Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ikääntyminen on niin vaikea paikka etenkin naisille?

Vierailija
19.04.2026 |

Jakakaa ajatuksianne. 

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeinta on lähinnä se, miten yhteiskunta näkee naiset sekä naisten ikääntymisen. Nainen on aina väärän ikäinen. Ikääntyminenhän on etuoikeus, toinen vaihtoehto on aikainen kuolema.

Itse en koe kovin paljon ulkonäköpaineita tai harmittele iän tuomia ihon muutoksia. Eniten huolehdin, kauanko saan jatkaa työuraa.

Vierailija
102/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en o nainen joten se ulkoinen puoli ei vaikuta läheskään niin paljon, mutta riittää mulle jo sekin, että muutenkin lyhyt elämänkesto lähestyy luonnollista-silti ei niin toivottua- loppuaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kohtelee naisia yleensä paljon rajummin ulkonäön suhteen.

Ei, vaan ikääntyvä nainen osaa katsoa toisessa naisessa ikääntymisen merkkejä, samoja mitä omissa kasvoissa luonnollisesti on. Näitä ikääntymisen merkkejä on esitelty vuosia naistenlehdistä ja mainoksista. Toisesta sukupuolesta niitä ei juurikaan ole, vaan mainostetaan jotain "viriliyttä" ylläpitävää elämäntapaa tai tuotetta.

Vierailija
104/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten tylyyden ja pilkkaamisen takia naiset kärsivät vanhenemisesta. Kun mies harmaantuu, hän on miesten mielestä tyylikäs herrasmies tai hopeakettu. Kun nainen vanhenee, hän on miesten mielestä vanha harppu tai kamala naakka.

Vierailija
105/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset keskenään eivät kärsi vanhenemisesta. Vasta jos naisten seuraan liittyy joku mies, alkaa löytyä vikaa omasta ulkonäöstä.

Vierailija
106/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten tylyyden ja pilkkaamisen takia naiset kärsivät vanhenemisesta. Kun mies harmaantuu, hän on miesten mielestä tyylikäs herrasmies tai hopeakettu. Kun nainen vanhenee, hän on miesten mielestä vanha harppu tai kamala naakka.

Ei pidä lähteä miesten pilkkaan mukaan. Nuoremmat naiset on jo niin vahvoja ettei tätä ongelmaa ole niissä ikäpolvissa. Hyvä naiset. 

Vierailija
107/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetuntoni on aina ollut huono. Olen perfektionismiin pyrkivä enkä ole koskaan saavuttanut niitä kriteereitä joita minulla on itselleni. Tämä pätee ihan kaikkeen, myös ulkonäköön. Siitäkin huolimatta että olen varmasti objektiivisesti tarkasteltuna ollut hyvinkin näyttävä nuorempana. Ikä on vaikuttanut ulkonäkööni monin tavoin. Ja kun samaan aikaan mieheni on ikääntynyt ja muuttunut seksuaalisesti kyvyttömäksi, sillä on ollut sellainen voimistava vaikutus omiin epävarmuuksiini. Koen olevani äärimmäisen epäviehättävä. 

En usko että kovinkaan moni tajuaa että olen todella heikkoitsetuntoinen. Osaan ilmeisesti peittää sen hyvin. Saan usein palautetta hyvästä itsetunnosta, olen kuulemma jonkinlainen boss lady. 

No en tosiaankaan. 

Vierailija
108/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun annettiin ymmärtää jo kolmissakymmenissä, että olen vanha enkä muutenkaan kiinnostava.  Kommentoijina vähän itseäni vanhemmat, hyvin tavallisennäköiset suomalaismiehet. En ollut pyytänyt arviointeja  enkä ollut tyrkyllä. 

Vierailija
109/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koettua: en ajatellut vanhenemista oikein mitenkään. Olen sama persoona, enemmän elämänkokemusta, tietoa, viisautta jne. MUTTA ympäristön eli tuntemattomien (ja osin tuttujenk8n nuorempien) mielessä olen hylkytavaraa, ei arvostettava, ei kuunneltava, ei kiinnostava, jopa epäillään ettei ole enää "kaikki kotona". Tämä on järkyttävää! Itsemet mahda mitään sille, miten muut sinut näkevät - tai pikemmin: eivät näe! Keski-ikäisen ja vanhemman naisen näkymättömyys, olemattomuus, mitättömyys on karmaiseva kokemus!  Vain kaltaisensa symppaavat ja ottavat vakavasti, jos hekään. 🤷🏻‍

Jos laittaudut kivan näköiseksi sinut taatusti huomataan iästä riippumtta. Samoin nuorena voi olla täysin tapetinvärinen.

En siis usko tähän näkymättömyyteen että se johtuisi iästä vaan muista tekijöistä.

Vierailija
110/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se miehillekin, mutta onneksi olen voittanut geenilotossa ainakin siinä. Ikää on 60v ja yhä luullaan alle viiskymppiksi.

En vitsaike, isä 82 ja eilen viimeksi häneltä kysyttiin joko pian jäät eläkkeelle?  En pilaile, olin paikalla kun isän puolituttu tuli paikalle, isä meinasi että oon ollut jo 16 vuotta eläkkeellä.

Isoisällä oli sama juttu, viimeiseen asti luultiin kuuskymppiseksi ja hänellä oli kuuskymppinen naisystävä kun hän kuoli 93 vuotiaana.

