Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ikääntyminen on niin vaikea paikka etenkin naisille?

Vierailija
19.04.2026 |

Jakakaa ajatuksianne. 

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempani olivat kauniita ja hyväntuoksuisia, oli ihana olla heillä. Vasta myöhemmin kuulin nämä rumat puheet vanhoista. 

Vierailija
82/126 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että ikääntyminen olisi varmasti kovempi paikka, jos asiat olisivat olleet toisin esteettisesti ja toiminnallisesti eikä olisi ollut niin epätäydellinen jo nuoresta alkaen. Mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän tulee sellainen mitä väliä enää tässä katastrofissa -suhtautuminen kaikkiin muutoksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatustakaan tuhlannut sille, että vanhetessani jotenkin rumenisin. Miksi ihmeessä olisin? On mukavaa olla eläkkeellä hyvästä ja kiinnostavasta ammatista ja seurata, kuinka lapsenlapset kasvavat. Niin kauan kun pystyy omat asiansa hoitamaan, kaikki on hyvin.

N68

Vierailija
84/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen 70 v. En edes ajattele omaa ikääni, en ole siirtynyt mummolookkiin ja pyrin myös pitämään itseni siinä kunnossa, että voin tehdä niitä asioita kuin ennenkin. Kulkiessani ihmisten ilmoilla en vahingossakaan eksy mihinkään ikäihmisille suunnattuihin tylsiin tapahtumiin ja tekemisiin vaan liikun mieluimmin siellä missä on elävää elämää ja kaiken ikäisiä ihmisiä. 

85/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei oo ollu mitään vaikeuksia 😃

Vierailija
86/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä taas olen huomannut, että ikääntyessä ulkonäön tärkeys vähenee. Nuorena olin joskus kateellinen minua kauniimmille naisille, nyt keski-ikäisenä aivan muut asiat elämässä kiinnostaa. En ole kateellinen nuorille naisille vaan ihailen heidän kauneuttaan aivan vilpittömästi ja samalla olen onnellinen, että ei tarvitse enää miettiä niin paljon omaa naamaansa. Vanhentuminen on minusta ollut erittäin vapauttavaa.

Vierailija
87/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattoo nyt jotain madonnaa tai j lopezia. Siinä esikuvaa niin naisille kuin miehille. Tokihan se on heille työ, josta vielä tienaa. Minun työstäni ja ammattitaidostani ei makseta satoja miljoonia. Mutta joka tapauksessa yrittää voi aina. Ja pitää. 💪 

Vierailija
88/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lue vaikka miesten kommentteja meistä yli nelikymppisistä. Ne suorastaan hivelevät mieltä.

Vierailija
89/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelle naiselle ulkonäkö on tärkeä, sitä meikataan ja valitaan vaatteita ja osallistutaan kauneuskilpailuihin ja vaikka mitä ja tuohan käy vuosi vuodelta vaikeammaksi ja lopulta mahdottomaksi ja mitä tällaisestä tapauksesta jää tämän jälkeen jäljelle, nin ei juuri mitään?

Vierailija
90/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi se miehillekin olla. Se ikääntyminen ei rajoitu vain ulkoisiin asioihin. Siihen liittyy muitakin asioita kuten luopumista, asioiden ymmärtämistä, tyhjyyden tunteita jne.

Miehille tuntuu olevan erityisen vaikeaa.

Joka puolella näkyy aktiivisia vanhempia naisia, miehiä ei niinkään.

Vierailija
91/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lue vaikka miesten kommentteja meistä yli nelikymppisistä. Ne suorastaan hivelevät mieltä.

Eivät ne mihinkään vaikuta. Jos tuolla tosielämässä jollain on vastaavia mielipiteitä kiin eivät uskalla ilmoille möläytellä, ja se on mahtavaa. Jotain ikääntymisen pelkoahan se raivoisa keski-ikäisten naisten haukkuminen ja omalla teoreettisella siitoskyvyllä pullistelu on. Lapsen oikeasti kasvattaneet  ovaat viisaasti hiljaa ;).

