23-vuotias Veeti saa edunvalvojaltaan 15 € käyttörahaa viikossa
15 euroa viikossa. Se on raha, jonka helsinkiläinen Veeti Knuutinen, 23, saa käyttövaratililleen viikoittain.
- Se tuntuu ahdistavalta, surulliselta ja epätasa-arvoiselta. Haluaisin elää ja tehdä asioita elämässä, kuten harrastaa musiikkia ja saada kuntosalilla personal trainerin. Kehoni tarvitsisi enemmän liikuntaa.
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa niin ei edunvalvoja voi sitä antaa. Edunvalvoja maksaa varoista hänen asumisen kulut, ateriat, koulumatkat. Hän siis on opiskelija eikä opiskelijoilla ole rahaa.
Hän saa kuussa yli 1600e erilaisia tukia. Kyllä siitä riittäisi maksaa salimaksujakin. Kulujen jälkeen jää käyttöön melkein 1000e/kk.
Se on näitä rahan ahneita hyväkkäitä jotka elää omassa kuplassaan että toi on liian vähän, sillä aikaa moni lapsiperhe, opiskelijat saattaa olla monta päivää syömättä että ruokaa riittäis viikoiksi kerrallaan.
Ei se vaadi kuin jokaiselta meiltä yhden euron kuukaudessa että Veeti saisi 600e kuussa. Minsi kukaan ei ole pystyttänyt keräystä jo?
Veetin IG-tilin uusin päivitys, jossa hän kertoo etsivänsä uutta sijaiskotia?!
Vierailija kirjoitti:
Nyt joku asuttamaan palleroisen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa niin ei edunvalvoja voi sitä antaa. Edunvalvoja maksaa varoista hänen asumisen kulut, ateriat, koulumatkat. Hän siis on opiskelija eikä opiskelijoilla ole rahaa.
Hän saa kuussa yli 1600e erilaisia tukia. Kyllä siitä riittäisi maksaa salimaksujakin. Kulujen jälkeen jää käyttöön melkein 1000e/kk.
Et tainnut ymmärtää tilannetta. Vuokra ja ruokailu palveluasunnossa 1200e. Siihen päälle sähkö, ehkä vedentasaus, kotivakuutus, puhelin, lääkitys/ terveydenhoitomenot, matkakulut kouluun. Ehkä tulee myös jotain vammaispalveluista maksettavaa kuukausimaksua. Edunvalvoja joutuu myös säästämään rahaa äkillisiin menoihin, esim. hammashoito, lääkäri, henkilöllisyystodistus, vaatekulut, uusi kännykkä jne.
Vierailija kirjoitti:
siellä se selitetään kakkoskuvassa misä on kyse. Toivottavasti löytää itselleen perheen. Saisi ainakin edes yhden kokemuksen perheestä, kun lapsuudessa eikä nuoruudessa ei sitä ollut. Sijaisperheille kaiketi maksetaankin jotain korvausta myös, joten joku työtön voisi siitä saada lisärahaa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
"– Jos haluaisin vastata itse raha-asioistani, niin en onnistu siinä lääkärinlausunnon perusteella. En varmaan koskaan saa edunvalvojaa pois"
Jos tuo on ongelman ydin, niin hänen pitää käydä arvioittamassa tilansa uudelleen. Ehkä olisi avuksi, jos häntä hoitavat tahot antaisivat myös lausunnon. Kuulostaa oudolta, jos joku kehitysvammainen kykenee opiskelemaan itselleen ammatin tai jonkun tutkinnon, mutta ei kykenisi hoitamaa omia raha-asioistaan edes vähäisissä määrin.
Jutussa jätetään kertomatta jotain oleellista.
Kyllä kehitysvammainen silti tarvitsee edunvalvojaa, vaikka olisi ammatin hankkinut. Tietysti toiset pärjävät omin nokkineen, yksilöitä hekin ovat.