Hyi hitto! Olen kuusikymppinen nainen, enkä ikinä suostuisi jonkun yhdeksänkymppisen muumion kanssa olemaan 🤮

No aika muumiomummoiässä itsekin olet. 

Vierailija
111/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on myytti. Miehet kohtelevat vanhempaa naista oikein hyvin jos tämä ei ruikuta siis ole rasittava valittaja. Tälläinen nainenhan on harppu: katkera ja kielteinen. Miksi tälläisestä pitäisi pitää??

Vierailija
112/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset keskenään eivät kärsi vanhenemisesta. Vasta jos naisten seuraan liittyy joku mies, alkaa löytyä vikaa omasta ulkonäöstä.

Yksikään mies ei ole huomauttanut minulle ulkonäöstäni kuin jotain myönteistä. Miksei tämä voisi olla mahdollista vanhemmallekin naiselle joka itse välittää näyttää viehättävältä? Monihan ei välitä, turha silloin ulista kehujen puutetta. Menevätkö nämä itse kehumaan jonkun tavismiehen lookkia sitten?

Vierailija
113/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ulkonäön takia mutta muuten haikeaa. Mulle ainakin tulee helposti kyyneleet silmiin tämän tästä kun lapset lentämässä pesästä ja molempien vanhemmilla alkaa terveys pettää... Uusi elämänvaihe. Uskon että sopeudun, mutta ottaa koville

Omat vanhemmat on kuolleet jo vuosia sitten ja lapsia ei ole, eikä ole paljon ulkonäköäkään, että näitten vuoksi ei tule kyllä kyyneleet silmiin. Koko ihmiselämä on täynnä erilaisia elämänvaiheita, joitten vuoksi saisi itkeskellä, jos sille tielle lähtee. 

Vierailija
114/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kohtelee naisia yleensä paljon rajummin ulkonäön suhteen.

Ei, vaan ikääntyvä nainen osaa katsoa toisessa naisessa ikääntymisen merkkejä, samoja mitä omissa kasvoissa luonnollisesti on. Näitä ikääntymisen merkkejä on esitelty vuosia naistenlehdistä ja mainoksista. Toisesta sukupuolesta niitä ei juurikaan ole, vaan mainostetaan jotain "viriliyttä" ylläpitävää elämäntapaa tai tuotetta.

Missä näitä viriiliyttä ylläpitäviä tuotteita mainostetaan? Kaipaisinkin jo niitä iänikuisten kuukautissuoja- ja virstanpidädysmainonnan täydentäjäksi, alkaisi tasa-arvo toteutua paremmin. Ja miesten pissisuojia saisi myös mainostaa. Mihin saa valittaa?

Vierailija
115/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempani olivat kauniita ja hyväntuoksuisia, oli ihana olla heillä. Vasta myöhemmin kuulin nämä rumat puheet vanhoista. 

Tämä onkin yksi nykyrappion oksettavista tavoista polkea ihmisyyttä mutaan. Niiden miljoonan muun tavan ohessa.

Kuka tätä tekee ja miksi, sitä soisin jokaisen pohtivan.

Vierailija
116/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Vanheneva mies voi olla tyylikäs, jos hän on tyylikäs. Jos hän on nuorten naisten perässä tennareissa hiipivä hopeakettu, hän on vain ja ainoastaan naurettava.

Vierailija
117/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ainakaan. Olen aina ollut hoikka. Enää ei tee mieli karkkia, tai muutakaan makeaa, kuten nuorempana. Alkoholia en käytä (nuorempana käytin). Aloitin säännöllisen kuntosaliharjoittelun vuosi sitten. Asuntolaina on maksettu, lapset kasvaa. Puolison kanssa harrastetaan yhdessä.

Kuukautiskierto ei ole vielä lähtenyt lyhenemään. Mihinkään ei satu, ei kolota, olen terve. Täytän syyskuussa 48 vuotta. Olo tuntuu hyvältä ja naiselliselta.

Vierailija
118/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisikö ihmisen hävetä sitä että ikää tulee jos elää

Vierailija
119/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis ikääntynyt nainen taitaa olla asia uus 😍

Vierailija
120/126 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä. Ei ole kaikilla. Olin nuorempana huomiota herättävän kaunis. Nyt nautin siitä, kun enää en ole eikä enää tuntemattomat ihmiset tule kommentoimaan ulkonäköä. Ulkonäön kommentointi oli ahdistavaa, vaikka kyse olikin kehuista. 

T: Rupsahtanut  ja tyytyväinen

Sama täällä vaikken nyt omasta mielestäni huomiota herättävän kaunis nuorempana ollutkaan, ehkä pikemminkin perusnätti tai sievä. Joka tapauksessa sain kommentteja ja tuijotusta miehiltä ikävuosina 15-45, autoista tööttäiltiin ja tuli vihellyksisiä etenkin parikymppisenä. Varmaan jossain pk-seudulla olisin maastoutunut massaan mutta asuin nuorempana vähän pienemmässä kaupungissa. En tykännyt näistä huomionosoituksista yhtään, kun olin nuorempana tosi ujo ja halusin vain olla näkymätön. Nyt 58v ja ihanaa että nyt kukaan ei enää kommentoi ulkonäköäni. Itse olen ihan tyytyväinen nykyiseen olemukseeni ja se riittää mulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi