tapahtuma taisi olla äkillinen, tai ennakoimaton kuitenkin. Itseasiassa koita könkätä nyrjähtäneen jalan kanssa vaikka kolmanteen kerrokseen. Tuollaisia hissittömiä taloja on Suomessa tuhansittain.

Tunnen henkilön, joka joutuis sairastumisen takia pyörätuoliin. Hän muutti itselleen sopivampaan asuntoon, eikä jäänyt valittamaan ja kärsimään epäsopivan asunnon tuomista hankaluuksista. 

Niitä on monenlaisia kohtaloita. Varmaan tuollaisiakin. Onnea vaan hänelle jatkoelämään!

Vierailija
72/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku ajaa sun yli ja joudut pyörätuoliin ja sulle sanottaisiin, onhan sulla vielä pää toiminnassa, käytä sitä liikkumiseen. Pässi. 

Jos ei ymmärrä asioita niin ei voi mitään. Toki taidat kuulua siihen uuteen ihmisryhmään joka ei ole homo sapiens eli viisas ihminen.

Tuo tyttö ei ole halvaantunut eikä hänellä ole mitään syytä istua tuolissa 

Hän tarvitsee jatkuvaa valvontaa. Tuon ikäinen tyttö ei huvikseen pyörätuolissa istu.

Vierailija
73/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 3kk leikkauksen jälkeen pyörätuolissa.

Hyvinvointialueelta sai lainaan pitkät metallirampit (2kpl), joiden avulla avustaja pystyi työntämään minut kotiin. Ko rampissa ei kuitenkaan pystynyt itse kelaamaan, sen verran jyrkkä oli. Varmaan tämä on yleiskäytäntö apuvälineeksi, jos on pyörätuolissa vain lyhyen aikaa?

Vierailija
74/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kymppitonni siitä että portaiden viereen asennetaan vähän metallia lähimmästä rautakaupasta?

No jonkun pitää se sinne asentaa ja sille pitää maksaa palkkaa

Yrittivät vissiin aurinkoterassia, grillikatosta ja uima-allasta. Sitten kauppias änkesi tarjoamaan tonnin ramppia

Hyvinvointi alue se oli sitä mieltä, että rampin tekeminen maksaa sen kymppitonnin.

Ei ihme, ettei niiden rahat riitä mihinkään.

Vierailija
75/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arjalaasessa Perus-Suomes ei sitte tuottamattomia vaivaasia hyyssätä ! Menkööt neki töihi niinku ihimiset.

Ärsyttäviä murteita käyttäville tulee laittaa omat säilönsä, joissa eivät ole häiritsemässä vieläkin oikeampia ihmisiä.

Vierailija
76/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän tällainen olo tuli kun katsoin hänen liikkumistaan tuoliin ja tuolista pois, ilmeisesti oli tuolissa kohtausten pelosta, mutta hyvin pian on kyllä liikuntakyvytön jos vaan istuu tuolissa.

Tosin tuo 10 000€ hinta rampille, joka tulisi  pariin loivaan portaaseen on naurettava.

On varmaan vaikea ymmärtää, että ne jalat eivät nyt kanna häntä. Kiva varmaan katsella, kun teini ryömii maassa, kun ei pysty kävelemään.

Kyllä todella tässä onnellisten valtakunnassa ovat vielä muitakin onnellisempia rikkaat ja terveet.

Vierailija
77/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että on vielä ihmisiä joilla on aivot ja myötäelämisen kykyä. Kiitos tälle kauppiaalle, hän on ihminen isolla I.llä. ja niille jotka täällä vääntävät nokkaansa: mites se suu sitten pannaan jos osuukin omalle kohdalle?

Vierailija
78/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tommonen ramppi maksa kuin 200-300e, pikku hinta.

Mistäs ajattelit rakentaa? Puu ei täytä vaatimuksia, joten et voi kyhätä sitä terassilaudoista. 

Vierailija
79/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueelta sai lainaan pitkät metallirampit (2kpl), joiden avulla avustaja pystyi työntämään minut kotiin. Ko rampissa ei kuitenkaan pystynyt itse kelaamaan, sen verran jyrkkä oli. Varmaan tämä on yleiskäytäntö apuvälineeksi, jos on pyörätuolissa vain lyhyen aikaa?

Tällä teinillä taitaa olla avustajina äiti ja isä, jotka ovat päivällä töissä. Kiva, että teini pääsee jatkossa omatoimisesti menoilleen, kesäkin tulossa. 

Vierailija
80/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä teinillä taitaa olla avustajina äiti ja isä, jotka ovat päivällä töissä. Kiva, että teini pääsee jatkossa omatoimisesti menoilleen, kesäkin tulossa. 

Äti on läsnä omaishoitajana, koska tytär saa kohtauksia, joissa hengitys voi pysähtyä.

Kovin pitkälle ei yksin voi mennä, ehkä siihen omaan pihaan rajoittuvat teinin itsenäiset menot - silmän alle.