Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

14-vuotiaalle Miilalle ei suostuttu rakentamaan pyörätuoliramppia – Sitten tapahtui jotain odottamatonta: Iltalehti

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko katsoneet tuota Lapin pelastajat -sarjaa. Jo ihminen sairastuu, niin tullaan tarpeen tullen helikopterilla  hakemaan. Meillä lähellä sairaalaa, ei siinä ajassa saa edes jonotettua ajanvarausta.

Vierailija
42/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paljon varakkaita ihmisiä, jotka mielellään auttaisivat pulassa olevia. Ei yhtä pykälää tarvitse pitkällä oikeusprosessilla ruveta vuosia  veivaamaan, jos johonkin asiaan ei ole kovin suurta tarvetta isoilla ihmisjoukoilla. Portaissa kulkemaan kykenemättömät asiakkaat yleensä valitsevat asunnokseen ensimmäisen kerroksen tai hissitalon, mihin muuttavat.

lahjavero pitää huolen että ei onnistu auttaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä sanoa että tehkää itse!

Kyllä minäkin jonkinlaisen sillan osaisin  vasaroida parista lankusta mutta kuka ottaisi vastuun,jos pettäisi pyörätuolin alla?!

No voi sen teettää ammattilaisilla ja maksaa itse

Vierailija
44/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odottaisin sen puoli vuotta ennen isojen investointien tekoa. Koska sen jälkeen sen hoitaa yhteiskunta tai voi olla, ettei ramppia enää tarvita. 

Vierailija
45/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mammat kateellisena vinkuu jostain hemmetin kymppitonnin rampista. Mitä seuraavaksi? Onhan tytöllä yhteiskunnan kustantama pyörätuoli, otetaan se pois siltä, siinäkin kunta säästää. Mikä teitä vaivaa? Edelleenkin vingutte naamat punaisina vaikka maksajakin löytyi. Teiltä löytyy vaan katkeruutta. 

Rampin hinnaksi arvioitu n.1000e

Riippuu arvioijasta. Hyvinvointialueen tilaama ramppi maksaa 10 000 e. Nämä toiset tarjoutuivat tekemään sen ja arvioivat tonnin. 

Vierailija
46/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tullut ketjussa selväksi että käyttöhuoneet ja muualta tulleet on palstavassuille tärkeämpää kuin huolehtia oman maan invalideista. Haistakaa komukat pitkä sianvittu ja poistukaa maastamme!

Sivistyneen kokkarin puhetta?

Vierailija
47/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

26/44|

19.04.2026 | 21:28

Meillä rakennettiin rullatuoliramppi ihan oman perheen voimin.

Ei tullut silloin mieleenkään kerjätä sitä muilta.

MIKÄ HELEVETIN RULLATUOLI!

Rullatuoli, kelatuoli, pyörätuoli

Vierailija
48/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mammat kateellisena vinkuu jostain hemmetin kymppitonnin rampista. Mitä seuraavaksi? Onhan tytöllä yhteiskunnan kustantama pyörätuoli, otetaan se pois siltä, siinäkin kunta säästää. Mikä teitä vaivaa? Edelleenkin vingutte naamat punaisina vaikka maksajakin löytyi. Teiltä löytyy vaan katkeruutta. 

Rampin hinnaksi arvioitu n.1000e

Riippuu arvioijasta. Hyvinvointialueen tilaama ramppi maksaa 10 000 e. Nämä toiset tarjoutuivat tekemään sen ja arvioivat tonnin. 

Hyvinvointialueen kustannuksiin sisältyy monenlaista nyhtäjää. Taitaa sentään hinta jäädä kilpailutusdirektiivin alle. Mitenköhän tuo direktiivi ottaa huomioon työn, tai tuotteen laadun?

Vierailija
49/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi rakentaa? Eiköhän tuo pidä hoitaa ihan itse. Vakuutuskin korvaa tuollaisia, jos on sellaisen ottanut

Koska kaikki piyää nykyään kupata veronmaksajilta.Ei yhtä ramppiakaan saada itse tehtyä.

Tai siis mitään ei nykyään saisi. Jopa esteetön pääsy julkisiin rakennuksiin pitäisi vammaisen itse rahoittaa?

Kyse on omasta kodista. Pitkää veronmaksajien maksaa kodin rakentaminenkin?

Vierailija
50/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi rakentaa? Eiköhän tuo pidä hoitaa ihan itse. Vakuutuskin korvaa tuollaisia, jos on sellaisen ottanut

Koska kaikki piyää nykyään kupata veronmaksajilta.Ei yhtä ramppiakaan saada itse tehtyä.

Tai siis mitään ei nykyään saisi. Jopa esteetön pääsy julkisiin rakennuksiin pitäisi vammaisen itse rahoittaa?

Tuo tulee jokaiselle esiin jossain vaiheessa elämää.

Vierailija
51/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

26/44|

19.04.2026 | 21:28

Meillä rakennettiin rullatuoliramppi ihan oman perheen voimin.

Ei tullut silloin mieleenkään kerjätä sitä muilta.

MIKÄ HELEVETIN RULLATUOLI!

Mikä on HELEVETI?

Vierailija
52/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisastelut sikseen. Asa on vakava nuoret tytön kohdalla.

Vierailija
53/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni muuttaa tilan muuttuessa sopivampaan asuntoon

Vierailija
54/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että hommaan löytyi ratkaisu. Ajattelin jo yksityiseltä puolelta soitella muutamalle talonrakentajalle, että käydään auttamassa kesällä ja tehdään ramppi itse.

Vierailija
55/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kymppitonni siitä että portaiden viereen asennetaan vähän metallia lähimmästä rautakaupasta?

Vierailija
56/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kymppitonni siitä että portaiden viereen asennetaan vähän metallia lähimmästä rautakaupasta?

No jonkun pitää se sinne asentaa ja sille pitää maksaa palkkaa

Vierailija
57/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä veto k-kauppiaalta, mutta jos Miila olisi 64-vuotias kaljoitteluun taipuvainen Markku, ei varmaan ramppia tulisi kauppiaan piikkiin. 

Vierailija
58/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni muuttaa tilan muuttuessa sopivampaan asuntoon

Mikäli vanheneminen tapahtuu rauhallisesti. Lonkkamurtuman, tai muun liikuntarajoitteen äkillinen heikkeneminen ei sitä salli. Ylipäänsä asunnoista ja rakennuksista tulisi tehdä esteettömiä ja helppokulkuisia.

Tuo tytön tapahtuma taisi olla äkillinen, tai ennakoimaton kuitenkin. Itseasiassa koita könkätä nyrjähtäneen jalan kanssa vaikka kolmanteen kerrokseen. Tuollaisia hissittömiä taloja on Suomessa tuhansittain.

Vierailija
59/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jonkun pitää se sinne asentaa ja sille pitää maksaa palkkaa

Yrittivät vissiin aurinkoterassia, grillikatosta ja uima-allasta. Sitten kauppias änkesi tarjoamaan tonnin ramppia

Vierailija
60/87 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en uskaltaisi ensimmäisenä rakennusprojektinani ryhtyä tekemään ramppia. Jos jonkinlaisen saisinkin pusattua, olisiko turvallinen sairaan ihmisen pyörätuolilla kulkemiseen?