Sinä lukukausimaksujen vastustaja! Miksi vastutat myös Ison-Britannian mallin kaltaisia lukukausimaksuja?
Pari päivää sitten uutisoitiin, kuinka EVA ehdottin 2600 euron lukukausimaksuja yliopistoihin osana talouden sopeutustoimia. Siitä on keskusteltu tälläkin palstalla jo ja perinteinen vastaus oli "no sitten ei pääsisi vähävaraisen perheen lapset opiskelemaan".
Niin. Tuohan on USA:n malli, että lukukausimaksut pitää maksaa omistaan, jotta pääsee opiskelmaan. Ellei saa jotain stipendin rahoittajaa itselleen. Jostain syystä tuo USA:n malli tulee suomalaisille aina mieleen, kun keskustellaan lukukausimaksuista. Vaikka olisi aivan muitakin malleja, kuten paljon inhimillisempi brittimalli.
UK:ssa opiskelijat voivat ottaa valtion takaaman lainan "tuition fee loan", jolla voivat maksaa lukukausimaksujaan. Kyllä, myös vähävaraisista perheistä tulevat. Tuo laina maksetaan suoraan yliopistolle. Eli toisin sanoen, ei mitään estettä sille, etteikö myös vähävaraisesta perheestä tuleva pääsisi opiskelmaan. Tuition fee loan ja ei muuta kuin yliopistoon opiskelemaan!
"Mutta lainahan pitää maksaa takaisin". Aivan totta, niin pitääkin. Tuo laina maksetaan takaisin sitten, kun ollaan valmistuttu ja työelämässä. "Mutta entäs jos jotuu valmistuttuaan työttömäksi tai matalapalkkaiseen työhön?" Nyt tullaan asian ytimeen. Briteissä tuota lainaa maksetaan takaisin vain silloin, kun tulot ovat riittävän suuret ja silloinkin vain sen tulorajan ylittävästä osuudesta. Tuloraja on nykyisellään 25 000 puntaa vuodessa. Jos tulot ovat sen alle, senhetkisillä tuloilla ei makseta mitään takaisin tai maksut keskeytyvät. Tuon tulorajan ylittävästä osuudesta maksetaan lainanlyhennyksiä 9 prosentilla. Eli ei, kukaan ei joudu perikatoon tai henkilökohtaiseen konkurssiin tuon lainan vuoksi.
"No kiva olla koko loppuelämä velkavankeudessa". Nope! NOPE! Tuolla lainalla on vanhenemisaika, jolloin se vanhenee lopullisesti ja vanhenemishetkellä koko jäljellä oleva lainasumma annetaan kokonaan anteeksi! Aika on nykyään 40 vuotta. Heitäkin on, joilla on koko laina-ajan niin pienet tulot, etteivät maksa koskaan lainaa puntaakaan takaisin.
Jos Suomessa otettaisiin käyttöön UK:n kaltaiset lukukausimaksut, niin kertokaa minulle lukukausimaksujen vastustajat, miksi te sitäkin mallia vastuttaisitte? Minähän tuossa yllä kerroin, kuinka se ei estäisi vähävaraisista taustoista tulevienkaan pääsyä korkeakoulutukseen. Kerroin myös, kuinka lainaa maksettaisiin valmistumisen jälkeen takaisin senhetkisen maksukyvyn mukaisesti, joka voi joissakin tapauksissa tarkoittaa, ettei sitä makseta takaisin lainkaan. Eli keneltäkään ei vaadittaisi mahdottomia, jos tulot eivät olisikaan odotetun mukaiset.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamme jo veroja. Turha kehitellä monitmutkaisia systeemejä jossa rahoja siiretään taskusta toiseen ja aina joku ottaa jotain välistä.
Jos ihmiset maksaisivat itse koulutuksestaan, voisi koulutuksen rahoittamista verovaroista keventää ja niitä verovaroja käyttää vaikka johonkin muuhun.
Jos ihmiset maksaisivat itse sairaanhoidostaan, voisi sairaanhoidon rahoittamista verovaroista keventää ja niitä verovaroja käyttää vaikka johonkin muuhun.