Siskoni on tästä esimerkki. Ammatti on ja on tehnyt avustavia töitä niin kaupan alalla kuin päiväkodissa. Päiväkodissa hänestä pidettiin.
Ei hän kuitenkaan silti ole kykenevä päättämään itse raha-asioistaan, sillä hän Sanna Sepposen tavoin lahjoittaisi miljoonan tai näkee rahaa olevan paljon kun on kasa 5 senttisiä.
Muissa asioissa sisko pärjää: kotityöt onnistuvat kuin keneltä tahansa, töihin ja harrastuksiin mennään bussilla sekä tietokonetta ja puhelinta käytetään itse.
Häntä piti ohjeistaa pitkäänkin sen kanssa, ettei joka päivä osta sitä roskaruokaa tai muuten tulee ylipainoa eikä jaksa tehdä asioita samaan tapaan, varsinkaan mitä vanhemmaksi tulee.
Kehitysvammaiset voivat olla jääriä ja näin ollen eivät ota muiden ohjeita ja neuvoja vastaan, tai ne heitetään romukoppaan muuttaessa omaan kotiin kuten "syön vain karkkia ja mäkkiruokaa, kun muutan kotoa". Tämä on havaittu ihan itsekin kehitysvammaisten kanssa työtä tehneenä.
Ei liity tuohon mutta kaverilla on myös edunvalvoja, kaverilla on kehitysvamma.
On töissä tukityölistettynä 6h päivässä neljänä päivänä viikossa.
Saa ruuat ym. perus elinjutut mutta käyttörahaa ei saa kuin 20€ viikossa.
Syy on siinä että tunkee kaiken minkä saa peliautomaatteihin..
Vierailija kirjoitti:
Ei liity tuohon mutta kaverilla on myös edunvalvoja, kaverilla on kehitysvamma.
On töissä tukityölistettynä 6h päivässä neljänä päivänä viikossa.
Saa ruuat ym. perus elinjutut mutta käyttörahaa ei saa kuin 20€ viikossa.
Syy on siinä että tunkee kaiken minkä saa peliautomaatteihin..
jäi vielä: sekä uhkapelaamiseen pimeänä.. tai r-kioskin peliautomaatteihin, ei siis näitä perinteisiä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siellä se selitetään kakkoskuvassa misä on kyse. Toivottavasti löytää itselleen perheen. Saisi ainakin edes yhden kokemuksen perheestä, kun lapsuudessa eikä nuoruudessa ei sitä ollut. Sijaisperheille kaiketi maksetaankin jotain korvausta myös, joten joku työtön voisi siitä saada lisärahaa itselleen.
Lapsen ja sijaisvanhemman ikäeron tulisi kai olla luonnollinen, enintään 45–50 vuotta, eli Veetin tapauksessa jo eläkkeellä oleva? Ehkä tästä ikäerokriteeristä voidaan kuitenkin poiketa tapauskohtaisesti.
Veetin Facebook-päivitys 11.4.2026:
Hei tiedoksi kaikkille ihmiselle että en ole homo vaan itse asiassa olen bi seksuaalinen naisetkin ovat tervetulleita ja jos olen miesten kanssa niin olen vers äijä ja siksi olen Vers äijä koska miksi pitäisi esim. homo seksissä viel tehdä rajoitustoimenpiteitä esim. luokitella homoudessa viel syvempään muottiin kumpi on Bottom tai Top jne.
