23-vuotias Veeti saa edunvalvojaltaan 15 € käyttörahaa viikossa
15 euroa viikossa. Se on raha, jonka helsinkiläinen Veeti Knuutinen, 23, saa käyttövaratililleen viikoittain.
- Se tuntuu ahdistavalta, surulliselta ja epätasa-arvoiselta. Haluaisin elää ja tehdä asioita elämässä, kuten harrastaa musiikkia ja saada kuntosalilla personal trainerin. Kehoni tarvitsisi enemmän liikuntaa.
Kommentit (706)
Hän opiskelee, mutta ei ole saanut edunvalvojalla rahaa johonkin opiskeluihin tarvittaviin juttuihin. Ei saa rahaa kuntosaliin. Vaikka rahaa riittäisi. Aivan sairasta, surullista että hänellä ei ole perhettä ja läheisiä vaan joku hullu edunvalvoja.
Täällä näköjään aika monella on vääriä käsityksiä edunvalvonnasta. Minulla on läheisiä, jotka työskentelevät edunvalvonnassa. Ensinnäkin käyttörahaa antaa lähes aina edunvalvontasihteeri, ei edunvalvoja, joten jos hän on soittanut edunvalvojalle, hän on soittanut väärälle henkilölle. Edunvalvoja hoitaa isompia asioita. Sitten toisekseen edunvalvonnan ensisijainen tehtävä on turvata päämiehen asuminen, hoito, vaatetus ja ruoka. Jos näiden jälkeen jotain jää, sitten saa käyttövaraa sen verran kuin saa. Veetin kannattaisi miettiä, mitä voisi tehdä, jotta saisi lisää rahaa. Työtulot verojen jälkeen saa nimittäin pitää. Siksi kannattaisi vaikkapa ryhtyä jakamaan mainoksia.
Kelan maksama eläkkeensaajan hoitotuki vuonna 2026 on porrastettu kolmeen tasoon avuntarpeen mukaan: 84,56 €, 184,22 € tai 389,54 € kuukaudessa. Tuki on verotonta, eikä siihen vaikuta tulot tai omaisuus.
Perushoitotuki: 84,56 €/kk (säännöllistä apua viikoittain).
Korotettu hoitotuki: 184,22 €/kk (päivittäistä apua useissa toiminnoissa).
Ylin hoitotuki: 389,54 €/kk (ympärivuorokautista hoitoa/valvontaa).
Veeti saa tuota korotettua hoitotukea eli päivittäin apua arkeensa.
puhelimiin saa ilmaisia pt:eitä sovelluksen kautta
ongelmahan veetillä tosiaan on ystävän puute ja se oli ilmeistä kun katsoi haastattelklippiä
Vierailija kirjoitti:
Täällä näköjään aika monella on vääriä käsityksiä edunvalvonnasta. Minulla on läheisiä, jotka työskentelevät edunvalvonnassa. Ensinnäkin käyttörahaa antaa lähes aina edunvalvontasihteeri, ei edunvalvoja, joten jos hän on soittanut edunvalvojalle, hän on soittanut väärälle henkilölle. Edunvalvoja hoitaa isompia asioita. Sitten toisekseen edunvalvonnan ensisijainen tehtävä on turvata päämiehen asuminen, hoito, vaatetus ja ruoka. Jos näiden jälkeen jotain jää, sitten saa käyttövaraa sen verran kuin saa. Veetin kannattaisi miettiä, mitä voisi tehdä, jotta saisi lisää rahaa. Työtulot verojen jälkeen saa nimittäin pitää. Siksi kannattaisi vaikkapa ryhtyä jakamaan mainoksia.
Et huomioinut sitä, että Veeti saa myös eläkkeensaajan asumistukea 5 400 e/vuosi. Työtulojen tulisi olla tuota suurempi vuositasolla että sitä käyttövaraa jäisi enemmän, koska asumistuki pienenee tulotason muutoksen seurauksena.