Huono vertaus. Sairastuminen ei ole useimmissa tapauksissa oma valinta, jonka estämiseen voisi itse tai omilla toimilla vaikuttaa.
Ei työttömyyskään ole oma valinta 300 000 työtöntä vs. 50 000 avointa työpaikkaa. Suomessa oli tammikuun 2026 lopussa yli 65 000 korkeakoulutettua työtöntä työnhakijaa.
Lisäksi opiskelu on käytännössä pakollista nyky-yhteiskunnassa. Onhan meillä oppivelvollisuuskin 18 vuotiaaksi asti. Alle 25-vuotiaiden on myös haettava kouluun ja ovat velvoitettuja mahdollisen paikan saadessaan myös sen ottamaan vastaan, tai he eivät saa työttömyyskorvausta. Opiskelusta tulevat kulut alkavat siis olla jo pakkolainaa.
Onhan se pakkolainaa muutenkin, koska yksikään lapsi ei ole valinnut syntyä tänne. Nykyisenkin lainavelvoitteen tulisi kohdistua lapsen vanhempiin, ei lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vastustanut luksusmakuja. Ne ovat osa elämääni. Päinvastoin, olemme mieheni Richardin kanssa päättäneet keskittyä tulevat vuodet nautintoihin, joita elämällä on tarjota. Onko muita, joita kiinnostaisi tämä elämänlaadun parantaminen luksusluokkaan?
Kyllä, mieheni Robertin kanssa aijomme jatkossa syödä vain luxus leikkeleitä ja juoda luxus lähdevettä.
Tämä sana leikkele on itselleni tuntematon käsite mutta aiomme toki mieheni kanssa tutustua aiheeseen. Kiitos paljon suosituksestasi! Voisin olla hieman röyhkeä ja kertoa, että teillä Suomessakin on taivaallinen herkku nimeltään poron kivekset! Olen kuullut, että se on eristetty hirvieläimen ruhosta teurastuksen aikaan ja tarjoaa useita makuelämyksiä. Odotan mielenkiinnolla pääsyäni tutustumaan tähän makuelämykseen.
Ei ole minun kuppini teetä, sanoo mieheni Edward.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamme jo veroja. Turha kehitellä monitmutkaisia systeemejä jossa rahoja siiretään taskusta toiseen ja aina joku ottaa jotain välistä.
Jos ihmiset maksaisivat itse koulutuksestaan, voisi koulutuksen rahoittamista verovaroista keventää ja niitä verovaroja käyttää vaikka johonkin muuhun.
Jos ihmiset maksaisivat itse sairaanhoidostaan, voisi sairaanhoidon rahoittamista verovaroista keventää ja niitä verovaroja käyttää vaikka johonkin muuhun.
Huono vertaus. Sairastuminen ei ole useimmissa tapauksissa oma valinta, jonka estämiseen voisi itse tai omilla toimilla vaikuttaa.
Ei työttömyyskään ole oma valinta 300 000 työtöntä vs. 50 000 avointa työpaikkaa. Suomessa oli tammikuun 2026 lopussa yli 65 000 korkeakoulutettua työtöntä työnhakijaa.
On silloin oma valinta, kun työttömyys on ideologista. Valitettavasti nimenomaan tuo työttömyyden ideologinen muoto on viime vuosina kasvattanut suosiotaan.
Ideologisia työttömiä on muutama yksittäinen tapaus ja nekin jostain syystä iltalehdistössä aina vaalien alla. Toisaalta 250 000 ideologista työtöntä saa olla rauhassa, koska heille ei ole töitä, vaikka hyppelisivät päällään.
Tämä sana leikkele on itselleni tuntematon käsite mutta aiomme toki mieheni kanssa tutustua aiheeseen. Kiitos paljon suosituksestasi! Voisin olla hieman röyhkeä ja kertoa, että teillä Suomessakin on taivaallinen herkku nimeltään poron kivekset! Olen kuullut, että se on eristetty hirvieläimen ruhosta teurastuksen aikaan ja tarjoaa useita makuelämyksiä. Odotan mielenkiinnolla pääsyäni tutustumaan tähän makuelämykseen.