Niin siksi pidän itseni biseksuaalisena ihmisenä sekä Vers äijänä ja olen siitä itselleni ylpeä ja kiitollinen
Ja sekä ajatuksen kanssa myöskin kiitollinen ja ylpeä et olen myöskin siinä hyvässä asemassa ajatukseni kanssa ja sitä en poista mielestä tos noi vaan et pitäisi olla maailmassa rakkauden vapaa ajatus ja teko maailma hyvällä tavalla siis jos puhutaan umpi hetero ajattelu maailmasta et olisi hän miehenä täys seksuaalisesti kiinnostusta naisia kohtaan niin hän voisi vähän joustaa tai edes pieniinkin verran ymmärtää toista ihmistä antaa sille joko tai vastakaikua tai edes myötätunnon et hän on mitä hän on ja sen täytyy umpi heterona hyväksyä hänet sellaisenaan kuin hän on. Hetero miehenä täytyy tajuta mielessä sekä fyysisesti et En mä voi toisen mieltä muuttaa jne. Eli siis mun yhteiskunnan arvona ja mun mielestä pitäisi olla molemminpuolista rakkautta ja sekä nautintoa seksissä myös homo seksissä jos on kyseessä top tai Bottom asetelma. Ei hetero seksissä ole tällaista showta mitä homo seksissä ihmisille tule eteen #bi #sekuaalisuus #homo #ihmissuhde #seksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisperhe aikuiselle? Onko tämä yleinen tapa toimia?
Vierailija kirjoitti:
60 euroa kuussa aikuiselle ihmiselle? Kuka on edunvalvoja?
Tiedän kehitysvammaisen keski-ikäisen, jolla oli hyvin kertynyttä varallisuutta, mm vanhempien perinnöt. Edunvalvoja oli perheen ulkopuolinen, maistraatista. Hän ei antanut lupaa ostaa kunnollista uutta sänkyä eikä painopeittoa tälle henkilölle.
Liekköhän rahoja enää olemassakaan .. ettei vain olisi kahmonut jo itselleen ne.
Olen miettinyt monesti että kehitysvammaisia, varsinkin naisia varmasti hyväksikäytetään paitsi taloudellisesti myös seksuaalisesti. Jos saa liikkua vapaasti ilman holhoojaa niin takuulla joku tarttuu hihaan ja siinähän on paljon vaaran paikkoja. Veetinkin pitäisi ymmärtää ettei kaikki ole niin viatonta kuin ns terveet antavat ymmärtää esim seksistä. Siinä on monenlaiset hengenvaaralliset asiat kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ja sijaisvanhemman ikäeron tulisi kai olla luonnollinen, enintään 45–50 vuotta, eli Veetin tapauksessa jo eläkkeellä oleva? Ehkä tästä ikäerokriteeristä voidaan kuitenkin poiketa tapauskohtaisesti.
Häh?
Kumpa nämä joku päivä ymmärtäisivät ettei töissäkäyvälläkään ole enempää rahaa
Vierailija kirjoitti:
YLEn artikkelin kommentissa ihmisille on jäänyt käsitys, että pakollisten menojen jälkeen (asuminen, ruoka jne) Veetillä olisi 900 euroa ylimääräistä per kuukausi, josta edunvalvoja antaisi 60 euroa/kk. En millään usko, että tuo voi pitää paikkaansa, koska aika harvalla keskituloisellakaan jää asumisen ja ruokakulujen jälkeen 900 euroa. Joku tuossa uutisessa tökkii ja pahasti.
Ei kai kukaan noin kuvitellut? Aivan selvää on, että hänellä on tilillään säästöjä tuon verran. Joka kk hänelle jää viikkorahan jälkeen hieman säästöön. Minusta tuo on enemmän kuin hyvin tasapainotettu talous, ehkä 20€/vko olisi kivempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haluaa leikkiä kotia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole, mutta kertoo ehkä Veetin kognitiivisista kyvyistä? Lastensuojelulain mukainen sijaishuolto (esim. sijaisperhe) päättyy yleensä viimeistään 18-vuotiaana. Kuitenkin nuorella on oikeus jälkihuoltoon 25-vuotiaaksi asti, jos hän on ollut huostaanotettuna tai kiireellisesti sijoitettuna ennen täysi-ikäisyyttä.
Eiköhän Veeti hyötyisi enemmän siitä, jos maksetun treenikaverin sijaan saisi oikeita kavereita. Suurin piirtein ikäisiään nuoria aikuisia, kenen kanssa treenata salilla. Monesti nuoret miehet pyörii porukalla salilla. Hyvinvointia sekä keholle että mielelle.