YLEn artikkelin kommentissa ihmisille on jäänyt käsitys, että pakollisten menojen jälkeen (asuminen, ruoka jne) Veetillä olisi 900 euroa ylimääräistä per kuukausi, josta edunvalvoja antaisi 60 euroa/kk. En millään usko, että tuo voi pitää paikkaansa, koska aika harvalla keskituloisellakaan jää asumisen ja ruokakulujen jälkeen 900 euroa. Joku tuossa uutisessa tökkii ja pahasti.
Saattaapi olla, ettei Veetin tuista jää kulujen jälkeen enempää jaettavaa kuin 15€/vko.
Loput edunvalvoja säästää äkillisiä menoja varten. Veetin tuissa/eläkkeissä on varmaan joku pieni suojaosuus
ettei joka sentti mene palveluasumiseen. Eli tuo 15€ saattaa olla ok..
Vierailija kirjoitti:
YLEn artikkelin kommentissa ihmisille on jäänyt käsitys, että pakollisten menojen jälkeen (asuminen, ruoka jne) Veetillä olisi 900 euroa ylimääräistä per kuukausi, josta edunvalvoja antaisi 60 euroa/kk. En millään usko, että tuo voi pitää paikkaansa, koska aika harvalla keskituloisellakaan jää asumisen ja ruokakulujen jälkeen 900 euroa. Joku tuossa uutisessa tökkii ja pahasti.
Jatkan omaan viestiini. On siis todella epämääräisesti kirjoitettu. Eli Veetillä on nyt se 988 euroa tilillä. Jos Veetillä olisi vapaa pääsy varoihin, niin eiköhän pari viikkoa, ja hän olisi hassannut nuo säästöt tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Hän opiskelee, mutta ei ole saanut edunvalvojalla rahaa johonkin opiskeluihin tarvittaviin juttuihin. Ei saa rahaa kuntosaliin. Vaikka rahaa riittäisi. Aivan sairasta, surullista että hänellä ei ole perhettä ja läheisiä vaan joku hullu edunvalvoja.
Veetillä on rahaa artikkelin mukaan tilillä 988 euroa. Onko tämän sun mielestä "vaikka rahaa riittäisi". Tai no, saisi sillä kuukauden tai parin pt-treenit.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämän Veetin rahat oikein katoaa.
Jutun matematiikan mukaan hänelle jää rahhoo n. 1000e kuussa?
Sepä onkin tuon Veetin matematiikan mukaan. Asunnon lisäksi mitään muuta elämisen kuluja ei ole laskettu, vaikka edunvalvoja ne maksaakin, johon taas perustuu ihmettely miksei hän saa rahaa vaikka edenvalvojalla on sitä maksaa laskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammaiset on ihme kermaperseitä ja kaikki pitäis olla kuin kuninkaalla. Niiltä ei vaadita mitään joten miksi pitäisi antaakaan mitään? Ei näytä nälkäänähneeltä edes. Vastikkeeton raha kyllä kelpaisi. Muutenkin saavat kaikkea meidän tavallisten ihmisten maksamilla veroilla. Sitten loisivat ja kiukuttelevat eikä kelpaa mikään. Kiittämätöntä porukkaa.
Vastikkeetonta rahaa tässä maassa saa kyllä ongelmaksi asti ihan muu porukka. Vammaisen kanssa ei vaihtaisi paikkaa, mutta näiden muiden kanssa...olisi kiva saada rahaa kotiin tekemättä yhtään mitään. Sinäkin taidat saada tuen poikineen. Vaikka olisit töissä, niin muiden verorahoista ne sinunkin lapsilisäsi ja lastesi koulutus sekä sinun sairaanhoitosi maksetaan. Luuletko että minua huvittaa maksaa korkeita veroja sinun kuluihisi?
Mistäs sun? Ihan kuule, jos olet lapsilisistä kateellinen, tee lapsia. Jos olet kateellinen työttömälle, joka saa 500€/kk eikä ilmaista ruokaa yms., ei voi kuin ihmetellä.
Enkä mä näe täällä kateutta vaan ihan asiallista kommentointia siitä, että Veetille ei kaiken maksamisen ja asumisen ja säästöjen jälkeen 15€/vko ihan ylimääräistä rahaa riitä. Näytä mulle yksi tuilla eläjä, jolla on sama tilanne, niin jatketaan keskustelua.
Moni saa täsmälleen samat tuet kuin Veetikin, vaikkei tarvitse kalliita ateriapalveluita. Säästö ruokakuluissa on helposti satoja euroja kuussa, ja sen kaiken voi käyttää mihin mieli tekee.
Ja tämä ei sitten ole mikään kannanotto Veetin tukien korottamisen tai muiden saamien tukien pienentämisen puolesta, vaan puhdas fakta.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan eläämääni personal rainerin jotta voin lainata sille rahaa!
Lupas maksaa takasin ens kuussa kun se saa rahaa!
Veetikin saisi heti Personal Rainerin elämäänsä jos edunvalvoja raottaisi kukkaroa enemmän. Veeti parka ei ymmärrä että häntä suojellaan hyväksikäytöltä.
Paha mieli jäi Veetin tilanteesta, mutta ei suinkaan rahan vaan yksinäisyyden vuoksi. Hänellä on selvästikin paha olo, mutta ei rahasta vaan yksinäisyydestä ja yleisen toimintakyvyn puutteesta johtuen. Hän sanoo videolla haluavansa "normielämän, kodin ja ystävät ympärille". Ymmärrettävä toive, mutta jos on edunvalvonnassa ja laitosasumisessa, niin ei valitettavasti hänen kognitiiviset kyvyt riitä siinä mielessä normaaliin elämään, mitä hän haluaisi. 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammaiset on ihme kermaperseitä ja kaikki pitäis olla kuin kuninkaalla. Niiltä ei vaadita mitään joten miksi pitäisi antaakaan mitään? Ei näytä nälkäänähneeltä edes. Vastikkeeton raha kyllä kelpaisi. Muutenkin saavat kaikkea meidän tavallisten ihmisten maksamilla veroilla. Sitten loisivat ja kiukuttelevat eikä kelpaa mikään. Kiittämätöntä porukkaa.
Vastikkeetonta rahaa tässä maassa saa kyllä ongelmaksi asti ihan muu porukka. Vammaisen kanssa ei vaihtaisi paikkaa, mutta näiden muiden kanssa...olisi kiva saada rahaa kotiin tekemättä yhtään mitään. Sinäkin taidat saada tuen poikineen. Vaikka olisit töissä, niin muiden verorahoista ne sinunkin lapsilisäsi ja lastesi koulutus sekä sinun sairaanhoitosi maksetaan. Luuletko että minua huvittaa maksaa korkeita veroja sinun kuluihisi?
Mistäs sun? Ihan kuule, jos olet lapsilisistä kateellinen, tee lapsia. Jos olet kateellinen työttömälle, joka saa 500€/kk eikä ilmaista ruokaa yms., ei voi kuin ihmetellä.
Enkä mä näe täällä kateutta vaan ihan asiallista kommentointia siitä, että Veetille ei kaiken maksamisen ja asumisen ja säästöjen jälkeen 15€/vko ihan ylimääräistä rahaa riitä. Näytä mulle yksi tuilla eläjä, jolla on sama tilanne, niin jatketaan keskustelua.Moni saa täsmälleen samat tuet kuin Veetikin, vaikkei tarvitse kalliita ateriapalveluita. Säästö ruokakuluissa on helposti satoja euroja kuussa, ja sen kaiken voi käyttää mihin mieli tekee.
Ja tämä ei sitten ole mikään kannanotto Veetin tukien korottamisen tai muiden saamien tukien pienentämisen puolesta, vaan puhdas fakta.
Kyllä noi ateriapalvelut voi olla aika hintavia, mutta toisaalta kaikki kehitysvammaiset ei pysty tekemään ruokaa itse ilman apua.
Tämä Vauva-ryhmä voisi alkaa Veetin edunvalvojaksi!Yhdessä olisimme viisaita eikä taatusti jäisi Veeti ilman kannustavaa seuraa🤗
Nyt olisi jollain influensseri-pt:llä sädekehän kiillotuksen mahdollisuus. Veeti tikkiin - sarja tiktokkiia tms. Lisäksi oma sarja kitinää siitä, kuinka tuolla palveluyksikössä ei saa treenin kannalta optimaalista evästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika eri olla 16 tai 23. Ja kotona, jos vanhemmat eivät ole hulluja, voi neuvotella niistä 15 euron ulkopuolisistakin hankinnoista. Etkä osta lapsillesi muuta kuin ruoan ja vaatteet?
Aikuinen 23-vuotias neuvottelee 15 euron ulkopuolisista hankinnoista edunvalvojansa kanssa, joka ikään kuin edustaa huoltajaa.
Artikkelin mukaan ongelma on se, että edunvalvojaa ei tavoita, jotta hankinnoista voisi neuvotella.
Miten niin ei tavoita: "Knuutinen kertoo jutelleensa edunvalvojan kanssa kaksi kertaa videopuhelussa. Hän on lisäksi soittanut edunvalvojalle lukuisia kertoja."
Veetillä on YouTube musiikkikanavallaan 35 seuraajaa. Mistä tämä kappale kertoo? Yksinäisyydestä? Rakkaussurusta?
1. säkeistö
Miks minä oon syvällä kallion uumenissa siellä ei oo ketään joka voisi ottaa mut syliin mut kai sä oot siel jossain kätesi ojentamassa kaiken sen mun menetykseen mitä me silloin yhdesssö koettiin ja luotiin ja rakennettiin tätä meidän yhteistä matkaa
Kertsi
Kunnes mannerlaatat törmäsi ja me erkanettiin lopullisesti vaik meidän maailma ja elämä on ihan eri planeetoilla niin silti uskon viel tähden lennolta et me kai joskus merten toisella puollkolla mantereella kohdataan sitä juuri nyt ootan postelijooninkadun kulmalla aa
2. säkeistö
Mis sä oot juuri nyt kun mä tarvin sitä vasta kaikua jota mä oon odotanut vuosi kaudet mut sä et voi paeta siel lopputtomiin viidakkossa mut onneks sä tuut mua luo Helsingin kadulla ja niin mä imaisen sun kaa kaiken ilon ja riemun joka ei kovin paljon kestänyt
Kertsi
Kunnes mannerlaatat törmäsi ja me erkanettiin lopullisesti vaik meidän maailma ja elämä on ihan eri planeetoilla niin silti uskon viel tähden lennolta et me kai joskus merten toisella puollkolla mantereella kohdataan sitä juuri nyt ootan postelijooninkadun kulmalla aaa
3. säkeistö
Miks tää meni finito ooo tää meijän suhde kun teidän yhteiskunnan pilarit petti kun lähihoitajat mittaa, ei kuule mun sydäntäni ja sossu kirjoittaa, ei katso mun sisintäni ja lääkäri antaa nimen mun oireilleni mut ei kanna vastuuta kun toinen tekee oharit ja siviilipalvelus miehet vain tekee yhteiskunnan velvollisuustta aaa ja minä vaan jäin jäin tänne yksin sydänsuruisena aa kitumaa
Miks tää meni finito oooo
Finito finito
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa niin ei edunvalvoja voi sitä antaa. Edunvalvoja maksaa varoista hänen asumisen kulut, ateriat, koulumatkat. Hän siis on opiskelija eikä opiskelijoilla ole rahaa.
Hän saa kuussa yli 1600e erilaisia tukia. Kyllä siitä riittäisi maksaa salimaksujakin. Kulujen jälkeen jää käyttöön melkein 1000e/kk.
Ihan kaikkea tuossa jutussa ei kerrota. Kukaan ei asu asumispalveluyksikössä pelkän "lievän kehitysvamman" vuoksi. Haastateltu siis asuu ja saa ruoan sieltä. Todennäköisesti hän ei yhtään hahmota rahaa, ja ajattelee, että treenaisi parikin kertaa viikossa personal trainerin kanssa? Vaikka pakollisten maksujen jälkeen voi ollakin vaan joku 100 euroa rahaa?