Kaikki tolkun ihmiset tietävät, että kaikki joko kuolevat tai vanhenevat, siihen sopeutuu ennemmin tai myöhemmin. Helpommalla pääsee jos ennemmin.

Vierailija
92/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo kahdessa ensimmäisessä vastauksessa kerrotaan oleellinen että vanhempi nainen " rupsahtaa"  ja teini ikäiset ovat " parhaassa iässä".

Vierailija
93/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hedelmällisyyden loppupuolella olevan naisen pitäisi näyttää muuta kuin asialliselta? Eli ulkonäköpaineet on ihan turhia. Kunhan on puhdas eli peseytynyt ja näyttää ihmiseltä. 

Vierailija
94/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sanoi täyttäessään 50 vuotta, että se on naisen paras ikä: lapset lähtevät pois kodista, on vielä itse terve ja elämää yhä edessä. Mummoni, joka eli 92 vuotiaaksi asti, sanoi aina, että tärkeintä on huolehtia itsestään ja silloin jaksaa huolehtia elämästäänkin hyvillä mielin loppuun asti. Mummoni oli tyylikäs, hyvältä tuoksuva mummo loppuun asti. Äitini pysyi energisenä sairastumiseensa asti, joten en ole juuri loistavien esimerkkieni vuoksi ajatellut ikääntymistä vaikeana asian. Olen nyt 64 ja koen usein, etten ole koskaan ollut näin varma mistään ja tunnen olonnin energiseksi. Olen elänyt mummon ohjeiden mukaan ja kuunnellut itseäni. Olen menettänyt paljon, josta voisin olla katkera, mutta nekin asiat voi kääntyä vahvuudeksi niin kuin minulle kävi. 
Jos on pakko miettiä jokin asia vaikeaksi ikääntymisessä niin ehkä se, etteivät kaikki asiat tunnu enää niin elämyksellisiltä kuin nuorena. En osaa myöskään olla yhtä sopeutuva kuin silloin ja haluan matkoilla nukkua hyvässä sängyssä hyvässä hotellihuoneessa kuin yhteismajoituksissa pierujen katkussa.

Vierailija
95/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi koska miehet koko ajan haukkuu vanhenevia naisia. 

Vierailija
96/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kohtelee naisia yleensä paljon rajummin ulkonäön suhteen.

Vierailija
97/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet vanhenee nopeammin, eliniänodote on monia vuosia vähemmän kuin naisilla, 50+ tämä ero alkaa useilla näkyä. Ikääntyminen on luonnollinen prosessi, nykyään ihmiset on henkisesti nuorempia mitä ennen, vaikka ulkoinen olemus rapistuu, osa säilyttää nuoruuden ilon ja innokkuuden vielä vanhana, osa luovuttaa ja se näkyy olemuksessa. 

Vierailija
98/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi se miehillekin olla. Se ikääntyminen ei rajoitu vain ulkoisiin asioihin. Siihen liittyy muitakin asioita kuten luopumista, asioiden ymmärtämistä, tyhjyyden tunteita jne.

Siksipä vanhenevat miehet luulevat olevansa aivan mahtavia kun pääsevät haukkumaan samanikäisiä naisia, ne kompensoi omaa huonoa itsetuntoa siitä etteivät ole enää mitään nuoria miehiä, ironista on että luulevat mitä vanhemmaksi tulevat sitä nuoremmalta näyttävät ja että puolet nuoremman naiset pörrää ympärillä koska "charmantti herrasmies".

Vierailija
99/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten potenssi heikkenee, se on iso kolaus, vaikka onkin luonnollista. Miesten vaihdevuodet on jääneet varjoon. - eriltä 

Vierailija
100/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen elämä on muutenkin syklistä ja siinä on selkeitä vaiheita. Vanheneminen on tavallaan luonteva osa tätä, eikä se yllä.

Mies sensijaan painaa laput silmillä ja viidenkympin kieppeillä tulee monelle hirveä kriisi, kun tajuaakin olevansa vanha. Ja vanhenevansa lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi